İrəvan xatirələri
Mərhum
professor İsrafil Abbaslı indi “Ermənistan” adlanan əzəli
türk-Azərbaycan torpağında – İrəvanda
doğulub, burada ilk və ali təhsilini
alıb. Uzun illər Azərbaycan ədəbiyyatı,
folkloru ilə bağlı araşdırmalar aparıb. Bildirək ki, o, Ermənistandakı əlyazmalar
institutu Matenadaranda araşdırma aparmış
aydınımızdır. Onun xatirəsini
təqdim edirik.
I yazı
Şəcərə hər bir tayfanın, nəslin
soykökünün başlanğıcına aparan yoldur. İnsanın
tarixi keçmişində, qan yaddaşında böyük
rol oynayır. Yaşlı adamlar deyərdilər
ki, hər kəs ən azı yeddiarxadönənini, yəni
yeddi babasını tanımalıdır. Amma
etiraf etməliyik ki, çoxumuz nəinki yeddi babasını,
heç üç-dörd babasını da tanımır.
Çünki keçmişdə uşaq anadan
olanda onun doğum tarixi rəsmi bir dəftərə qeyd
edilmirdi. Bəzi hallarda dünyaya göz
açan körpənin doğum tarixini sadəcə olaraq hər
hansı bir təbiət hadisəsi ilə
xatırlayırdılar. Məsələn,
“Filankəs yazda güclü sel gələndə anadan olub”,
yaxud “Bayrama on gün qalmış doğulub” və s. Bu bilgilər
özündə dəqiq tarixi əks etdirmirdi. Bu, hətta yola saldığımız iyirminci
yüzilliyin əvvəllərinə kimi belə davam edib.
Ancaq bəzi ailələrdə uşağın anadan
olması (adı, atasının adı, soyadı, anadan
olduğu il) tarixi mis sininin kənarına
qeyd edilirdi. Məcməyi deyilən bu iri sinilərin
ətrafına nəslin tarixində önəmli hadisə olan
başqa tarixlər də yazılırdı.
Maraqlıdır ki, bu tarixi gələnək nişan,
toy mərasimlərində də özünü qoruyub. Adətən toy məclisi başlanmamışdan
öncə məclis sahibi xeyir işə adamları
çağırmaq üçün carçıya ətrafı
yazılı məcməyini verir, ondan həmin adamları məclisə
dəvət etməyi xahiş edirdi. Bu
yolla carçı sininin ətrafına adı
yazılanların toy şənliyinə dəvətli
olduqlarını bildirirdi. Adamların
adları sininin dairəsinə ona görə qeyd olunurdu ki,
burada “dal, qabaq” söhbəti olmasın. Daha
doğrusu, kimsə deməsin ki, mən filankəsdən
adlı-sanlı adamam, niyə mənim adım ondan əvvəl
deyil, axırda yazılıb. Adların
sininin ətrafına dairəvi qeyd olunması hamıya toy
sahibinin eyni sayğı göstərdiyini bildirirdi, bu, əlavə
söhbətlərin yaranmasına imkan vermirdi. Sonralar “dəyirmi
stol” məsələsi olsun ki, elə bu
qeyd etdiyimiz məcməyi əhvalatından sonra
formalaşıb. İndi zirvə
görüşlərində çox vaxt mühüm məsələləri
həll etmək üçün bu ənənədən
istifadə olunur.
Ermənilərdə şəcərə məsələsi
bizdəkindən fərqlidir. Mən bunu bir təsadüf
nəticəsində öyrəndim. Anam təqaüdə
çıxanda onun doğum tarixinin ili
göstərilsə də, tarixin ayı qeyd edilməyib. Bununla bağlı mən İrəvan arxivinə
getdim. Orda məmura nədən ötrü gəldiyimi
erməni dilində anlatdığımdan o mənə belə
dedi:
– Siz
heç narahat olmayın. Siz mənə bircə hansı kilsədə
xaç suyuna salındığını deyin, kifayətdir. Biz sizə lazım olan sənədi dərhal tapaq.
Mən o saat mətləbi anladım, məmur məni erməni
zənn etdiyindən xaç suyuna salınma məsələsinin
mahiyyətini mənə ətraflı danışdı. Onun dediklərindən
aydın oldu ki, hər bir erməni uşağı anadan
olandan sonra xaç suyuna salınan kimi dərhal kilsə dəftərinə
uşağın adı, atasının adı, soyadı,
doğulduğu tarix qeyd olunur. Sonralar bu
kilsə dəftərləri arxiv sənədlərinə
çevrilir.
Mənim mənsub olduğum soy-kök, şəcərə
də dəqiq bəlli deyil. Bəlli olan budur ki, Kəlvayı
(Kərbalayi) Abbas İrəvanın tanınmış tacirlərindən
olub. Şəhərdə əhali
arasında duz alveri ilə məşğul olduğuna görə
o, duzçu Abbas adı ilə tanınıb. Kəlvayı Abbasın İrəvanda
İyirmialtılar bağının yerində duz
dükanları varmış. Onun bir
qızı, iki oğlu olub. Babam türkəçarəni
yaxşı bilirmiş. Amma bu barədə
mən də çox şey bilmirəm. Eşitdiyimə
görə babam həmişə xəstələnən
uşağı su quyusunun başında əyləşdirib
onun başına soyuq quyu suyu tökərmiş. Bundan sonra uşağı yorğan-döşəyə
salıb, üst-başını yaxşı örtərmişlər.
Xəstələr tez sağalarmış.
Babam çox nəcib, abırlı adam
olduğundan heç vaxt nalayiq sözlər söyləməz,
xəstələri gülərüzlə
qarşılayıb özünəməxsus üsulla
müalicə edərmiş. Nənəmin dediklərinə
görə, ana tərəfim Əştərəkdəndir.
Onlara osmanlılar deyiblər. Bu tayfanın adamları Alosmandan (Türkiyə) gəlmişdilər,
yoxsa onların ulu babalarının adı Osman olmuşdu.
Bu dəqiq bəlli deyil. Nənəm
deyirdi ki, Üşü davasında ermənilərlə
döyüşdə beş
qardaşım həlak oldu.
Atam
(İsmayıl) İrəvanda tanınmış adam olub. Şəhərdə
maliyyə, vergi müfəttişi işləyib. Müharibə başlayanda onu divan-dərəyə
çağırıblar. Ona nə deyiblərsə,
atam həmin gün evə çox məyus qayıdıb.
Xalama deyib ki, vəziyyət pisdi. Mənim iki yolum var, ya gərək burda qalım, ya
da müharibəyə gedim. Bu “qalmaq” məsələsi
qəliz məsələdir, hökumətin “gözü” olmaq
gərəkdir. Elə buna görə də
mən ikinci yolu seçdim - müharibəyə gedəcəyəm.
Atam müharibəyə getmiş, 1942-ci ildə
onun qara kağızı gəlib. Mən
anamın himayəsində böyümüşəm.
Xalam çox cəfakeş qadın, yaxşı müəllimə
idi. Uzun müddət məktəb direktoru işlədi.
Mən ona “xala” deyil, “bacı” deyə müraciət
edirdim. O, 1988-ci ildə 67 yaşında vəfat etdi. Nənəm, Telli Salmanova Hüseyn qızı olduqca
maraqlı insan, yaxşı ailə başçısı,
sözün əsl mənasında mehriban ana, ipək təbiətli
nənə idi. Nənəmin dediyinə
görə onu on iki yaşında ərə vermişdilər.
İrəvana, nənəmin yanına getmişdim. Həm də
burada evimiz məktəbə çox yaxın idi. Maraqlıdır ki, atam müharibəyə gedib
qayıtmayandan sonra adamlar məni “Telli arvadın nəvəsi”
kimi tanıyırdılar. Nənəmin
camaat arasında böyük hörməti vardı. Nənəm dindar olduğundan həmişə
çadrada gəzər, namaz qılar, oruc tutardı. Evdə tək uşaqdım, dərslərimlə
maraqlanan yoxdu. Məktəbdə valideyn
iclaslarına nənəm gedərdi. O, savadsız olsa da,
dilavərdi, hazırcavabdı. Yadımdadır,
nənəm heç vaxt sübh namazını ötürməzdi.
Axşam olanda kürsü qurar, nənə-nəvə
oturub söhbət edərdik. Amma isti vuran
kimi nənəmi yuxu tutardı. Mən də
qaranlıqda tək qalırdım belə. Dərslərimə yaxşı
hazırlaşmırdım, həvəsim yoxdu. Kitabları elə-belə vərəqləyirdim.
Sonra məni də yuxu tutardı. Səhər
nənəm məni oyadardı:
– De
görüm, dərsini irəvanladınmı?
(İrəvanda “dərsini oxudunmu” deyil, “rəvanladınmı”
deyirdilər).
Mən də
birtəhər özümü toplayıb nənəmi narahat
etməmək üçün deyərdim:
– Narahat
olma, dərsimi irəvanladım.
Mən
belə deyəndə nənəm sanki ağır yükdən
qurtarmış kimi dərindən nəfəs alardı:
–
Axşamdan mən yatıb qalmışam. Dedim yəqin sən
də yatıb qalmısan, dərsin qalıb...
O vaxtlar
İrəvanda mal-heyvan da saxlayırdılar. Bizim
də bir inəyimiz vardı. Axşam olan
kimi inək həyət qapısının ağzını kəsdirər,
burnunu ora dayayardı. Nənəm həmişə
Allaha şükür edər, dolanışıqdan şikayətlənməzdi.
Yaxşı yadımdadır, nənəmi də kursa
yazmışdılar. Amma nənəm orada qol çəkməkdən
başqa heç nə öyrənə bilməmişdi.
Bir dəfə bir nəfər nənəmə deyir:
– Telli
xala, eşitmişik ki, sən də dərsə gedirsən,
savad öyrənirsən? De görüm nə
öyrənibsən. Oxumağın,
yazmağın nə təhərdi?
Nənəm
özünəməxsus hazırcavablıqla dillənir:
– Yazmaqda
yaxşıyam, amma oxumaqla aram yoxdu.
Nənəm dindar olduğu qədər təmizkardı. Gündə həyəti
bir neçə dəfə silib-süpürər, ağaclara
baxardı. Nənəm həyət¬dəki
ağaclardan meyvə yığıb qonşulara aparardı.
Əslində bu ənənəvi bir hadisə
idi, ünsiyyət vasitəsi idi. Məqsəd
ailələr arasında mehribanlıq, doğmalıq yaratmaq,
bir-birinin dərd-sərinə şərik olmaqdı.
Nənəm Bakıya köçəndən sonra da
öz adətini unutmadı. Həmişə
Göy məscidə gedər, bəzən geri qayıdanda, əslən
irəvanlı qadınlarla (onlar onun yaxın dostları, rəfiqələri
idilər) bərabər evə qayıdar, qonaqlarına həvəslə
qulluq edərdi.
Nənəmin maraqlı bir xasiyyəti də vardı. Bakıdan
İrəvana hərdənbir gedəndə, irəvanlıların
salamını sahiblərinə çatdırardı. Bəzən
söhbət zamanı ona irad tutardılar ki, tutalım filankəs
deyir İrəvanda filan adama salam deyərsən.
Sən özünə niyə əziyyət
verib bunu həmin adama çatdırmağa
çalışırsan, bunun bir mənası varmı?
Amma nənəm heç kəsə əhəmiyyət
verməz, Bakıdan göndərilən “salam”ları İrəvanda
sahiblərinə çatdırmağı özünə
borc bilərdi. Əslində bu
böyük insanlıq və nəciblik əlaməti olmaqla əski
irəvanlıların ənənəsini yaşatmaqdı.
Nənəm yas yerlərində tez-tez görünər,
adamlara kömək edərdi. Çünki İrəvanda
rəhmətə gedəni elə həyətdəcə
yuyardılar. Sadəcə bir pərdə
tutulardı. Mürdəşir yox idi, bu
işi adamlar özləri görürdülər. Həm də bu işi görmək savab idi. Mən dəfələrlə məktəbdən evə
gələndə, qapımızı bağlı görüb
nənəmin yerini soruşanda, qonşular nənəmin
hüzrdə olduğunu deyiblər. Mən
də həmin yerə gedərdim. O saat adamlar məni
görüb “Telli arvadın nəvəsi gəlib” deyərdilər.
Aradan bir az keçmiş pərdəni
(ölünü yuyanda aradan bir pərdə çəkirdilər)
qaldırar, qapının açarını nənəmdən
alıb mənə uzadardılar. Mən də
açarı alıb evə qayıdardım.
Qaralar kəndində dəyirman yox idi. Amma qonşu kənddə
su dəyirmanı vardı. Bir dəfə
biz də xalamla bərabər dəyirmana dən apardıq.
Axır ki, bir həftədən sonra bizə
nobat çatdı. Mən çox sevindim,
sanki, səyahətə, gəzintiyə gedirdim. Un üyüdəndən sonra kisələri
xurcun tayı kimi ulağın belinə aşırıb məni
də onun üstündə əyləşdirdilər. Bəli, yola düşdük. Qabağımıza
balaca bir arx çıxdı. Əvvəlcə
ulaq duruxdu, deyəsən arxdan qorxdu. Biz onu
irəliyə addımlamağa məcbur edəndə ulaq qəflətən
arxı o tərəfə keçdi. Bu vaxt un kisələri ilə bərabər mən
havaya qalxdım, düz arxın yanında yerə
düşdüm. Baxdım un kisələri
də altımdadır. Amma ulaq o tərəfə
keçdi. Bəli, xoşbəxtlikdən un
kisələri arxın içinə düşmədi.
Nənəm deyirdi ki, bolşeviklər 1921-ci ilin
noyabrında İrəvana gəldilər. Bizim evə
bir dəstə silahlı əsgər gəldi. Onlar ətrafdan əllərinə keçən
ağacı gətirib peçi yandırdılar,
silahlarını bir küncə yığıb bəlim
döşənmiş döşəməyə uzandılar.
Onlar bizim evdə xeyli qaldılar. Bu, məni çox narahat edirdi. Ərim
ölmüşdü, evdə iki qızımla
qalmışdım. Üstəlik,
kiçik qız lap körpə idi. Odur
ki, şikayət etməyi qərara aldım. Bu məqsədlə bolşeviklərin qərargahına
getdim. Dərhal tərcüməçi gətirdilər.
Mən başıma gələnləri danışandan sonra mənə
dedilər:
– Sən get, tədbir görüləcək.
Mən Hacıhəsən körpüsündən
keçib gələndə baxdım əsgərlər evdən
çıxıb gedirlər. Düzü, bunu
görəndə çox sevindim, axı neçə gün
idi ki, qorxu və vahimə içində idim.
O vaxtlar kənd,
rayon yerlərində müəllim
çatışmırdı. Anam müəllimə
olduğundan onu rayonlara işə göndərmişdilər.
Anam xalamla bərabər əvvəlcə Zəngibasar,
daha sonralar Vedibasar rayonlarının kəndlərində
müəllimə işləyiblər. Yaxşı
yadımdadır, mən 1945-1946-cı tədris ilində
Vedibasarın Qaralar kəndindəki yeddiillik məktəbin
birinci sinfinə qəbul edilmişəm.
İsrafil
Abbaslı
Professor
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 15 dekabr.-
S.14.