Asta çal
balabanı...
Şirvan
balabançıları
Süleyman Məşədi Ağalar oğlu (XIX əsr)
XIX əsrin birinci rübündə Şamaxının
İmamlı məhəlləsində doğulub. Atası Məşədi
Ağalar sinədəfdər bir insan olub. Özü
də məhəllə məktəbində dərs alıb.
Kllasik ədəbiyyata və aşıq sənətinə
bələd bir insan imiş. Özü də
bədahətən şeir düzə bilirmiş.
Şeirlərindən kiçik parçalar, bəndlər
yadigar qalıb:
Məni dərdə
salan, gözəl,
İnsaf eylə mənə əlac.
Arzumu
puç eyləmə gəl,
İnsaf eylə, mənə əlac.
Sənsən
gözümün qarası,
Dərdlərimin
ol çarəsi,
Ağaların
umid səsi,
İnsaf eylə, mənə əlac.
Süleyman Ağalar oğlu gəncliyindən balaban-zurna
sənətinə bağlanıb, ta ömrünün sonuna
kimi. Uzun illər
Tircanlı Aşıq Oruc, Əngəxaranlı Aşıq
İbrahim və Ləngəbizli Aşıq Rəsul Söhbət
oğlu, Əngəxaranlı Aşıq Xəlilə
Şirvan məclislərini başdan-başa gəzib,
insanların zövqünü oxşayıb. Ustad
sənətkarların dediyinə görə, o, həm də
bir çox bəstələrin müəllifi olub.
Murad Mirzalı oğlu XIX əsrin 30-cu illərində
Şamaxıda doğulub. Mollaxanada oxuyub, kllasik ədəbiyyata
bələd olub. XIX əsrin 50-ci illərdə
mesenant Mahmud Ağa məclisinə yaxın olub. Aşıq İbrahim, Aşıq Xəlilə
tanışlığı onu həmişəlik balaban-zurna sənətinə
bağlamışdı. O, aşıq dostları ilə
Şirvan mahalnı, elbə-el gəzir. Məclislərə
bəzək verir. Görkəmli insanlar
S.Ə.Şirvani, Məmməd Səfi, M.Mahmudbəyovla dost
olub. Şirvanda balaban sənətinin
inkişafında xüsusi xidməti olan Murad bir neçə
Sahib Kərbəlayi Teymur oğlu və Zahid Soltan oğlu kimi
şagirdlər yetişdiriblər. Murad
Mirzalı oğlu XIX əsrin 90-cı illərində vəfat
edib.
Salam Məşədi Bağı oğlu XIX əsrin əvvəllərində
Şamaxının İmamlı məhəlləsində
doğulub. Aşıq Şamilin dediyinə görə
Aşıq Vəlicanın dayısı olub. Mollaxanada təhsil alıb. Sənəti
qonşuları Hacı Tahir bəyin qoyun sürülərinin
sərkarı, gözəl tütək çalan,
dayısı Solaxay Mədətdən (yaylaqda qışlaqda
dava düşəndə çomağı sol əli ilə
çalarmış) öyrənib. Belə
ki, Mədət sərkar olduğu üçün bir
neçə həftəlik evinə gələrdi. Bacısı oğlunun çalğıya həvəsini
görən Mədət ona tütək düzəldib verir və
ifa etməyi öyrədir. Sonralar
aşıqlar dəstəsinə qoşulan Salam sənətə
tam şəkildə yiyələnir. Aşıq
Vəlicanı da o, sənətə gətirib. Hətta bacısı oğlu Vəlicanı da məclislərdə
uzun zaman özü müşayət edir. Ustad
aşıqların dediyinə görə, Salam balabanda bir
çox havalar bəstələyib.
Deyilənlərə görə, günümüzə
gəlib çatan “Vəlicanı şikəstəni” də
Salam bəstələyib, sözlərini isə Aşıq Vəlican
düzüb.
Salam Məşədi Bağı oğlu XIX əsrin
sonunda vəfat edib.
Mustafa Tağı oğlu oğlunun Şamaxıda XIX əsrdə
yaşayıb-yaratdığı qeyd olunur. O, həm də şair
imiş. Atası Tağı kişi
çarıqçı olub. Odur ki, şeirlərini
də “Çarıqçı oğlu” təxəllüsü
ilə yazıb. Deyilənlərə görə,
S.Ə.Şirvani ilə dost olub. Aşıq
şeiri üslubunda yazdığı əsərlərindən
bəzi parçalar məlumdur. Çox
hazırcavab və zarafatcıl insan olduğu da söylənilir.
Aşıq Barat deyərdi ki, onun şeirlərinin
bir qismini Əli dədə əzbərdən bilirdi.
Neçə
vaxtdı düşdüm xəstə,
Dərddə
gəlir dərdim üstə,
Mənə
dərman qonşu Püstə,
İnanmasan, özündən sor.
İsmayıl Məmməd oğlu XIX əsrdə
Şirvan mahalının Cəyirli obasında yaşayıb. Onun haqqında
məlumatı ustad Aşıq Baratdan əldə etmişik.
Ustad aşıq deyərdi: “Cəyirli tərəkəmə
obalardandır. Buna baxmayaraq bu obada şair, sinədəftər,
gözəl səsli insanlar çox olub. Elə
bizim təbəhə nəzər salsaq, bunun şahidi
olarıq. Rəhmətlik atam onların
hamısı haqqında məlumatlı idi. Söz düzənlərin çoxunun şeirlərini
əzbərdən bilirdi. Bir şeiri də
həmişə zümzümə edərdi. Deyərdi ki, bala İsmayıl da bizim
babalarımızdan olub, yəni mənim nənə babam
balabançı imiş. Bütün tərəkəmə
ellərinin toyunu o çalarmış. Kolanı
Aşıq Babaşla toya gedərmiş. Yayda
Dağ Cəyirlidə toyda elə çalardı ki, qara
zurnanın səsi gecə vaxtı qonşu obalarada aydınca
eşidilərmiş. Nənəmizin
dediyinə görə, heç qırx yaşı olmazdı
ki, taxıl biçinində ilan vurub öldürür. Qəbri qışlaqdakı Cəyirli qəbristanlıqdadır.
Babaş Dadaş oğlu (XVIII-XIX-1906) Şirvan
mahalının ən qədim və böyük
elatlarından biri də Kolanı obası olub. Mənbələrdən
məlum olur ki, bu elin sinədəftər şair aşıq
övladları çox olub. Aşıq Babaş,
Aşıq Musa, Aşıq Əhməd, Aşıq İskəndər,
Aşıq Mürsəl, və el şairləri - Zeynəb Zərbəli
qızı, Çıldaq İsmayıl, Ağca
Gülağa qızı, Keçəl Piri, Məşədi
Mustafa və b. Aşıq Babaş Mənsim oğlu XVIII əsrin
sonu XIX əsrin 50-60-ci illərində yaşayıb. Övladlarının biri Mürsəl aşıq, o
biri Dadaş isə balabançı olub.
Dadaş Babaş oğlunun XIX əsrin birinci
rübündə anadan olduğunu güman edilir. O, qardaşı Mürsəllə
qırx ilə yaxın Şirvan mahalında el-obanın toy məclislərində
iştirak etmişdir. Gözəl və
istedadlı sənətkar balabançı Dadaş həm də
neçə-neçə gəncə sənətin sirlərini
öyrədib. Deyilənlərə görə
o, 90 ilə yaxın ömür sürüb. Özü də sinədəftər bir insan olub, bədahətən
şeir deyə bilirmiş.
Tərlan Süleyman oğlu (XIX-1918). XIX əsrdə
Şamaxının Xilə, Kolanı, Boyat elləri ilə
yanaşı Əngəxaran kəndində də bir çox
aşıqlar yetişdirmişdi. Aşıq
Gülü, Aşıq İbrahim, Aşıq Xəlil,
Aşıq Daşdəmir, Aşıq Nurəddin, Aşıq
Sədrəddin və b. Şirvan aşıq mühitinin ulu sənətkarlarından
olub.
Aşıq Fərman sənəti Aşıq İbrahimdən
öyrənib.
Tərlan onun kiçik qardaşı idi.
O, XIX əsrin 70-ci illərində anadan olub.
Fərman
qardaşının sənətə meylini görüb, onu
Şamaxılı dərzi Sahiblə tanış
edir. Görkəmli balaban ustası Sahib ona
sənəti yerli-yataqlı öyrədir. Sonra
o, qardaşı Aşıq Fərmanı ansanblına
qatır. Mahir bir balaban ustası olur,
ötən əsrin 10-cu illərində Aşıq Mirzə
Bilalla da toylara gedir, sevilir və bəyənilir,
Şirvanın mahir balaban ustalarından olur. Təəssüf ki, sənətin zirvəsinə
çathaçatda bənzərsiz el sənətkarı
1918-ci ildə erməni cəlladlarının qurbanı oldu.
Sahib Kərbəlayi Teymur oğlu (XIX-1909). Sahib Teymur
oğlu XIX əsrin 60-cı illərində
Şamaxının Qalabazar məhəlləsində anadan
olub. Atası Kərbəlayi Teymur
şeir-musiqi xiridarı olub. O, Şamaxıdakı bir
çox şair, xanəndə, aşıq,
balabançılarla dost olub. Oğlunun sənətinə
marağını görən Teymur kişi
Sahibi dostu Muradın yanına aparıb, ona şagird verir. Sahib
tez bir zamanda ustadından sənətin sirlərini
klassik havaları öyrənir.
O,
dövrünün məşhur aşıqları,
Aşıq İbrahim, Aşıq Daşdəmir, Aşıq
Nurəddin yoldaşlıq edir. Onlardan sənətin
incəliklərini bir daha öyrənir. Deyilənlərə
görə, Sahibin çaldığı “Şikəstə”lərin
o dövrdə bənzəri olmayıb. Sahib
Kəlbəlayi Teymur oğlu 1909-cu ildə Şamaxıda vəfat
edib, Laləzar qəbristanlığında dəfn edilib.
Bəkir Məşədi Bağır oğlu (XIX-1918). Bəkir
haqqında məlumatı qocaman aşıq, rəhmətlik
Aşiq Baratın yaddaşından əldə etmişik.
Rəhmətlik Barat Şirvanlı Bəkir haqqında deyirdi:
“Əli kişi (məşhur balabançı Əli Kərimov-
Kalvalı Əli Dədə - S.Q) gözəl bənzərsiz
sənətkar olduğu kimi dərin hafizəyə malik bir
insan idi”.
Şamaxının tarixi, eləcə də bu diyarın
yetirdiyi sənətkarlar barədə geniş məlumatlara
malik idi. Onun
S.Ə.Şirvani, M.Ə.Sabir, A.Səhhət, Aşıq
İbrahim, Aşıq Nurəddin, Aşıq Bilal,
Aşıq Sədrəddin barədə xeyli xəbərləri
və bilikləri vardı. O, M.Hadi və balabançı Bəkir
barədə həmişə kövrələ-kövrələ
danışardı. Bəkirin
çaldığı havalardan öyrəndiyini də
söyləyirdi. Bir də söyləyirdi ki, fərqi
yox idi, yay-qış Bəkirin yastı balabanı həmişə
sağ cibində olurdu: “Axşamlar “Sarı torpaq” şikəstəsinin
çalmasaydı, yatmazdı. Qonşuları bu
səsə bənzərsiz, insan qəlbini titrədən
çalğıya adət etmişdilər. Bütün
Şamaxılılar bir qayda olaraq ona “Şikəstə
”, “Sarı torpaq”, ya da “Zarıncı”,
çaldırardılar. Şirvan məclislərinin bəzəyi
olan bu insan 1918-ci il erməni cəlladları
tərəfindən bütün ailəsi üç
ovladı və ömür-gün yoldaşı ilə qətlə
yetirilib. İstedadlı sənətkar həm də
el şairi imiş. Mən, Əli
kişinin yaddaşından onun üç şeirini öyrənmişdim.
Həmin şeirləri vaxtilə toylarda xanəndələr
də çox oxuyardılar.
Allahverən Şıxı oğlu (XIX-XX) XIX əsrin
ikinci yarısında Şamaxı qəzasının Kalva kəndində
anadan olub. Həm
Allahverən, həm də Əli Zülfüqaroğlu bu sənətin
sirlərini Aşıq İbrahimin balabançısı,
Şamaxının İmamlı məhəlləsindən
olmuş Süleyman Məşədi Ağalı oğlundan
öyrəniblər. Allahverən Şıxı oğlu XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəllərində yaşayıb yaradan
bir çox aşıqlar - Aşıq İbrahim, Aşıq
Daşdəmir, Aşıq Nurəddin, Aşıq Sədrəddin,
Aşıq Billala Şirvan mahalında el məclislərinin bəzəyi
olub. Dədə Aşıq Əhməd,
Aşıq Barat, Ağasəf Seyidov və başqaları
Allahverən sənətinin böyüklüyündən
xüsusi həvəslə danışırdılar.
Allahverən Şıxı oğlu barədə mənbələrdə
ancaq ümumi məlumatlar verilib. Onun barəsində “Əli Kərimov”
(Moskva, 1984) kitabında oxuyuruq: “Qoca Allahverən deyərdi ki,
o, özü Əlidən xahiş edib ki, onun ansamblında
“usta” vəzifəsini tutsun”. Allahverən
Şıxı oğlu XX əsrin birinci rübündə vəfat
edib.
Aşıq
Əhmədin dediklərindən: “Mən Aşıq Bilalı
uşaq yaşlarımdan eşitmişəm. Oxumaları
da yadımdadı. Onun səsi Şakirin səsi
ilə bəzi havalarda dəyişik düşərdi. Mən bir çox balabançılarla
yoldaşlıq etmişəm, görmüşəm, Əli Kərimov,
Mirzə Mansır Rüstəmov, Əliyusif Qəniyev, İzzətalı
Zülfüqarov və başqaları”. Bir neçə
sənətkarlar haqqında isə özümdən əvvəlki
ustadlardan çox eşitmişəm, Aşıq İbrahim, Sədrəddin,
Mirzə Məhəmmədhəsən, Aşıq Şamılın
dayısı-ustadı Soltan Hüseynov, Məşədi Zəkəriyyə,
bir də ki, Allahverən Şıxı oğlu.
Yadımdadı, balaban-zurna sənətindən söz
düşəndə rəhmətlik Əli Dədə deyərdi:
“Əhməd, heyif ki, ustadım Allahverənin
çağrışını eşitməmisən. O, başqa aləm idi. Zalım oğlu “Şikəstə”lərin anası
idi. Mən də rəhmətliyin haqqı
böyükdür. İstəyirdi ki,
bildiklərinin hamısını bizə öyrətsin.
Düzünü desəm, mən onun vurduğu
xalların heç yarısını da vura bilmirəm. “Zarıncı”sı başqa bir aləm idi”.
Aşıq
Baratın yaddaşından: “Mən Əli kişinin çox
söhbətlərində olmuşam. Onun bir adəti
var idi ki, ustadını heç vaxt unutmurdu. Həmişə onu hörmətlə
xatırlayırdı. Deyərdi ki, Allahverən
olmasaydı, Şirvanda balaban-zurna sənəti bu qədər
geniş yayılmazdı. Mən də
çalışdım ki, onun qoyub getdiyi yadigarları
yerli-yerində cavanlara öyrədim. Deməli,
Allahverən Şıxı oğlunun nəfəsi bu gün də
Şirvanda yaşayır, bundan sonra da yaşayacaq”.
Seyfəddin Qəniyev
professor
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 22 dekabr.- S.14