Uşaq oyunlarının tərbiyəvi
əhəmiyyəti
Uşaq oyunları uşaqların dünyagörüşünün yaranıb
formalaşmasında gərəkli rol
oynayır
I yazı
Qarabağ zonasında folklor nümunələri sırasında uşaq oyunları da özünün çoxçeşidliyi və özünəxaslığı ilə seçilirdi. Bu gün uşaqlar əllərində telefon aparatı ilə, yaxud kompyuterdə müxtəlif oyunlarla məşğul olduqları necə təbii görünürsə, eləcə də qədim tarixə malik Qarabağın kəndlərində uşaqların, yeniyetmələrin də müxtəlif cür əyləncə xarakterli oyunlarda iştirak etməsi təbii idi. Daha doğrusu, oyunlarsız nə kənd həyatını, nə də uşaq dünyasını təsəvvür etmək mümkün deyil.
İlk baxışda bəlkə də böyüklərə (halbuki onlar da vaxtilə bu cür uşaqlıq, yeniyetməlik mərhələlərindən keçmişdilər) adi, hətta maraqsız kimi təsir bağışlayan bu oyun-əyləncələrin gələcəkdə kamil insan kimi yetişməsində müstəsna əhəmiyyəti var idi. Uşaq oyun və əyləncələrinin, eləcə də tamaşaların mahiyyətində, mayasında, cövhərində əslində xalq müdrikliyi dayanırdı. Bu oyun-əyləncələr prinsip etibarı ilə insanı cəmiyyətdə formalaşdırmağa xidmət edəsi qabaqlayıcı tədbirlər - “xalq dərsləri” idi. Məhz bu kimi oyun və əyləncələrdən, tamaşalardan məharətlə keçən uşaq və yeniyetmələr gələcəyin dürüst insanları, elin, obanın layiqli övladları olacaqlar.
Pedaqoji elmlər doktoru, professor Fərahim Sadıqov «Masallı folkloru» (I kitab) adlı kitabında oyunlara da xüsusi toxunub: «Masallı folklorunda uşaq oyunları daha geniş yer tutur. Bu oyunların bir qismi məktəbəqədər yaşlı uşaqları əhatə edirsə, bir qismi kiçik məktəbyaşlı uşaqları, digər qismi isə orta və böyük məktəbyaşlıları əhatə edir». Müəllif mövzusu ilə bağlı olaraq fikirlərini Masallı folkloru üzərində qursa da, əslində bu söylənilənlər ümumilkdə Azərbaycan folkloruna, eləcə də Qarabağ bölgəsində keçirilən uşaq oyunlarına da şamil edilməklə, buradakı aparılan qruplaşma da doğru-dürüst müşahidələrin nəticəsini əks etdirir. Bu bölgüdən çıxış edib, uşaq oyunlarının xarakter tipini yaş prinsipinə görə belə müəyyənləşdirmək - təsnif etmək olar: 1) məktəbəqədər yaşlı uşaq oyunları; 2) kiçik məktəbyaşlılar üçün səciyyəvi olan uşaq oyunları və 3) orta və yuxarı yaşlı uşaqlar arasında keçirilən oyunlar.
Uşaq oyunlarının yaş prinsipinə görə bu cür təsnifat bölgüsünü aparmaq sadəcə mexaniki təsir bağışlamır, bu yaş bölgüsünə görə uşaq oyunlarının ayrılmasının - seçilib-fərqlənməsinin özündə bir sosial-psixoloji-fəlsəfi mahiyyət gizlənib. Uşaq oyunlarının yaş etibarilə bu cür qruplara bölünə bilməsinin nüvəsində də hər yaşın öz psixologiyasına uyğun, dünyagörüşünə və orqanizmin bərkiyib-bişmə əmsalına görə - çəkisinə müvafiq olaraq tələbləri dayanırdı. Başqa sözlə, hər sinfin özünə aid məktəbli dərsliyi olduğu kimi və bu zəmin üzərində də şagirdlər yuxarı siniflərə keçdikcə bilik səviyyələrini artırdıqları kimi, uşaq oyunları da öz mahiyyəti etibarilə insan həyatında mərhələ-mərhələ öz xarakter və tipini dəyişməklə tədrici və davamlı proses olub, yaş psixologiyasına uyğun tərzdə öz məzmununu dəyişməklə uşaqların dünyagörüşlərinə, davranış normalarına da özünün kamilləşdirici təsir funksiyasını yerinə yetirir. Başqa sözlə, insanın kamillik yaşına yetişməsi - kamilləşməsi yolunda hər yaşın öz xarakterik xüsusiyyətləri olduğu kimi, uşaq oyunlarının da hər yaş dövrü üçün səciyyəvi formaları bir-birilə təbii şəkildə dəyişilib-əvəzlənir. Beləcə, uşaq oyunları uşaq dünyasının ayrılmaz tərkib hissəsi olmaqla həm də onların dünyagörüşlərinin yaranıb formalaşmasında müstəsna rol oynayır. Başqa cür ifadə etsək, insanın həyatda böyük-kiçik yerini bilməsi, «qaşıq çömçədən yekə olub» kimi mənəvi kataklizmlərin yaranmaması üçün uşaq oyunlarının xarakter və məzmununun müvafiq yaş dövrlərinə əsasən dəyişdirilib-əvəzlənməsi xüsusi məna daşıyır. Misal gətirməklə fikrimi şərhə çalışacağam. Bunun üçün konkret olaraq “Gizlənpaç” oyunu ilə “Ənzəli” (buna “Eşşəkbeli” oyunu da deyirlər) oyunlarının müqayisəsi yolu ilə - uşaq psixologiyası və yaş dövrü ilə bağlı fiziki durum arasındakı fərqin müqayisəsi yolu ilə mahiyyətini açıqlayacağam. Əvvəlcə oyunların təsvirini verək.
«Qarabulaq (Füzuli) folkloru antologiyası» (I kitab) kitabının tərtibçisi və toplayıcısı olan Faiq Şükürbəylinin qələmə aldığı «Ənzəli» oyununun təsvirinə diqqət yetirək: “Bu oyunu oğlanlar oynayırlar. Oyunda 10-a qədər uşaq iştirak edir. Oyun başlamazdan əvvəl uşaqlardan ən diribaşı, yaxud nisbətən yaşlısı deyir:
- Birinci (yəni mən birinciyəm). Sonra uşaqlar 2-ci, 3-cü, 4-cü və s. deyə öz sıralarını elan edirlər. Sonra aparıcı püşk atmaq üçün ovcunda bir çöp tutaraq hər iki yumruğunu sıra ilə uşaqlara fərdi qaydada uzadır. Uşaqlar çöpün hansı əldə olduğunu tapmaq üçün həmin əlin üstünə vura-vura deyirlər:
Ya bundadır, ya bunda,
Halva götür qoy
bunda.
Axırıncı söz hansı yumruqda qurtarırsa, aparıcı hər iki ovcunu onun
qarşısında açır. Əgər uşaq
çöpü tapıbsa,
aparıcı çöpü
xəlvətcə yenidən
əlləri arasında
gizlədir və növbəti uşağa
müraciət edir.
Kim çöpü tapmadı, say dayandırılır,
həmin uşaq «yatmalı» olur. Belə ki, o, əllərini dizlərinə dayayaraq, belini aşağı əyir (oyunun adındakı «Eşşəkbeli»
ifadəsi burdan qaynaqlanır – Ş.A.). Birinci
uşaq onun belindən o tərəfə
tullanıb ucadan deyir:
- Ənzəli! Uşaqlar sıra ilə
əllərini əyilən
uşağın belinə
qoyaraq tullanır və aparıcının
sözlərini təkrar
edirlər. Hamı
o tərəfə tullandıqdan
sonra aparıcı əks tərəfə tullanaraq:
- Birdə (yəni birinci dəfədə -
Ş.A.) yumşaq keçərlər,
- deyir. Hamı onun sözlərini
təkrar edərək
növbə ilə yatanın belindən əks tərəfə hoppanırlar. Aparıcı
oyunu davam edərək yumruqlarını
yatan uşağın
belinə möhkəmcə
dayayıb tullanır və deyir:
- İkidə (yəni
ikinci dəfədə
- Ş.A.) qulunc əzərlər.
Bu zaman uşaqlar
onun hərəkətlərini
təkrar edərlər.
- Üçdə (üçüncü
dəfəyə - oyunçunun
belindən üçüncü
dəfə tullanmağa
işarədir - Ş.A.) sillə
çəkərlər.
Bu zaman uşaqlar
hoppandıqca yatan uşağın yanına
sillə ilə vurub keçirlər.
- Papaq qoyub keçərlər
(Bu, oyunda artıq növbəti dəfə uşağın belindən
tullanılaraq icra olunan hərəkətdir
- Ş.A.).
Uşaqlar növbə ilə hoppandıqca öz papağını yatanın
belinə qoyub keçir. Əgər papaqlardan biri
kimin növbəsində
yerə düşsə,
həmin uşaq yatır və oyun yenidən başlayır (əslində
davam etdirilir -
Ş.A.). Oyunun ən təhlükəli
məqamı papaq qoymaqdır. Çünki əks tərəfə tullanarkən hər kəs öz papağını götürməlidir.
Başqasının papağını yerə salan uşaq yatanı əvəz etməli olur. Hər şey təhlükəsiz
ötüşsə, oyun
davam edir. Aparıcı tullanaraq deyir:
- Əl dəysin,
ətək dəyməsin.
Bu zaman elə etmək lazımdır ki, heç kəsin paltarı yatana toxunmasın. Əks təqdirdə
qaydanı pozan oyunçu yatmalı olacaq.
- Yambız vurub keçərlər…
Bax, beləcə
oyun davam edər”.
“Azərbaycan və Anadolu folklorunda oyun və tamaşalar”
adlı tədqiqatında
Məleykə Məmmədova
gizlənpaç oyunundan
belə bəhs açır: «Günlük
əyləncələr qrupunda
çox variantları
və növləri olan gizlətmə-gizlənmə
tipli oyunlar əsas yer tutur.
Bu tip gizlənmə oyunlarından
biri Azərbaycanda və Anadoluda oynanılan “Gizlənpaç”dır.
«Gizlinpaç, gizlənqaç,
Qaçgizlən, Gizlilimpars
(Muğan), gizlənparç,
gizdələnparç, gildirimparç
(Naxçıvan), yaşınbacı
(burada «yaşın» gizlən mənasındadır),
yeşinbac, yeşinbaba,
yeşinbabaş, saxlanbac,
salanbac (Şimal-qərb
rayonlarımız), Çapbakal
(Oğuz) və s. kimi müxtəlif adlarla bilinən «Gizlənpaç» oyununun bənzəri Anadoluda «Saklambaç» adıyla oynanılır. Eyni şəkildə
oynanılan hər iki oyunda oyunçular arasından seçilən
əbə (sayan) sayır, hər kəs qaçıb gizlənir.
Əbə əvvəlcədən müəyyənləşdirilən
rəqəmə qədər sayıb qurtardıqdan sonra Azərbaycanda
«Alma saraldı, gözüm qaraldı, gəldim qaç, gizlənpaç»,
Anadoluda isə «Önüm, arxam, sağım, solum söbə,
saxlanmayan əbə» kimi təkərləmələr söylənilir.
Oyunda əsas fərq Azərbaycan variantında
ilk tapılan oyunçu, Anadolu variantında isə son
tapılan oyunçu əbə (sayan) olur».
Məlumdur ki, gizlənpaç oyunu ən çox məktəbəqədər
yaşlılar və kiçikyaşlı məktəblilər
arasında keçirilirsə, ənzəli (eşşəkbeli)
oyunu yuxarıyaşlı məktəblilər arasında və
özü də oğlanlar tərəfindən
oynanılır. Səbəbi? Öncə yaş psixologiyası ilə əlaqədardır.
Böyüklər böyüklər üçün
bütün növ uşaq oyunları sadəcə oyun tipini
xatırladır, adi əyləncə təsiri
bağışlayır, hətta lüzumsuzluq kimi də
düşünülür. Halbuki böyüklər
özü də bu mərhələni uşaqlıq, yeniyetməlik
dövrlərində yaşamışlar. Eləcə də
yuxarı yaşlılar üçün
aşağıyaşlılar arasında keçirilən
oyunlar gizlənpaç oyunu da daxil olmaqla gülməli ovqat
oyadır, daha doğrusu, onlar bir daha gizlənpaç
oynadıqları çağlara qayıdıb gizlənpaç
oynamazlar. Oynasalar, nəinki böyüklər tərəfindən,
elə öz həmyaşıdları olan yeniyetmələr tərəfindən
də qınağa tuş gələrlər:
“Uşaqsanmı, təzədən uşaqlıq edirsənmi?”
və s. bu kimi ifadələrlə lağ obyektinə
çevrilərlər. Elə böyüklər də
qayıdıb uşaq oyunları ilə məşğul
olsalar, eyni cür qınaq hədəfinə çevrilərlər.
Bu cür yanaşma tərzində bir məntiqi reallıq var.
Çünki hər yaşın özünün müəyyən
qanunları olduğu kimi, hər yaş dövrünə məxsus
da uşaq oyunları var. Əslində uşaq oyunları həm
də insan həyatında idman yarışlarının
ibtidai əsası sayılmalıdır. Yəni bu oyun-əyləncələrdə
məşq xarakterli idman hərəkətləri
özünü büruzə verir. Sadəcə olaraq bu
oyunların idman növü olduğu, yaxud yarış
xarakteri daşıdığı nə dilə gətirilir, nə
də ki ağıla. Ona görə ki, burada məsum, saf,
heç bir neqativ rəqabət hissi tanımayan sağlam
duyğulu uşaq dünyası oyunların
obyekti-iştirakçısıdır. Axı idman özü
də fiziki və mənəvi sağlamlıq deməkdir. Hər
halda mən uşaq oyunlarını ibtidai, primitiv idman
növü, idman yarışı hesab edirəm.
Şakir Albalıyev,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 5 fevral.- S.14.