Aşıq Qəşəmin və Muradəli
Qureyşinin yaradıcılığı
Aşıq Qəşəmin səsi-sorağı, nəfis
əsərləri təkcə Güney Azərbaycanda deyil,
Quzey Azərbaycanda da çox geniş yayılıb. Quzey Azərbaycanda
əsl xalq adət-ənənəsi ilə keçən elə
bir toy-düyün, el şənliyi yoxdur ki, orda Aşıq Qəşəmin
əsərlərindən heç olmasa biri səslənməsin.
Aşıq Qəşəmin əsərlərində
işıqlı, nikbin, mənəvi hisslərin tərənnümü,
milli dəyərlərin mənalandırılması onun
yaradıcılıq səyininin parlaq təzahürüdür.
Söz yox ki, Aşıq Qəşəm xalq
poeziyası formalarını doğma balası kimi
qucağına sıxan sənətkarlardandır. Onun dəsti-xətti məhz xalq şeiri
üstündə bərqərar olub. Lakin
istedadlı şair formanı necə deyərlər, əzizləyib
saxlasa da, onun şeirlərindən alınan təəssürat
poetik axarı, üslub və fərdi müxtəlifliyi səciyyələndirmək
baxımından olduqca diqqətəlayiqdir. Şairin poeziyasında ifadəli təşbihlərlə,
dolğun istiarələrlə yanaşı, atalar sözləri,
zərb misallar olduqca böyük əhəmiyyət kəsb
edir. Bir sözlə, Aşıq Qəşəm
əsl xalq şairidir, belə ki, onun hər misrasında
xalqın həyatı, məişəti, tarixi, mədəniyyəti,
təbiəti yaşayır. O, öz lirik “mən”ində
bütöv xalqın xarakterini, düşüncələrini,
fikirlərini, hisslərini, eyni zamanda əyilməzliyini,
qürurunu, vüqarını, əzəmətini və mənəvi
keyfiyyətlərini ifadə etməyi bacarır.
Çoxlarına
məlumdur ki, güneyli, quzeyli Azərbaycan xalqının
böyük oğlu Seyid Cəfər Pişəvərinin
yaratdığı Milli Hökumət dövründə
Güney Azərbaycanda xalq adət-ənənələri, dil,
ədəbiyyat və tariximizlə bağlı olan bir
çox cəhətlər bərpa edildi,
canlandırıldı. Ancaq bu, çox çəkmədi.
Bütün ermənilər və
damarlarından erməni qanı axan məxluqlar kimi məkr
dağarcığı olan Mikoyanın olduqca riyakar siyasəti
və fitnə-fəsadı nəticəsində Milli Hökumət
faciəvi şəkildə süqut etdi. Bundan
sonra subyektizm, volyuntarizm və şovinizm təzahürləri
yenə də öz işini görməyə başladı.
Yenə də xoşagəlməz hadisələr, neqativ hallar
baş alıb getdi, yalan, haqsızlıq nəticəsində
sosial ədalət prinsipləri kobud şəkildə pozuldu,
Azərbaycan xalqının mənafeyinə zidd olan iradi
hökm və qərarların yayıldığı, kök
saldığı bir şəraitdə xalqın adına da böhtanlar atıldı. Qara qüvvələr qədim köklə
bağlı olan anlayışların əleyhinə
çıxdılar. Fars şovinistləri
azərbaycanlıların türk mənşəli bir xalq
olduğunu çox gözəl bilirdi.
Azərbaycan türk torpağı olmaqla yanaşı, azərbaycanlılar
hələ eramızdan əvvəlki dövrlərdən
İran ərazisində yaşamışlar və farslarla
birlikdə İranın da əsl sakinləri sayılırlar. Bu da azərbaycanlıların
çox qədim dövr¬lərdən bəri bu torpaqların
sahibi olduğunu sübuta yetirir. Bütün
bunları yalnız bir məcraya yönəltmək
üçün ən asan variant da İranın sırf
farslara aid bir məmləkət olduğunu qeyd etmək, azərbaycanlıların
gəlmə olduğunu aləmə car çəkməkdir.
Lakin həm fars şovinistləri, həm də
İranda nüfuza sahib olan ermənilər unudurdular ki, bir
xalqın folkloru, adət-ənənəsi onun hansı mədəniyyətə,
hansı tarixə, eyni zamanda hansı mənəviyyata malik
olduğunu şərhsiz bəyan edir. Bütün
dünyaya məlumdur ki, ermənilərin folkloru yoxdur və bu
da onların zatən bir xalq kimi hələ də
formalaşmadığını sübuta yetirməkdədir.
Azərbaycan xalqının folkloru, adət-ənənələri
o qədər zəngindir ki, dünya xalqları bununla tanış olarkən yalnız heyran
qaldıqlarını bildirir və bu xalqın tarixinin
dünyanın yaşı ilə yaşıd olduğunu
ehtimal edirlər.
Bu da
çoxlarına məlumdur ki, 1948-ci ildə İran
şahı Azərbaycan dilində danışmağı
qadağan etmişdi və əmr vermişdi ki, İranda
türk dilində, yəni Azərbaycan dilində olan istər
elmi, istərsə də bədii əsərləri, kitabları
yandırsınlar. Bu ədalətsizliyə dözə bilməyən
Azərbaycanın böyük şairi Səməd Vurğun sərrast
təşbihlərlə, ifşaedici ifadələrlə
İran şahına belə bir cavab vermişdi:
Cəllad!
Sənin qalaq-qalaq yandırdığın kitablar,
Min kamalın şöhrətidir, min ürəyin arzusu.
Biz köçürük bu dünyadan, onlar qalır
yadigar.
Hər vərəqə
nəqş olunmuş neçə insan duyğusu,
Min kamalın şöhrətidir, min ürəyin arzusu.
..Söylə, sənmi xor baxırsan mənim şeir
dilimə?
Qoca Şərqin
şöhrətidir Füzulinin qəzəli!
Sənmi “türkəxər” deyirsən ulusuma, elimə?
Dahilərə
süd vermişdir Azərbaycan gözəli!
Qoca Şərqin
şöhrətidir Füzulinin qəzəli!
Bir varaqla
tarixləri, utan mənim qarşımda,
Anam Tomris kəsmədimi Keyxosrovun başını?
Koroğlunun, Səttərxanın çələngi var
başımda.
Nəsillərim
qoymayacaq daş üstündə daşını;
Anam Tomris kəsmədimi Keyxosrovun başını?
Məlum məsələdir ki, İran şahının
azğınlılğı 50-ci illərdə də baş
alıb gedirdi və bu dövrdə yazıb-yaradan azərbaycanlı
şairlər bəzən hansı millətdən
olduqlarını danmağa məcbur olurdular. Lakin onların qəlblərində,
ruhlarında Azərbaycançılıq daim yüksək
mövqedə olduğu kimi, yenə çox yüksək pillədə
idi və qəlbləri bir fars və yaxud
başqa bir millət kimi deyil, bir azərbaycanlı kimi
döyünürdü. Buna rəğmən
şeirlərində sözaltı mənalarla, dərin mənalı
priyomlarla, hər bir arif insanın dərhal anlayacağı, fəqət
əbləhin başa düşməyəcəyi ifadələrlə
bu ədalətsizliyi, haqsızlığı tənqid edir,
eyni zamanda harınlıqdan yolunu azıb
meşşanlaşmış İran şahına həcvlər
yazırdılar.
1934-cü
ildə Qaflanti kəndində yoxsul bir ailədə anadan
olmuş Muradəli Qüreyşi istər İran
şanına, istərsə fars şovinistlərinə, istərsə
də onlara güvənən riyakar ermənilərə
qarşı öz yaradıcılığında sərt
nidalarla, kəskin təşbehlərlə, eyni zamanda rəziledici
həcvlərlə mübarizə aparıb. Belə
ki, onun bütün bədii irsini gözdən keçirərkən
bunun şahidi oluruq.
“Çəkil
qara duman” şeirində qürurla “Azər eli”, “Azər
ölkəsi” ifadələrini vurğulayan Muradəli
Qüreyşi “Utan xalqımızdan dedim düşmənə”
şeirində İran şahının bütün günahlarını,
cinayətlərini mirvari tək düzdüyü misralarda bəyan
edir, oxucu bu dəqiqə misraların iti bir oxa çevrilib
İran şahının bədəninə
sancılacağını zənn edir:
Utan
xalqımızdan dedim düşmənə,
Artırma zülümü haqq söz deyənə.
Bir
gün də qalib gələrik sənə,
Boynunu
burmağa macalın olmaz,
Bir su ki töküldü, yerinə dolmaz.
Neçə
il millətin qanın sorubsan,
Neçə
qəhrəmanın boynun vurubsan,
Hər
zaman xəlq üçün tələ qurubsan,
Ayılıb
bu millət yuxudan durar,
Bütün qan içənin boynunu vurar.
Muradəli Qureyşi bu şeirdə İran
şahını poeziya neştərilə neştərləməklə
yanaşı xalqının şahın
düşündüyü qədər də aciz
olmadığını, bir gün ayağa qalxıb intiqam
alacağını və bundan ötrü onda bütün
lazımi keyfiyyətlərin olduğunu vurğulayır.
Şair
eyni zamanda poetik ifadələrlə xalqın tez-tez işlətdiyi
folklor qaynaqlarını özünəməxsus biçimdə
cilaladığı aforizmlərlə şeirinin məna
tutumunu artırır: “Bir su ki, töküldü yerinə
dolmaz”, “Zülm yerdə qalmaz”,- kimi aforizmlər
xalqın milli dəyərlərinin göstəricisi kimi də
şeirə xüsusi bir gözəllik verir.
50-ci illərdə Güney Azərbaycanda azərbaycanlı
şairlərin əsərlərində azərbaycançılığı
qoruyub saxladığı, eyni zamanda milli-mənəvi dəyərləri
nümayiş etdirdikləri üslub xalqın adət və ənənələri
idi.
Hər zaman söyləndiyi kimi, bütün Türk
Dünyasının ən görkəmli simalarından birinə
çevrilmiş Məhəmmədhüseyn Şəhriyar hər
zaman bilavasitə xalq adət-ənənələrinin parlaq
şəkildə göstəricisi olub. Belə ki,
Şəhriyarı adət-ənənələrsiz, adət-ənənələrmizi
də Şəhriyarsız təsəvvür etmək
mümkün deyil. Şəhriyarın demək
olar, elə bir əsəri yoxdur ki, orda adət-ənənələrimizin
iyi gəl¬məsin və məhz bu adət-ənənələrlə
azərbaycanlı olduğumuzu xatırlatmasın.
Yaradıcılığı boyu folklor ənənələrinə
söykənən Məhəmməd¬hüseyn Şəhriyar,
bu ənənələrdən olduqca incəliklə, dəqiqliklə
isti¬fadə edərək bədii məqsədinə
müvafiq surətdə dəyişərək əsərlərinə
qiymətsiz ləllərlə bəzənmiş formalar
geyindirib.
Şairin əsərlərini xarakterizə etdikdə, onun xeyli
nağıl, rəvayət, dastan mötivləri, folklor deyim tərzləri,
sayaçı sözlər, atalar sözləri, zərb-məsəllərdən
və s. olduqca peşəkarcasına, məharətlə
faydalandığını görürük:
Heydərbaba,
gecə durna keçəndə,
Koroğlunun
gözü qara seçəndə,
Qıratını
minib, kəsib-biçəndə,
Mən də
burdan tez mətləbə çatmaram,
Eyvaz gəlib çatmayınca yatmaram.
Şübhəsiz
ki, burda dahi şairin Azərbaycan xalqının qəhrə¬man¬lıq
rəmzinə çevrilmiş Koroğlunun dilindən “Eyvaz gəlib
çatma¬yınca yatmaram” ifadəsi ailə-məişət
sahəsində ta qədim zaman¬lardan bəri təsbit
olunmuş qaydalardandır ki, polad iradəli, cən¬gavər Koroğlu
belə bir ata olduğu üçün oğlu Eyvazdan
nigarandır və Eyvaz gəlib çatmayınca yuxu nə
olduğunu bilməyəcək...
Övladdan nigaran qalmaq xalqımızda sadəcə
olaraq psixoloji bir hissiyyat deyil. Bu, xalqın
yaddaşında, düşüncəsində, ruhunda gen vasitəsilə
yaşatdığı bir hissdir. Məlum
məsələdir ki, Azərbaycan xalqında övladından
nigaran qalmayan bir valideyni biganə, laqeyd, duyğusuz hesab edirlər.
Bu cəhətdən də böyük şair
igid Koroğlunun dilindən bu cür gözəl ənənəni
də bədii boyalarla gözəl bir şəkildə əks
etdirib.
Məhəmmədhüseyn Şəhriyar
xalqımızın adət- ənənələrinə
mü¬kəmməl surətdə bələd idi. Əlbəttə, başqa
cür ola da bilməzdi. Xalqın
içindən çıxmış, xalqın içində
böyümüş, hər adəti, ənənəni
öz içində yaşatmış, eyni zamanda
bütün bunları həyatının mənası hesab
etmiş şair, olduqca qədim və zəngin mədəniyyətə,
tarixə malik olan xalqının məişətinə, milli
xüsusiyyətinə bütün incəliklərilə bələd
olmaya bilməzdi.
Elə təkcə Novruz bayramı ərəfəsində
çox sayda adət-ənənələr nümayiş etdirən
xalq, heç bir şeyi nəzərdən qaçırmayan,
vətənpərvər və həssas qəlbli Şəhriyar
üçün əvəzolunmaz bir qaynaq, suyu heç vaxt
qurumayan bir çeşmə idi. Hamıya məlumdur
ki, Novruz bayramı xalqın həyatını, məişətini,
adət-ənənələrini olduqca qabarıq şəkildə
özündə əks etdirir. Şəhriyar
artıq bütün türk dünyasının poeziya
bayrağına çevrilmiş “Heydərbabaya salam”
poemasında Novruz bayramı ilə əlaqədar adət və
ənənələri olduqca poetik lövhələrlə
oxucunun qarşısında nümayiş etdirir.
Dahi
şair elə təkcə bu beş misrada
Novruz mərasiminin bütün görüntüsünü əks
etdirir. Məlumdur ki, bayramqabağı
qızıl palçıq əzirlər, naxış vurub
otaqları bəzəyirlər, həyət-bacanı səliqəyə
salırlar, divarları ağardırlar, taxçalara düzmələri
düzürlər, eyni zamanda pəncərələrin,
qapıların pərdələrini, tüllərini dəyişib
təzələyirlər. Qız-gəlin əlinə həna
yaxır və qız köçürmək istəyən
ana, eyni zamanda gəlin gətirmək istəyən qayınana
həyata, dünyaya yeni həvəs, şövq ilə
baxır....
Vüqar Əhməd
professor
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 7 fevral.- S.14.