“Erməni məsələsi” ədəbiyyat
müstəvisində...
II
yazı...
Qurban
Bayramov deyir ki, Nigarın qələmə aldığı
«Daş hasar» əsərinə diqqət yetirək. Romanda
murdar erməni xislətinin daşıyıcısı Xpes
Xristofor Azərbaycanda yaşayıb və Azərbaycan
çörəyi ilə böyüyüb: “Dədə-babası
Livanı, Suriyanı gəzə-gəzə, sülənə-sülənə
gəlib Ərgünəşə çıxırlar,
Arazboyu kəndlərin birində məskunlaşırlar. Misal:
“Bu kəndə gələndə Xristofor Kolumboviç südəmər
uşaq idi. Sonralar böyüdükcə bu kəndin
cavanlarına qaynayıb-qarışdı. Hərdən bir kefinin kök
vaxtında zarafata salıb deyirdi: - Ara, gazdim Aran-Turani, cannat
gordim burani.” Papaqçı Xpes Xristofor öz ardınca bu cənnət
hesab etdiyi kəndə qohum-əqrabalarını da dartıb gətirir,
avtolavka sürən Aşot, dəmirçi Vanya, pinəçi
Pavlik, dülgər Movses, dəllək Artaş, strelçik
Armais…O qədər çoxalırlar ki, axırda ora-bura
yazıb bu kənddə erməni dilində məktəb
açdırırlar, azərbaycanlıların pulundan
qazanıb geninə-boluna kef çəkib, güzəran
keçirirlər...” Axırda da ən
böyük xəyanəti onlar edirlər. Sən demə,
bu kənd içində ilan balaları bəsləyirmiş...
Xpes
Xristofor, arvadı Aşxen inandırıcı ştrixlərlə,
tipik xarakter səviyyəsində, erməniyə xas
bütün iyrənclikləri ilə təsvir edilir... Müəllif
elə detallar, elə faktlar, elə məqamlar seçir ki,
bunların hamısı inandırır və bizim – Azərbaycan
türklərinin nə qədər sadəlövh, nə qədər
ürəyiyumşaq, nə qədər yalandan, artistliklə
edilən hər sızıltıya, yalandan tökülən
hər göz yaşına inanır, düşməni belə
insan kimi qəbul edir, ona qahmar və kömək
çıxır...
Azərbaycanlıların
Xpes Xristoforun yanmış evinin əvəzinə yeni ev tikmələrinə,
onlara pay-paltar, yorğan-döşək, qab-qazan, avadanlıq
gətirmələrinə baxmayaraq, Xpesin arvadı Aşxenlə
birdən-birə yoxa çıxmaları, kəndi tərk etməmişdən
qabaq etdikləri insanlığa xas olmayan heyvani hərəkətlər
(meyvə ağaclarının, üzüm tənəklərinin,
qızılgül kollarının doğrayıb böyrü
üstə yerə sərməsi, evin döşəməsi və
divarını oyuq-oyuq etməsi, qapı-pəncərələri
sındırması və başqa murdarlıqlar) onların
daxilindəki Azərbaycan türkünə olan nifrətini
açıqlayır...
Əsərdəki
bir detal da maraqlıdır; bu kəndin məktbində oxuyan,
çörəyi-suyu, havası ilə böyüyən
Xpesin övladları Jasmen, Raçik, Rapik qol-qanad tapan kimi bu
kənddən çıxıb Avropaya gedir, diasporlarına
sığınıb Parisdə yuvalanır, oradan isə Azərbaycana
qarşı min-bir rəzilliklə dolu planlar qururlar...
Xpesin bir
gecənin içində türkə qalmasın deyə evini,
bağ-bağatını viran edib getməsi, yoxa
çıxmasından daha çox, camaatı onun evin
divarına yapışdırdığı, illər boyu bir
yerdə yaşadığı insanlara
ünvanladığı məktub olur: “İt uşağı,elə bilirsiz başa duşmadim. Yox, mən siz türklər kimi avam və qanmaz
deyilam. Tok-zad hamısı yalanıydı.
...Eybi yoxdu, yaxın vaxtlarda burda göruşarik. Onda başinizi kəsib, qanınızi
içacağam. Bəlkəm onda ürəyim
soyudu. Yaxın gunlarda sizin hamınızi
Araza tökacayik, bunu yadınızda saxlayın, qudurğan
kopayuşağı.”
Kəndin
üstünə əldə top-tüfəng gələnlər
də bu kəndin böyütdüyü ermənilərdi –
yekəqarın Xpeslərdi, dilənçi Pavliklərdi,
ayaqqabı yalayan Qriqorlardı və s...
İstedadlı yazıçı-publisist Aqil Abbasın
“Çadırda Üzeyir Hacıbəyov doğula bilməz”
(2001) povesti (müəllif bunu “ən uzun dərdli hekayə” də
adlandırır) erməni xislətinin başqa bir yöndən
açılmasına xidmət edir. Burada qaçqınlığın
və köçgünlüyün bütün əzabları,
ağrıları, çadırda yaşamağın mənəvi
sarsıntıları, milli-mənəvi sarsıntıya
çevrilən yaşam tərzi başlıca motiv olsa da, əsərin
əsas obrazı olan müəllim bütün bu əzablara,
ruhi sarsıntılara dözmür, üz tutur işğal altında
olan doğma kəndləri Malıbəyliyə, oradan da
qalxır Xankəndinə, uzun müddət məşuqə
kimi saxladığı Aşotun bacısı Haykanuşun evinə
gedir. Əslində bu erməni
qızının adı Ariqadı. Müəllim ona
Haykanuş deyir və sən demə, Haykanuş
sözünün mənası “erməni qancığı”
demək imiş...
Uzun illər
onun əl buyruqçusu olan, bacısı Haykanuşu öz əli
ilə müəllimin maşınına mindirən Aşot
Müəllimin Malıbəylidəki evinə od
vurub yandırmış, qol götürüb
oynamışdı... Müəllim bu heyfi onda qoyub bu
dünyadan köçmək istəmirdi... Hər bir türk
ermənidən belə heyif çıxsa, gör nə olar?!..
Povestəki bir detal olduqca ibrətamizdir. Evin qabağında futbol
oynayan erməni uşaqlarının vurduqları top müəlimin
üzünə dəyir, burnundan qan şoralıyir. Bu da
simvoldur... Erməni uşağının vurduğu futbol topu,
atalarının atdıqları top mərmiləri kimi qan
tökür, özü də türkün qanını...
Müəllim ondan qorxan həmin erməni
uşağının sarışın, qıvrım
saçlarını qarışdırıb
sığallıyır, qorxusunu götürür... Müəllif
yazır: “Müəllim bilsəydidə ki, bu uşaq
böyüyəcək və sabah onun oğluna güllə
atacaq, yenə uşağa qıya bilməzdi. Bu,
müəllimdən asılı deyildi, Allahdanıydı,
Allah bu milləti belə yaratmışdı. ... Amma
müəllimin ağlına da gəlmirdi ki, bunlar uşaq
deyillər, ermənidirlər...”
Bunu azərbayçanlı, damarlarında türk
qanı axan yazıçı Aqil Abbas yazır.
İndi
baxın, müasir erməni yazıçısı, peşəcən
ən humanist peşə sayılan həkim olan, damarlarında
qəddar erməni qanı gəzdirən Zori Balayan Xocalı
qırğınından hansı “ləzzəti” alır və
nə yazır?
Misal: “…
amma, yalnız xalqının ürəyi qoparılaraq dərd-qəm
atəşlərində yandırılan bir erməninin qəlbi
bu sətirlərdən riqqətə gələ, qürur duya
bilər. Mən də bu əməli vətəndaşlıq
şərəfimdən doğan duyğularımın
çağrışı ilə törədir, monqol
tör-töküntülərindən qisas almaqla,
özümün müqəddəs kişilik (??-red.) borcumu yerinə yetirirdim.
Biz Xaçaturla zirzəmiyə girəndə, onları
orada saxlayırdılar (söhbət azərbaycanlı əsirlərin
saxlandığı yerdən gedir – red.), bizim əsgərlər
artıq uşağı dirsəklərindən pəncərənin
çərçivəsinə mismarlamışdılar. Çox səs-küy
edə bilməsin deyə, Xaçatur onun ölmüş
anasının döşünü kəsərək
ağzına tıxadı. Sonra mən, bu
13 yaşlı türklə, onun əcdadlarının bizim
uşaqlara yapdıqlarını elədim. (Qətiyyən düz deyil!! –
red.) Əvvəl onun alın
sümüyünü, sonra da çənəsinin və
qarnının dərisini qopartdım. 7 dəqiqədən
sonra o, qan itirməkdən öıdü. Mən, ilkin
peşəsi həkimlik olan bir adam kimi,
humanistəm (humanistə bax!! – red.) və bu səbəbdən də, bir uşaqla
elədiklərimdən çox da xoşhal deyildim. Bnunla belə, törətdiyim əməldən pərvazlanan
ruhumun duyduğu sevincin hədi-hüdudu yox idi ki,
xalqımın ağrı və əzablarınnan yüzdə
birinin də olsa, qisasını ala bilmişdim.
Xaçatur meyiti baltalayaraq hissələrə
bölüb itlərə atdı, hansılardan ki, bu türk
cocuğunun əcdadları əmələ gəlmişdi. Axşama qədər daha 3
türk cocuğunu eyni işgəngələrlə
öldürərək itərə yem elədik... Amma mən bütün bunlara bir patriotun, bir vətəndaşın,
bir erməninin borcu kimi baxır və bu əməlləri də
o hisslərlə törədirdim. Xaçaturun
necə tər tökərək bu işləri məmnuniyyətlə
gördüyünü də qeyd eləmək lazımdı.
Mən onun da, digərlələrinin də
gözlərində alışıb-yanan qisas hisslərini və
aşırı patriotizm ruhunu gördüm. Sonda mənim
uşaqlıq dostum olan mayor Suren dedi: “Biz vəhşi deyilik,
amma soyuqqanlılığımızı da
saxlamalıyıq. Türk cəlladlarının qətlə
yetirdikləri babalarımızın ruhları
rahatlanmalıdır...
...O biri
gün biz bir yerdə kilsəyə getdik, 1915- də
öldürülənlərimizin ruhlarına dualar oxuduq,
dünən gördüklərimizə və elədiklərimizə
görə bağışlanmamızı dilədik. Ancaq biz Xocalını – vətənimizin bu hissəsini
30 minlik murdar tör-töküntülərdən azad edə
bildik.
Sonra
Surenin evinə gəldik və onun arvadı bizə “cermuk” gətirincə,
Xaçatur yorğun səslə: “Ermənilər öz
doğma torpaqlarını azad etməyə borcludurlar və
Böyük Ermənistanın yenidən bərpası davam etməlidir.
Ruhumuz göylərdə olanda bu bizim hesabımıza
yazılacaq və biz orada əcdadlarımızın
qarşısına təmiz vicdanla çıxacağıq”-
dedi. Mən bununla razılaşmaya bilməzdim.”
(Bax: Zori Balayan. “Dirilmə” “Vanadzor” – 1996, səh – 260-262.)
Qayıdaq
humanist yazıçımız Aqil Abbasın əsərinə...
Aqil Abbas
öz qəhrəmanı –müəllimin içində gəzir,
onunla birləşir, müəllif və yaratdığı
obraz bütövləşir, təsirli, psixoloji məqamlarla
yüklü xatirələr, düşüncələr
çuğlaşaraq çözələnir, oxucunun mənəviyyatına
nüfuz edir və bu məqamda müəllif, obraz və oxucu
üçlüyü yaranır, erməniçiliyə qarşı
nifrət hissi tüğyan edir, qarşıdakı
düşmənin rəzilliyi və qorxaqlığı
aşkarlanır...
Müəllim
Aşotu və onun meyxanasında olan ermənilərdən əlindəki
qumbaranı partladaraq heyfini alır, özü də şəhid
olur... Bu səhnədə ermənilərin
qorxaqlığı, rəzilliyi, fahişəliyi Aqil
Abbasın dili ilə desək “oğraşlığı”
bütün gerçəkliyi ilə görsənir...”
Əli
Ardı var...
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 10 fevral.- S13.