Ermənilər
tarixi abidələrimizi məhv edirlər
Qasım Hacıyev:
“Vaxtilə Qarabağda mədəniyyət, elm və ədəbiyyat
yüksək inkişaf dövrü keçirib”
I yazı
Azərbaycanın Qarabağ bölgəsi dünyanın
ən qədim insan məskənlərindən biridir. Tarix elmləri doktoru
Qasım Hacıyev bildirib ki, Qarabağın dağlıq və
düzən hissəsində aşkar edilmiş qədim
daş abidələr - Xocalıdakı dolmenlər, Xankəndindəki
kromlexlər, eləcə də qarabağın müxtəlif
yerlərində aşkar edilmiş antik dövrə aid daş
qutu qəbirlər həmin dövrün ideologiyasını -
mənəvi düşüncəni əks etdirən maddi mədəniyyət
nişanələridir: “Bütöv Azərbaycan ərazisində
Manna, Midiya, Skit, Atropatena dövlətləri sırasında,
e.ə IV-III əsrlərin qovşağında Azərbaycan
Respublikasının ərazisində Qafqaz Albaniyası dövləti
meydana çıxıb. B.e. I əsrində Albaniyanı Alban Arşakiləri soyu
idarə etmişdir. Albaniyanın cənub
sərhəddi bu dövrdə Araz çayı boyunca
keçmişdir. Girdman, Sakasena, Uti, Arsak, Paytakaran,
Sisakan Qarabağın tarixi torpaqları idi. B.e.ə. VI-III əsrlərə
aid Beyləqan, Ağcabədi, Bərdə, Yevlax, Tərtər
və Qarabağın Dağlıq ərazisində türk
xalqlarına məxsus olan çoxlu sayda skif kurqanları
aşkar edilib”.
Onun
sözlərinə görə, Antik mənbələrin
Qarabağın qədim ərazisində - Uti, Arsak və
Paytakaranda qədim şəhərlərin mövcudluğu barədə
maraqlı məlumatlar verir: “Bərdədə, Govurqalada
(Ağdam), Qaraköpək təpədə (Füzuli), Ergi
yaşayış yerində (Ağcabədi) və s. arxeoloji tədqiqatlar
deyilənləri təsdiq edir. Qarabağ
bölgəsində arxeoloji abidələrdən başqa xeyli
yerüstü xristian abidələri tədqiq edilmişdir.
Belə abidələrə Qarabağın Bərdə,
Ağcabədi, Ağdam, Füzuli, Ağdərə ərazisində,
habelə Laçın və Kəlbəcərdə rast gəlinmişdir.
Bu məbədlərdən ən məşhuru Çəncəsər(Qanzasar),
Amaras, Yelisey, və Xotavəng məbədləridir. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, albanlara məxsus
xristian abidələri Azərbaycanın digər ərazilərində
də (Qəbələ, Naxçıvan, Mingəçevir,
Qazax, Tovuz, Şamaxı) mövcuddur. Yeri gəlmişkən
XIX əsrə qədər Dağlıq Qarabağda heç
bir zaman erməni etnik kütləsi olmayıb. Qarabağın avtoxton albanlarının olmasından
istifadə edərək, oraya XIX əsrdən etibarən
çoxlu erməni ailəsi köçürülüb”.
O, həmçinin
əlavə edib ki, bunu Dağlıq Qarabağda Ağdərənin
(Mardakert) Marağa kəndində Qarabağa (İranın
Marağa şəhərindən) ilk 200 erməni ailəsinin
köçürülməsi şərəfinə 1978-ci ildə
ermənilərin özlərinin qoyduqları abidə əyani
şəkildə sübut edir: “Qarabağ ərazisində müxtəlif dinlərin mövcud olması
insan cəmiyyətinin ictimai həyatına böyük təsir
göstərib. Azərbaycanın hər yerində
olduğu kimi Qarabağda da xristianlıq və müsəlmanlığın
mövcud olması və biri digərini əvəz etməsi
tikinti mədəniyyətində özünü göstərib.
Qarabağ ərazisində və Albaniyanın
digər yerlərində xeyli alban xristian avidəsi inşa
edilib.
Albaniyada Şərq xristianlığına məxsus
memarlığın bütün növləri mövcud olub. Alban
xaçı xristianlığa qədərki inamların və
kainatı dərk etmənin əlamətlərini özündə
cəmləşdirən işarələrə malikdir. Onun bütün kompozisiyaları göylə yerin əlaqəsi,
günəş, işıq və məhsuldarlıq simvolu
kimi əks olunub.
İslam dininin qəbul edilməsi Albaniyada (Azərbaycanda)
yeni bir mərhələnin başlanğıcını
qoymuşdur. Azərbaycanın Qarabağ bölgəsində
müsəlmanlıq dövründə çoxlu sayda məscid
və minarələr inşa edilib. Bununla
bərabər burada xristian kilsələri və digər dini məbədlər
də saxlanılıb. Həmin dövrdə
Qarabağın mənəvi mədəniyyətində
çiçəklənmə dövrü başlanıb.
“Qarabaği”, “Bərdəi” təxəllüsü
ilə tanınmış onlarla mütəfəkkir
yetişib, onların adı, şəxsiyyəti və
yaradıcılığı haqqında məlumatlar tarixə
çevrilib.
XI-XII əsrlərdə memarlığın əsas
istiqamətlərini əks etdirən Şirvan-Abşeron,
Naxçıvan-Marağa məktəblərinin geniş
yayıldığı dövrdə Arran (Qarabağ)
memarlıq məktəbi də orta əsr Azərbaycan
memarlığının sonrakı inkişafını müəyyənləşdirib. Memarlıq və
şəhərsalma, dekarativ-tətbiqi sənət sahələri
inkişaf etməyə başlayıb, epiqrafik abidələr
də çoxalıb. Qarabağ
zonasında çoxu müsəlman dövrünə aid olan
2000-dən artıq müxtəlif tarixi və mədəni
abidələr qeydə alınıb. Bunların
arasında yaşayış evləri, ictimai binalar, həmçinin
dini tikililər, ziyarət yerləri var.
Qarabağın
şəhərləri - Ağdərə, Kəlbəcər,
Xocavənd, Şuşa, Xankəndi, Tərtər,
Füzuli, Cəbrayıl, Ağcabədi, Laçın,
Qubadlı, Zəngilan-müsəlman dövründə meydana
gəliblər. Bu şəhərlərin
quruluşunda milli-mənəvi və ideolojı təfəkkür
tərzi inşa mədəniyyətində öz bədii əksini
tapıb. Yeni milli-ideolojı xüsusiyyətlər
evlərin və inzibati binaların interyerində
özünü göstərir. Bu,
bütün Azərbaycanda, həmçinin Qarabağda, orta əsrlərdə
inşa olunmuş memarlıq şedevləri ilə təsdiq
olunur. Qarabağ ərazisində müxtəlif
növ mədəniyyət abidləri qeydə
alınmışdır ki, bunların da əksəriyyətini
epiqrafik abidələr təşkil edir. Azərbaycanın
Şuşa, Ağdam, Bərdə, Füzuli, Zəngilan, Cəbrayıl,
Laçın, Kəlbəcər rayonları ərazisindən
vaxtilə xeyli miqdarda tikinti, qəbir və s. epiqrafik abidələr
qeydə alınıb və tədqiq edilib”. Onun sözlərinə
görə, Füzuli bölgəsində Şeyx Yaqubun (XII əsr)
türbəsi, Qoç Əhmədli Cümə məscidi,
Hacı Ələsgər məscidi, Aşağı Veysəlli
kəndindəki Mir Əli (XIV əsr) və Əhmədallar kəndindəki
türbələr (XIV əsr), Şeyx İbrahim türbəsi
(XVII əsr), Əhməd Sultan türbəsi, Cəlal türbəsi
(h.t.1307), Horadiz kəndindəki Cümə məscidi,
Dağlıq Qarabağ ərazisində Əsgəran
qalası, Cəbrayıl rayonunda “Qız qalası”, Cəbrayılın
Şıxlar kəndində türbə (1308) və d. türbələr,
Ağdam bölgəsində Xaçın-Dərbənd kəndi
yaxınlığında 12 künclü türbə,
Ağdam Cümə məscidi (1870), türbələr,
Ağdamın Abdal-Gülablı kəndində hamam binası
(XX əsrin əvvəlləri), Ağdamın Şahbulaq məscidi,
Bərdə şəhərindəki Tərtər
çayı üzərində 12 tağlı körpü
(XIV əsr), “Bərdə”, “Axsadan baba” türbələri (XIV
əsr), Kərbalayi Səfxan Qarabaği tərəfindən Bərdə
şəhərində tikilmiş qoşa minarəli
“İmamzadə” məscid kompleksi (1868), “Bəhmən Mirzə”
türbəsi, Şuşa şəhərində səkkiz
bucaqlı türbə, Pənah xan qalası, Natəvanın
evi, Mamayı məscidi, Məşədi Şükür
Mirsiyab oğlunun məscidli karvansarayı, Culfalar məscidi,
Hacı Yusifli məscidi, Saatlı məscidi, Yuxarı Gövhərağa
məscidi, Aşağı Gövhərağa məscidi (XIX əsr),
Xan evi, gimnaziya binası, Laçın ərazisində
Qarasaqqal türbəsi, Soltan baba türbəsi, Şeyx Əhməd
türbəsi, Sarı aşığın türbəsi (XV əsr),
Cicimli kəndindəki türbələr, Quşçu kəndində
“Uşaq qalası”, “Böyük bulaq” abidəsi (XV əsr), Həmzə
Sultan sarayı (1761) da tariximiz üçün qiymətli
maddi mədəniyyət nümunələridir: “XVIII əsrin
II yarısında Qarabağda Bayat, Şahbulaq (Tərnəküt),
Pənahabad (Şuşa) qalaları salınıb və həmin
qalalarda bazar, karvansaray, məscid, hamam, və s. inşa edilib.
Ağdamda imarətlər, Pənah xana və nəslinə aid
kümbəzlər tikilib: “Qarabağ xanlığı
dövründə bir çox qalalar (Bayat, Şahbulaq, Pənahabad
(Şuşa) tikilib, şəhər və qəsəbə
tipli yaşayış məntəqələri yaranıb. Qarabağ xanlığının mərkəzi
Şuşada yaşayış evlərinin, ictimai tikililərin
interyerlərində divar naxışlarının gözəl
və tipik nümunələri yaradılıb.
Bu abidələrin çoxu Azərbaycanda memorial tikililərin
əsas növünü təşkil edir. Hazırda
işğal altında olduğuna görə həmin abidələrin
taleyi məlim deyil. Orta əsrlərdən
məşhur olan Qarabağ xalçaları öz şöhrətini
günümüzədək saxlayıb. Qarabağ
xalçaları qrupuna aid olan xalçalar adları və
naxışları ilə seçilir. Qarabağ
xalçaları Bərdə, Ağcabədi xalçaları
olub birinci qrupa, Şuşa
xalçaları adı altında ikinci qrupa, Cəbrayıl
xalçaları adı altında üçüncü qrupa
ayrılır. Qarabağ
xalçaçılıq sənətində qədim ənənə
intensiv olaraq davam etdirilib. Qarabağın xalça sənəti
XVII əsrin ikinci yarısından etibarən Şuşa
şəhərində mərkəzləşmiş, daha
geniş miqyasda inkişaf etməyə başlayıb.
Bütün müsəlman şərqində olduğu
kimi Azərbaycanda, o cümlədən Qarabağda son orta əsrlərdə
də mədəniyyət, elm və ədəbiyyat yüksək
inkişaf dövrü keçirib. Qarabağ mədəni
mərkəz rolunu itirməyib. Beləliklə,
tədqiqatlar Qarabağın maddi mədəniyyət irsinin Azərbaycanın
maddi və mənəvi mədəniyyətinin tərkib hissəsinin
olduğunu aydın şəkildə göstərir. Qarabağ abidələrinin bu günkü taleyinə
gəldikdə XX əsrin sonlarında Ermənistanın
işğalçılıq siyasəti, münaqişə və
müharibə Azərbaycanın Qarabağ bölgəsində
maddi mədəniyyət abidələrinin taleyini təhlükə
altına qoyub.
Müharibə ərəfəsində abidələrin
qeydinə qalmağa imkan belə olmadı. Muzey
eksponatlarının və kitabxanaların
köçürülməsinə imkan verilmədi. Davam edən vandalizm Azərbaycanın əsrlərlə
qoruyub saxladığı tarixi abidələrin çoxunu məhv
etdi. XX əsrin ən böyük faciəsini
- Xocalı qətliamını törətdilər erməni və
rus hərbi birləşmələri. Ulu əcdadlarımızın
tarixi yaddaş rəmzi olan məşhur Xocalı qəbrstanlığını
texnika vastəsilə darmadağın etdilər. Mənfurlar Xocalıda və Şuşada bu vandalizmi
ifrat dərəcəyə çatdırdılar. Məşhur Xocalı-Gədəbəy mədəniyyətinin
qədim beşiyi olan Xocalı kurqanlarını yer
üzündən sildilər. Şuşada
Azərbaycan mütəfəkkirlərinin heykəllərini
avtomat güllələri ilə deşik-deşik etdilər.
Şuşa muzeylərini dağıtdılar.
Bəşəriyyətin ulu əcdadlarının
beşiklərindən biri olan Azıx mağarası ermənilərin
hərbi sursat anbarına çevrildi. İslam abidələri
dağıdılıb yer üzərindən silindi. Alban xristian abidələri isə təmamilə
saxtalaşdırıldı. Xalqımızın
tarixi yadigarı olan Yelisey məbədi, Həsənriz məbədi
və digər abidələrdə alban yazıları silindi.
Həmin abidələrin albanlara məxsus olan əşyaları
dağıdıldı. Yelisey məbədində
saxlanılmış Alban hökmdarı III Vaçaqanın qəbri
və yazı təmamilə məhv edildi”...
Əli
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 18 fevral.- S13.