Həkim müalicə edir, təbiət isə
sağaldır…
Xoşbəxtlik - insan
ruhunun rahat olması və sevinməsi deməkdir
Xoşbəxtlik nə deməkdir? Müxtəlif
mütəfəkkir və filosoflar bu suallara müxtəlif
cavablar verirlər. Biri deyir: “Səadət - Vətənə
qulluq etməkdir” başqası: “Xoşbəxtlik uğurlu ailə
qurmaqdır» və yaxud «xoşbəxtlik maraqlı peşəyə
sahib olmaqdır» və s. Xoşbəxtlik və yaxud bəxtsizlik
haqqında saysız-hesabsız başqa fıkirlər də
mövcuddur. Bütün insanlar müxtəlifdir
və bir adamı ruhlandıran şeylər başqa bir adama
maraqsız görünə bilər. Buna baxmayaraq,
dünyanın bütün xoşbəxt insanları bir
ümumi cəhətə malikdir: adətən onlar
gülür, təbəssüm göstərir və xoş əhval-ruhiyyədə
olurlar. Orta əsr ərəb yazıçısı Əbu
Osman Əl-Cahiz (775-869) yazırdı: “Uşaq doğulduqdan dərhal
sonra əldə etdiyi ilk fayda gülüşdür. Gülən
zaman o özünü yaxşı hiss edir... Gülüş
sağlamlığı möhkəmləndirir, qüvvət
və səadətin mənbəyi olan qanın
miqdarını artırır...” Beləiklə,
xoşbəxtlik insan ruhunun son dərəcədə rahat
olması və sevinməsi deməkdir. Deməli,
insan nə qədər çox sevinirsə, özünü
bir o qədər xoşbəxt hiss edir.
Əhvalımızın yaxşı olması
üçün nə tələb olunur? Bizi əhatə
edən mühitin gözəl, daxili dünyamızın isə
ahəngdar olması vacibdir. Gözəl
şəhər və təbiət mənzərəsini seyr
etmək, səliqəli və təmiz evdə yaşamaq
insanın əhvalına müsbət təsir göstərir.
Ondan başqa insanın psixoloji vəziyyəti
onun zahiri görünüşü, geyimi, saç
düzümü və istifadə etdiyi ətirlərlə
birbaşa bağlıdır. Geyimdəki səliqəsizlik
və zahiri görünüşünə laqeyd münasibət
insanın özünə hörmət etmədiyindən, bəzən
isə onda əsəb və ruhi xəstəliklərin
olmasından xəbər verir. Depressiya
keçirən insanlar adətən öz zahiri
görünüşünə fıkir vermirlər.
Onlar öz daxili dünyasına qapanır və beləliklə, iş yerinə
saçını daramamış, üzünü
yumamış və səliqəsiz geyinmiş halda gələ
bilərlər. Bu təhər qeyri-sağlam
psixoloji duruma autizm deyirlər. Əksinə,
şən və gümrah insanlar adətən öz zahiri
görünüşünün qayğısına qalır və
ətrafdakı insanlara xoş təəssürat
bağışlamağa çalışırlar.
Digər tərəfdən, insanın zahiri
görünüşü onun əhval-ruhiyyəsinə təsir
göstərir. Bir qayda olaraq, gözəl və səliqəli
paltar geyinmiş insan, pis geyinmiş insana nisbətən
özünü daha qüvvətli və arxayın hiss edir.
Bunları saç düzümünə və parfümeriyaya
da aid etmək olar: gözəl saç düzümü,
keyfiyyətli losyon və ətirlər insanı arxayın,
şən və gümrah edir. Öz cazibədarlığından
xəbərdar olan insan özünün kifır
olmasını dərk edən insana nisbətən daha şən
və xoşbəxt olur. Ona görə də
xoşbəxtlik və daxili rahatlıq axtaran hər bir insan həm
bədəninin, həm də ruhunun təmiz və gözəl
olmasına çalışmalıdır.
Mənəvi gözəllik və daxili dünyanın ahəngdarlığı
da yaxşı əhval-ruhiyyənin yaranmasında vacib rol
oynayır. Səmimilik, mehribanlıq və məhəbbət
insan ruhunu gözəlləşdirir. Əksinə,
qəzəb, paxıllıq, yalan onu korlayır və
çirkin edir. "Xeyirxah flkir, xeyirxah
söz, xeyirxah əməl!" - qədim
azərbaycanlıların “Avesta”da (e.ə. I
minillik) öz əksini tapmış mənəvi kodeksi bundan
ibarət olub. Gözəllik təkcə
zahiri və daxili cazibədarlıq deyil, eləcə də
sağlamlıqdır. Ən qədim
zamanlardan bəri azərbaycanlılar müxtəlif xəstəlikləri
ətirli maddələrlə (çiçəklər, ədviyyələr,
ənbər, müşk, sürmə, tutiyə, həna, vəsmə
və başqa kosmetik vasitələrlə) müalicə
edirdilər. Bu maddələr profilaktik məqsədlərlə
də geniş istifadə olunurdu.
Məhz buna görə də orta əsr bərbərləri
həkimlik vəzifəsini də yerinə yetirirdilər. Hamamlar eyni
vaxtda gözəllik salonu və klinika vəzifələrini
yerinə yetirirdilər. XI əsrin məşhur «Qabusnamə»
kitabında deyilir ki: “Memarlar binalar ucaltmağa
başladıqları vaxtdan bu günə kimi hamamdan gözəl
şey yaratmamışdılar».
Azərbaycan hamamlarında mövcud olan xidmətlərin
arasında çimməkdən əlavə ətirli
yağları istifadə etməklə masaj da vardı. Bunun
üçün hamamlarda bir neçə masajçı
çalışırdı. Masaj fiziki və
psixoloji yorğunluğu aradan qaldırır və qan
dövranını yaxşılaşdırırdı. Ondan başqa bəzi ətirli yağlardan müxtəlif
xəstəliklərin müalicəsi üçün istifadə
olunurdu. Məsələn, kəklikotu
yağı revmatizmə qarşı, həna ilə
sarımsaq yağı isə herpesə qarşı istifadə
edilirdi. Hamamlarda insanların
saçını kəsən, onlara həna, vəsmə və
başqa təbii boyalar qoyan bərbərlər
çalışırdı.
Çiməndən və massaj aldıqdan sonra insanlar
xüsusi otaqda dincələ bilərdilər. Burada onlara ətirli
bitkilərlə (nanə, kəklikotu, qaraqınıx,
qızılgül ləçəkləri, hil, mixək və
s.) dəmlənmiş çay təklif olunurdu. Bundan başqa, insanlar şirniyyat, isti xörəklər
və qəlyan da sifariş edə bilərdilər. Şərq hamamında qalmaq insana o qədər
böyük ləzzət verirdi ki, bəzi adamlar burada
bütün gününü keçirir və
yatırdılar. Bir qayda olaraq, insanlar hamadan
daha gözəl, sağlam, güclü və enerjili
çıxırdılar.
Orta əsr Azərbaycan hamamları memarlıq cəhətdən
da çox gözəldir. Adətən
hamamın tağları, gümbəzləri və gözəl
darvazası olurdu. Hamamın içində
bir neçə otaq və hovuz yerləşirdi. İndiyə
kimi Bakıda bir sıra orta əsr hamamları qalmaqdadır:
Hacı Qayıb hamamı (XVI əsr), Qasımbəy hamamı
(XVII əsr) və s. Orta əsrlərdə hamamlar bir gün kişi hamamı, növbəti gün isə
qadın hamamı kimi fəaliyyət göstərirdi.
İnsanın zahiri görünüşü onun peşə
karyerasında müstəsna rol oynaya bilər. Rəhbər
işçilərə, həmkarlara, müştərilərə
gözəl təəssürat bağışlamaq qabiliyyəti
hər bir işdə uğur gətirə bilər. Məsələn,
“Qabusnamə” (XI əsr) kitabında deyilir: “Həkim həmişə
təmiz, səliqəli olmalı, yaxşı geyinməli,
gözəl ətirlərdən istifadə etməli, nəzakətli
olmalıdır ki, görünüşü və rəftarı
ilə xəstəyə müsbət təsürat
bağışlasın, onda tezliklə sağalacağına
inam yaratsın”.
İnsanın ən mənfi cəhətlərindən
biri səliqəsizlikdir. Qədim türk misalında deyilir: «Kasıblıq
Allahdandır, çirkinlik - insanın özündən». Ona görə də səliqə və təmizlik
sağlamlığın şərtləri olmaqla
yanaşı, həm də insanın öz peşəsi sahəsində
uğur qazanması üçün də vacib zəmindir.
Orta əsr Azərbaycan lətifəsinə əsasən,
bir gün Molla Nəsrəddin (Şərq folklorunun komik
personajı) öz dostunun təşkil etdiyi yeyib-içmək
məclisinə təşrif buyurur. Yüzlərlə
qonaq dəvət olunmuşdu və hamısı da baha və
gözəl paltar geyinmişdi. Təkcə
Molla Nəsrəddin çox nimdaş bir görkəmdə
idi. Nökərlər ona fikir vermədilər,
yemək-içmək təklif etmədilər. Molla Nəsrəddin heç nə yeməmiş və
içməmiş, məclisi qəzəbli halda tərk etdi.
Növbəti dəfə o, çox bahalı və
səliqəli paltarda gəldi. Nökərlər
dərhal ona yaxınlaşaraq şərbət,
qızardılmış ət və ətirli plov gətirdilər.
Molla bir ovuc düyünü götürüb xələtinin
qoluna tökdü. «Ağa, sən nə edirsən?»- deyə nökərlər
təəccüblə soruşdular. «Siz bu plovu
mənimçün deyil, paltarımçun gətirmisiniz.
Qoy o yesin!»- deyə
Molla cavab verdi…
Bununla yanaşı, hər bir peşə sahibi
özünəməxsus tərzdə geyinirdi. Məsələn, müasir
təsəvvürlərə görə, iş
adamının xarici görünüşü həddindən
artıq dəbdəbəli və rəngarəng
olmamalıdır. Səliqə, təvazökarlıq, təmizlik
və zövq iş adamına məxsus əsas meyarlardır və
təkcə geyimə deyil, eləcə də parfümeriyaya
aiddir. Orta əsr Azərbaycan tacirləri də
çox səliqəli, lakin nisbətən təvazökar təsir
bağışlayan paltarlar geyinirdi. Onların
geyimləri zadəganlarm paltarları kimi dəbdəbəli və
rəngarəng deyildi. İnsanın geyimi
onun yaşından da asılıdır. XI əsr müəllifı
yazır: “Cavan insanlar çox rəngarəng və şux
paltarlar geyinə bilər, yaşlı insanlar isə daha təvazökar
geyinməlidirlər”.
Qədim
romalılar haqlı olaraq deyirdilər: «Həkim müalicə
edir, təbiət iə sağaldır». İnsan
təbiətin ayrılmaz hissəsidir. İnsanlar,
heyvanlar, bitki və minerallar eyni təbiət ünsürlərindən
ibarətdirlər. Ona görə də
insan orqanizmi təbii dərmanları və kosmetik vasitələri
süni kimyəvi preparatlara nisbətən daha asanlıqla qəbul
edir və mənimsəyir. Hələ 700 il
bundan qabaq Azərbaycan mütəfəkkirləri insanın təbiətlə
sıx əlaqədə olmasını qeyd edirdilər. Məsələn, Mahmud Şəbüstəri
(1287-1320) sübut edirdi ki, insanlar, bitkilər, heyvanlar və
minerallar eyni mənbədən yaranıb.
Cənubi
Azərbaycanın Marağa şəhərində rəsədxananın
və elmi mərkəzin banisi Nəsrəddin Tusi də
(1201-1274) qeyd edirdi ki, insanın heyvanat, nəbatat və mineral
aləmi ilə sıx əlaqəsi var. Keçmişdə
yaşamış dahi mütəfəkkirlərin bu parlaq
ideyaları bugünkü elmi-texniki tərəqqi
dövründə daha da böyük əhəmiyyət kəsb
edir. Təbiətdən tamamilə təcrid
olmaq, çoxmərtəbəli binalar, asfalt, metal, avtomobil,
süni qida əlavələri, qeyri-təbii yeməklər,
kimyəvi kosmetika və dərmanlar dünyasında yaşamaq
insan üçün olduqca təhlükəlidir.
Son onilliklərdə bir çox Qərb ölkələrində
«təbiətə qayıdış» tendensiyası sezilməkdədir. Ekoloji cəhətdən
təmiz təbii kosmetika və bitkilərdən
hazırlanmış dərman preparatları getdikcə daha da
populyarlaşır. Şəhərlərin
bir çox yerlərində park və bağlar salınır
və insanlar uşaqlarma təbiətə məhəbbət
hissi aşılamağa çalışırlar. Çünki yalnız təbii şəraitdə
boya-başa çatan insan özünün zehni və fiziki
sağlamlığını qoruya bilər. Hazırda bəzi həkimlər hipoterapiya adlanan yeni
müalicə üsulundan istifadə edirlər. Bu üsula əsasən, nevrozlardan əziyyət
çəkən insanlar heyvanlara baxmaq, onlarla oynamaq, hətta
onları sığallamaqla müalicə olunur.
Orta əsr Şərq həkimləri insanın təbiətlə
ünsiyyətdə olmasına böyük əhəmiyyət
verirdilər.
Fiziki və psixoloji yorğunluğu aradan qaldırmaq
üçün bağda gəzişmək, ot
və çiçəkləri qoxulamaq məsləhət
görülürdü. Bundan başqa, xəstəyə
quşların cəh-cəhinə, fəvvarə və yaxud
bulaq suyunun şırıltısına qulaq asmaq, gözəl
mənzərələri seyr etmək tövsiyyə edilirdi.
Adətən baş ağrısından əziyyət
çəkən orta əsr zadəganları gül
bağçalarına üz tuturdular. Onlar
ərik ağacının kölgəsində,
qızılgül, yasəmən və bənövşə
çiçəklərinin yanında əyləşib
onların gözəl qoxusundan zövq alırdılar.
Fərid Ələkbərli,
tarix elmləri
doktoru
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 27 fevral.- S14.