Söz vardır kəsər
savaşı...
Şah İsmayıl Xətayinin
şairlik istedadının inkişafında aşıq
şeirinin böyük təsiri var
Saz – “sazlamaq” sözünün kökündən olub, sadəcə, nizamlamaq, kökləmək, qurmaq mənası daşıyır. Böyük Nizami də müğənniyə bu mənada müraciət edib, həm də sazın ruhu oxşayan alət olduğundan şövqlə danışıb:
Müğənni, o, ruhu oxşar saz ilə,
Mənim də ruhumu oxşa saz ilə.
Bəlkə ilham alıb sazın telindən
Ruhuma ipək həqiyə nəqş eləyim mən.
Deməli, XII əsrdə qopuz və tənburla yanaşı, dinən saz ozan-aşığın əsas ifa aləti olub. Qopuzu ozanlar müqəd¬dəs saydıqları kimi aşıqlar da sazı müqəddəs hesab ediblər. Buta verilən aşiqlər də öz sirli butasını ilk dəfə telli sazın telləri ilə açıb söyləyiblər.
Şah İsmayıl Xətai (XVI əsr) qoşmalarının birində dörd şeylə bərabər sazın da insana gərək olduğundan bəhs edərək deyirdi:
Bu gün
ələ almaz oldum mən sazım,
Ərşə dirək-dirək çıxar avazım.
Dörd şey vardır bir qarındaşa lazım,
Bir elim, bir kəlam, bir nəfəs, bir saz.
Xəstə
Qasım (XVI-XVIII əsrlər) saz ustasına müraciətlə:
Usta, məni
gözlərinə fəda et,
Səndən
saz istərəm, amma saz ola.
Dindirəndə
imran dilli danışa,
Şeyda
bülbüllər tək xoş avaz ola.
- deyə imran dilli, bülbül tək xoş
avazlı saz bağlamasını xahiş edib. XIX əsrin
böyük saz-söz ustaları Aşıq Musa «Nə
günahı telli sazın», Aşıq Ələsgər «Mənim»
şikayətnaməsində:
Zəkatsız
dövlətə halal deyənlər,
Onlardan halaldı bu sazım mənim.
- deyə sazı şər qüvvələrdən
qoruyublar.
Saz yazılı şeirimizin də ədəbi
mövzusuna çevrilmiş, XX əsrin böyük şairləri
H.Cavidin («Sındırılan saz») bədii fikri¬nin tərcümanı
olub.
İstər xalq danışıq dilində, istərsə
yazılı və şifahi ədəbiyyatda kamil fikirlərə,
müdrik kəlamlara, ibrətamiz nəsihətlərə iki
kəlmə – «atalar sözü» deyiblər. Nizami Gəncəvi
sözün qiymətini onu çox danışmaqda deyil, əksinə,
az sözün məzmun və mahiyyətində
axtarırdı:
Sözün
də su kimi lətafəti var,
Hər
sözü az demək daha xoş olar.
Bir inci
saflığı olsa da suda
Artıq içiləndə dərd verir su da.
Şah
İsmayıl Xətai:
Söz
vardır kəsdirir başı,
Söz
vardır kəsər savaşı,
Söz
vardır ağulu aşı,
Bal ilən
edər yağ, bir söz.
Söz geniş məna çalarlarına malikdir. Söz həm
də nəzm əsərlərinə, şeirə də
deyilmişdir. «Aşıq bir söz oxu», «Aşıq,
bir nəsihətli söz oxu», «Aşıq, Qurbaninin sözlərindən
oxu», «Xəstə Qasımın sözləri çox dərindir»,
«Ələsgərin sözlərindən olmaz» və s. Deməli,
xalq şeirə də söz deyib. Bu gün də
ra¬¬dioda, televizorda, konsert salonlarında hər hansı
mahnının ifası zamanı «sözləri filankəsindir»
ifadəsini eşidirik.
Yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, Əhməd Yəsəvinin (XI-XII əsrlər)
heca vəznli qoşmaları, Molla Qasım Şirvaninin (XIII əsr)
qoşma, gəraylı-təcnis və müəmmaları, Nəsiminin
(XIV əsr) vaxtilə aşıqların dilində gəzən
gəraylısı aşıq şeirinin ilk nümunələri
sayıla bilər. Orta əsrin pillələrində
yaranan bu şeirlər uzun illər ancaq ağızlarda
yaşamış və yalnız XVII-XVIII əsrlərdə
cünglərə köçürülüb. Buna görə də onlar ilk variantını qoruya
bilməyib, yeni sözlər və yeni ifadələrlə
mündəricəsini dəyişə-dəyişə
müasirləşib.
Ümumiyyətlə,
Qasımın «Gördüm» gəraylısı, «Ya Sənəm,
Sənəm», «Haray» təcnisləri, «Ya nə» müəmması
məzmun, ifadə və dil baxımından da XIII-XIV əsrlərin
ruhunu xatırladır:
Müqabirdən
güzar etdim,
Əcayib mərduman gördüm.
Qaranqu
torpaq altında
Yatır
cismilə can gördüm.
XVI əsrdə yaşamış ustad Qurbaniyə qədər
nəinki təcnis, hətta bəzi aşıq şeiri
nümunələri gəlib bizə çatıb. Molla
Qasımın təcnisləri isə bu şəklin kamil
nümunələri sayıla bilər. «Haray» rədifli təcnisdə
oxuyuruq:
Əhədü-ləmyəzəl
zahidü-yekta,
Salma məni gözdən ayağa haray.
Mün təha
qovruldum tənəli sözdən,
Pərvanə tək yandım a yağa haray.
Sevdigim al
geymiş ələ yapışır,
Bu
sınıq könlümüz ələ yapışır,
Bizdə
bir nişan var ələ
yapışır,
Müxənnəs yapışır ayağa, haray.
Qabuldan gəldün
sən Dəməşq elinə,
Bülbül
ərzi-halı demiş gülünə,
Şikəstə
Qasımın demiş gülünə,
Sən özün yetiş gəl ayağa haray.
Sonrakı əsrlərdə aşıq şeirinin bəzi
şəkilləri yazılı ədəbiyyata daxil olub və
yaşamaq hüququ qazanıb. Prof. M.Seyidovun erməni
əlyazmalarından əldə etdiyi İ.Nəsiminin gəraylısı
aşıq şeirinin XIV əsrdə həm məzmun və
mündəricə, həm də şəkilcə kamilləşdiyini
göstərir.
Doğduğuya
inanmagil,
Çünki doğan öləsidir.
Şol
yeri-göyü yaradan
Hamangil ol qalasidür.
Kimsənin
malın yeməgil,
Bu bana qalır deməgil.
Ol siyasət
meydanında
Haqlı haqqın alasıdır.
Haq tərəzisin
quralar,
Yazğumuzu
soralar,
Yazğumuz
sorulacaq
Yasa divan olalidir.
Ey Nəsimi,
qayırmagil,
Çün doğdun ölmək içün.
Çün
torpaxdan doğdi tənun
Yenə torpax olasidir.
Bütün
bunlar göstərir ki, orta əsrin əvvəllərində
xalq şeirinin və aşıq qoşmalarının yüksək
bədii nümunələri yaranıb yayılsa da, islam
etiqadının güclü təbliğatı, həmçinin
ərəb və fars dillərinin hegemonluğu, bu dillərdə
divan ədəbiyyatının geniş inkişafı milli
dildə yaranan ədəbiyyatı və incəsənəti
sıxışdırıb, yazıya alınıb
qorunmasına mane olub.
Təbii
olaraq ərəb və fars dillərində
yaranan mədəniyyətə geniş imkan yaradan islam təfəkkürü
milli dillərin inkişafını ləngidir, hətta onu
nüfuzdan salmağa çalışırdı. O zaman «Qəribnamə»nin müəllifi Aşıq Paşa (1272-1333)
məhz bu münasibətlə demişdi:
Türk
dilinə kimsələr baxmaz idi,
Türklərə
hərgiz könül axmaz idi,
Türk dəxi
bilməz idi bu dilləri
İncə yolu, ol ulu mənzilləri.
Buna görə də tək-tək sönən ulduzlar kimi
arabir milli dildə xalq təfəkküründə şeirlər
yaranır, lakin vaxtında yazıya alınıb mühafizə
edilmədiyindən hafizələrdən silinməkdə idi. Yalnız XVI əsrdə
aşıq sənəti üçün münbit şərait
yarandı. Tədricən ozanın yerini
tutan aşıq indi elə bir bədii libas geyinməli idi ki,
mühafizəkar ruhanilər qarşısında həm öz
nüfuzunu qoruyub saxlaya bilsin, həm də qədim ozan sənətindən
yüksəkdə dayansın.
Səfəvi dövlətinin banisi Şah İsmayıl
Xətaiynin Azərbaycan dilini hakim dil səviyyəsinə
yüksəltməsi Azərbaycandilli ədəbiyyata,
aşıq sənətinə böyük qayğı
göstərməsi milli mədəniyyətin vüsəti
üçün əsas amil oldu. Bu dildə Xətai
özü, Həbibi, Füzuli kimi böyük sənətkarlar
nadir sənət inciləri yaratdılar. Şah
İsmayıl Xətai heca vəzninin müxtəlif şəkillərində
aşıq şeiri üslubunda qoşmalar, gəraylılar,
varsağılar və bayatılar yazıb. Xətainin
yaxın dostlarından olan Məhəmməd bəy Şəmsi
də öz dünyəvi ruhlu qoşmaları ilə sarayda
böyük hörmət qazanıb:
Çərxi-fələk
uruluban dönərsə,
Bəli, demişəm, dönmənəm yarımdan.
Mən
etməyə İsa göydən yenərsə
Bəli, demişəm, dönməzəm yarımdan.
«Səfəvilərin dini görüşlərini yaymaq,
Səfəvi hakimiyyətini möhkəmləndirmək
üçün hər vasitədən istifadə etməyə
çalışan Şah İsmayıl Xətai xalq
müğənnilərinin nüfuz və qüdrətindən
də istifadə edib. Şah İsmaylın uşaqlıq illəri
xalq içərisində keçib. Onun
şairlik istedadının inkişafında aşıq
şeirinin böyük təsiri var. O, aşıq
yaradıcılığına böyük diqqət verir,
özü də aşıq şeiri üslubunda şeirlər
yazırdı. Bu əsrdə aşıq
şeiri yeni istiqamətdə inkişaf edir. Aşıq yaradıcılığında
qızılbaş görüşlərinin təsiri gündən-günə
qüvvətlənirdi».
Bu dövrdə Hz. Əlinin mədhinə həsr olunan
qoşmalar geniş yayılır, hətta dastanlarda geniş
istifadə olunurdu və bundan sonra dastan Hz. Əlinin
aşığa yuxuda buta verməsi ilə
başlanırdı. Aşıqlar Şah İsmayılın
Çaldıran döyüşü ilə əlaqədar
dastan da yaratdılar. Məzmunundan
göründüyü kimi, dastan tarixi həqiqətləri əks
etdirib. Akad. H.Araslının ilk dəfə
dövlət arxivindən əldə etdiyi və şərti
olaraq «Şah İsmayıl» adlandırdığı bu
dastanda Şah İsmayılın arvadı Taclı
xanımın Çaldıran döyüşündə əsir
düşməsi, sərkərdə Əbdi bəyin
döyüşdə ölümü, bütün bu kədərli
hadisələrin şahı dərindən kədərləndirməsi
təsvir olunub. Buna baxmayaraq aşıqlar
dastanın məzmununa nikbin bir ruh aşılayıblar.
XVI əsrdə geniş şöhrət qazanan
aşıq sənəti incəsənətin başqa sahələri
ilə rəqabətə girib, hətta bir çox
aşıq havalarından və aşıq şeiri şəkillərindən
xanəndələr də istifadə ediblər. Dövrümüzün
məşhur ustad aşığı Azaflı Mikayıl
ustadlarından öyrənmişdi ki, hələ Xətai
zamanında aşıq havalarının sayı 300-ə
çatmışdı. Şagirdlər bu qədər
havanı yadda saxlaya bilmədiklərindən ustadların məsləhəti
ilə 300 havadan yüzünü, qalan 200 havanın isə hər
yüzündən birini saxlayıb 198-ni atıblar. Beləliklə, 300 aşıq havasından 102 hava
saxlanılıb. Hətta aşıqlar bu münasibətlə
bir mahnı da qoşublar:
Ən
doldu, bənd oldu,
Dəyirmana
dən doldu,
Yüz
iki gülmıx
Bir gülmıxa bənd oldu.
Kökü xalq ruhuna, xalq məişətinə, xalq adət-ənənəsinə
bağlanan aşıq sənəti eyni zamanda xalqın mənəvi
təkamülündə başlıca amilə çevrilir,
elin toy-düyünləri, bayram mərasimləri
aşığın sazında, sözündə rövnəq
tapırdı.
Qara Namazov
Professor
Xalq cəbhəsi.-2015.-
4 iyul.- S. 14.