Ustad şilləsi
Aşığın ustadlıq statusu
həm də onun yetişdirdiyi şəyirdlərlə ölçülüb
Ustad sənətkar təkcə ifaçılıq imkanları ilə məhdudlaşmır, həm də geniş yaradıcılıq imkanlarına malik olur. Ustad sənətkarlar aşıq sənətini dərindən bilən, bədahətən söz deyən, şagird yetişdirən, həm də mükəmməl danışıq tərzi və yüksək ifaçılıq qabiliyyətləri ilə seçilənlərdir. Sənətkarlıqda "ustad" və "usta" sözləri yaxın mənanı ifadə etsə də, bu sözlərin işlənmə məqamlarına fikir verdikdə hiss ediləcək dərəcədə fərqlər özünü göstərir. "Ustad" sözünün mahiyyətində müdrikliyə, nəsihət verməyə, yol göstərməyə, nümunə olmağa haqqı olan, sənətdə təkrarsızlığı, bənzərsizliyi ilə seçilən, öz yolu, izi olan anlamları dayanır. "Ustad" sözü daha çox ədəbiyyat və musiqi sahələrinə şamil olunan sözdür. Bu söz digər sahələrlə müqayisədə aşıq yaradıcılığı ilə daha sıx bağlıdır. Çünki aşıq sənəti həm sinkretikdir, həm də canlı ustad-şəyird (şagird) münasibətlərini (öyrətmə və öyrənmə) qoruyub saxlayan bir ənənəyə malikdir. Digər sənət sahələrində bu ənənə müəllim, sələf anlayışları ilə daha çox üst-üstə düşür. "Usta" sözü isə bütün sənət və peşə sahələri ilə bağlı işlənir; yəni öz sənətinin, peşəsinin bilicisi, yüksək səviyyədə bacaran, peşəkar və s. Bu sözü hər hansı bir işinin öhdəsindən ləyaqətlə gələn ifaçıya, sazbəndə, bənnaya, çəkməçiyə, maşın təmirçisinə və bir çox sadə peşə sahiblərinə aid edə bilirik.
Aşıq sənəti əsrlər boyu yaranıb formalaşan bir sıra ənənələrlə zəngindir. Bu ənənələrdən biri ustad-şagird (şəyird) ənənəsidir. Aşığın ustadlıq statusu həm də onun yetişdirdiyi şəyirdlərlə ölçülüb. Ustad-şəyird münasibətləri əxlaqi-etik norma üzərində qurulub, əsrlər boyu xalqımızın milli ruhunun göstəriciləri olan mənəvi zənginlik - böyüyə hörmət, kiçiyə qayğı, bugünkü mövcud olanı gələcəyə ötürmək, milli-mədəni dəyərlərə hörmət kimi keyfiyyətlər bu münasibətlərdə tənzimlənib. Ustad-şagird münasibətlərini, yüksək əxlaqi normanı Aşıq Ələsgər bir şeirində belə ifadə edib:
Bir şəyird ki ustadına kəm baxa,
Onun gözlərinə ağ damar, damar.
Və yaxud başqa şeirində - "Ustad görməyənin işi
xam qaldı" - deyərək ustad yanında dərs almayanın heç vaxt kamil sənətkar
ola bilməyəcəyini
vurğulayıb. Ustad-şagird münasibətlərində tədqiqatçıların
da ən çox diqqətini çəkən "ustad
şilləsi" deyilən
anlayışın izahından
ibarətdir. Ustad sənətkar
öz şəyirdinin
artıq aşıq kimi yetişdiyinə əmin olduqdan sonra məclislərin birində şəyirdinə
qəfildən bir şillə vurarmış.
Bu şillənin rəmzi mənası varmış - yəni mən ustad kimi bu gündən
sənə müstəqil
aşıqlıq eləməyə
icazə verirəm.
Bu, şəyirdin illərdən bəri gözləyib həsrətini
çəkdiyi şillə
olarmış. Ritualı məclisdəkilər
də başa düşərmiş, şəyird
özü də.
Bunun bir mənası da o imiş ki, mən sənin
ustadınam, üzərində
haqqı-sayım var, bunu heç vaxt unutma, bu
həm də ustadın şəyirdə
halallığı sayılırmış.
Ustad-yaradıcı sənətkarlar öz əsərlərində
rəmzlərdən (simvollardan)
istifadə etdikləri
kimi, müəyyən
jestlərdə də
bu üsuldan istifadə ediblər.
"Usta şilləsi"
ifadəsi bu gün də el arasında işlənməkdədir.
Bu jestin özü
ustad-şagird münasibətlərində
əxlaqi-etik normaların
nə qədər möhkəm təməl üzərində qurulduğunu
göstərir.
Aşıq sənətində ustadlıq
mərtəbəsinə yüksəlməyin
yolu şagirdlik və peşəkarlıq
mərhələsindən keçir. Bundan sonra
ustadlıq mərtəbəsidir.
Şagirdlik mərhələsini keçməyən aşığın
ustadlıq mərtəbəsinə
qalxması mümkünsüzdür.
A.Nəbiyev ustad sənətkarları iki qrupa bölür: sənətə ənənəvi
yolla yiyələnənlər;
butalanma yolu ilə sənətə gələnlər, haqq aşıqları. Hər iki
qrupa aid olan sənətkarlar xalqın
nəzərində eyni
yüksəklikdə dayanıb,
böyük hörmət
və nüfuz sahibi olublar. Bu sənətkarlar içərisində
xalqın daha çox inandığı,
gələcəkdən xəbər
verən, duaları qəbul olan, bütöv bir elə ağsaqqallıq eləməyə qadir olan sənətkarlara
"ustad" sözündən
əlavə "dədə"
deyə müraciət
ediblər. Deməli, ustad sənətkar
sayılmağın daha
yüksək mərhələsi
dədəlik titulu qazanmaqdır. İstər ozan
sənəti dövründə,
istərsə də aşıq sənəti dövründə bu titulla tanınan sənətkarlar olublar.
Bütün prizmalardan baxdıqda "Dədə" titulu Aşıq Ələsgər
yaradıcılığının və şəxsiyyətinin
əksər parametrlərinə
uyğun gələn bir anlayışdır. Ustad sənətkarlar
- aşıq şeirinin
müxtəlif şəkillərində
istedadlarını nümayiş
etdiriblər. Bu şeir şəkilləri
içərisində ustadnamə
məzmunlu şeirlərin
özünəməxsus yeri
var. Ustadnamələr ustad
aşığın dünyagörüşü,
həyata baxışı,
öz dövrünə
münasibəti, xalq müdrikliyinə, mənəvi
dəyərlərə nə
qədər yaxınlığı
barədə verdiyi hesabatdır. Ustadnamələr poetik dildə söylənmiş dədə
nəsihətidir, ata öyüdüdür. Ustadnamələrin ilk nümunələrinə "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanlarında
rast gəlirik. Ustadnamələr məclislərdə bir növ maarifləndirmə
funksiyasını daşıyıb.
Aşıqlar hər hansı
bir dastanı danışmağa başlamazdan
əvvəl bir neçə ustadnamə deməklə dinləyicilərin
diqqətini cəmləməyə
çalışıblar. Ustad aşıqları ən çox sevdirən, rəğbət qazandıran
daha çox onların yaratdığı
ustadnamələr olub.
Bu səbəbdən ustadnamələr yaratmaq yaradıcı aşıqlar
tərəfindən ənənəyə
çevrilib. Yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanlarında
ustadnamə elementlərinə
rast gəlinir:
Ulaşuban sular daşsa dəniz olmaz,
Təkəbbürlük eyləyəni Tanrı sevməz.
Könlün yuca tutan ərdə
dövlət olmaz.
Yad oğlu saqlamaqla oğul olmaz, -
Böyüyəndə salur gedər - gördüm diməz.
Və yaxud:
"Oğul daxı neyləsün baba ölüb mal qalmasa,
Baba malından nə faidə, başda dövlət olmasa"
- kimi deyimlər
bu qəbildəndir. Dastana nəzər saldıqda ustadnamə məzmunlu deyimlərlə xeyli zənginliyinin şahidi oluruq".
XIII əsrin ikinci yarısında və XIV əsrin əvvəllərində
yaşamış türk
dünyasının böyük
aşıq-şairi Yunus
İmrənin şeirlərində
də ustadnamə məzmunlu deyimlərə
yetərincə rast gəlmək olur:
Çalış qazan, ye, yedir,
Bir könül ələ gətir,
Yüz Kəbədən yeyrəkdir
Bir könül
ziyarəti.
Hanı
mülkə mənim deyən,
Köşkü saray bəyənməyən,
Şişman başı göyə
dəyən
Qalmayıb nişanları.
Müxtəlif zamanlarda müşahidə
olunan bu ədəbi proses bitkin forma və məzmunu özündə
birləşdirən ustadnamələrin
yaranması üçün
zəmin rolunu oynayır. Ancaq daha kamil formaya və məzmuna malik bu səpkili şeirlər XVI əsrdə
yaşamış Qurbaninin
yaradıcılığında bitkin formada özünü biruzə verir. Sözsüz ki, bu cür mükəmməl şeirlərin özü
də ənənəyə
söykənməliydi, lakin
ondan əvvəlki dövrdə aşıq şeiri formasında yaranmış ustadnamələr
bizə çatmadığına
görə şərti
olaraq forma və məzmun mükəmməlliyi
cəhətdən başlanğıc
kimi Aşıq Qurbaniyə istinad edirik. Qurbani "Gülərmiş" rədifli
şeirinin tapşırma
bəndində (möhürbənddə):
Qurbani, qəmlənmə, kərəm-kanı
var,
Ədalət hakimin haqq divanı var,
Bu çərxi-fələyin nərdivanı
var,
Yenən
ağlayarmış, qalxan
gülərmi
- deməklə insanlarda haqqın, ədalətin gec də olsa qələbə
çalacağına inam
hissi oyatmağa çalışıb.
Bu ənənə XVI-XVII əsrlərdə yaşamış
Aşıq Abbas Tufarqanlının yaradıcılımında
davam etdirilir. Ümumiyyətlə, Abbas Tufarqanlının bütün şeirlərində
dilin zəngin imkanlarından məharətlə
istifadə, rəvanlıq,
olduqca aydın ifadə tərzi, səmimi deyim tərzi diqqəti cəlb edir. Ustadnamələrindəki poetik semantika
özünü daha çox biruzə verir. "Olmaz" rədifli ustadnamədən:
Özündən böyüyün saxla
yolunu,
Düşən yerdə soruş ərzi-halını.
Amanat, amanat qonşu malını,
Qonşu
yox istəyən özü var olmaz
- deyən ustad
xalq psixologiyasından
gələn ədəb-ərkan
qaydalarını nəsihət
şəklində dürüst
ifadə edib. Atalar sözlərindən, xalq aforizmlərindən çox
istifadə etdiyi üçün ustadnamələrinin
poetik ifadəsi daha maraqlıdır.
Aşığın "Bəyənməz" rədifli ustadnaməsində
yaşadığı dövrə
münasibəti və
bu yöndə ümumiləşdirmə bacarığı
diqqətçəkəndir. Atalar sözləri və aforizmlərin poetik şəkildə ifadə tərzinin daha bir nümunəsinə
"Yandırar" rədifli
şeirdə rast gəlirik:
Ulğun
cuşa gəlsə köpük yağ
olmaz,
Söyüd bar gətirsə bağça
bağ olmaz.
Zibil təpə olsa, küllük dağ olmaz,
Yel əsəndə
alçaqlara yendirər.
XVII əsrdə yaşayıb-yaratmış
Sarı Aşığın
bayatılarında da ustadnamə elementlərinə
rast gəlinir. "Mərdin
bir əl kölgəsi, Namərdin yüz hasarı",
"Çor deyənə
can desən, Görən
nəyin azalır",
"Könlü bədov
istəyən, Vaxtında
alı dayı",
"Namərdə dost olanın,
ömrü yarıdan
keçər" və
s. Ustadnamələrin daha
mükəmməl, daha
kamil nümunələrinə
XVIII əsrdə yaşamış
ünlü sənətkar
Xəstə Qasımın
yaradıcılığında rast gəlirik.
Bu tip şeirlər artıq
həmin dövrdə
ustadnamə yaradıcılığı
ənənəsinin bir
qədər də möhkəmləndiyini, sabitləşdiyini
təsdiqləyir. Xəstə Qasımın
ustadnamələrində istər
mövzu cəhətdən,
istər ideya-məzmun
cəhətdən ənənəyə
sadiqlik xətti davam etdirilir. "Olmaz" rədifli
şeirdə mərifətə,
sədaqətə, Tanrıya
tapınmağa, halallığa,
nəfsə qalib gəlməyə, namusla, qeyrətlə yaşamağa
çağırış var.
Üz vermə nadana, sirr vermə pisə,
Axır qəlbin ya inciyə, ya küsə.
Ot bitər kök üstə, əsli nə isə,
Yovşan bəsləməklə çəmənzar
olmaz.
Vəfalıya əmək çəksən
itirməz,
Bədəsil nəsihət, öyüd
götürməz.
Qabaq tağı tər şamama bitirməz,
Göy söyüddə
heyva olmaz, nar olmaz.
Yüksək səviyyədə ümumiləşdirmə
gücünə malik,
əsrlərin həyat
təcrübəsinə, müşahidə
qabiliyyətinə söykənən
belə ustadnamələr
Xəstə Qasımın
yaradıcılığında xeyli qabarıq görünür. XVIII əsr
aşıq yaradıcılığında
Xəstə Qasımla
bərabər Aşıq
Valehin, Dəllək Muradın şeirlərində
də ustadnamələrin
gözəl nümunələri
görünməkdədir.
Ramiz Ələkbərov,
Araşdırmaçı
Xalq cəbhəsi.-2015.- 7 iyul.- S. 14.