Qədim Şamaxı ilə bağlı
soraqlar Avropada
Şirvan muğam mühiti
II yazı
Azərbaycanımızın qədim diyarı, min ildən
artıq qüdrətli Şirvanşahlar dövlətinin
paytaxtı kimi şərəfli tarixə malik olan
Şamaxı dini mərkəz, poeziya, pedaqoji, aşıq
mühiti olmasıyla yanaşı, musiqi-muğam beşiyi kimi
də bütün Yaxın Şərqdə məşhur olub. XII əsrdən üzü
bəri cahanşümül klassik şairlər - Ə.Xaqani,
Fələki Şirvani, altı xarici dil bilən
Zülfüqar Şirvani, üç dildə əsərlər
yazan İ.Nəsimi, eləcə də Nişat Şirvani,
S.Ə.Şirvani və başqalarının
yaradıcılığına nəzər saldıqda
muğamla, musiqi alətlərinin quruluşu, xanəndəlik
sənəti ilə bağlı müxtəlif məlumat və
fikirlərə rast gəlmək mümkündür. Bu da inkaredilməz faktdır ki, Şirvanşahlar
dövləti və eləcə də xanlıqlar
dövründə sarayda şairlərlə yanaşı, xanəndələr,
musiqiçilər və hətta rəqqasələr də fəaliyyət
göstərib. Bu sənətkarlar arasında
aşıq və muğam ustadlarının ayrıca yeri
olub...
Təbii
ki, Şirvanda bu ulu sənətin nə vaxt intişar
tapdığını bilmək mümkün deyil. Muğam sənətinin
tarixindən söz açan görkəmli
musiqişünas-alim F.Şuşunski yazır:
«Muğamatımız musiqimizin təməl daşı, onun
bünövrəsi, onun dayaq sütunudur. Əsrlərdən bəri
xalqımızın yaratdığı mahnılar, təsniflər
və
oyun
havaları muğamat üzərində yaranıb. Öz tarixi etibarilə qədim keçmişlə
bağlı olan muğamatın harada, nə vaxt, kim tərəfindən
yaradıldığını konkret şəkildə demək
çox çətindir».
Bu qədim
diyarda - Şirvanda da bu müqəddəs sənətin intişar tarixi də sirlərə bələnib.
Buna baxmayaraq, Şirvanda yaşamış musiqişünas, ifaçı, xanəndələr haqqında mənbələrdə
müəyyən məlumatlar yaşamaqdadır: Məhəmməd
İbn – Əbubəkir Şirvani (XII əsr), Hacı Nəcəf
Şirvani (XIV əsr), Abdulla, Şirvani (XV əsr), Zakir
İbn Mustafa (XVII əsr)... Rzaddin Şirvani haqqında XVII əsrdə
Şamaxını ziyarət etmiş böyük türk səyyahı
Övliya Çələbi «Səyahətnamə»sində
yazır: «Şeşxanə - icad edən Rzaddin Şirvanidir. Bu da telli sazdır. Ud kimi
burğu yerləri əyridir. Qolu uddan
uzundur, gövdəsinə balıq qursağı çəkilib.
Amma pərdələri yoxdur. Altı telli olduğundan şeşxanə
adlanır. Çətin bir sazişə də
bütün muğamat (seçmələr bizimdir - S.Q) bunda
icra oluna bilər».
Deməli, yuxarıda qeyd etdiyimiz əsrlərdə
Şirvanda musiqi-muğam bilicilərinin və
ifaçılarının yaşaması inkaredilməzdir. Məqsədimiz
heç də Şirvanda muğam sənətinin tarixini
araşdırmaq deyil. Sadəcə olaraq, XII-XIV əsrlərdə
Şamaxıda
muğam
sənətinin yayıldığını təsdiq edən
bir neçə faktla oxucuları tanış etməkdir. Məsələn,
XII-XIV əsrlərdə yaşamış klassik şairlərin
- Nizami, Xaqani, Nəsiminin əsərlərində 30-dan
artıq musiqi alətinin - saz, cifti saz, ud, bərbət, setar,
cəng, qanun, ərqanun, rübab, kamança, təmbur,
şurna, nəfir, nay, qaranay, daxul, dəf, zəng və s.
adlarına rast gəlirik. Və yaxud bütün Yaxın
Şərqin tanıdığı - ana dili ilə
yanaşı, ərəb, fars dillərində sanballı əsərlər
yaradan Nəsimi yaradıcılığı təsdiq edir ki,
bu dövrdə muğam sənəti Şamaxıda geniş
şəkildə yayılıb və təbliğ olunub. Xanəndə
və hürufi dərvişlərin avazı ilə Nəsiminin
aşağıdakı məşhur qəzəli
sübutsuz-filansız təsdiqləyir ki, şair təkcə
Şamaxıda deyil, bütün Yaxın Şərqdə XIV əsrdə
ifa olunan muğamları, muğamların şöbə və
guşələrini bütün incəliklərinə qədər
bilirmiş:
Həsrət
yaşı, hər ləhzə qılir bənzimizi saz,
Bu pərdə
kim, nəsnə bizə olmadı dəmsaz.
Üşsaq
meyindən qılalı işrəti - «Novruz»,
Ta «Rast”a
gələ «Cəngi-Hüseyni»də sərəfraz.
Bu
«Çahargahı» lütf qıl, ey hüsnü «büzurgi»,
Kuçik dəhanından bizə, ey dilləri-Tənnaz.
Zəngülə
sifət nalə qılmaz zar «Segaha»,
Çün əzmi – «Hicaz» eyləyə məhbubi-xoşavaz.
Ahəngi-
«Sifahan» qılır ol nami - «Əraqi»,
«Rəhavi» yolunda yenə canın qıla pərvaz.
Könlümü
«Hisar» eylədi ol ruhi - Mübərriğa,
Gəl olma «Müxalif» bizə, ey dilbəri – «Şahnaz».
Çün
«Şurə» gəlib eşq sözün qıla Nəsimi,
Şövqündən anın cusə gəlir Sədiyi-Siraz.
Qəzəldən
tam aydın olur ki, hürufi şair Yaxın Şərq
xalqlarının 12 əsas muğamını, eləcə də
Azərbaycan musiqisinin 7 əsas məqamlarını, hətta
bəzilərinin şöbələrini aydınca
açıqlaya bilib. Qəzəlin birinci beytində əvvəl
«Novruz» («Humayın » da şöbə); «Rast» (on iki muğamdan
biri); sonra «Hüseyn»i (12 əsas muğamın on birincisi və
«Rast» dəsgahında şöbə); ikinci beytində
«Çahargah» (12 əsas muğamdan biri); «Segah» (12 muğamdan
biri, bizdə «Segah»ın üç növü var), «Hicaz» (12
əsas muğamdan biri və ya «Rast» dəsgahında
şöbə), dördüncü beytdə «Əraq» (12 əsas
muğamdan beşincisi və ya bir çox muğamların ən
zil şöbəsi); «Rəhavi» (12 əsas muğamın
onuncusu və ya ayrıca dəsgah); beşinci beytdə «Hisar»
(«Çahargah» dəsgahında şöbə); «Mübərrigə»
(«Zabul », «Rahab» dəsgahında şöbə); «Müxalif»
(«Cahargah» dəsgahında şöbə) göstərilir. Bu qəzəllə Nəsiminin o dövrdə
geniş təhlilə ehtiyacı olmadan
muğamlarımızın o vaxtdan geniş
yayılmasını və şairin muğamların kamil
bilicisi olmasını təsdiq edə bilərik. Sufi -
şəriət, təriqət, mərifət, həqiqət
mərhələlərinə yetən dərvişlərin bu
şöbələri ifa etdikləri məlahətli səsi,
avazı olmasını da bura əlavə etsək, deyə bilərik
ki, şair özü də muğamlarımız, onun
şöbələrini də xüsusi şövqlə ifa edə
bilirmiş. Burada
belə
bir məntiqi sual yaranır: XlV əsrin sonunda Nəsimi
muğam dərsini kimlərdən alıb? Cavab
isə dəqiq olmasa da, müəyyən mənada
aydındır. Təbii ki, hələ orta
əsrlərdən musiqi beşiyi olan Şamaxının
muğam biliciləri və ya ustad sənətkarlarından.
Mənbələrdə qeyd olunur ki,
Şamaxıda xanlıq dövründə də sarayda
muğam məclisi olduğu kimi, rəqqasələr də fəaliyyət
göstərib. Bir sözlə, muğam sənəti XIX
əsrdə Azərbaycanın bir çox bölgələrində
- Bakı, Qarabağ və Şamaxıda daha geniş şəkildə
intişar tapıb, muğam məktəbləri
yaranıb və bu məktəblərdə onlarca istedadlı
sənətkar yetişib. Odur ki, həmin dövrdə Lənkəran,
Şuşa, Ağdam, Bakı və
Naxçıvanda yaranan ədəbi məclislərin
sorağı bütün Azərbaycana yayıldı. Ədəbi məclislərlə yanaşı,
Şuşada həm də ayrıca «Xanəndələr məclisi
» də yaradılmışdı. Şamaxıda
isə zəngin insanlar XIX əsrdə öz imarətlərində
musiqi gecələri təşkil edirdilər. Məsələn, Şamaxıda ilk musiqi məclisinin
təməlini Mahmud Ağanın atası Əhməd Sultan
qoyub. Düzdür, indiyə kimi Mahmud Ağanın
xeyriyyəçilik,
qonaqpərvərlik və mesenatlıq fəaliyyətindən
bəhs edənlər - akademik F.Qasımzadə, professor
Ə.Cəfərzadə, musiqişünas F.Şuşinski,
filoloq-alim N.Qarayev, musiqişünas V.Məmmədov və
başqaları Əhməd Sultanın şairliyi və musiqi
təbliğindən söz açmayıblar...
Mənbələrdən
artıq bəlli olur ki, Mustafa xanın sarayında fəaliyyət
göstərmiş xanəndə, sazəndə və rəqqasələrin
çoxu Əhməd Sultanla dost idi. Əhməd
Ağa musiqi aşiqi olduğu kimi, klassik poeziyaya da bələd
idi. Mənbələrin qeyd etdiyi kimi, o, XIX əsrdə
yaşayıb-yaradan sairlərin çoxu ilə dost olub,
özü də şeirlər yazıb. Bir təsadüf
nəticəsində əldə etdiyimiz bəyazdan, eləcə
də filologiya üzrə elmləri doktoru, prof. Ə.Cəfərzadənin
şəxsi arxivindən şairin bir neçə tam və
yarımçıq şeirlərini əldə etmişik.
Aşağıdakı qəzəl şairin
dünyagörüşü, klassik poeziyaya necə bələd
olması barədə günümüzə lazımi söz
deyə bilir... Şükür olsun xudapərvərə
məclisimə yar gəlibdir, Min naz ilə qədəm qoyub yəqin
lütvü var gəlibdir.
Behiştin
məlayikidir cənnəti-rizvandan çıxıb,
Açıbdır
ayinəmizi kama səbəbkar gəlibdir.
Ol əbrü
kamanım, cahu-cəlalım, ol qibləgahım,
Duyub hər arzumu, etməyib inkar gəlibdir.
Bu xoş
günlər düşməz ələ, saqi, ver badə
xürrəm olaq,
Eynimizi xoş etməyə, təgəni ilə tar gəlibdir.
Pərvanə
tək qoy dolanım, yanım qətrə-qətrə şamə,
Gör nə qədər bəxtiyarəm, nazlı
sahibkar gəlibdir.
Dur
düş yarın payinə Əhməd Ağa dili-qafil,
An ötüb, gedir ömürdən şadlan salqar gəlibdir.
Haşiyə:
XIX əsrdə Şamaxıda bir çox - Hacı Zeynal,
Hüseyn Ağa, Məşədi Süleyman, Kərbəlayi
Nağı, Mürsüd Zəki oğlu, Hacı Xəlil,
Mirzə Tapdıq, Kərbəlayi Muxtar, Məşədi Səlim
və s. kimi bir çox imkanlı şəxslərin
karvansaraları mövcud olub. Şəhərin
İmamlı məhəlləsində olan məşhur
karvansaralardan biri də atası Cavad Ağanın tikdirdiyi
Əhməd Ağa karvansarası idi. Mahmud
Ağanın babası Cavad Ağaya, atası Əhməd
Sultandan qalma Şamaxının müxtəlif məhəllələrində
dörd karvansarayı olub. Ən
böyük karvansarası Şamaxının Bakı tərəfdən
gələn yolunda idi. Şəhərin o
girişindəki olan körpünü də ona görə
tikdirmişdi. XIX əsrdə
Şamaxıda təşkil edilmiş «Beytüs-Səfa» ədəbi
məclisi haqqında bir çox alim - F.Köçərli,
F.Qasımzadə, Ə.Cəfərzadə, K.Məmmədov,
N.Qarayev və başqaları bəhs ediblər. Bu müəlliflərin hamısı qeyd edib ki, məclis
1867-ci ildə «Seyid Əzimin dostu Ələkbər bəyin təşəbbüsü
ilə Əhməd Ağanın karvansarasında təşkil
edilib”.
S.Ə.Şirvani,
Mirzə Məhəmməd Həsən Nalə, Aşıq
Bilal, eləcə də, Mahmud Ağa və «Beytüs-Səfa»
məclisi ilə bağlı apardığımız tədqiqatlar
nəticəsində və dövlət arxivində «Samaxı
bəyləri» haqqında olan sənədlərdən müəyyən
etmişik
ki,
S.Ə.Şirvaninin dostu Ələkbər bəy şeirin, sənətin
pərəstişkarı olan imkanlı şəxs olub. Bu cəhətinə görə o, Şamaxı
ziyalıları arasında böyük nüfuz və hörmət
sahibi idi. O, Mahmud Ağanın atası Əhməd
Ağa ilə də «saqqaldaş», «cur» olub. Onun
musiqi məclisində bəy dostları - Süleyman bəy, Xəlil
bəy, Mürsəl bəy, Ağa bəy, Nəcəf bəy,
Nağı bəy vaxtaşırı iştirak ediblər.
Professor Ə.Cəfərzadənin məlumatına əsasən
«Beytüs-Səfa»nın keçirildiyi
karvansara elə Mahmud Ağanın atasının olubmuş.
Deməli, bu xeyirxah insanlar S.Ə.Şirvani məktəbinin
yaşamasına maddi kömək göstərdikləri kimi,
onun şeir məclisinin fəaliyyətinə də hər
cür qayğı bəsləyiblər...
Musiqi aşiqi olan Əhməd Sultan həmişə
onların məclisinin dinləyicisi və seyrçilərindən
olub. Musiqiyə uşaqlıqdan həvəsi olduğuna
görədir ki, Əhməd Sultan oğlu Mahmud Ağanı
mollaxana və dövlət məktəblərində
oxutdurmaqla yanaşı, Şamaxının ustad sənətkarları
tərəfindən evində ona musiqi təhsili də verib.
Mahmud Ağanın pəsdən səsi
olduğu kimi, o, gözəl də tar çala bilirmiş və
musiqiyə - muğamlara dərindən bələd olub.
Bu barədə professor F.Şuşinski yazır: «Mahmud
Ağa musiqi tariximizdə görkəmli bir
musiqişünas kimi yer tutur. O, özü pəsdən oxuyur, həm
də şirin tar çalırdı. Mahmud
Ağa özünün bir gününü də musiqisiz
keçirməz, necə deyərlər, «Şüştər»lə
yatıb, «Osmanlı» ilə oyanarmış».
Seyfəddin Qəniyev
Professor
Xalq cəbhəsi .-2015.-
9 iyul.- S. 14.