Muğam bütün dövrlərdə
insanları saflığa səsləyib
Muğamın
yaranma tarixi qədim Qobustanda məskunlaşan
analarımızın, nənələrimizin körpələrin
beşiyi başında oxuduqları ilk “Layla”lar
qədər daha qədimdir. Bildiyimiz kimi, “Layla”lar
şeir formasında deyilmir, hər hansı muğam üzərində
zümzümə edilir. Bu, min il də, 20
min il bundan əvvəl də belə oxunub. İndinin
özündə avazla oxunan ən qədim
laylalarımızı dinləyəndə onların hansı
muğama kökləndiyini açıq-aydın müəyyənləşdirmək
mümkündür. Yeri gəlmişkən,
qeyd edək ki, həm qədim, həm də
çağdaş laylalarımızın əksəriyyəti
“Segah” muğamının lad-intonasiyası əsasında
oxunur. Şərqin az qala
bütün xalqlarının ümumi ruhuna uyğun
yaradılan “muğam janrı həm uzaq keçmişin, həm
bu günün, həm də gələcəyin möhtəşəm
xəzinəsidir” – desək, heç də yanılmarıq.
Muğam
dünyası bütün dövrlərdə insanları
paklığa, saflığa səsləyib, şübhəsiz,
bu iş gələcəkdə də davam etdiriləcək. Azərbaycan muğamlarının yaranması və
inkişafında istər xanəndələrin, istərsə
də instrumental ifaçıların xidməti
böyükdür. Muğamlar dəsgah halında səsləndirilərkən
xanəndəni müşayiət etmək üçün
tar və kamança əvəzsiz alət sayılır. Lakin
digər – balaban, ney, tütək, zurna, ud,
qanun, saz və s. kimi alətlərimizdə də muğamlar
özünəməxsus tərzdə səslənir.
Hər alətin
öz səsi, öz dünyası var. Bir-birindən
maraqlı, ecazkar səsə malik çalğı alətlərimizin
sırasında idiofonlu alətlərin də xüsusi yeri var.
Bir sıra idiofonlu alətlər formasına, materialına və
quruluşunun sadəliyinə görə, daha qədim
dövrlərin yadigarı sayılır. İlk
baxışda belə bir təsəvvür yaranır ki,
idiofonlu alətlərin muğam
ifaçılığında heç bir rolu yoxdur.
Lakin Azərbaycan ifaçılıq sənətinə dərindən
diqqət yetirdikdə idiofonlu alətlərin də muğam
ifaçılığının inkişafında heç də
az əhəmiyyət daşımadığının
şahidi oluruq. Məsələn, bir sıra
idiofonlu alətlərdən (laqquti, qaşığek,
çaharpara, şaxşax, xalxal və s.) muğamların
şöbə və guşələri arasında
çalınan dəraməd, rəng, rəqs, dəringə
və ya təsniflər, eləcə də zərbi-muğamlar
ifa edilərkən geniş istifadə olunduğu
çoxlarına bəllidir. Hətta bəzi
idiofonlu – əlvah, çini kasa dəsti, nəlbəki dəsti,
kuzə dəsti, laqquti dəsti kimi alətlərimizdə
muğamların tərkib hissələrindən olan müəyyən
şöbə və guşələri də səsləndirmək
mümkündür. Təsadüfi deyil ki,
bir sıra muğam guşələrinin hətta adlarında
da idiofonlu alətlər əks olunub. “Naqusi”,
“Zəngi-şütür”. N.Gəncəvinin şeirlərində
bunun şahidi oluruq:
“Naqusi” və
“Övrəng” çalınan zaman
Zəng səsi qalxırdı övrəng taxtından.
Beytin I misrasında işlənən istilahlar (“Naqusi” və
“Övrəng”) orta əsrlərdə çalınan muğam
adlarıdır. Xatırladaq ki, qədimdə naqus adlı
idiofonlu alət də olub. İndi isə
muğam ifaçılığında səsləndirilməsi
mümkün olan bir sıra idiofonlu alətlərə nəzər
yetirək. Əlvah aləti. Azərbaycanın böyük musiqişünas alimi
Əbdülqadir Marağalının icad etdiyi əlvah
çalğı aləti geniş diapazonlu olduğundan, əlvah
alətində XIV-XV əsrlərdə Şərqdə (Cənubi
Asiyada) yayılan bütün muğamların ifa edilməsi
mümkün imiş. Türkiyəli alim Murat
Bardakçı “Marağalı Əbdülqadir” əsərində
əlvahın quruluşundan söhbət açarkən səsləri
muğam adları ilə qeyd edərək yazır: “Bu cür
misdən və ya poladdan hazırlanmış ksilofona bənzəyən
alətdə 46 ədəd lövhə 3 sıra ilə
düzülüb. İlk sırada 10 ədəd
lövhə var və bunlar o dönəm “Rast”ın “Segah”la “Övc”
arasındakı ana, yəni əsas səsləri verir.
II sıradakı 18 lövhədə “Segah”la “Nəva”, son
sırada olan 18 lövhədə isə “Nəva” ilə “Zil-Nəva”
arasındakı bütün səslər ifa edilir”.
Bu məlumat əlvahın o dövr üçün
mükəmməl alət olduğunu və muğamların
çalınmasının mümkünlüyünü təsdiqləyir. Təəssüf
ki, əlvah aləti sonrakı mərhələlərdə
unudulub və tədricən sıradan çıxıb.
AMK-nın “MMAT” elmi-tədqiqat laboratoriyasında
əlvah alətinin ilkin variantını misdən (metallofon)
hazırlamışıq. Ansambl və
orkestrlərin səs palitrasını daha da zənginləşdirməkdən
ötrü əlvah tipli alətlərə böyük ehtiyac
var. Öz dövründə mükəmməl
çalğı aləti kimi tanınan, hazırda bərpa
olunmuş əlvahda istənilən muğamın ifası
mümkündür. Çini kasa dəsti.
Kasalardan məişət qabı kimi e.ə.
istifadə edilsə də, Əbdülqadir Marağalı
onlarda ardıcıl səsdüzümü alaraq, XIV əsrin
sonlarında yeni növ çalğı aləti icad edib.
O, çini kasa sazı adlandırdığı bu mükəmməl
alətdə dövrünün muğamlarını, mahnı
və rəqslərini səsləndirib. 76 müxtəlif
ölçülü kasalardan ibarət olan çini kasa
sazında hər kasa ayrıca bir səs verirmiş və onlar
üç cərgədə, sıra ilə
düzülürdü:
I cüt
sırada 22 (burda “Yegah”-“Nəva” oktavası daxilindəki 18 səsdən
15-nin ifası mümkün idi ), II cüt
sırada 36 (“Yegah” - “Zil Nəva” arasında yer alan iki oktava həcmində
bütün səslərin ifası mümkün olub), III
cüt sırada 18 kasa (II cərgədə olduğu kimi,
“Segah”-“Zil Nəva” oktavası daxilindəki bəzi səslərin
ifasının mümkünlüyü). Maraqlıdır ki,
M.Bardakçı yazılarında Ə.Marağalının əsərlərində
çini kasa sazı çalğı alətinin səslərinin
muğam adları ilə verildiyini bildirir: “Segah”, “Nəva”,
“Zil Nəva”, “Qəveşt”, “Nim Hicaz”, “Dik Hicaz” və s.
Kuzə dəsti. Kuzə məişət qabı kimi
xalqımıza Tunc dövründən məlumdur. Belə qablardan əsasən su daşımaq və
saxlamaq üçün istifadə ediblər. Lakin idiofonlu kuzə çalğı alətini XIV əsrdə
yaşamış Azərbaycanın tanınmış musiqi
alimi və şairi Xoca Raziyəddin Rizvanşah icad edib. Xoca Raziyəddin Rizvanşah “Mizani musiqi” (“Musiqi
ölçüsü”) risaləsində kuzə dəsti
adlı çalğı alətindən söhbət açır.
Bu barədə Ə.Dağlı “Ozan Qaravəli”
əsərində “Mətləbə yaxın bir haşiyə”
başlıqlı məqaləsində geniş məlumat
verir. Onun “Ozan Qaravəli” adlı əlyazması AMEA
M.Füzuli adına Əlyazmalar
İnstitutunda qorunur. Əlyazma 1924-1958-ci illərdə
müəllif tərəfindən ərəb qrafikası ilə
yazılıb, 1969-cu ildə isə üzü kirill
qrafikalı Azərbaycan əlifbası ilə
köçürülüb. Əlyazmanın
üzü köçürülmüş digər nüsxəsi
Ə.Dağlının yaxın qohumlarında mühafizə
olunur.
Həsən
bəy Rumlu “Əhsənüt-təvarix”14 əsərində
mahir saray musiqiçisi, zəmanəsinin
sayılıb-seçilən sənətkarlarından biri olan
Xoca Rizvanşahın 12 muğam və 24 şöbədən
ibarət təsnifləri olduğunu bildirir. 12
hissədən, yəni bardaqdan ibarət olan kuzələrin hər
birinin ayrılıqda öz adı və funksiyaları
olubmuş. Bu kuzələri çubuqla mülayim
vurduqda ətrafa xoşagələn səslər
yayılırmış. Alətdə o
dövrün melodiyalarını, eləcə də
muğamlardan müəyyən hissələr səsləndirmək
mümkün olub.
Nəlbəki dəsti. Müasir dövrdə
müxtəlif yüksəkli səs verən kasa dəstindən
yaxın keçmişdə “İrs” folklor ansamblında
istifadə edilirdi. Kuzə dəsti isə
tamamilə unudulmuş, sıradan çıxıb. Bu tipli alətlər sırasında nəlbəki dəsti
çalğı alətini müasir azərbaycanlılar
yaxşı tanıyırlar. Doğrudur, qədim
mənbələrdə nəlbəkilərdən ibarət
çalğı alətinə rast gəlməsək də,
XX əsrin 70-ci illərindən etibarən virtuoz sənətkar,
müxtəlif növlü çalğı alətlərinin
mahir ifaçısı Həsənağa Sadıqov ilk dəfə
belə bir aləti üzə çıxarıb. O,
müxtəlif səsli, ardıcıl səsdüzümlü
bir neçə nəlbəkini yanaşı düzərək,
onları iki nazik çubuqla döyəcləməklə səsləndirib.
H.Sadıqov nəlbəkilərdə istənilən
melodiyanı və həmçinin muğamları (əlbəttə,
fraqment şəklində) böyük məharətlə ifa
edir. Azərbaycan
tamaşaçıları dəfələrlə onun
ifasında “Şur”, “Çahargah”, “Bayatı-Şiraz”, “Segah”,
“Şüştər” və s. muğamların müəyyən
guşələrini dinləyiblər.
Laqquti dəsti. Adi laqqutidən qoşanağara
çalanlar istifadə edirlər. Təkmilləşdirilmiş
laqquti dəstində dəsgah halında olmasa da, muğamlardan
müəyyən fraqmentlər, parçalar ifa etmək
mümkündür. Bir oktava diapazonu olan
ardıcıl səsdüzümlü laqquti dəsti əsasən
ritm ifa etmək üçün nəzərdə tutulub.
Lerik rayonunun Monidigah kəndində aşkar edilmiş
laqquti alətinin şərəfinə elə bu kənddə
eyniadlı – “Lakto” (əslində “Laqquti”) folklor ansamblı təşkil
olunub.
Aparılan müşahidələr nəticəsində
laqqutinin adı xalq arasında müxtəlif cürə tələffüz
edildiyi aşkarlanıb: “lakıtı”, “lakquti”, “laxquti”,
“laxqıtı”, “lıqıdı”, “laqudu”, “laqto”, “laqqoto”,
“lakto”. Lakin bir sıra mütəxəssislər
dilimizin leksik qanunlarını nəzərə alaraq, elmi dairələrdə
aləti laqquti adlandırıblar. Ölkəmizdə
muğam adları ilə bir sıra ansambllar yaradılıb:
“Hümayun” (bədii rəhbər: x.a. Əlibaba Məmmədov),
“Dügah” (bədii rəhbər Ələkbər Əsgərov),
“Şur” (bədii rəhbər Xosrov Fərəcov), “Dilkəş”
(bədii rəhbər x.a. Məmmədbağır
Bağırzadə), “Rast” estrada qrupu (bədii
rəhbər ə.a. Rəşad Haşımov) və
başqaları.
Lakin Azərbaycanda çalğı aləti adı ilə
tanınan, öz adında çalğı alətini əks
etdirən “Lakto” (“Laqquti”) ilk ansambldır. Çalğı
alətinin təbliği baxımından, həmçinin
böyük maarifləndirici əhəmiyyəti olduğunu nəzərə
alaraq bu işi yüksək dəyərləndirir və digər
çalğı alətlərimizin də adlarıyla
bağlı ansamblların yaranmasını arzulayırıq.
Nümunə üçün ölkəmizdə
tanınmış nəfəs alətləri
ifaçısı Fərhad Hüseynovun rəhbərlik etdiyi
“Ney” ansamblını göstərmək olar.
Çınqıraq dəsti. Çınqıraq aləti
kəsik konus və ya üst oturacağı yarımkürə
şəklində olan konus formasındadır. Alət mis, tunc və ya bürüncdən
hazırlanır. Konusun içərisində
səs salmaq üçün sağa-sola hərəkət edən
metal dilcik, yəni, mil asılır. Zəngəbənzər
alətlərdən bəzi hallarda, xüsusən
döyüş səhnələrində çalğı aləti
kimi istifadə olunsa da, bu alətlərin heç birində
konkret melodiya ifa edilməyib. Bu problemi
aradan qaldırmaq məqsədi ilə diatonik səsdüzümlü
“çınqıraq dəsti” alətini hazırlamaq qərarına
gəldik. Biz müxtəlif səslər
verən kiçik çınqıraqlar əldə edərək,
kiçik diapazonlu səsdüzümü
yaratmışıq. Və bu
çınqıraq dəstində müəyyən musiqi
parçalarının ifa olunmasının
mümkünlüyünü aydınlaşdırdıq.
Hətta çınqıraq dəstində kiçik muğam parçalarının da ifası mümkündür. Diatonik səsdüzümlü çınqıraq dəsti mükəmməl çalğı aləti olmasa da, ondan folklor tədbirlərində, etnoqrafik konsertlərdə istifadə etmək mümkündür. Bu aləti folklor ansambllarının, peşəkar xalq çalğı alətləri ansambl və orkestrlərinin tərkibində epizodik məqamlarda səsləndirilməsi dinləyicilərin böyük marağına səbəb ola bilər. Çınqırağı bu yolla böyük səhnələrə çıxarmaq mümkündür.
Abbasqulu Nəcəfzadə,
Musiqişünas
Xalq cəbhəsi.-2015.-
11 iyul.- S. 14.