“Dövlət qurumlarının QHT-lərlə
sosial sifariş əsasında əməkdaşlığına
böyük ehtiyac var”
Amma bunun üçün “Sosial
sifariş haqqında” qanun qəbul olunmalıdır
Ölkəmizdə hər bir sahədə qazanılan
nailiyyət dövlətimizin yüksək potensiala malik
olduğunun göstəricisidir. Bu uğurların əldə
edilməsində gəncliyin xüsusi rolu var. Çünki gənclər
cəmiyyətin bütün sferalarında nəinki təmsil
olunur, artıq onlar aparıcı qüvvəyə
çevriliblər. Son bir neçə ildə gənclərlə
iş sahəsində həyata keçirilən tədbirlər
Azərbaycan gəncliyinin inkişafına təkan verib,
onların cəmiyyətdə özlərini təsdiq etməsinə
şərait yaradıb. Gənclər müstəqil
şəkildə təşkilatlanıb malik olduqları
qabiliyyət və intellektual imkanları meydana çıxara
bilirlər. Gənclik bir yerdə dayanmayan,
daim hərəkətdə olan, yeniliyi sevən, inkişaf edən
hərəkətverici qüvvədir. Onlar
yeni ideyaların da müəllifləridir. İndi Azərbaycanda gənclər siyasəti
dövlətin mühüm tərkib hissəsidir. Ağıllı və intellektual gənclərimiz bu
imkanlardan yararlanaraq, müxtəlif sahələrdə QHT-lər
yaradırlar, cəmiyyətin inkişaf prosesində fəal
iştirak edirlər.
Hazırda ölkəmizdə 200-dək gənclər təşkilatı
fəaliyyət göstərir. Gənclər Təşkilatları
Avropa miqyasında, beynəlxalq qurumlarda təmsil olunur. Onlar beynəlxalq tribunalardan xalqımızın haqq
səsini dünyaya yayır, öz sahələrində var
gücü ilə çalışırlar. Eyni zamanda, dünyanın hər guşəsində
mədəniyyət, incəsənət, idman, elm və digər
sahələrdə parlaq uğurlar qazanırlar.
Onu da qeyd edək ki, ötən ilin aprel ayında qəbul
edilən “İctimai iştirakçılıq haqqında”
qanun 3-cü sektora mərkəzi və yerli icra
orqanlarının işinə ictimai nəzarət etmək
imkanı yaratdı. Hələlik QHT-lər bunun
üçün İctimai Şuralar yaratmasalar da, bu qanun vətəndaş
cəmiyyəti institutlarının dövlət
qurumlarının işinə nəzarət imkanı verir.
Amma bu QHT-lərə dövlət
qurumlarının işində ictimai
iştirakçılıq üçün açılan
kiçik bir qapıdır. Çünki əhalinin
sosial baxımdan aktivliyinin artırılması
üçün QHT-lərlə dövlət qurumları
arasında əməkdaşlıq arzu olunan səviyyədə
deyil.
Bu gün ölkədəki Qeyri Hökumət Təşkilatları
(QHT) sosial sifarişlərdən məhrumdurlar. Hazırda
dövlət QHT-lərə Dövlət Dəstəyi
Şurası vasitəsilə maliyyə vəsaitləri
ayırsa da, bu 3-cü sektoru maliyyə sıxıntısından
qurtara bilmir. Şuranın keçirdiyi maliyyə
müsabiqələrində qalib gələn QHT-lər
növbəti layihəni həyata keçirmək
üçün ən azı bir il
gözləməli olurlar. Bəzi QHT-lər beynəlxalq təşkilatlardan
aldıqları qrant hesabına ilboyu həyata keçirdikləri
layihələrin sayını iki, yaxud da üçə
çatdırsalar da, əksəriyyəti gözünü
Şuranın növbəti il keçirəcəyi
maliyyə müsabiqəsinə dikir. Bu da öz
növbəsində QHT-lərin davamlı fəaliyyətinə
əngəl törədir. Halbuki Avropa
ölkələrində QHT-lər bu problemi çoxdan arxada
qoyublar. Daha doğrusu dövlət QHT-lərin
bu problemini köklü şəkildə həll edib. QHT-lərə dövlətin dəstəyi ilə
bağlı dünya təcrübəsində zəngin
nümunələr var. Xorvatiyada QHT-lərin dövlət tərəfindən
ayrılan illik büdcəsi 264 milyon avrodur. Böyük
Britaniyada QHT-lərlə iş üzrə fəaliyyət
göstərən təşkilatlardan biri nazirlik
statusundadır. Macarıstanda QHT-lərin dövlət tərəfindən
ayrılan illik büdcəsi 3,5 milyard
avrodur. Amma Macarıstan dövləti QHT-lərə
bu maliyyə yardımı ilə kifayətlənmir. Bu ölkədə hökumət sosial aktivliyin
artırılması məqsədilə keçirilən
sosial layihələrini, sosial sahələrlə bağlı
məsuliyyətini konkret bir quruma - QHT-lərə verib. Macarıstanda QHT-lər hətta ünvanlı sosial
yardımlar da verir. Aztəminatlı ailələrə,
əlil və kimsəsizlərə, uşaqlara yardımların
da QHT-lərin vasitəsilə həyata keçirilməsi
nümunələri var.
Bu təcrübədən bizdə də yararlanmaq olar. Məsələ
ilə bağlı münasibətini öyrəndiyimiz ekspertlər
də bu gün QHT-lərə dövlət büdcəsindən
maliyyə müsabiqələri yolu ilə ayırmalarla
yanaşı, dövlət orqanları tərəfindən
sosial sifarişlər verilməsini məqsədəuyğun
sayırlar. Uşaq Hüquqları üzrə
QHT Alyansının əməkdaşı Dadaş Əhmədov
deyir ki, hələki Azərbaycanda dövlət orqanları ilə
QHT-lərin bu cür əməkdaşlıq təcrübəsi
yoxdur. Halbuki dövlət
qurumlarının QHT-lərlə sosial sifariş əsasında
əməkdaşlığına çox böyük ehtiyac
var. Alyansın əməkdaşı bunun səbəbini
ölkədə hələ indiyədək “Sosial sifarişlər
haqqında” qanunun qəbul olunmaması ilə bağlayır.
D. Əhmədovun sözlərinə görə,
dövlət orqanlarının QHT-lərlə sosial sifariş
əsasında əməkdaşlığı
üçün öncə hüquqi baza olmalıdır.
Bu olmadığından dövlət
orqanları QHT-lərə sosial sifarişlər verə bilmir.
D. Əhmədov deyir ki, dövlət büdcəsindən
QHT-lərə maliyyə vəsaitinin ayrılması bu sahənin
inkişafına təkandır. Amma QHT-lərin inkişafı onda
baş verər ki, Azərbaycanda “Sosial sifariş haqqında”
qanun qəbul edilsin: “Bu dövlətin özünə də
xeyir gətirər. Elə işlər var ki, dövlət
qurumları öz işçilərini həmin iş
üçün səfərbər edə bilmir. Elə götürək rəsmi qonaqların səfərini.
Xarici ölkələrin əksəriyyətində
dövlət qurumları qonaqlarını yerləşdirməkdən
tutmuş, yola salmağa qədər bu işləri QHT-lərə
həvalə edir. Bu iş sosial sifariş əsasında
yerinə yetirilir. Və çox yüksək səviyyədə
nəticə əldə olunur. Amma bizdə
dövlət orqanları bu işi də özləri
görürlər. Çünki dövlət qurumunun
vaxtını alan bu işi hansısa QHT-yə
həvalə etmək üçün hüququ baza, “Sosial
sifarişlər haqqında” qanun qəbul olunmayıb”.
D. Əhmədovun sözlərinə görə, bu
gün dövlət orqanlarının çoxu vaxtını
sorğu, monitorinq, qiymətləndirmə aparmağa, təlim
keçirməyə sərf edir. Halbuki bu kimi çoxsaylı iş və
xidmətləri sosial sifariş əsasında QHT-lərə
gördürmək olar: “Bu yolla dövlət orqanlarında
çalışanlar vaxtlarını daha səmərəli və
vacib işlərə sərf edə bilər, QHT-lər
üçün isə işsizlik problemi aradan qalxar. Həmçinin şəffalıq qorunar. Bu dövlətə başqa bir tərəfdən də
xeyir gətirə bilər. Xarici təcrübə
göstərir ki, QHT-lər bu cür sosial sifarişləri
dövlət orqanlarına başa gələndən daha ucuz
qiymətə həyata keçirirlər. Bu
gün ölkədə uşaq hüquqlarını qoruyan
çoxsaylı QHT-lər var. Bu sahədə icma əsaslı
reabilitasiya mərkəzləri də fəaliyyət göstərir.
Amma uşaq hüquqlarının qorunması məqsədilə
dövlət büdcəsindən ayrılan vəsaitlərin
çoxunu bu işə bilvasitə aidiyyatı olan dövlət
orqanları özləri xərcləyirlər. Halbuki dövlət orqanları uşaq
hüquqlarının qorunması yönündə
görüləcək bəzi işləri QHT-lərə
sifariş verə bilər. Bir çox
ölkələrdə icma əsaslı reabilitasiya mərkəzləri
dövlət orqanları tərəfindən maliyyələşdirilir.
Bizdə isə icma əsaslı reablitasiya mərkəzləri
ayrı-ayrı donorlar tərəfindən maliyyə dəstəyi
alır. Məsələn, bu gün,
dövlətin çoxsaylı internat və sair
yaratmasındansa, hansısa icma əsaslı reablitasiya mərkəzini
maliyyələşdirməsi ona daha sərfəlidir. Rayon mərkəzindən kənarda fəaliyyət
göstərən hansısa icma əsaslı reablitasiya mərkəzini
maliyyələşdirməklə uşaqların
gündüz həmin reablitasiya mərkəzində, axşam
isə elə ailəsinin yanında qalmasını təmin
etmək olar. Bu dövlətə
internatı maliyyələşdirməkdən daha ucuz başa
gələr”.
Vətəndaşların Əmək
Hüquqlarının Müdafiəsi Liqasının sədri,
QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurasının
üzvü Sahib Məmmədov QHT-lərin dövlət
orqanları ilə sosial sifariş əsasında işləməsinin
vacib olduğunu söyləyir. S.Məmmədov deyir
ki, bu gün ayrı-ayrı dövlət orqanları, nazirliklər
QHT-lər üçün kiçik qrant müsabiqələri
keçirir. Liqa sədri belə dövlət
qurumlarına Gənclər və İdman Nazirliyini misal gətirir.
QHT-lərin dövlət orqanları ilə sosial sifariş əsasında
işləməsi bu günkü şəraitdə
mümkünsüzdür: “Çünki, bu gün “Dövlət
Satınalmalar haqqında” qanunla QHT-lər kommersiya qurumları
ilə bərabər şəkildə dövlət
sifarişlərində iştirak etmək hüququna malik
deyillər. Qanun imkan versə belə
resursların və şərtlərin
ağırlığı QHT-ləri bu dövlət
sifarişlərində iştirakdan məhrum edir. Ona görə də “Sosial sifariş haqqında”
qanun qəbul olunmalıdır ki, dövlət orqanları
QHT-lərə sifarişlər verə bilsin. Bu gün nazirliklər var ki, öz işlərinə
aid olmayan işləri həyata keçirirlər. Bir də görürsən ki, Dövlət Yol Polis
İdarəsi yol təhlükəsizliyi ilə bağlı
maarifləndirmə aparmaq üçün reklam
çarxları hazırlayıb nümayiş etdirir. Xarici ölkələrdə dövlət orqanı
bu işləri tender vasitəsilə QHT-lərə həvalə
edirlər. Vaxtıilə Əmək və
Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi ünvanlı sosial
yardımların verilməsi ilə bağlı maarifləndirmə
işi apardı. İcrasına 600 min manat
ayrılan bu işi dövlət orqanı çox effektsiz həyata
keçirdi. Halbuki bunu sosial sifariş əsasında
QHT-lərə həvalə etməklə çox uğurlu
bir nəticə əldə etmək olardı. Bu gün bizim tanıdığımız və
ölkədə fəaliyyət göstərən
ABŞ-ın Milli Demokratiya İnstitutu var ki, dövlət
depatamentinin podratçı təşkilatıdır. Dünyanın 65 ölkəsində seçki
monitorinqi keçirən bu təşkilat bu işi dövlətə
başa gələndən daha sərfəli qiymətə həyata
keçirir. İndi dünyada dövlətlərin
çoxu öz yükünü QHT-lər vasitəsilə
azaldır”.
Milli Məclisin Sosial Siyasət Komissiyasının sədri
Hadı Rəcəbli isə hələlik gündəmdə
“Dövlət Sosial Sifarişi haqqında” qanunun müzakirəsinin
olmadığını bildirdi. Amma H. Rəcəbli də
bu qanunun qəbuluna ciddi ehtiyac duyulduğunu etiraf edir. Komissiya sədri deyir ki, əksər ölkədə
dövlət sosial sifarişlər əsasında QHT-lərə
maliyyə vəsaitləri ayrır. Onun fikrincə, Azərbaycanda
da dövlət orqanları ictimai təşkilatlara belə
sifarişlər verə və həmin sifarişlər əsasında
qrant vəsaitləri ayıra bilər: “Avropada QHT-lər
dövlət və hakimiyyət orqanları üçün tədqiqatlar,
monitorinqlər aparıb əvəzində onlardan qrant
alır. Bizdə də “Dövlət sosial
sifarişi haqqında” qanun qəbul olunsa, bəzi dövlət
orqanları QHT-lərə sifarişlər verə bilər.
Məsələn, qocalara sosial qayğı xidmətini
bu gün dövlət orqanı həyata keçirir. Əgər gələcəkdə bu qanun qüvvəyə
minsə, sosial sifariş əsasında dövlət
orqanının bu işini QHT həyata keçirə bilər”.
Cavid
Xalq cəbhəsi.-2015.-
14 iyul.- S. 13.