Multikulturalizm siyasəti və vətəndaş
cəmiyyəti
Multikulturalizm anlayışı - Qərb
kulturoloji elmi yanaşmalarında mədəniyyətlərin
müxtəlifliyi və çoxçalarlılığı
ifadəsinin ehtivasıdır
I yazı
Multikulturalizm – bu “mədəni müxtəliflik”
bütün ölkələri düşündürən
siyasətə çevrilib. Bu yanaşmadan Qərb alimi
S.Hantinqton multikulturalizmə belə tərif verib: “Dünyada
insanlar arasındakı ən mühüm fərqlər nə
siyasi, nə iqtisadi, nə də ideoloji fərqlərdir. Bunlar mədəni fərqlər və müxtəlifliklərdir.
İnsanlar ən sadə suala cavab istəyirlər.
“Biz kimik?” sualını din, dil, tarix, dəyərlər, adət-ənənələr - yəni mədəniyyət
anlayışı ilə cavablandırırlar. Yalnız
“kim” olduğunu biləndən, müəyyənləşdirəndən
sonra hər bir xalq yaşayış siyasətini müəyyənləşdirməyə
başlayır. Müstəqil, demokratik
prinsiplərə söykənən hüquqi dövlət və
vətəndaş cəmiyyətinin təşəkkül
prosesində mədəniyyətdə mədəni-milli
identiklik, mədəni özünəməxsusluq və
multikulturalizm arasında qarşılıqlı təsir
dinamikası qüvvətlənir”.
Fəlsəfə elmləri doktoru Rəna Mirzəzadənin
fikrincə, müasir bəşəriyyət baş verən mədəni
universallaşma və unifikasiya proseslərinə əks olaraq
mədəni müxtəliflik göstəricisi olan fenomenlərin
əsasən də (dil, irq, din, adət-ənənə və
s.) qorunması və qayğısını dünya mədəniyyətində
balanslaşdırmanın özülü kimi qəbul edirlər. Bu baxımdan
laqeydlik, biganəlik, getdikcə yerli-lokal, immiqrant mədəniyyətlərinə
münasibətdə beynəlxalq miqyasda diqqət yönəlməsinə
səbəb olub. Dövlətçilik ənənələri
olan ölkələrdə, məsələn Avropada,
ABŞ-da və s. “milli” anlayışı bəzən məhz
ikinci mənada işlənir və “ümumxalq”,
“ümumdövlət” anlayışlarını özündə
əks etdirir.
Qərbdə
mədəniyyət texniki, yəni texnoloji istiqamətdə
inkişaf edərək dünyaya yayılıb
texnosivilizasiyalaşma kimi təşəkkül tapır,
klassik mədəniyyətin “məhvi”, “sonu”, “qürubu”,
“süqutu” tək müəyyən konsepsiyaların
yaranmasına şərait yaradır. M.Linq də
“multikulturalizm”i ideologiya kimi xarakterizə edərək
yazır ki, “Amerika millətlərin milləti, milli mədəniyyətlərin
və federasiyaların ümumi hakimiyyətidir.” Belə ki, vahid dövlətin geosiyasi məkanında
mövcud olan multikulturalizm siyasəti kimi müasir “vətəndaş
milləti” (“civic nation”) konsepsiyasında onun
formalaşmasının tarixi modelindən törəyir.
Fərdlərin mədəni-müxtəlifliyinin
vahid siyasi-mədəni icmaya məxsusluğunun ümumi ortaq məxrəci
və ya “qızıl ortası” kimi onların əsil mədəniyyəti,
həm də vətəndaşlığı vətəndaş
millətinin müəyyənləşdirici meyar göstəricisidir.
Bu tip modeldə “millət”, “mədəni müxtəlifləşmə”
ilk əsasda etnik mənşə, etnik mədəniyyət
yox, vətəndaşlıq və bu vətəndaşlığın
mədəni göstəriciləri deməkdir. Qərbdə
ABŞ, Fransa, İsveçrə, Böyük Britaniya,
Belçika həmin mədəni müxtəlifliyi əks
etdirən vətəndaş milləti konsepsiyasını əks
etdirən gerçəklikdir. Burada vurğulayaq ki, müasir gənc
müstəqillik qazanan dövlətlərin əksəri həm
“vətəndaş milləti” , həm “vətəndaşlıq”,
həm də “etnik mədəni müxtəlif millət”
elementlərini özündə birləşdirən subyektdir.
Bu elementlərin qarşılıqlı nisbəti
həm dövlətdən dövlətə, həm də
tarixi zaman kontekstində belə fərqləndiricidir.
Bu
baxımdan İ. Məmmədzadə mənşə etibarilə
Amerikan mədəniyyətinin elə bu günkü qlobal mədəniyyət
olduğunu qeyd edərək yazır: “Amerikanizmin qlobal mədəniyyət
kimi meydana gəlməsinin səbəblərindən biri kimi
ABŞ-ın öz mədəniyyətlərini multikultural mədəniyyət
kimi qəbul etdiklərini göstərir.” Multikulturalizm
siyasəti ideyasında hər bir müasir millət həm
etnik, həm də siyasi-hüquqi vətəndaş icması
rolunda çıxış edir. Bu
konsepsiya, yəni vətəndaş (vətəndaş-ərazi)
milləti konsepsiyasının müxtəlif cəhətləri
E.Smit, Q.Kon, R.Brubaker, K.Briant, V.Kimlicka kimi Qərb nəzəriyyəçilərinin
konsepsiyalarında izah edilmişdir. Bu
yanaşmadan J.Linz və F.Stepan öz araşdırmalarında
göstərir ki, “Vətəndaş millətinin
formalaşması, ictimai inteqrasiyanın dərinləşməsi
demokratikləşmə prosesi ilə çox
bağlıdır.”
Siyasət elmində belə bir fikir çoxdan təsdiqini
tapıb ki, eyni mənşəli-etnik homogen cəmiyyətlərdə
demokrartik konsentrasiya - təmərküzləşmənin
uğur qazanmaq ehtimalı daha çox olur. Əksinə,
əhalinin tərkibi etnik, mədəni, dil, dini aspektdən nə
qədər müxtəlif olursa, fundamental demokratik dəyərlər
baxımından həmrəyliyin əldə edilməsi və
dövlətin siyasi icmasının
formalaşdırılması siyasəti bir o qədər də
mürəkkəb olur. Nəzərə
yetirək ki, belə mədəni-müxtəliflik demokratikləşmənin
uğurlu inkişafı qarşısında keçilməz sədd
və ya mane deyildir. Belə ki, nəinki
Avropa və Amerika reallığında, bu həm də Azərbaycan
geosiyasi ərazisində də mövcuddur. Azərbaycan məkanında müxtəlif etno-mədəni
və dini icmaların əsrlər boyu yanaşı
yaşaması, bir-birinə dözümlülüyü həm
də siyasi sferada da aşkar tolerantlıq ənənələrinin
sübutudur. Nəzərə yetirək ki,
demokratiya tranziti zamanı multimədənilik özü də
mürəkkəb vəziyyətlər törədə bilər.”
Multikulturalizmlə bağlı siyasət və
bu və ya digər nəzəri modelin seçilməsini nəzərdə
tutmalıdır ki, yalnız bu zaman mədəni müxtəlifliklə
əlaqəli vətəndaş cəmiyyətindən bəhs
etmək olar. Belə ki, qloballaşma
dövründə milli mədəniyyət, mədəni
müxtəliflik, çox mədəniyyətlilik kimi məsələlərə
vətəndaş cəmiyyəti həssas
yanaşmalıdır. Çünki qloballaşmanı qəbul
etməyən kulturlar üçün qloballaşma daha
dağıdıcı, mədəni rəngarəngliyin şərti
ola bilər. Multikulturalizm
müxtəlif elmlər qovşağında və yaxud konkret
bir elm kontekstində araşdırıla bilər. Şübhəsiz ki, fenomen ideologiya və siyasətdir.
Burada ümummilli dəyərlər irqi və
etnik kulturlara qarşı dövlət siyasətində
müqavimətlə yox, əksinə mülayimlik və ya
dözümlülük göstərməyi tələb edir.
Multikulturalizm demək siyasət elminin də
obyektidir. Bu politoloji yanaşmada dövlət-hakimiyyət
siyasətində vətəndaş cəmiyyətinin tərəfdaş
kimi problemin çözülməsində yaxın
iştirakını da məqbul edir. İctimai
iştirakçılıqla siyasi proseslərin tənzimlənməsi
də rəngarəng mədəniyyətlərin siyasiləşməməsi,
yalnız mədəni konturlarla nizamlanmasına da kömək
etməlidir. Demək bu fenomen sosiumun vacib
elementi kimi qorunmalıdır ki, siyasiləşib müxtəlif
fəsadlar törətməsin. Bu da bəllidir
ki, mədəni birlik və mədəni qurumlar mədəniyyətin
sosial həyatının bütün tərəflərini əhatə
etməklə bahəm, bəzən siyasi proseslərə də
təsir göstərir.
Mədəniyyətin etnik, milli və bəşəri tərəflərinin
formalaşmasında mədəni xüsusiyyət və amillərin
eyniyyəti mühüm rol oynayır. Multikulturalizm başqa
xalqın nümayəndəsinə hörmət, başqa dinə
hörmətdir. Öz dininə hörmət
başqa dinə hörmətdən başlayır. Multikulturalizm ayrı-seçkiliyə yol vermir, əksinə
bütün xalqları birləşdirir. Bu
baxımdan, görəsən, belə olduqda cəmiyyət
çox böyük, müxtəlif mədəniyyətli
insanlar toplusunu əhatə etdikcə, onun inkişaf amili
yüksəlir, yoxsa enir? Yaxud artır və
ya azalır?
Hər hansı mədəni qrupun öz müəyyən
bacarıq və imkanları olur. Mədəniyyətin
differensiyasında dil, irq, din, sənət, siyasi-mədəni
qurumlar və s. kimi oxşar nümunələrindən biri,
sistem quran səbəb kimi, konkret etnik birliyi digərinə
münasibətdə təşkilatlandıran güc olaraq
meydana çıxır. Məsələn, N.Vısotskaya
görə “multikulturalizm və ya mədəni müxtəliflik”
çoxsaylı mədəni qrupların, fərqli milli mənsubiyyətlərin,
dinlərin və s. göstərən cəmiyyətin təyinidir”.
Məhz bu nöqteyi nəzərdən paralellik
aparsaq, digər tədqiqatçı S.Xəlilovun münasibəti
də diqqət çəkir. Belə ki,
S.Xəlilova görə “Biz Avropadan elmi-texniki inkişaf səviyyəsini,
rasional düşüncə üslubunu, siyasi təfəkkür
mədəniyyətini, fəlsəfi təfəkkürün
hüquq müstəvisinə köçürülməsinimi
götürmək istəyirik? Yoxsa
onların özünün xilas olmağa
çalışdığı və məmnuniyyətlə
xaricə ixrac etdiyi “kütləvi mədəniyyətimi” nəzərdə
tuturuq?” Hər bir insan istənilən hər
hansı bir mühitdə müəyyən milli-mənəvi
dəyərlər sistemi çərçivəsində
formalaşır. Lakin başqa bir şəraitə
düşəndə, həmin şərait-mühitlə bu
insan arasında ziddiyyətlər meydana çıxır.
Məhz belə insanın digər ona
yabançı olan mədəni-mənəvi mühitə
uyğunlaşması onun ənənəvi, milli-mənəvi
kökündən uzaqlaşması ilə formalaşır.
Burada müəyyən faktorun rolu və əhəmiyyəti
əsasən nisbi xarakterlidir. Müxtəliflik
və fərqliliyin əsas göstəricisi etnik mədəniyyətin
hər hansı bir xüsusiyyətinin digər mədəniyyətdə
olmamasıdır.
Tarixdə
bu fərqli xüsusiyyət mədəniyyətlərin təbii
mahiyyət əlaməti kimi deyil, onları ayıran konflikt,
qarşıdurma, özgəlik, yad və s. kimi qəbul edilir.
Azərbaycan reallığına nəzər yetirəndə
müsbət tendensiyalar diqqət çəkir. Qeyd edək
ki, vətəndaş cəmiyyətinin formalaşması
ötən XX əsrdə elmi-texniki inqilabla yanaşı, həm
də ondan sonra ikinci, yəni sosial inqilab kimi zarakterizə
olunur. Müstəqilliyin ikinci dəfə bərpasından
sonra Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyətinin təşəkkülü
və formalaşması kimi ictimai hadisənin baş verməsi,
dövlətçiliyin demokratik institutsional əsaslarını
şərtləndirən struktur dəyişiklikləri, cəmiyyəti
təşkil edən müxtəlif sosial tip və stereotiplərin
bir-birini əvəzləməsi gedişatı kimi çətin
bir proses başladı. Belə dönəmlərdə
siyasəti və siyasətçiləri, onların məqam və
missiyalarını insanlara çatdırmaq üçün
bu kimi ideyalarının trayektoriyasını davam etdirtmək,
geniş kütlələrə düzgün təhlil, maarifləndirmə
və məlumatlandırmanı ötürmək
missiyasını vətəndaş cəmiyyəti
institutları həyata keçirməyə cəhd edir.
Təbii ki, burada vətəndaş cəmiyyəti nümayəndələri
xalq, geniş əhali üçün anlaşıqlı və
düzgün məlumat “paketi” ilə xalq-dövlət
arasında olan problemlərin çözülməsi
üçün körpü, vasitəçi, bəlkə də
qarşılıqlı əlaqələndirici kimi
çıxış edir. Müstəqil Azərbaycan mədəniyyətinə
nəzər yetirəndə, aydın olur ki, problemin siyasi-mədəni
təhlili iki paralellikdə aparılmalıdır: dünya mədəniyyəti
və Azərbaycan. Nəzərə
çatdıraq ki, Azərbaycanda çoxçalarlı mədəniyyətlər
və onun da müxtəlif tipləri mövcuddur.
Xalq cəbhəsi.-2015.- 15 iyul.- S. 13.