Multikulturalizm siyasəti və vətəndaş
cəmiyyəti
Multikulturalizm anlayışı - Qərb
kulturoloji elmi yanaşmalarında mədəniyyətlərin
müxtəlifliyi və çoxçalarlılığı
ifadəsinin ehtivasıdır
Dünya müasir mədəniyyətləri kimi, Azərbaycan
mədəniyyəti də vətəndaş cəmiyyətinin
təşəkkülü prosesində multikultural xarakter kəsb
edir. Milli mədəniyyətlə paralel multikulturalizm də
buraya daxil olaraq, keçmişə, mədəni, mənəvi
irsə, tarixə yeni kontekstdən nəzər
salınmasını şərtləndirir. Kütləvi baxışda özünəməxsusluq
hələ də ənənəviliklə, müasirlik isə
qərbləşmə (amerikalaşma) ilə əlaqələndirilir.
Nəinki Azərbaycanda, bir çox ölkələrdə
multikulturalizmin böyük ənənələri vardır. Qloballaşma, modernləşmə və demokratik
proseslər multikulturalizmin ümumi xarakter daşımasına
səbəb olur.
Təhlillərdən aydın olur ki, Avropada
multikulturalizm ünsürləri nisbətən gec təşəkkül
tapdı. ABŞ-da artıq multikulturalizmin inkişafında əhəmiyyəti
qəbul edildi. Belə ki, millətlərin və milli
etniklərin bərabər hüquq əldə etdiyi
multikulturalizmin inkişaf etdiyi Azərbaycanda bu mədəniyyətlər
arasında qarşılıqlı dialoq azadlığı
var. Azərbaycanda müxtəlif milli-mənəvi və
konfessional birliklər öz xüsusiyyətlərini hərtərəfli
şəkildə inkişaf etdirmək imkanına malik olaraq həm
də, başqa mədəniyyətdən də yararlanaraq
ondan istifadə etmək imkanına malikdir.
Ölkədə multikulturalizmin yaranması və
inkişafında modernləşmə və Azərbaycançılıq
ideologiyası da əsas amildir. Bu ideologiyanın əsasını
millilik, dünyəvilik, sosial ədalət, demokratiya, milli tərəqqi,
insan hüquq və azadlığına riayət təşkil
edir. Bu ideologiya Azərbaycanı
özünə vətən qəbul etmiş, ölkədə
yaşayan bütün millətlərin və etnik qrupların
vəhdət şəklində, dostluq, hətta qohumluq,
qonşuluq, əmin-amanlıq şəraitində
yaşadığı mədəniyyətlərinin inkişaf
etdiyi, ümumi talelərini əks etdirən, multikulturalizm
göstəricisi olan mənəvi fenomendir. Digər bir
aspekt isə ondan ibarətdir ki, Azərbaycançılıq
ideologiyası yalnız ölkə ərazisində yaşayan
müxtəlif etnik və dini mənsubiyyətli insanların
göstəricisi yox, o həm də geosiyasi sərhədə
və məkanların ayırdığı, dünyanın
müxtəlif ölkələrində yaşayan
soydaşlarımızı da bir ideya-fəlsəfi, mədəni
məkanda tamlaşdıran, bütövləşdirən
gücdür. Azərbaycançılıq - cəmiyyətin
sosial-mədəni, siyasi və hüquqi nizamlanmasının,
insanları mənən səfərbər edən və vəhdətinin
əsas faktorudur. Azərbaycanın vətəndaş
cəmiyyətinin yekcins olmamasına diqqət yetirildikdə
etnik və dini dəyərlər ideoloji sxemdə tolerantlıqla
qarşılanır. Eyni zamanda birləşdirici
faktor kimi milli dövlət, ümumxalq ideyası olaraq azərbaycançılıq
universallaşır. Təbii ki, burada məcburiyyət
yoxdur. Amma elə məqsəd, elə
prioritetlər var ki, onlar milli ideya olaraq müəyyənləşir.
Belə məqamdasa vətəndaşların dini, etnik, və
sosial mənsubiyyətindən (həmçinin siyasi əqidəsini
də buraya aid etmək olar.) asılı olmadan
, bu kimi ideyalar geniş dəstək qazanır. Bu ideologiya məhz azərbaycançılıqdır.
Bu isə Azərbaycan vətənpərvərliyi,
dövlət müstəqilliyi, milli təhlükəsizliyin
qorunması, demokratik və iqtisadi islahatlarla ölkənin
modernləşdirilməsidir. Burada
“qızıl ortada” xətt kimi ən əsas isə Qarabağ
probleminin həllidir.
Hər bir inkişaf edən sosiumda ideologiya olmadan cəmiyyət
“ideya boşluğuna” yuvarlana, nəticədə, tənəzzülə
uğraya bilər. İdeologiya isə elə ümumi, ruhi-mənəvi
bir təməldir ki, onsuz mədəniyyət və
sivilizasiyanın formalaşması qeyri real görünür.
Azərbaycançılıq
ideologiyasının qayəsi və dəyəri onun ətrafında
ölkədə yaşayan bütün xalqlar, milli-etnik qrup və
azlıqların birləşməsi, ümumilikdə özlərini
“azərbaycanlı” adlandırmasıdır. Azərbaycan ta qədimdən ən müxtəlif
xalqlar və mədəniyyətlərin mövcud olduğu
diyarı kimi tanınır. Azərbaycanda
multikulturalizmin inkişaf dinamikası xalqın özünün
tolerantlığı, demokratikliyi,
açıqlığı ilə bağlı amildir. Belə ki, xalqın tarixi kökləri bütün
dünyaya yayılan ümumtürk etnosuna gedib çatır.
Bununla bahəm, coğrafi və geosiyasi müstəvidən
həmişə bütün dünyaya ölkəmiz
açıq olmuş, çoxlu müxtəlif mədəniyyətlər
arasında isə sintez-qovşaq missiyasını ifa
etmişdir.
Qeyd olunan bu aspektlər Azərbaycanı çoxmillətli,
çoxdilli, multikultural, demokratik vətəndaş cəmiyyəti
quruculuqlu ölkə kimi tanıtmışdır. Azərbaycanın
multikultural stereotipləri qlobal tədbirlərdə də təsdiq
olunur. Bu yanaşmadan 2011-ci il Bakı
Forumunda iştirak edən Y.Jdanovun multikulturalizmin
inkişafı barədə söylədikləri ümumi təsəvvürləri
göstərir: “Planetdə başqa elə bir bölgə
yoxdur ki, buradakı kimi onlarla xalq çox uzun müddətə
və birlikdə yaşamış olsun. Bu
füsunkar çoxçalarlılıq bütün bəşəriyyətin
dəyərli xəzinəsi hesab oluna bilər. Yəqin buna görədir ki, bu ölkənin
ictimai-elmi fikri millətlərarası münasibətlər, əməkdaşlıq
və qarşılıqlı anlaşma probleminə
dünyanın diqqətini bu qədər cəmləşdirməyə
çalışır. Azərbaycanın
tarixi təcrübəsi bu baxımdan dəyərli və intəhasızdır”.
Məhz bu kimi baxışlar ölkədə
multikulturalizmin inkişafını göstərən
reallıqdır. Bu reallıqda bir dəlil
multikulturalizmə həsr edilmiş “Bakı Beynəlxalq
Humanitar Forumu”, orada iştirak edən müxtəlif ölkələrin
ölkəmizin multikultural siyasətini təqdir etməsidir.
İkincisi isə demokratik, tolerant, multikultural
dövlət kimi Azərbaycanın BMT-nin Təhlükəsizlik
Şurasına qeyri-daimi üzvü seçilməsi
faktıdır.
Qeyd etdik
ki, ölkəmizdə yaşayan eyni bir doğma ailə kimi
tarixi gerçəklik, genetik-etnik yaddaş və
qarşılıqlı münasibətlərin
ötürücüsü olan müxtəlif xalqlar:
talış, ləzgi, avar, kürd, tatar, udin, tat və
başqaları da özünü azərbaycanlı
adlandırır. Müstəqil Azərbaycan
konstitusiyasında ölkə əhalisinin əksəriyyətini
təşkil edən əhali Azərbaycan türkləri kimi
verilməyib. Belə ki, vətəndaş
milləti, multikulturalizm siyasəti konseptində konstitusiyada vətəndaşların
cəmindən ibarət əhali “Azərbaycan xalqı” kimi təsbit
olunubdur. Ali Qanunun I fəsli “Xalq hakimiyyət
” adlanır və I maddədə deyilir ki, “Azərbaycan
Respublikasında dövlət hakimiyyətinin yeganə mənbəyi
Azərbaycan xalqıdır.” Maddə 1-in II
bölməsində isə yazılıb ki, “Azərbaycan
xalqı Azərbaycan Respublikası ərazisində və ondan
kənarda yaşayan, Azərbaycan dövlətinə və
onun qanunlarına tabe sayılan Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarından
ibarətdir”. Konstitusiyada xüsusi olaraq “Xalqın
vahidliyi” haqqında olan 5-ci maddədə göstərilir: “I.
Azərbaycan xalqı vahiddir. II. Azərbaycan xalqının
vahidliyi Azərbaycan dövlətinin təməlini təşkil
edir. Azərbaycan Respublikası bütün Azərbaycan
Respublikası vətəndaşlarının ümumi və
bölünməz vətənidir.”
Daha sonra
isə 44-cü maddədə “Milli mənsubiyyət
hüququ”nda deyilir: “I. Hər kəsin milli mənsubiyyətini
qoruyub saxlamaq hüququ ardır. II. Heç kəs
milli mənsubiyyətini dəyişdirməyə məcbur
edilə bilməz.” 45-ci maddədə isə
yazılıb ki, “Hər kəsin ana dilindən istifadə etmək
hüququ vardır.” Bu müddəalar təsdiq
edir ki, Azərbaycanda yaşayan etnik və dil müxtəlifliyini
etiraf edən, həm də onu müdafiə edən dövlət
bunlara baxmayaraq Azərbaycan xalqının təmsilçisi
olaraq əhalinin vətəndaş birliyi, vahidliyidir.
Azərbaycanda yaşayan müxtəlif xalqların mənəvi
yaddaşı tarixi inkişaf mərhələsində zərdüştlükdən
üzübəri dünyanın bütün əsas dinlərinin
ən ülvi, bəşəri dəyərləri ilə zənginləşərək,
mədəniyyət və mənəviyyatın
çoxsaylı cəhətlərini özündə miras
saxlamışdır. Azərbaycanda multikulturalizm göstəricisi
özünün rəngarəng tərkibi ilə fərqlənən
və bu müxtəlifliyin etnik-milli mənbələrini
qorumuş, burada yaşayan etnik-dini birliklərin
qarşılıqlı münasibəti və mədəniyyəti,
folklor, dialekt, adət, məişət tərzi, inam sistemi və
s. müxtəlifliyin vəhdətini müəyyən edən
obyektivlikdir. Azərbaycan tarixən də polietnik
və müxtəlif dinli ölkə olmuşdur.
Əhalisinin
əksəriyyəti azərbaycanlı olan respublikada ta qədimdən
İran, Qafqaz (gürcü, erməni, osetin və s.)
etnosları, eləcə də yəhudi, rus, ukrayna, tatar,
belorus və s. də yaşamışdır. Multikulturalizm
siyasətində vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşdırılması əhalinin azərbaycanlı kimi
özünü adekvat olaraq identikləşdirməsi, yəni
eyniləşdirməsidir. Bu isə həm
də ölkə vətəndaşının etnik mənşəyindən
asılı olmadan, özünü “azərbaycanlı”
adlandırmalı, belə saymalıdır. Bu əhalisinin əksəriyyəti azərbaycanlı
olanların türksoylu olmasına qarşı deyil, əksinə
ölkədəki etnik fərqlərin bir vahiddə ifadəsi,
belə desək “multikulturalizm siyasəti” və vətəndaş
cəmiyyəti millətinin formalaşmasıdır. Hər insanın etnik kökünün onun vətəndaşlığına
aidiyyəti yoxdur. Azərbaycanda anadan olan,
valideynlərindən biri Azərbaycan vətəndaşı
olan hər bir kəs Qanuna əsasən azərbaycanlıdır.
Multikulturalizm siyasətində vətəndaş
millətinin formalaşması prosesində dövlət dili də
mühüm əhəmiyyət daşıyır. Belə ki bütün Azərbaycan vətəndaşlarının
dövlət dilini - Azərbaycan dilini mənimsəməsi də
əss şərtlərdən biridir. Burada
qeyd edək ki, azərbaycan dilinin mənimsənilməsi etnik
azlıq və yaxud qrupların dilinin də qorunması ilə
birgə tətbiq olunmalıdır. Mədəni
müxtəlifliyin hüquqlarına hörmət olaraq ölkədə
əsrlərlə bərqərar olmuş çoxdillilik ənənəsi
qorunmalıdır.
Mədəni müxtəlif, multikultural siyasətində
sərtlik deyil, inadcıllıq göstərmək gərəkdir. Ölkədə
sürətlə iqtisadi inkişaf vardır. Bu dəyişilmələrlə yanaşı, həm
də dil və mədəniyyətlərin
qarşılıqlı əlaqəsi də intensivləşməlidir.
Dövlət, üçüncü sektor, siyasi
institutlar multikultural vətəndaşlar yetişdirməlidirlər.
Belə ki, Martin Haydeger demişkən ,
indi insan fəaliyyəti mədəniyyət kimi
qavranılmalı və həyata keçirilməlidir;
artıq mədəniyyətin mahiyyəti odur ki, insanın ali
nemətlərə ehtiyacını mədəniyyət
üstünə götürür və məhz bu , mədəni
siyasətə çevrilir. Bu baxımdan da mədəni
müxtəliflik, dialoq və sosiomədəni proseslərin
öyrənilməsi XXI əsrin əsas elmlərindən biri
olacaq.
Cavid
Xalq cəbhəsi.-2015.-
16 iyul.- S. 13.