90-cı illərdə Güney Azərbaycanda
ədəbi mühit
Son onilliklərdə beynəlxalq aləmdə
ictimai-siyasi dəyişikliklər baş verib, ədəbiyyat
tariximizin bir sıra məsələlərinə məlum
ideoloji qadağalar aradan qalxdığı üçün
onlara yenidən baxmağa şərait yaranıb. Sovet-rus
imperiyasının süqutundan sonra dünya xəritəsində
siyasi mənzərə dəyişib, xalqlar doğma ana dillərini,
milli adət-ənənələrini, mənəvi-mədəni
dəyərlərini daha ətraflı, geniş miqyaslı
yeni baxışla öyrənib tədqiq etməyə, təkmiləşdirib,
zənginləşdirməyə başlayıblar. İdeoloji qadağalar və uzun illər boyu mədəni
əlaqələrin zəif inkişafı səbəbindən
Güney Azərbaycan ədəbiyyatı kifayət qədər
araşdırılıb nəşr edilməyib.
AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun “Cənubi
Azərbaycan ədəbiyyatı” şöbəsi
yaradılıb, burada çalışan elmi ədəbiyyatşünas
heyətinin qüvvəsi ilə güneyli yazıçı,
şairlərin həyat və yaradıcılığı ilə
bağlı müxtəlif tipli yazılar dərc olunub,
dissertasiyalar müdafiə edilib, monoqrafiyalar və cənublu ədiblərin
əsərlərindən ibarət müntəxabatlar çap
olunub.
Son illər dünya siyasi xəritəsində meydana gələn
dəyişikliklər, Şimali Azərbaycanın müstəqilliyə
qədəm qoyması, milli kökə daha əsaslı
qayıdışın başlanması Azərbaycan ədəbiyyatının
Güney qolunun geniş miqyasda araşdırılmasını
zəruriləşdirib. Bu zərurətin ifadəsi kimi orta və ali məktəblərin ədəbiyyat dərsləri
proqramında tarixilik prinsipi zəminində
bütövlükdə Azərbaycan ədəbiyyatının
təmsil olunması tələbinə bu və ya digər dərəcədə
əməl edilib.
Tarixi ədalətsizlik
nəticəsində ikiyə bölünən vahid dilə,
vahid soykökə və tarixə malik bir xalqın salnaməsinin
son iki əsrdəki fərqli cəhətləri onun dilinin
inkişafına, bədii-mədəni sərvətinin
qorunmasına mane ola bilməyib. Ümumilikdə, bədii təfəkkürün
nümunələri olan əsərlər yaranma məkanından,
sənətkarın yaşadığı ictimai-iqtisadi
mühitdən asılı olmayaraq, xalqın mədəni-mənəvi
irsinin ayrılmaz tərkib hissəsi olmaq ləyaqətini
qoruyub saxlayıb. Həmin irsin tədqiqi,
təbii ki, ədəbi-bədii dəyərlərimiz
haqqında dolğun, zəngin və sistemli təsəvvür
bütövlüyü yaranmasına imkan verir. Bu baxımdan Güney Azərbaycan ədəbiyyatının
öyrənilməsinin əsas forması olan görkəmli
nümayəndələrinin həyatı və irsi,
sonrakı mərhələlərdə qaynaq kimi onların
bioqrafiyası, mühiti, ictimai fəaliyyəti, ədəbi-bədii,
publisistik yaradıcılıqlarının müasir
dövrün tələblərinə uyğun bir şəkildə
öyrənilməsi ən doğru yoldur.
Güney Azərbaycan ədəbiyyatının
ictimai-siyasi, bədii-ədəbi, milli şüurun
kulminasiyaya gedən mərhələsi, azadlıq
ideyalarının pərvəriş tapması, milli mənliyin
bəzən qapalı, bəzən isə açıq poetik
etirafı, Vətən tərənnümü
baxımından XX əsrin 90-cı illərində yaranan
poeziyası diqqəti cəlb edir. Həmin bu illərdə
yaranan poeziyada demokratik ideyaların tərənnümünün
tədqiqi, həmin onillikdə yaşayıb yaradan şairlərin
yaradıcılığına ümumi bir baxış, vahid
demokratik ideyalar leytmotivinin tədqiqata cəlb olunmasında
çoxlu, ətraflı bədii material bolluğunun şahidi
oluruq. Cənubi Azərbaycanda 90-cı illər
bədii-poetik prosesin mahiyyəti, istiqaməti, ideya xüsusiyyətləri
haqqında fikir söyləməzdən öncə məmləkətin
ictimai-siyasi mənzərəsi haqqında fikir yaratmaq
lazımdır.
Doğma
dilimizdə bir çox qəzet və jurnallar meydana gəldi:
“Ulduz”, “Koroğlu”, “İşıq”, “Yoldaş”, “Çənlibel”,
“Qardaşlıq”, “Molla Nəsrəddin”, “Azadlıq”, “Odlar
yurdu”, “Birlik”, “Azərbaycan”, “Muştuluq”, “Yozmaca”, “Azərbaycanın
səsi”, “Xalq sözü”, “Varlıq”, “Dədə Qorqud”,
“İnqilab yolunda” və s. Bu mətbu orqanların bir
çoxunun ömrü Pişəvəri
yaradıcılığının Cənubi Azərbaycan
Respublikası kimi çox qısa oldu. Ancaq əsas
bu anadilli dövrü mətbuatımızı yaradan tarixi,
siyasi-ictimai və ədəbi-bədii şəraitin yeniliyi
idi. Sosial həyata yaxından
bağlılıq, xalqın, müasir insanın
dünyagörüşü, məişətini əks etdirmək,
vətənpərvərlik və inqilabi, demokratik ideyalar
yaranır və çap olunursa, deməli, ən yaxşı əsərlərdən
sayılır. M.Şəhriyar, H.Sabir, M.Məhzun, H.Tərlan,
M.Dərəfşi kimi qocaman sənətkarlar, öz əsərləri
ilə 80-cı illər ədəbi prosesinin əsasını
qoymuş Ə.Habdil, S.Behrəngi, Səhənd kimi ədiblərin
irsini davam etdirən H.Xətibi, Ə.Həddad, H.Nitqi,
Urmuoğlu, İldırımi, Savalan, Alov, Sönməz milli,
demokratik ideyaların, inqilabi poeziyanın müəllifləri
sırasına aiddirlər.
90-cı
illər Cənub poeziyasındakı demokratik ideyalardan söhbət
açanda filologiya elmləri doktoru S.Nəbioğlunun
40-cı illər Cənub demokratik ədəbi hərəkatı
haqqındakı fikirlərini buraya əlavə etmək
lazımdır: “Əsrimizin (XX əsr-V.Ə.) 40-cı
illərində Cənubi Azərbaycanda yaranan demokratik ədəbi
hərəkat bütün əriş-arğacı ilə
özünə qədər mövcud olmuş bədii təfəkür
aləmi ilə bağlıdır. Onun
dalğaları qoynunda S.Təbrizidən, Nizamidən,
M.Füzulidən, M.F.Axundovdan, Ə.B.Haqverdiyevdən, C.Məmmədquluzadədən,
M.Ə. Talıbovdan, Z.Marağalıdan gələn çoxlu
şəffaf axınlarla rastlaşmaq olar. Həmin
illərin poeziyasında ölməz Sabirin nərəsini
duymaq, Möcüzün səsini eşitmək çətin
deyil”.
90-cı illər Güney şairlərinin
yaradıcılıqlarında demokratik ideyaların poetik izini
araşdırdıqda daha çox gənclərin şeirlərinə
müraciət etmək məcburiyyətində qaldıq. Çünki
gənc cənub şairləri daha mübariz, ictimai alovu ilə
coşan, müasir psixoloji dünyagörüşünə mənsub
yaradıcı şairlərdir. Burada
yaş fərqinin müsbət və ya mənfi dövr
xüsusiyyətlərinin qabartmaq bəlkə də yerinə
düşmür. Lakin qocaman sənətkarlar
artıq sözünü deyib.
Cənub gənc şairlərinin gəlişi ilə ədəbiyyata
yeni baxış tərzi, forma və üslub cəhətləri
gəldi və bu gənc nəslin yaradıcılıq nailiyyətləri,
tapıntı və itkiləri, uğur və qüsurları
haqqında söz demək şübhəsiz, o qədər də
asan deyil. Əvvəla, ona görə ki, yaradıcılıqları
haqqında söz açacağımız yeni nəsil
özlüyündə yaş amilindən daha çox poetik
hiss və düşüncə amilini, həyatın, cəmiyyətin,
baxışlar sisteminin yeniləşmə sistemini təzahür
etdirir. Bu baxımdan 90-cı illərdə Cənub poetik
mühitinə Səhər Ərdəbilli, Nuşin Musəvi,
Rəsul Rəhimi Duzəçi, Rəşid Kərbasi,
İbrahim Zahid, Məhəmmədrza Məlikpur və
başqalarının yaradıcılığı bu
günkü şeirimizin gəncliyini ifadə baxımından
təhlil üçün daha səciyyəvi
görünür.
Son illər şeirə gələn bu şairlərin
yaşı hələ 30-a çatmayıb. Bəzisinin
bir kitabı çap olunsa da, bir çoxları heç
dövri mətbuatda da çap olunmayıblar. Şeir kitablarını buraxdırmağa isə
Quzeydə olduğu kimi maddi imkanları yoxdur. Bəzilərində isə Vətən tərənnümü
üstünlük təşkil etdiyindən çapdan kənarda
qalırlar. Bəzi türk şairləri isə
şeirlərini və yaxud şeir toplularını bizə fars dilində təqdim etdiklərindən bu
yazıda məziyyətlər barədə söz desəydik,
burada söhbət gərək tərcümə ədəbiyyatından
gedəydi. Yəqin gələn yazılarda həmin
şairlərdən müəyyən nümunələri
dilimizə çevirib təhlil süzgəcindən
keçirəcəyik.
Ancaq dahi şair Nizami külliyyatının yaddilli
olması faciəmizdirsə, bu gün də həmin fəci
yola sürüklənənlər var. Əlbəttə, bir
neçə dildə yazmaq olar, bu, ədəbi şəxsin
xoşbəxtliyidir. Ədəbiyyat tariximizə nəzər salsaq,
Nəsimi, Fizuli kimi üçdilli şairlərin hər dildə
yüksək sənət nümunələri yaratmağı
fərəhləndiricidir. Eləcə də,
XX əsr şeirimizin klassiklərindən biri Şəhriyarın
ikidilliliyini də nümunə kimi göstərə bilərik.
Şəhriyar türk şeirində olduğu kimi fars poeziyasında da məktəb yaradıb.
Tarixən Firdovsisi, Hafizi, Xəyyamı, Sədisi ilə
qürrələnən farslar son əsrdə Şəhriyarla
təskinlik tapırlar. XX əsr İran
poeziyasının ən nəhəng siması Şəhriyardır.
Ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslığın
diqqətini çəkən odur ki, yuxarıda adlarını
çəkdiyimiz şairlər fərdi ədəbi nəsil
olaraq maraqlı, orijinal qələm əhli kimi yetişmək
üzrədir.
Yaradıcılıqları barədə
danışdığımız bu nəsil yeni
dünyanın müasir məzmunu ilə səsləşən
şeirlər yazırlar. Onların
şeirlərində başlıca cəhət dünyaya həssas
münasibətdir.
Daha bir cəhət
görünür: narahat dünyanın,
yaşadığımız ziddiyyətli dövrün,
çarpışmalarla dolu günümüzün həyəcanına,
dərdlərinə, ağrılarına, şübhə və
ümidlərinə canlı bədii münasibət, poetik
maraq, vicdan narahatlığı. Bu ədəbi nəslin
yaradıcılığında xalq şeirinə, əruzə
meyillilik varsa, eləcə də
yaradıcılıqlarının sərbəst şeirə
meyli təzahürü də göz qabağındadır və
Tehranın çağdaş gənc türk, eləcə də
fars şairlərində Nazim Hikmət təsiri
duyulmaqdadır. İstər fars, istər türk şairləri
Türkiyə şeirinə, xüsusilə Nazim Hikmətə
xüsusi maraq göstərir, bu ədəbi təsiri etiraf
edirlər, bəzən isə bu təsir yamsılamaya da gətirir
çıxarır.
Şeir-ilhamdır, əzabdır, zəhmətdir, yuxusuz
gecələrdir. Yaradıcı qadın üçün
bu, daha əzabkeş və çoxqatlıdır. Belə
qadın şairlərdən biri də bütün İran sənətsevərlərinə
tanış olan şairə Səhər
Ərdəbillidir. Yaşının az
olmasına baxmayaraq, şeirləri qonşu ölkənin
oxucuları arasında məşhur olan Həmidə Rəiszadə-Səhər
Ərdəbil təxəllüsündən məlum olduğu
kimi Ərdəbildə dünyaya göz açıb. Poeziyanın bir çox əzəli, əbədi
mövzularında, eləcə də irtica əleyhinə dərin
məzmunlu, bədii-poetik səciyyəli şeirləri mətbuatda
çap olunur. Səhərin şeirlərindən biri
görkəmli kaman ustası Habil Əliyevə həsr olunub:
Kədərli
könlümə odlu nəvalardan səda bəslə,
Məni
çənli, uca dağlar dalından söz ilən səslə,
Dolubdur
söz ilə sazın,
Nədir saz ilə pərvazın?
Nəvalardan gümandır ki, qadınmı bəsləyir
sazın?
Ətəş
nacə (dəvə-V.Ə.) gedən səmtə
Tərəbdən
(sevinc-V.Ə.) yol kəsir sazın
Əbəd
yurdundan canlanmış nəvalardan
Əzəl izlə əsir sazın.
Gənc Cənub şairlərindən biri də Nuşin
Musəvidir. Şairənin ədəbi təxəllüsü
Ayşin Aydadır. Nuşin 1963-cü ildə
Tehranda anadan olub. Əslən Təbrizlidir.
Nuşin Universitetin kitabxanaçılıq
fakültəsini bitirib. Uşaq ədəbiyyatı
üzrə mütəxəssis olan Nuşin məktəbdə
müəllimə işləyir, eləcə də qələmini
nəsrdə sınayır. Həmçinin
ədəbiyyatşünaslığa dair bir neçə əsər
və monoqrafiyanın tərtibçi müəllifidir.
Vətənin dərdlərinə Nuşin də göz
yaşı tökərək ağlayır, Torpaq itkisi,
bölünmüş Vətən, əsir düşən
oğulların, qızların dərdi şairəni kövrəldir,
şəhidlərə matəm tutur. Bu göz yaşları poetikləşir,
misralaşır, həzin pıçıltıya
çevrilir:
Günüm
başlandı ötən günlərlə, keçən
xatirələrlə
Buludlar
göydə daşınır könlümlə
Könlümün
buludlarıyla
Hardadır, yayışın anları.
Vüqar Əhməd
Professor
Xalq cəbhəsi.-2015.-
22 iyul.- S. 14.