Qarabağın Azərbaycan və dünya mədəniyyətinə verdiyi töhfələr
Qarabağın qədim tarixi, mədəniyyəti ilə
yanaşı ədəbiyyatı
da sübut edir ki, azərbaycanlılar
bu torpaqların qədim sakinləridir
Ermənilərin regiona kütləvi
köçürülmələri milli-mənəvi dəyərlərimizin
getdikcə təqib olunması və sıxışdırılmasına gətirib çıxarıb
Qarabağ deyəndə yadımıza
ilk növbədə tarixən
mərkəz rolunu oynayan Şuşa
şəhəri düşür.
Lakin Şuşa
Qarabağın XVIII əsrdən
sonra mərkəzinə
çevrilmiş bir şəhər olmuş və bundan sonra Qarabağın yeni mədəniyyət erası başlanmışdır.
Şuşa şəhərinin salınmasına qədər
Qarabağ ərazisində
yerləşən qədim
Bərdə və Beyləqan şəhərləri
ədəbiyyat və
mədəniyyət tariximizdə
önəmli yerlərdən
birini tutmuşdur.
Məsələn, ədəbiyyat tariximizdə
xeyli “Bərdəilər”,
“Beyləqanilər” mənsubiyyətli
şairlərimiz olmuşdur
ki, bu da
Qarabağ poeziya ənənələrinin lap qədimlərə
gedib çıxdığını
göstərməkdədir.
X əsrdə Əbu Bəkir Əhraəd əl-Bərdəi, Məkki
Bərdəi, Xətib
Bağdadi Məhəmməd
əl-Bərdəi, Əhməd
ibn əl-Hüseyin Əbu Səid ibn Yəhya əl- Bərdəi təkcə ölkəmizdə
deyil, Yaxın Şərqdə tanınmış
söz sənətkarlarından
olublar. XI-XII əsrdə
Azərbaycan ədəbiyyatının
tanınmış isimlərindən
olmuş Məsud ibn Namdar, Mücirəddin
Beyləqaninin yaradıcılığı
və ondan sonra gələn Zəid ibn Hüseyn
ibn Ömər Beyləqaninin fəqih və filosof kimi yüksək elmi səviyyədə qərar tutması, onun Dəməşq şəhərində fəaliyyəti,
elmin aparıcı simalarından birinə çevrilməsi Qarabağ
torpağının ədəbi-bədii,
elmi mühitini ifadə edib.
Tədqiqatçı Anar Turan bildirib
ki, XIV əsrdə bu bölgədə Sədullah Bərdəi və Tuti Abdulla Qarabaği adlı şair yaşamış və “Həqiqətüs-şüarə”
adlı mənbələrdə
adı çəkilən
əsər yazıb. Təəsüf ki, əsər günümüzə gəlib
çatmayıb. XV əsrdə Mühyiddin Bərdəi və Qarabağlı Şeyx İbrahim ibn Məhəmməd Şəhabəddin
Bərdəi dövrünün
məşhur şairləri
olmuş və Şeyx ibrahim Gülşəni təxəllüsü
ilə ədəbiyyat
tarixində iz qoyub. O həm də böyük din alimi olub, bir
müddət Qahirədə
və Osmanlı ərazisində öz təriqətini yayıb. Xanəgahı Qahirədədir və bu gün
fəaliyyətdədir. Mövlanə Gülşənin iki oğlu olmuş,
Şeyx Əhməd Gülşənizadə və
Səfvəti Seyyid Əli Gülşəni adı şair kimi tanıyıblar.
Yusif ibn Məhəmmədşahi Qarabaği
XVI-XVII əsrlərdə yaşayıb-yaratmış,
dövrünün görkəmli
alimlərindən olmuş,
Səmərqəndə Hüseyniyyə
xanəgahına getmiş
və Mövlanə Yusif təbəqəsinə
yüksəlmişdir. Göründüyü kimi, Qarabağ ədəbi mühiti hər zaman Azərbaycan ədəbiyyatının
uğurlu və məhsuldar səhifələrindən
olmuş, mədəniyyətimizin
formalaşmasında əsaslı
rol oynamışdır.
XVI əsrdə yaşayıb-yaratmış,
şah İsmayıl Xətainin hörmət bəslədiyi aşıqlardan
olmuş Aşıq Qurbani, XVIII əsrdə Mirmöhsün Ləmbərani
Asəf, Aşıq Əli, Aşıq Valeh, Ziyadi Qarabaği,
Güləbirdli Sarı
Aşıq, Qarabağlı
Musa Kərimullah və
Molla Pənah Vaqifin adlarını qeyd etmək yerinə düşər.
Qarabağın xanlıq dövründə
Ağa Bəyim Ağa Tuti Şərqin
müdrik qadınlarından
biri kimi tarixə düşmüş
və İran şahı Fətəli şah dövründə ölkənin diplomatiyasının
fəal istiqamətverici
simalarından olub.
O, həm də məşhur bayatılar müəllifi kimi də tanınıb.
Qarabağ bölgəsinin ən qızğın və şübhəsiz ki, öz yüksək inkişafı ilə tarixə düşmüş
dövrü XIX və
XX əsrlərdir. Bu dövr həm siyasi mürəkkəbliyi
ilə yadda qalmış, həm də ümumilikdə ölkə ədəbi-mədəni
dairələrində gedən
fəallıq və məhsuldarlıq artımı
ilə əvvəki dövrlərdən fərqlənib.
Siyasi mühitin mürəkkəbliyi,
ermənilərin çar
Rusiyası rəhbərliyi
tərəfindən regiona
kütləvi köçürülmələri
milli-mənəvi dəyərlərimizin
getdikcə təqib olunması və sıxışdırılmasına gətirib çıxarıb.
Bütün bu siyasi narahatlıqlara baxmayaraq ümumazərbaycan ədəbi-mədəni,
ictimai müstəvisində
gedən sıçrayışlar
Qarabağdan da yan keçməmiş və bu bölgə
həmişə olduğu
kimi proseslərdə yaxından iştirak edib.
Bu dövrdə Vaqif
yaradıcılığından ilhamlanmış tənqidi-realit
satiranın Qasım bəy Zakir (1784-1857) kimi nümayəndəsi yetişmiş və poeziyamızın inkişafına
təsir göstərmişdir. Bundan əlavə
Füzuli ənənələrinin
davamçılarından biri
də Xurşud Banu Natavan (1830-1897) dövrü başlanmış
və Şuşada onun rəhbərliyi ilə “Məclisi-Üns” poetik məclisi yaranmışdır. Həmin dövrdə
M.Möhsün Nəvvabın
başçılığı ilə “Məclisi- Fəramuşan” məclisi
də fəaliyyət
göstərmiş və
Şuşanın ədəbi
mühitində xüsusi
yeri və rolu olmuşdur. Bundan əlavə şair Seyid Mirhəmzə əfəndi Nigari
(1795-1886) yaradıcılığını
xüsusi qeyd etmək lazımdır.
Bu şəxs həm də böyük sufi alimi
və mütəfəkkiri
olmuş, Şimali Qafqazda Şeyx Şamilin rəhbərliyi
altında rus imperializminə qarşı
Müridizm hərəkatının
təşəkkül tapmasında
və yayılmasında
önəmli rol oynamışdır. Müridləri Türkiyəyə və İrana yayılmış
təlimini davam etdiriblər. Nigaridən
başqa Mirzə İsmayıl bəy Baharlı, Mücrüm Kərim, Mirzəcan bəy Mədətov, Mirzə İbrahim bəy Səba, Mirzə Haqverdi Səfanı da Qarabağ ədəbiyyatının
tanınmış nümayəndləri
adlandırmaq olar.
Daha sonra dramaturgiyanın inkişafında böyük
xidmətləri olan Nəcəf bəy Vəzirov (1854-1926) hələ
XİX əsrin sonlarında
qələmə aldığı
komediyalar və “Müsibəti- Fəxrəddin”
(1894) faciəsi, Əbdürrəhimbəy
Haqverdiyevin (1870-1933) komediyaları
və “ Dağılan
Tifaq”, “Bəxtsiz Cavan”(1900), “ Ağa Məhəmməd şah Qacar” (1907) faciələri
ilə Azərbaycan ədəbiyyatının yeni
uğurlu səhifələri
açıldı. Həmin dövrdə
peşəkar Qarabağ
qadın aşıqlarımızdan
olan Aşıq Pərini də misal gətirməklə həm aşıq yaradıcılığımızın, folklor və ədəbiyyatımızın birgə addımlamasına
dair yekdil rəyə gələ bilərik.
XX əsrdə Qarabağın
Azərbaycan mədəniyyətinə
verdiyi ən böyük sima dahi bəstəkar, Şərqdə ilk operanın
banisi, böyük dramaturq, ilk liberetto müəllifi, musiqili komediya janrının banisi, görkəmli jurnalist, publisist, himnimizin müəllifi Üzeyir bəy Hacıbəylidir. XIX əsrin
sonları, XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycan
ədəbi mühitinin
Qarabağ səhifəsinin
əhəmiyyəti barədə
çox danışmaq
və yazmaq olar. Qarabağ ədəbiyyatının görkəmli simalarından
biri də yazıçı-etnoqraf, folklorşünas
və diplomat Yusif Vəzir Çəmənzəminlidir.
O milli ədəbiyyatımızda
ilk tarixi romanlar müəllifi kimi də tanınıb. “İki od arasında” və “Qızlar bulağı” əsərləri ilə tarixi roman janrının ən gözəl nümunələrini yaradıb.
Hacıbəylilərdən Ceyhun bəyin
yazıçı-publisist, folklorşünas kimi xidmətlərini qeyd etmək lazımdır.
O, Parisdə ilk dəfə
“Qarabağ folkloru” kitabını fransızca
və orijinal mətnlərdə çap
etdirib. Bunlardan başqa Firudin bəy Köçərlinin
ilk ədəbiyyat tarixçisi
və maarifçisi kimi xidmətlərini, görkəmli dövlət
xadimi, həm Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti, həm də Türkiyə Cumhuriyyətinin qurulmasında
müstəsna xidmətləri
olmuş yazıçı-publisist
Əhməd bəy Ağaoğlunu və ilk uşaq ədəbiyyatının
yaradıcılarından biri,
ədəbiyyatımızda mental dəyərlərimizi mühafizə
edən ilk layiqli bəy obrazının yaradıcısı Süleyman
Sani Axundovun söz sənətimizin inkişafında xidmətləri
danılmazdır. Daha
sonra isə Süleyman Rəhimov, Əli Vəliyev, Abay Dağlı , Aşıq Surxay, İsmayıl Quliyev, İlyas Əfəndiyev, Cəmil Əlibəyov, Şəfiqə Ağayeva,
Bayram Bayramov, Elçin Əfəndiyev və digərlərini də qeyd etməklə
Azərbaycan ədəbiyyatının
əslən qarabağlı
olan görkəmli simalarının sayını
uzatmaq da olar. Beləliklə, Qarabağ ədəbiyyatının
tarixi anatomiyasına nəzər yetirməyə
çalışdıq. Təəsülər olsun ki, tarixi torpağımız olan Qarabağ bu gün işğal
altındadır. 1991-1994-cü illərdə Ermənistanın
Azərbaycana qarşı
elan olunmamış müharibəsi nəticəsində
milyondan artıq soydaşımız didərgin
salınmış, Qarabağ
və onun mərkəzi Şuşa
şəhəri işğal
edilmiş, maddi-mədəniyyət
nümunələri dağıdılmış
və talan olunmuşdur. Ermənilər bu gün Qarabağ torpağına
sahib çıxmaq istəməklə
yanaşı onun mədəniyyətinə, ədəbiyyatına
da sahib çıxmağa
çalışırlar. Lakin Qarabağın qədim tarixi, mədəniyyəti
ilə yanaşı ədəbiyyatı da onu sübut edir ki, bu
torpaqda Azərbaycan türkləri hər zaman dominant olmuş və bu qədim
yurdumuzun gəlmə ermənilərlə yaxından
və uzaqdan heç bir əlaqəsi olmamışdır.
Çünki, Qarabağı
bədii cəhətdən
bu cür gözəl vəsf edən, onu dünyada tanıdan, onun mədəniyyət xəzinəsini zənginləşdirmək
yolunu tutmuş insanlar yalnız Qarabağlı, yalnız azərbaycanlı ola bilərlər.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 17 iyun.- S.13.