Dönəydim
qavaldaşa…
İlk dəfə
Çingiz Mehdiyev bu aləti ifa edib
II
yazı
Qavaldaşın
adının etimologiyasına nəzər yetirək: alətin
adı 2 türk sözündən yaranıb – “qaval” və
“daş”. Qaval xanəndələrin sevə-sevə
istifadə etdikləri birüzlü alət olub, “şənlik
qabı”, “yalançı qab” anlamını bildirir. Sözün ikinci hissəsi - “daş” isə alətin
tərkibinin, yəni materialının daşdan, qayadan ibarət
olduğuna bir işarədir. Bu söz
ifaçının əlində iki kiçik daş
parçası tutaraq aləti döyəcləməklə səsləndirməsinə
də işarə ola bilər.
Qavaldaşın səsi qavalın cingiltili səsinə
bənzədilir. Bu səbəbdən fikrimizcə, alətin
adı qaval anlayışı yarandıqdan sonra qavaldaş
adlandırıla bilərdi. Şübhəsiz,
qaval aləti icad edilməzdən və qaval istilahı
yaranmamışdan öncəki dövrlərdə qavaldaş
başqa cür adlandırılıb. Q.Təbrizi, N.Gəncəvi
(1141-1209), Q.B.Sivasi (1344-1398), M.S.Təbrizi (1601-1676) kimi dahi Azərbaycan
şairlərinin əsərlərində
qaval
deyiminə rast gəlirik. Bu nümunələrdən bir
neçəsinə nəzər yetirək:
Qətran
Təbrizi:
Həmişə
mən gecə-gündüz yaşardım işrət ilə,
Yanımda badə, gözəl, nəğməkar əlində
qaval.
Və
yaxud Nizami Gəncəvi:
Heyrət:
hər tərəfdən gəlir rud səsi,
Qaval cingiltisi, bərbət naləsi.
Qazi
Bürhanəddin Sivasi:
Zülfeyni
eşqinə əl urun çəng qılına
Dindürmənüz söziyilə qəvvali bu gecə.
Məhəmmədəli
Saib Təbrizi:
Hər
ürəkdə şövq var, rəqqasəlik lazım
deyil,
Diqqət
et, neysiz, qavalsız dövri-əyyam
oynayar.
Doğrudur,
qavaldaşa əvvəllər başqa cür: məsələn
“daş alət”, “daşla çalınan alət” və s.
deyildiyi də ehtimal olunur. Dünyanın müxtəlif
ölkələrində az da olsa,
qavaldaş tipli alətlərə rast gəlmək
mümkündür. Ümumiyyətlə,
qavaldaş tipli alətlərin elmi adı “litofon”dur. Yunanca “lito” (“lithos”) daş, “fon” (“phone”) isə səs
deməkdir. Nəticədə “litofon”
sözü dilimizdə “daş səsli” anlamını
bildirir.
Qavaldaşın tərkibi çaqqanaqlı, yəni
balıqqulağlı əhəng daşıdır. Cingirdağın
şimal-şərq ətəyində yerləşən
qavaldaş 114 ¹-li daş kimi qeydə alınıb. Alət altdakı qayaya yalnız iki nöqtədə
toxunan və bir növ hava yastığı üzərində
dayanmış yastı əhəng daş parçasından
ibarətdir. Bu əhəng
daşının içində müxtəlif
ölçülü çaqqanaqlar var. Qavaldaşın
içərisində olan çaqqanaqların
sıxlığından asılı olaraq onun müxtəlif
nöqtələrini döyəcləyəndə fərqli səslər
alınır. Belə ki,
çaqqanaqların, yəni balıqqulaqlarının içərisində
boşluq və məsamələr olduğu üçün
daşlardan müxtəlif tonlu səslər
çıxır. Qədim insanlar
daşların ən yüksək səs
çıxaranını axtarıb, tapıblar. Kiçik daşla qavaldaşın müxtəlif
nöqtələrinə zərbə endirdikdə alınan səslərin
ahəngi də rəngarəng olur. Bəs,
ilk dəfə qavaldaşı qədim insanlar necə
tapıblar? Musiqi alətşünaslığından
bəllidir ki, ibtidai insanlar içiboş daş və ya
ağac parçalarını bir-birinə döyəcləməklə
ilk idiofonlu, yəni deyildiyi kimi, “özən səsli” alətləri
hazırlayıb və bu üsulla fərqli səslərin
alındığının şahidi olublar. Vəhşi heyvanların hücumu və yaxud digər
təhlükəli anlarda qəbilənin qarovulçuları
belə alətlərdən istifadə etdikləri zənn
olunur. Biz o fikirdəyik ki, qavaldaşı
ilk dəfə qəbilənin qarovulçuları tapıblar
və ondan xəbərdarlıq (siqnal) aləti kimi istifadə
ediblər. Qavaldaşın əsas
yaşayış düşərgələrindən kənarda
yerləşdiyini və alətin səsinin 2-3 km-ə qədər
yayıldığını nəzərə alsaq, bu fikrin
doğru olduğu təsdiqlənir.
İfaçı qavaldaşı kiçik daş
parçalarıyla döyəcləməklə səsləndirir. Aləti
daşla müxtəlif nöqtələrdən vurduqda fərqli
tonlu, rezonanslı səslər eşidilir. Qavaldaşda istənilən ritmi çalmaq
mümkündür. Çəkisi
çox ağır olduğundan, qavaldaşı bir yerdən
başqa yerə aparmaq mümkün deyil. Əsrlərin
yadigarı olan qavaldaşı səsləndirmək
üçün gərək mütləq Qobustana gedəsən.
Yalnız orada onu çaldıqdan sonra bu qədim
alətin ecazkar səsinin sehrinə düşmək
mümkündür. Qobustanda qayaüstü rəsmlər
və yazıların ən qədimi deyildiyi kimi, 17-20 min il bundan əvvələ aid edilsə də, bu
qayaüstü təsvirləri 1939, qavaldaşı isə
1947-ci ildə arxeoloq İshaq Cəfərzadənin aşkarlaması
haqqında məlumat vermişik. Həmin
dövrdən etibarən bu sehrli alət haq qında bir
sıra ədəbi-poetik nümunələr
yaranmışdır. Maraqlıdır ki,
folklorumuzun qollarından olan aşıq və meyxana sənətinin
nümayəndələri də öz
yaradıcılıqlarında qavaldaşa yer ayırıblar.
Onlardan bir neçə nümunə təqdim
edirik.
Aşıq
Mirzə Bilal:
Mən
aşiqəm Qobu da,
Küsüb
məndən Qobu da...
Dönəydim
qavaldaşa
Qalaydım o Qobuda.
1937-ci il repressiya qurbanlarından biri olan Aşıq
Bilal Mustafa oğlu Mikayılov (1872-1937) Şamaxı qəzasının
(indiki Ağsu rayonunun) Qəşəq kəndində 1872-ci
ildə doğulub. Onun qavaldaş aləti
haqqında “Bayatılar” başlıqlı şeirində məlumat
verməsi musiqi alətşünaslığı
baxımından olduqca maraqlıdır. 1937-ci ildə vəfat
edən Aşıq Bilal İ.Cəfərzadədən ən
azı 10 il əvvəl qavaldaş
haqqında şeirlərində məlumat verib. Bildiyimiz
kimi, Qobustan ərazisi Şirvan zonasının
maldarlarının qışlaqları olub və Bilalın da
uşaqlıq illəri maldarların yanında keçib, tərəkəmə
həyatı yaşayıb. Deyilənlərə
görə, Şirvanlı Aşıq Bilal hələ XIX əsrin
sonlarında qavaldaşı dinləyib, bu alətin ecazkar səsindən
ilhamlanaraq onu vəsf edib. Əslində İ.Cəfərzadənin
qeyd etdiyi kimi, qavaldaşı o ərazilərdə
yaşayanlar min il bundan əvvəl
olduğu kimi bu gün də yaxşı tanıyırlar.
Aşıq
Pənah (1926-1978)
Qavaldaşı
çalın, çalın,
“Yallı”
gedin, haray salın,
Dastan edək
cah-cəlalın
Qobustanın…
Aşıq
Əhliman:
Dostum bir
gəl bizim elə
Gör nələr var Qobustanda?
Hər
bir daşa diqqət elə
İncilər var Qobustanda.
Heykəllərdir
addımbaşı,
Çox
sirlidir qavaldaşı
Bilinməyir
onun yaşı
Əsrlər
var Qobustanda
Hər
yerdən gəlir qonaqlar
Baxıb,
tarixin varaqlar
Möcüzədir
bu qayalar
Çox sirlər var Qobustanda.
Nə
vaxt gəlsən bura mehman
Qarşılar
Aşıq Əhliman
Söhbət
açar bu torpaqdan
Çox izlər var Qobustanda.
Burada qeyd
etməyə dəyər ki, 2009-cu ildə ATRV QSC-də
hazırladığımız, aparıcısı və
müəllifi olduğum “Xəzinə” verilişində Azərbaycan
teleməkanında ilk dəfə olaraq qavaldaş aləti bir
sıra qədim janrlarımızın müşayiətində
səsləndirildi. Belə ki, İ.Əbilov adına
Mədəniyyət Mərkəzinin kişilərdən ibarət
“Könül” rəqs qrupu “Yallı” oynayarkən zurna və
balaban ifaçılarını ənənəvi şəkildə
nağara, qoşanağara alətləri ilə deyil,
qavaldaşla müşayiət olunurdu. Xatırladaq
ki, kişilərdən ibarət rəqs qrupunu seçməkdə
də məqsədimiz vardı. Qayaüstü
rəsmlərdə qədim “rəssam” yallıvarı rəqsi
yalnız kişilərin ifasında təsvir edib. Həmin verilişdə teletamaşaçılara
başqa sürprizlər də təqdim olundu. Tanınmış meyxana ustaları Teymur, Ruslan və
Rəşad Dağlı qavaldaşın müşayiəti
ilə bədahətən söylədikləri bəndlərlə
bu janrın qüdrətini bir daha tamaşaçılara əyani
şəkildə nümayiş etdirdilər.
Aşıq Əhliman qavaldaşa həsr etdiyi “Qobustanda”
mahnısını da elə həmin alətin müşayiəti
ilə də oxudu. Xanəndə Təyyar Bayramovun oxuduğu
xalq mahnısının da ritmini qavalladeyil, qavaldaşla
müşayiət etdilər. Nəhayət,
biz teleekranlarda qavaldaşın hər zaman tək
ifaçı tərəfindən səsləndirildiyinin dəfələrlə
şahidi olmuşuq. Bu verilişdə isə
qavaldaşı üç ifaçı – Ələkbər
Heydərəlioğlu, Sahib Bünyadzadə və Heydər
Davulçu eyni anda çaldılar. 1973-cü
ilin yazında Azərbaycan Ali Soveti sessiyasının gündəliyinə
Azərbaycanda tarixi abidələrin vəziyyəti və
mühafizəsi məsələsi qoyulmuşdu. Bu məqsədlə
foyedə deputatların tanış
olmaqları üçün tarixi-arxeoloji, qədim memarlıq
abidələrinin şəkilləri, həmçinin bir
sıra tapıntı eksponatlardan ibarət sərgi təşkil
edilmişdi. Bununla bərabər həmçinin
qavaldaşın lent yazıları foyedə səsləndirilməliydi.
Bəs bu
lent yazısı necə əldə olunmalıydı?
Mədəniyyət nazirinin o vaxtkı müavini Rüstəm Babaxanov Cəfərqulu Rüstəmova tapşırıq verir ki, virtuoz sənətkar Çingiz Mehdiyevlə (1932-1992) Qobustana gedib, qavaldaşda bir neçə ritm maqnitofon lentinə alsınlar. Beləliklə, həmin lent yazısı sessiyada səsləndirildi. İlk dəfə Azərbaycan radiosu üçün 1975-ci ildə qavaldaş haqqında hazırlanmış verilişdə Ç.Mehdiyev bu aləti ifa edib. 1978-ci ildə isə o, Azərbaycan televiziyası vasitəsilə qavaldaşı geniş tamaşaçı auditoriyasına təqdim etmişdir. Hacı Ağayevin “Barmaqların möcüzəsi” adlı kitabça-albomunda Ç.Mehdiyevin qavaldaşla bağlı xatirələri maraqlıdır: “1978-ci ildə məni Qobustana çağırdılar. Dedilər ki, xarici qonaqlar gəlib. Dalımca maşın gəlmişdi. Elə bildim konsertə çağırırlar. Nağaramı götürüb yola düşdüm. Tarixi abidələrimizin aşkar edilməsində əvəzsiz xidmətləri olan mərhum alim İsaq Cəfərzadə (əslində Cəfərqulu Rüstəmov – A.N.) məni mehriban qarşıladı. O, Qobustan qayaları ilə bağlı rəvayəti danışandan
sonra əlindəki daşı qayaların birinə vurdu. Qəribə səslər eşidildi. Mən də, qonaqlar da təəccüb etdik. Mən Qobustan qayalarını çalmağa başladım, xoşa gələn ritmlər alındı. Beləliklə, Qobustan qavaldaşı kompozisiyası yarandı. Mənə elə gəldi ki, qayalar üzərindəki təsvirlər, qəribə rəqslər nağaranın sehri ilə yaranıb.
Bu nömrə ölkəmizdən çox-çox uzaqlarda da rəğbətlə qarşılandı. Qobustan qaval ritmlərini televiziya üçün çaldım və lentə yazdırdım”.
C.Rüstəmovun “Qobustan dünyası” əsərində Ç.Mehdiyevin Qobustana ilk dəfə İsaq Cəfərzadə ilə deyil, məhz onunla getdiyi aydın olur. Əsərdə həmçinin İ.Cəfərzadənin 1965-ci ildə xəstələndikdən sonra ömrünün sonuna kimi Qobustana bir daha getməməsi bildirilir. Bu fikirləri C.Rüstəmovun həyat yoldaşı Firuzə Muradova da təsdiqləyir. Qavaldaşı daha sonralar Sadıq Zərbəliyev, Natiq Şirinov, Tahir Hüseynov, Cavanşir Qasımov, Eldəniz Hacağayev, Ələkbər Heydərəlioğlu, Sahib Bünyadzadə, Heydər Davulçu səsləndiriblər və ATRV QSC onların ifasını geniş tamaşaçı auiditoriyasına təqdim edib. Biz o fikirdəyik ki, muğamların ilk nümunələrini müasir tipli insanların formalaşdığı qədim Qobustanda öyrənməliyik.
Abbasqulu Nəcəfzadə
Musiqişünas
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 23 iyun.-
S.14.