Azərbaycan «Koroğlu»sunun tarixi
Dastanın mifoloji kökləri daha qədim zamanla bağlıdır
«Koroğlu» dastanı
öz səciyyəsi
etibarilə nəinki milli dastançılıqda,
hətta böyük türk aşıq yaradıcılığında öndə gedən qəhrəmanlıq mövzusu
olub. Dastan yaradıcılığı həmişə inkişafda
olan, daim yeniləşən bir prosesdir. «Koroğlu»
dastanının da mövzusu belə bir tarixi inkişafda
olub, özünün
variantlarını əmələ
gətirib. Aşıq yaradıcılığının
da dialektikası dastan yaradıcılığının
tərəqqisinə imkan
yaratmaqdadır. Bu xüsusiyyət «Koroğlu»
dastanının süjetlərinin
artmasında da müşahidə olunur.
Həm də bu inkişaf
böyük bir ərazini əhatə etdiyindən aşıq yaradıcılığının bu xüsusiyyətini izləmək xüsusi diqqət tələb edir. «Koroğlu»
dastanının məkanca
yayıldığı ərazilər
aşıq məktəbləri
üzrə qruplaşdığından
dastanın yenidən yaranma və qurulma istiqamətləri də bir-birindən fərqli ərazilərdə
genişlənir. Dastan yaradıcılığı
qapalı məkanlarda
daha çox inkişaf etdiyindən «Koroğlu» mövzusu da belə ərazilərdə
daha çox yaranma və yayılma səciyyəsinə
malik olur. Aşıq yaradıcılığının təsiri ilə dastan yaradıcılığı
qapalı mühitdən
ayrıldıqdan sonra
təsirlərə məruz
qalır, ifa zamanı yeni çalarlarla zənginləşir.
Azərbaycan «Koroğlu»sunun tarixi kökündə XVI-XVII əsr
hadisələri dayansa
da, dastanın mifoloji kökləri daha qədim zamanlarla bağlıdır. Kitabın girişində
müəllif özü
də qeyd edir ki, «Koroğlu»
dastanı XVI əsrin
sonu, XVII əsrin əvvəllərində Azərbaycan
xalqının xarici işğalçılara və
yerli feodallara qarşı apardığı
qəhrəmanlıq mübarizəsinin
leytmotivi kimi meydana gəlib. Ümumiyyətlə, türk folklorşünaslığında
«Koroğlu» dastanının
20-yədək versiya və
variantları tədqiq
edilib. Bunların
içərisində Azərbaycan
versiyasına yaxın
olanlar və ondan müəyyən mənada fərqlənənlər
də var. A.Nəbiyev
Azərbaycan versiyası
ilə türkmən versiyasının tarixi köklərinin eyni olduğunu, özbək «Goroğlu»sunun isə daha çox fantastik, sehrli mahiyyətdə olması ilə fərqləndiyini söyləyir.
Azərbaycanda koroğluşünaslıqda böyük
işlər görülüb. 1913-cü ildə «Koroğlu»nun ilk nəşri, 1927-ci ildə
Vəli Xuluflunun çap etdirdiyi «Koroğlu» bu sahədə olan boşluğu doldurururdu.
«Koroğlu»nun ilk kamil nəşri Hümmət Əlizadənin
adı ilə bağlıdır. O, Azərbaycan
aşıqlarından topladığı
14 qolu çap etdirməklə Azərbaycanda
koroğluşünaslığın əsasını qoyub. Müharibədən sonrakı illərdə
Azərbaycanda bu sahədə işlər daha da canlanmağa
başlanmışdı. Xüsusilə H.Araslının və M.H.Təhmasibin xidmətlərini yada salmaq kifayətdir ki, koroğluşünaslıqda
görülən işlərin
miqyası haqqında dəqiq məlumat əldə olunsun. Müharibədən sonra bir-birinin ardınca 1949,
1956, 1959 və 1969-cu il «Koroğlu» nəşrləri mətnin
mükəmməlliyinə görə heç də o biri «Koroğlu» variantlarından
geridə qalmırdı.
Onlar eyni zamanda çap
etdirdikləri «Koroğlu»
haqqında tədqiqat
işlərini də davam etdirirdilər. Tədqiqat işlərinin ardı bununla tamamlanmırdı.
Bu illərdə P.Əfəndiyev görkəmli
koroğluşünas kimi
yetişirdi. Xüsusilə onun «Koroğlu» Azərbaycan xalqının
qəhrəmanlıq eposu
kimi» mövzusunda yazdığı namizədlik
işi, F.Fərhadovun
«Koroğlu» dastanının
Zaqafqaziya versiyası»
mövzusunda yazdığı
tədqiqat işi bu sahədəki canlanmadan xəbər verirdi. Koroğluşünaslığı müəyyən mərhələlərə bölmüş
olsaq, bu sahədə A.Nəbiyevin
xidmətləri də
xüsusi çəkiyə
malik olacaq. Çünki ona bu haqqı verən həm «Koroğlu»dan topladığı əlavə
qollar, həm «Koroğlu» nəşrlərinə
münasibət bildirməklə
onun yeni mətnini nəşr etdirməsi, həm də bu sahədə
dəyərli tədqiqat
işləri yazmasıdır.
Məsələn, o, 1967-ci ildə «Koroğlunun Quba səfəri»ni
yerli aşıqlardan toplayıb oxucuların diqqətinə çatdırıb.
Eləcə də «Koroğlunun Şirvan səfəri», «Koroğlunun
Türkmənə getməsi»,
«Misri qılıncın
oğurlanması», «Giziroğlu
Mustafa bəyin Çənlibelə
gəlməsi», «Bənövşə
xanımın Çənlibelə
gəlməsi» kimi qolları yazıya alıb nəşr etdirib. Sonradan isə özünün
tam şəkildə dialektdə
yazıya aldığı
dastanı nəşr
etdirib. A.Nəbiyevin dastanın təkrar
nəşrlərində də
xidmətləri böyükdür.
1927-ci ildə Vəli Xuluflunun «Koroğlu» nəşrini
1999 və 2003-cü illərdə
ön söz, qeydlər və izahlarla bir yerdə,
2004-cü ildə isə
J.Sandın tərcüməsində
nəşr etdirib.
Azərbaycan folklorşünaslığında
Koroğlunun tarixi şəxsiyyət olub-olmaması
haqqında ziddiyyətli fikirlər var. A.Nəbiyev belə bir
mülahizə irəli sürür ki, «əgər tarixdə
Koroğlu tayfası mövcud olubsa, bu tayfa həmin adı daha
qədim dövrlərə bağlı ideal qəhrəmanın
adından götürüb, bu qəhrəmanın epik-lirik nəğmələrini
əsrlərcə yaşadıb, nəhayət, həmin nəğmələr
kəndli hərəkatı qəhrəmanları barədə
yaranan nəğmələrlə qovuşub». Onun bu
mülahizəsi X.Koroğlunun qəhrəmanın Koroğlu
tayfasından çıxması haqda fikrinə söykənir.
A.Nəbiyev öz fikrini «Koroğlu» Tiflis
variantına əsasən daha da dəqiqləşdirir. «Koroğlu» və «Goroğlu»nu müqayisə edən
müəllif birincinin daha erkən yarandığını,
özbək «Goroğlu»sunun XIX əsrin sonlarında
formalaşdığını qeyd edir. Ancaq Koroğlu
obrazı özbək folklorunda da yaşayıb, Azərbaycan
«Koroğlu» dastanı yayıldıqdan sonra özbək qəhrəmanı
Goroğlunun adına qəhrəmanlıq
salnaməsi qoşulub. «Koroğlu»
dastanının yaranması üçün çox vacib olan
bu qaynağın – süjetin müxtəlif variantlarda yaranma zəmininin
Azərbaycan xalqının qəhrəmanlıq tarixi, bədii
təfəkkür dünyasından kənarda olmaması
sübut edilib. Məsələyə bu cəhətdən
yanaşsaq, tarixi şərait faktoru «Koroğlu»nun erkən
qaynağı olan bu tayfaların içərisində
«Koroğlu» süjetinin yaranması və yayılmasına səbəb
ola bilərdi. Bu da bir
faktdır ki, Azərbaycan və türkmən «Koroğlu»su da
eyni tarixi şəraitdən bəhrələnərək
formalaşıb. Azərbaycan
«Koroğlu»sunun «Alı kişi» qolu xalqın arxaik mədəniyyətini,
mifoloji təsəvvürlərini qoruya bilib. Həm də bu qolda macəraçılıq yoxdur,
dastan yaradıcılığında rast gəldiyimiz
epik-romantik qəlibə də uyğun gəlmir.
Milli səviyyəsinə görə üstün olan azərbaycanlı
qəhrəman Koroğlu Şopen Koroğlusundan qat-qat güclüdür. Şopen
Koroğlusu istismarçılara və yadellilərə
qarşı mübarizədə zəifdir, mübarizədən
yorulur, qatı dindara çevrilir, dəlilərinin qatili olur,
gürcü qızını sevir. Buna
baxmayaraq Xodzko variantında Koroğlu qəhrəman tipi kimi nəzərə
çarpdırılır. Xodzko variantında hadisələrin
inkişafı məlum «Koroğlu» dastanında olduğu kimi cərəyan
edir: Dəli Həsənlə qarşılaşma, Nigarın
ardınca səfərə çıxmaq, dəlilərlə
məşq, nəhayət, Eyvazın ardınca getmək,
övladsızlıq, Qıratın oğurlanması, dəlilərin
öz məhəbbətləri yolunda səfərə
çıxmaları Azərbaycan variantlarında müştərək
süjetlərdir.
Azərbaycan
«Koroğlu»sunda Rövşənin atası Alı kişi, özbək «Goroğlu»sunda
Goroğlunun atasının adı Rövşəndir (qəribə
analogiya alınır: göyü işarələyən
dağ ruhu – diaxroniya, yeri işarələyən gor –
sinxroniya qəhrəmanların mənşəyində biri
işığı, o biri qaranlığı doğurur). Hər ikisinin məqsədi birdir – Rövşən
Alı kişinin intiqamını aldıqdan sonra ictimai
mübarizəyə qoşulur, «Koroğlu» dastanında
qoşalaşdırma üsulundan istifadə olunur. Buraya atların qoşalaşdırılması,
xanımların qoşalaşdırılması daxildir.
Övladların
qoşalaşdırılması isə təkcə Azərbaycan
«Koroğlu»sunda müşahidə olunur. Bu
isə daha bir motivi dastan rüşeyminə çevirir.
Atalar və oğullar arasında mübarizə folklorda
çox qədim hadisədir. Zevs – Prometey, Oğuz xan – Qara xan
qarşıdurması həmişə oğulların qələbəsi
ilə başa çatır. «Koroğlu»
dastanında da Kürdoğlu (Qurdoğlu) ilə Koroğlunun
«mübarizə»sində Koroğlu iki dəfə məğlub
olur. «Koroğlunun Dərbənd səfəri»
qolu aşıq-dastançılar tərəfindən daha qədim
dövrlərdə yaradılıb. Bu
dastanda qoşalaşdırmanın struktur hadisəsi
olmasını nəzərə alsaq, Kürdoğlunun da
dastana əlavə edilməsini qanuni olduğunu
düşünə bilərik. Bu isə
folklorda üçləşmənin bir əlamətidir.
«Koroğlu» dastanındakı üçbucaqlar
Koroğlu, Nigar, Eyvaz və Koroğlu, Möminə xatun,
Kürdoğlu birliyindən qurulur. Başqa
bir üçbucaq Nigar, Möminə xatun və
Kürdoğlu xətlərini birləşdirir (iki dəfə
və iki qat üçləmə). Oğuz
mifində olduğu kimi «Koroğlu»da da üçbucaqlar ata,
ana və oğulları birləşdirir. Yəni
Koroğlu üçbucağın birinci, Nigar və Möminə
xatun ikinci tərəfi olarsa, onda üçbucağı
tamamlayan tərəflər kimi Kürdoğlunu və
Eyvazı görərik. Dastanda bu proses – yəni birin
ikini, ikinin üçü yaratması öz-özünü
daxilən təkrarlayan, öz içindən inkişaf edən
retortasiya prosesidir. Belə prosesə
nağıllarda da rast gəlirik. Məsələn, qəhrəman
obyekti nişan alarkən birinci ox hədəfə
dəyməsə, dizə qədər daş olur, ikinci ox hədəfə
dəyməsə qurşağa qədər daşa
dönür, üçüncü oxda nişanı düz
vurur və bütün bədəni daşdan silkinir. Burada daxili inkişafda bir-birini təkrarlayan hərəkət
var, məhz üçüncü oxdan sonra hərəkətin
fasiləsizliyi təmin olunur. Çox zaman
bu qanunauyğunluğu bilməyən tədqiqatçılar
«Kürdoğlu» qolunun süni olduğunu, yaxud qondarma bir əlavə
olduğunu söyləyirlər. Göründüyü
kimi, burada riyazi dəqiqlik nəzərə alınıb.
Məhz qoşalaşdırmadan son¬ra
retortasiyanın gəlməsi özü də bir
qanunauyğunluqdur.
Folklor mətnlərinin arxetipində elə hazır qəliblər,
modellər var ki, oradakı süjet qalmaqla qəhrəmanları,
xüsusən mənfi qəhrəmanları başqası ilə
əvəz etdikdə heç də məzmun dəyişmir. Burada dəyişən
ancaq tarixi zamandır. Qarı yerin
simvoludur, keçəl yeraltı dünya ilə
bağlıdır, keçəl Həmzə qışı
işarələyir, at göy simvolikasında günəşlə
bağlı zoomorf obrazdır. Hətta Azərbaycan
nağıllarında qarılar qəhrəmanların gözəl
arvadlarını aldadıb qaçıran mənfi tip kimi
xatırlanır. Azərbaycan «Koroğlu»sunda
Koroğlunun atını və mifik qılıncını əldə
etmək üçün Hasan paşa onları oğurlayanlara
evlənmək üçün qız təklif edir. Dona xanımın və Mahnur xanımın bu işdə
hədiyyə kimi rol oynaması axırda onların da Çənlibel
xanımları ilə bir səviyyədə durmasına gətirib
çıxarır. Bu isə dastanın
daxili inkişafını təmin edən dinamikadır, deməli,
dastan öz içindən boy verir, inkişaf edir. Bu da Azərbaycan «Koroğlu»sunun hələ cavan
olduğunu, hər nə qədər köhnə variantlar olsa
belə, qəhrəmanlıq dastanı kimi dəyişən
və inkişaf edən dastan tipi olduğunu göstərir.
Ramil Əliyev,
filologiya üzrə elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 30 iyun.- S.14.