Ermənilərin ekoloji
terror təhdidi
Rövşən Rzayev: “Baş verəcək
hər hansı təbii kataklizm, zəlzələ və s. bəndin
dağılmasına, regionunun humanitar və ekoloji fəlakətinə
səbəb ola bilər”
III yazı
Azərbaycanın
AŞPA-dakı nümayəndə heyətinin üzvü,
Milli Məclisin Hüquq siyasəti və dövlət
quruculuğu komitəsinin sədr müavini, “Dağlıq
Qarabağ Bölgəsinin Azərbaycanlı İcması”
İctimai Birliyinin İdarə Heyətinin üzvü
Rövşən Rzayev isə bildirib ki, Ermənistan Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ bölgəsini və onun ətrafında
yeddi rayonunu işğal edib və işğalçı
dövlət kimi davranır: “Həmin ərazilərdə qəsb
olunası, məhv ediləsi hər nə varsa, bu illərdə
talan edilib, dağıdılıb. Azərbaycanın
bu ərazilərində vaxtilə yaradılan su anbarları da
işğal altındadır. Bu obyektlərdən
ən böyüyü Sərsəng su anbarıdır. Sərsəng su anbarı 1976-cı ildə
keçmiş Ağdərə rayonu ərazisində Tərtər
çayı üzərində Azərbaycan tərəfindən
inşa olunub. 560 milyon kubmetr su tutumu var və
Mingəçevir, Şəmkir su anbarı, Araz su
qovşağından sonra həcminə görə Azərbaycanın
dördüncü böyük su anbarıdır. Vaxtilə
Tərtər, Bərdə, Yevlax, Ağcabədi, Ağdam və
Goranboy rayonlarının 100 min hektara yaxın əkin sahəsi
buradan suvarılırdı. Sərsəng su
anbarı dəniz səviyyəsindən təxminən 700 metr
yüksəklikdə yerləşir və Azərbaycanın ən
hündür relyefə malik su anbarıdır. Bəndinin hündürlüyü 125 metrdir. Bir sözlə, Sərsəng su anbarı çox
böyük texniki parametrləri olan əhəmiyyətli bir
meliorasiya obyektidir. Vaxtilə Azərbaycan mütəxəssisləri
tərəfindən bəndin təhlükəsizliyi ilə
bağlı mütəmadi profilaktik təmir işləri
görülüb. Lakin su anbarı
1993-cü ildə işğal edildikdən sonra texniki və təhlükəsizlik
baxımından faktiki nəzarətsiz qalıb. Erməni
tərəf bununla bağlı hər hansı tədbir, bənd
bərkitmə işləri və s. görmür və əslində
heç buna maddi imkanları da yoxdur. Nəzərə alsaq ki,
su anbarı 40 ilə yaxındır tikilib və son 20 ildən
çoxdur ki, burada təbii aşınma proseslərinə və
s. nəzarət edilmir, o zaman onun texnogen təhlükə mənbəyinə
çevrildiyini deyə bilərik. Digər tərəfdən,
erməni tərəf suvarma üçün lazım olan
vaxtlarda anbarın illik su normasının yalnız 10-15 faizi
buraxır və ətraf ərazilərdə əkin sahələri
quraqlıqdan məhv olur. Qış
aylarında isə anbardan illik su sərfinin 85-90 faizini qəsdən
buraxılır ki, bu da başqa bir ekoloji gərginliyə, sel
və daşqınlara səbəb olur. Baş verəcək
hər hansı təbii kataklizm, zəlzələ və s. isə
bəndin dağılmasına, regionunun humanitar və ekoloji fəlakətinə
səbəb ola bilər. Bu
baxımdan su anbarından aşağıda yaşayan 400 minə
yaxın əhali daim təhlükə altındadır. Onu da qeyd edək ki, Ermənistanın işğal
etdiyi ərazilərdəki Xacıncay, Arpaçay, Ağdamkənd
və digər su depoları da bu baxımdan real təhlükə
mənbəyidir. Bu ekoloji təhdidlər
Ermənistanın Azərbaycana qarşı
işğalçılıq siyasətinin tərkib hissəsidir”.
Onun
sözlərinə görə, ermənilər hər an təxribat törədə bilərlər:
“Azərbaycan dövləti Ermənistanın
işğalçılıq siyasətinin fəsadlarını
ardıcıl olaraq beynəlxalq təşkilatların diqqətinə
çatdırır, bu müstəvidə bütün
mümkün təsir vasitələrindən istifadə olunur.
Bu gün Ermənistan regionda təcrid olunmuş
vəziyyətdədir. Eyni zamanda, beynəlxalq
təşkilatlarda Ermənistanın
işğalçılıq hərəkətləri ilə
bağlı qətnamələr, sənədlər qəbul
olunur. Konkret olaraq, Sərsəng problemi ilə
bağlı məsələ AŞPA-da, digər təşkilatlarda
dəfələrlə gündəmə gətirilib. Bu baxımdan həmkarımız, millət vəkili
Elxan Süleymanovun fəaliyyətini xüsusi qeyd etmək istərdim.
Onun təşəbbüsü ilə AŞPA-da
Sərsəng su anbarı ətrafında vəziyyətlə
bağlı qətnamə layihələri təqdim edilib və
Avropanın 20-dək ölkəsinin deputatları tərəfindən
dəstəklənib. Erməni tərəfi
buna qarşı çıxmağa çalışsa da,
AŞPA-nın sosial məsələlər, səhiyyə və
davamlı inkişaf komitəsində “Azərbaycanın cəbhəyanı
rayonlarında mülki əhalinin qəsdən sudan məhrum
edilməsinə dair” qətnamə layihəsi əsasında məruzəçi
təyin edildi. Məruzəni hazırlamaq
Bosniya və Herseqovinadan olan deputat Milisa Markoviçə həvalə
olunub və o, AŞPA-nın payız sessiyasında məsələ
ilə bağlı ilk məlumatı təqdim edib. Məruzəçidən ilkin gözləntimiz Sərsəng
su anbarı və ümumilikdə Ermənistanın
işğal etdiyi ərazilərdə ekoloji təhdidlərlə
bağlı monitorinqin aparılması və vəziyyətə
qiymət verilməsidir. Bütövlükdə
isə bu geniş bir problemdir və söhbət Ermənistanın
Azərbaycana qarşı təcavüzünün tərkib
hissəsi kimi su mənbələri ətrafında
atdığı addımları, hədələri beynəlxalq
birliyin diqqətinə çatdırılmasından gedir.
Bu gün Azərbaycanın Tərtər, Tovuz, Xaçın,
Qarqar, Həkəri, Köndələn və s.
çaylarının mənbələri erməni
işğalı altında olan bölgələrdədir. Bu su mənbələrinə Azərbaycan nəzarət
edə və hər hansı təhlükəsizlik tədbirləri
də görə bilmir. Erməni tərəfin
işğal etdiyi ərazilərdəki su ehtiyatları ilə
bağlı təhdid hərəkətləri ilk növbədə
mülki vətəndaşlara, xüsusilə münaqişə
zonasından kənarda yaşayan mülki əhaliyə
qarşı yönəlib. Bütün bu
məsələlər barədə müvafiq beynəlxalq sənədlər,
konvensiyalar var və beynəlxalq təşkilatlar Ermənistanın
bu hərəkətlərinə qiymət verməlidir”.
Millət
vəkilinin fikrincə, sözsüz ki, bölgəyə gələcək
beynəlxalq missiyanın vəziyyəti öyrənməsi
AŞPA-nın növbəti iclaslarında bu problem haqda ciddi
müzakirələrə səbəb olacaq: “Ona görə də
beynəlxalq təşkilatlarla davamlı işləmək
lazımdır. Beynəlxalq qurumlar özlərinin
qəbul etdikləri müvafiq sənədlərə, Ermənistanın
bu sənədlərlə bağlı üzərində
götürdüyü öhdəliklərə riayət etməsinə
diqqət ayırmalıdır. BMT-nin 1972-ci ildə
Stokholmda keçirilən ətraf mühit problemlərinə
dair konfransında qəbul olunan Bəyannamədə “digər
ölkənin təbiətinə ziyan vurmağa görə məsuliyyət”
müddəası var. BMT-nin 1992-ci ildə Rio-de-Janeyro şəhərində
qəbul olunmuş “Ətraf mühit və inkişaf üzrə
Bəyannamə” adlı sənədində qeyd edilir ki, hərbi
konfliktlər dövründə beynəlxalq hüquqa hörmət
edilərək, ətraf mühitin mühafizəsi təmin
olunmalıdır. Bu müddəa Qarabağ
münaqişəsi başlayandan bir neçə dəfə
ATƏT-də, BMT-də, MDB-də, digər beynəlxalq təşkilatlarda
səslənsə də, nəticəsiz qalıb. 1999-cu
ildə Yunanıstanın Saloniki şəhərində Qara dəniz
hövzəsi ölkələrinin təbiəti mühafizə
təşkilatları rəhbərlərinin iclasında qəbul
edilmiş yekun bəyannamədə regionun konflikt
zonalarında, o cümlədən Dağlıq Qarabağda
müstəqil beynəlxalq auditin keçirilməsi nəzərdə
tutulurdu, amma bu qərar da kağız üzərində
qalıb. Buna rəğmən biz beynəlxalq təşkilatlarda
bu məsələni təkrar-təkrar gündəmə gətirməli,
reallıqları diqqətə çatdırmalıyıq.
Digər tərəfdən, rəsmi Yerevan bu məsələdə
məsuliyyəti Dağlıq Qarabağda qurduğu marionet
rejimin üzərinə ataraq bu yolla Azərbaycanı
separatçı qurumla münasibət qurmağa vadar etmək
istəyir. Odur ki, biz Dağlıq
Qarabağdakı separatçıların Sərsəng su
anbarı və digər hidrotexniki qurğular problemini həll
etmək iqtidarında olmadığını beynəlxalq
ictimaiyyətə çatdırmalıyıq. Sərsəng su anbarı problemi bütövlükdə
Ermənistanın Azərbaycana qarşı hərbi təcavüzündən
doğan, regionda humanitar və ekoloji təhlükə yaradan
problemdir. Beynəlxalq ictimaiyyət bu vəziyyəti
ümumu təhlükə kimi qiymətləndirməlidir”.
Qeyd edək ki, erməni tərəfin
spekulyasiyalarından biri də işğal olunmuş ərazilərdəki
su mənbələrindən, konkret olaraq Sərsəng su
anbarından istifadə məsələsində əməkdaşlıqla
bağlıdır. Bir qədər əvvəl ATƏT-in Minsk Qrupunun
amerikalı həmsədri Ceyms Uorlik də Azərbaycan və
erməni tərəflərinin Sərsəng su anbarından
birgə istifadəsinin müsbət addım
olacağını bildirmişdi.
Buna da münasibətini açıqlayan millət vəkilinin fikrincə, Ermənistanın öz işğalçılıq siyasətini ört-basdır etmək məqsədi güdən bu cür “regional əməkdaşlıq” təşəbbüsləri yeni deyil, müxtəlif kontekstlərdə dəfələrlə səslənib: “Erməni tərəf Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizamlanması kontekstində Sərsəng su anbarı problemindən yararlanmağa çalışır. Hətta bir ara su anbarı ilə bağlı “inkişaf proqramı” elan edilmişdi, layihələrdən biri də Sərsəng hidroelektrik stansiyasının qurulması idi. Amma bütün bunlar siyasi məqsədli bəyanatlar idi. Odur ki, beynəlxalq təşkilatlar bu cür təşəbbüslərə reallığı qiymətləndirərək yanaşmalıdır. Onlar başa düşməlidirlər ki, yalnız Azərbaycan Sərsəng su anbarı kimi nəhəng hidrotexniki qurğuya nəzarət etmək, orada zəruri profilaktik, texniki təhlükəsizlik tədbirləri görmək, ən nəhayət, baş verə biləcək hər hansı texnogen təhlükənin qarısını almaq iqtidarındadır və buna tam hüququ var. Ermənistan beynəlxalq dairələrə belə bir fikri də çatdırmağa çalışır ki, guya Dağlıq Qarabağdakı separatçı rejim xoş niyyət göstərmək, məsələn, Ağdam rayonunun işğal altında olmayan ərazilərini su ilə təmin etmək istəyir. Erməni tərəfi Azərbaycanı işğal olunmuş ərazilərdə birgə layihələrə cəlb etməklə diqqəti əsas problemdən - Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli, işğal olunmuş torpaqların azad olunması problemindən yayındırmağa cəhd edir. Təəssüf ki, beynəlxalq dairələrdə Ermənistanın bu qeyri-səmimi təşəbbüslərinə diqqət verənlər olur. Amerikalı həmsədr Ceyms Uorlikin qeyd etdiyiniz fikri də bu qəbildəndir. Azərbaycan dövləti birmənalı şəkildə bəyan edib ki, Ermənistan işğalçılıqdan əl çəkməyincə, zəbt etdiyi torpaqlarımızı azad etməyincə, bu ölkə ilə hər hansı regional əməkdaşlıq mümkünsüzdür. Bu xüsusda erməni tərəfin cəhdlərinin başlıca motivi bəllidir. Konkret olaraq Sərsəng su anbarından istifadəyə gəlincə, erməni tərəfin bu məsələdə qeyri-səmimi olduğu aşkardır. Əgər onlar konstruktiv olsaydılar, Sərsəng anbarı ilə bağlı hədə və şantaj hərəkətlərinə son verər, su anbarından Azərbaycan tərəfin də normal istifadəsinə şərait yaradardı. Bu addım onların anlaşmaya meylini göstərər, həmçinin sülh prosesində etimad atmosferi yaradardı. Hələlik isə bunun tam əksini görürük”.
Əli
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 6 mart.- S13.