Müəllimin
nüfuzu...
II yazı
İndi
yaradıcılıq işlərini genişləndirmək
üçün mövcud olan imkanlar heç də
keçmişdəkindən az deyil. Məsələn,
sərbəst işlər, kurs işləri, yoxlama yazı
işləri, buraxılış işləri, tələbə
elmi cəmiyyətinin üzvü olmaq və orada elmi məruzələrlə
çıxış etmək və s. Ancaq burada da tələbə
sərbəstliyinin və müstəqilliyinin imkanları o qədər
genişdir ki, bir çox tələbələr
vaxtını bu işə sərf etmir və bunun
müqabilində heç bir ölçü götürmək
də mümkün deyil. Belə olan təqdirdə
heç olmazsa yüzlərin içərisindən daha fəal,
istedadlı, elmi işə həvəsi olanları seçməyin
və elmi-tədqiqat işlərini aparmağa yönəltməyin
yollarını tapmalıyıq. Tarixən
bu istiqamətdə ənənə olub və ənənəni
yaşatmaq üçün bütün imkanlardan istifadə
etməliyik. Lazım gələrsə, bu
istiqamətdə diskusiyaları, polemikaları təşkil
etməli və məsələnin həlli üçün
ortaq məxrəcə gəlməliyik. Yenə
də Əli Sultanlı nümunəsinə istinad edirik.
İsmayıl Şıxlı yazır: “Əli müəllim
bizi elmi işə də həvəsləndirirdi. Tez-tez referatlar yazdırır, elmi məruzələr
tapşırırdı. Yaxşı
yadımdadır, bu bölgülərdən birində mənə
“Maqbet” əsəri düşdü. Mən
başqa məruzə götürən yoldaşlarım kimi
qış tətilinə getmədim, əsəri dönə-dönə
oxudum, əlavə məruzəmdən razı qalmadım.
Sonra Mehdi Hüseynin köməyi ilə rus
dilində olan materialı tərcümə edib referatı
hazırladım. Qış tətilindən
qayıdandan sonra məşğələlər, sonra da
mühazirələr başladı. Əli
müəllim məruzə edəndə bizə sərbəstlik
verirdi. O çalışırdı ki, biz
özümüz müzakirəyə başlayaq, mübahisə
edək, fikirlərimizi, düşündüklərimizi
açıq söyləyək”.
Məsuliyyət hissi və ümumiyyətlə, məsuliyyətli
olmaq bütün uğurların açarıdır. Bütün
uğurlar məsuliyyətdən keçir, məsuliyyətdən
qol-qanad alır, məsuliyyətdən qidalanır. Məsuliyyət olmayanda uğurdan, nailiyyətdən
danışmaq əbəsdir. Çətinliklər
o vaxt dəf edilir ki, məsuliyyət zəhmətlə birləşsin.
Belə bir məsuliyyətlə zəhmətin birliyi
İsmayıl Şıxlının da həyatına aiddir. Hələ Böyük Vətən
müharibəsi təhlükəsinin hiss edildiyi, gərginlik
olduğu vaxtda elmi məruzə söyləmək asan deyildi. “Mən (İsmayıl Şıxlı – B.X.) belə
həyəcanlı günlərin birində, axşam “Maqbet”
haqqında məruzə edəsi oldum. Yaman
qorxurdum. Əli müəllimin
önündə məruzə etmək mənə çox
çətin gəlirdi. Əslində təkcə
mən yox, bütün kursumuz, hətta deyərdim ki,
bütün fakültəmiz həyəcan keçirirdi.
Çünki belə müharibələrə
bütün fakültə toplaşırdı, başqa
şöbələrdən də gələnlər olurdu.
Mən hiss etdim ki, Əli müəllim də həyəcan
keçirir...”
Bax, bu gün tələbənin məruzə söyləməsi
və bütün fakültənin bu məruzəni dinləməyə
toplaşması ənənəsi görünmür. Həm məsuliyyətli,
zəhmətkeş tələbələr azdır, həm də
özünü bu işə sərf edən müəllimlər.
Yaxşı bir işin, fəaliyyətin ənənəyə
çevrilməsi, yaxud da ənənənin qorunub
saxlanılması bir sistemin mövcud olmasını tələb
edir. Sistem isə yaradılır və
hamı buna əməl edir. Nə edək
ki, yaratmaq və yaradılan qayda-qanunlara əməl etmək ənənəsi
unudulur.
Müəllim
tələbəsinin uğur qazanması üçün həyəcan
keçirir, tələbəsi narahat olar, təbiətinə
qayğı və nəvaziş göstərməsi ilə
rahatlıq tapar... Əli Sultanlının öz
tələbələrinə münasibətdə belə bir
qayğı, nəvaziş adi bir hal alıbmış. İsmayıl Şıxlı “Maqbet” haqqında məruzə
söyləyərkən ilk anda dil-dodağının təpidiyi,
bir xeyli sözə başlaya bilmədiyi və bu vaxt Əli
müəllimin diqqət və qayğısının hər
şeyi həll etdiyi gözəl nümunədir.
İsmayıl Şıxlı yazır: “Elə bu vaxt
çiynimə bir əl toxundu. Mən Əli
müəllimin səsini eşitdim. “Hə,
balaca, ürəkli ol”. Mən onun
gülümsər çöhrəsini gördüm və
doğurdan da ürəkləndim. Hər
şey qaydasına düşdü, fikrimi səlis şəkildə
söyləməyə başladım. Ancaq
birdən, gözləmədiyimiz halda işıqlar
söndü. Tələbə
yoldaşlarımın çoxu içini çəkdi.
Mən dayanmadım. Əli
müəllim kibrit yandırdı, kağızlara yaxın
tutdu ki, qeydləri oxuya bilim. Mən isə
deyəcəyim sözləri əzbərdən bilirdim. Gözucu baxdım. Əli müəllimin
barmaqları titrəyirdi, gözlərində bir sevinc,
dodaqlarında təbəssüm vardı. Mən
bu an onun üzümə zillənən gözlərindəki
nəvaziş və qayğıdan ürəklənərək
daha həvəslə danışmağa başladım.
Mühazirə pis keçmədi”.
Əli müəllimin tələbələrini öz
doğma övladı kimi istəyib. Bu münasibətin
müqabilində tələbələri də Əli müəllimə
hörmət və ehtiramla yanaşıblar. Bax, əsl
pedaqoq, yaxşı mənada köhnə pedaqoq barədə
İsmayıl Şıxlının fikri həmişə
nümunə gətirilməlidir: “Tələbələrə
qarşı olan bu mehribanlıq institutu qurtarana qədər
davam etdi. Sözün düzü, bəzən məktəbi
qurtaracağımıza və müəllimlərimizdən,
xüsusən Əli müəllimdən
ayrılacağımıza təəssüflənirdik”.
Yaxud İsmayıl Şıxlıdan bir il
qabaq oxuyan, orijinal mühakimələri, mətbuatda tez-tez
yazıları çap olunan Abbas Kirəclinin fikri: “Biz pedaqoji
institutunu yox, Əli Sultanlı institutunu bitirdik”. Bu fikirdə nə qədər böyük həqiqət
var. Doğrudan da, institutları, universitetləri və
fakültələri bilikli, nüfuzlu əməkdaşları
ilə tanıyıblar. Bu, dünyanın
hər yerində belədir. İnstituta,
universitetə, fakültəyə fayda verməyən əməkdaşlara
yer almamalıdır. Çünki belələri
institutdan, universitetdən faydalanır, ancaq izləri isə
heç bir fayda vermirlər. Bu qəbildən olan müəllimlər,
əməkdaşlar heç də az deyil.
Müəllimin mühazirəsinin keyfiyyətli
olması, tələbələri tərəfindən sevilməsi
üçün o, mühazirəni sinədən
oxumalıdır, faktları, hadisələri əzbərdən
bilməlidir.
Düzdür, mühazirə mətninin
olması da vacib şərtdir. Bu, müəllimin
məsuliyyətini artırır, il-ildən mühazirə mətni
təkmilləşir, yeniləşir. Ancaq
mühazirə mətnindən asılı olmaq olmaz. Bu asılılıq məsuliyyətli azaldır,
müəllimin danışığını canlı etmir.
Mühazirə mühazirəçi tərəfindən
sinədən söylənəndə canlı və cəlbedici
olur.
Əli Sultanlı sinədəftər mühazirəçi
olmuşdur. “Əli müəllim konspektlə dərs deməyi
sevməzdi. O bütün mühazirələri sinədən
oxuyardı. Amma həmişə dərsə
hazır gələrdi. Onun cibində həmişə
deyəcəyi dərsin konspekti olardı. Əli
müəllim mühazirə zamanı adları, illəri elə
dəqiq və aydın deyərdi ki, bizim beynimizdə həkk
olunardı. O bizə, öz aspirantlarına tövsiyə
edərdi ki, konspektlə dərs deməyin və ona bel
bağlamayın. Çünki konspekt mühazirəçinin
məsuliyyət hissini azaldır, zəkanı zəiflədir,
sərbəstliyini əlindən alır və
danışığı cansızlaşdırır”.
Əli müəllim şövqlə, ehtirasla mühazirələr
oxuyub, həmişə həvəslə dərs deyib. Eyni mövzunu
auditoriyada dəfələrlə təkrar etməsi onun dərs
demək həvəsini heç zaman azaltmayıb. Əslində müəllimliyin özü də
yaradıcı bir peşədir. Belə
ki, eyni mövzunu dəfələrlə təkrar etmək
müəllimi daha da peşəkar edir, mövzunu dərindən
mənimsəmək işinə köməklik göstərir,
haqqında düşünmədikləri barədə
düşünür, daşınır, bir növ həmişə
axtarışda olur. Eyni bir mövzu ilə
bağlı həmişə axtarışda olmaq peşəkarlığın
yüksəlməsinə xidmət edir, müəllimin pedaqoji
ustalığını daha da artırır. Yenə də
İsmayıl Şıxlının Əli Sultanlının
mühazirə oxuması ilə bağlı gətirdiyi
nümunə yerinə düşür: “Mən Əli müəllimin
ömrünün axırına qədər eyni maraq və
ehtirasla mühazirə oxuduğunun şahidi olmuşam. O bəzən
bir gündə eyni mövzunu iki, üç dəfə təkrar
edərdi. Hamısını da eyni şövqlə,
eyni zövq və həvəslə. Mən
ona təəccüb edir, bir gündə təkrar mühazirələr
oxuyanda nə üçün həvəsdən düşmədiyinin
sirrini bilmək istəyirdim. Bir dəfə
cəsarətlənib ondan soruşdum ki, bir mövzunu iki,
üç dəfə təkrar edəndə nə əcəb
həvəsdən düşmürsünüz? O
gülümsündü və dedi ki, sən mühazirə
oxuyanda həmin mövzunu təkrar etdiyini unut. Çünki
səni dinləyən tələbələr bilmir ki, sən
iki saat bundan əvvəl həmin mühazirəni oxumuşam.
Onlar sənə ilk dəfə qulaq asır.
Ona görə də eyni həvəslə dərs
deməlisən”.
Müəllimin bir xoşbəxtliyi də ondadır ki,
onun layiqli yetirmələri olsun. Layiqli yetirmələr,
tələbələr müəllimin ömrünü
uzadır, onun əhval-ruhiyyəsini artırır, sağlam və
gümrahlıq durumuna da kömək edir. Müəllimin
layiqli yetirmələri olanda bilir ki, onu əvəzləyən,
onun işini davam etdirən var. Əslində müəllimlik
elə bir müqəddəs ocaqdır ki, bu ocağı həmişə
yandırmaq, onun istisinə qızınmaq lazımdır.
Bu mənada müəllimin ocağını
yandıranlar onun tələbələridir. Ocağı yandıranlar yerində olanda rahatlıq,
məmnunluq və razılıq xeyir-duaya çevrilir, inam və
etiqad hər bir şeyi üstələyir.
İsmayıl Şıxlı Əli Sultanlının
müəllimlik ocağını yandıran layiqli tələbələrindən
biri olmuşdur. Əli müəllim İsmayıl
Şıxlının tam yetişdiyini hiss edəndə
özü Azərbaycan Dövlət Universitetinə (indiki
Bakı Dövlət Universitetinə) keçib, yerində isə
Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutunda (indiki Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universitetində) öz tələbəsini
(İsmayıl Şıxlını) saxlayıb. Bu barədə
İsmayıl Şıxlı yazır: “Bir dəfə o məni
yanına çağırdı. Xeyli
üzümə baxdı və əlini çiynimə qoydu.
“İndi arxayınam”, - dedi: “Mən universitetə keçirəm.
Səni burada öz yerimdə qoyuram”.
O gündən
müstəqil mühazirələr oxumağa başladım. Həmişə çalışdım ki,
ustadıma layiq şagird olum. Mənim vəziyyətim
ağır idi. Çünki Əli müəllimdən
sonra auditoriyaya girirdim. Onun odlu, alovlu, can
yanğısı ilə dolu olan ehtiraslı mühazirələrindən
sonra tələbə qarşısına çıxmaq və
dərs demək çox çətin idi”.
Nə qədər böyük səmimiyyət var, elə
bir səmimiyyət ki, çoxları bunu öyrənməli
və təbliğ etməlidirlər. Görün ki,
İsmayıl Şıxlı müəllimi Əli
Sultanlı qarşısında özünü şagird
sayır, onu özünə ustad hesab edir. Onun həmişə
varlığını hiss edir. “İllər
karvan-karvan gəlib keçir. Lakin Əli
müəllimin səsi qulağımdan getmir. Mənə elə gəlir ki, hər dəfə
auditoriyaya girəndə Əli müəllim mənim
yanımda olur. Dərsim yaxşı
keçəndə gülümsəyir, bir balaca həvəssiz
mühazirə oxuyanda qaşları çatılıb kədərlə
üzümə baxır”.
Yaxşı bir ənənə də olub. Müəllim öz istedadlı, ümidverici tələbəsini seçib, elmə gətirib, ona qayğı göstərib, necə deyərlər, əl-qolundan tutub. İsmayıl Şıxlı da bu qayğıdan uzaqda olmayıb. Əli Sultanlı onu kafedrasına işə götürüb, aspirantı kimi köməklik edib, xarici ölkələr ədəbiyyatı üzrə mütəxəssis kimi yetişdirib. İsmayıl Şıxlı Böyük Vətən müharibəsindən sonra instituta gəlişini belə xatırlayır: “Əli müəllim qoluma girdi. Bakıya gəlişimin səbəbini soruşdu. Fikrimi dedim. Xeyli düşündü. Qaşları çatıldı, nəyi isə ölçüb-biçdi. Papiros yandırdı. Sonra direktorun otağına doğru addımladı.Yarım saatdan sonra gülə-gülə gəldi. “Ərizəni və sənədlərini ver, - dedi, - amma yaxşı hazırlaş. Rəqiblərin institutu təzə qurtarıb”. Mən beləliklə, Əli müəllimin kafedrasında işləyəsi oldum”.
Buludxan Xəlilov,
filologiya elmləri doktoru, professor
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 7 mart.- S.14.