Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
hüquqi aspektləri
Azərbaycana qarşı ərazi iddialarına haqq
qazandırmaq üçün Ermənistan rəsmiləri
tez-tez Dağlıq Qarabağın heç zaman müstəqil
Azərbaycanın yurisdiksiyasında olmaması kimi cəfəng
fikirlər irəli sürürlər. Bundan əlavə,
rəsmi İrəvanın fikrincə, guya Dağlıq
Qarabağın 1991-ci ildə SSRİ-nin parçalanması
prosesində Azərbaycandan ayrılması və
“Dağlıq Qarabağ Respublikası”nın yaradılması
“qanuni” şəkildə baş vermişdir. Mövqelərini
əsaslandırmaq üçün onlar əsasən “Müttəfiq
respublikanın SSRİ-dən çıxması ilə əlaqədar
məsələlərin həlli qaydası haqqında” 3 aprel
1990-cı il tarixli SSRİ Qanununun müddəalarına
istinad edir. Bu Qanuna əsasən, müttəfiq
respublika tərəfindən Qanunla nəzərdə
tutulmuş ayrılma proseduru həyata keçiriləcəyi
təqdirdə, muxtar qurumlar SSRİ və ya ayrılan
respublika tərkibində qalıb-qalmamaq barədə “müstəqil
qərar qəbul etmək”, eləcə də “öz dövlət-hüquqi
statusu məsələsini qaldırmaq hüququ” əldə
edir. Bundan əlavə, Ermənistan iddia
edir ki, “Azərbaycan SSRİ-nin varisi olmaqdan imtina etdiyinə
görə, onun Sovet dövrü sərhədlərinə
iddia etməsinə heç bir əsas yoxdur”. Ermənistan tərəfi həmçinin tez-tez beynəlxalq
hüququn “xalqların öz müqəddəratını təyinetmə”
prinsipinə istinad edərək, onu Dağlıq
Qarabağın erməni əhalisinin birtərəfli qaydada
ayrılmasına da şamil etməyə cəhd göstərir.
Xatırladaq
ki, 20 fevral 1988-ci il tarixində DQMV (o
zamankı Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti) Xalq
Deputatları Sovetinin iclasında erməni icmasının
nümayəndələri Azərbaycan SSR və Ermənistan
SSR Ali Sovetlərinə DQMV-nin Azərbaycan SSR-dən
ayrılaraq Ermənistan SSR-ə birləşdirilməsi haqda
tələb ünvanladılar. Bununla əlaqədar
olaraq qeyd etmək lazımdır ki, müttəfiq
respublikaların sərhədlərinin dəyişdirilmə
qaydaları SSRİ və müttəfiq respublikaların
konstitusiyalarında təsbit edilmişdir. Belə
ki, SSRİ Konstitusiyasının 78-ci maddəsinə əsasən,
müttəfiq respublikanın ərazisi onun
razılığı olmadan dəyişdirilə bilməz.
Müttəfiq respublikalar arasında sərhədlər
müvafiq respublikaların qarşılıqlı
razılığı və SSRİ-nin təsdiqi nəticəsində
mümkün ola bilərdi. Bu
müddəa Ermənistan SSR və Azərbaycan SSR
Konstitusiyalarında da öz əksini tapmışdı.
DQMV Xalq
Deputatları Sovetinin 20 fevral 1988-ci il
tarixli tələbinə cavab olaraq, 15 iyun 1988-ci il tarixində
Ermənistan SSR Ali Soveti DQMV-nin Ermənistan SSR-ə birləşdirilməsi
qərarına razılığını ifadə edən və
SSRİ Ali Sovetindən vilayətin Azərbaycan SSR-dən
alınaraq Ermənistan SSR-ə birləşdirilməsi məsələsini
nəzərdən keçirməyi və təsdiq etməyi
xahiş edən qərar qəbul etdi. Azərbaycan SSR Ali Soveti
və onun Rəyasət Heyəti 13 və 17 iyun 1988-ci il tarixlərində
qəbul etdiyi qərarlarda SSRİ Konstitusiyasının 78-ci və
Azərbaycan Konstitusiyasının 70-ci maddələrini əsas
gətirərək, DQMV-nin Azərbaycan SSR-dən alınaraq
Ermənistan SSR-ə birləşdirilməsini qəbuledilməz
və qeyri-mümkün elan etdi. Müttəfiq respublikalar
arasında sərhəd dəyişikliyinin
mümkünlüyünü müzakirə etmək
üçün ciddi bir əsas olmadığını və
SSRİ Konstitusiyasının müddəalarını, eləcə
də Azərbaycan SSR və Ermənistan SSR-in qüvvədə
olan Əsas Qanunlarını nəzərə alaraq hesab etmək
olardı ki, bu məsələ artıq
bağlanmışdır. Buna baxmayaraq, 12 iyul 1988-ci il tarixində DQMV Xalq Deputatları Soveti bölgənin
Azərbaycan SSR-dən birtərəfli qaydada ayrılmasına
dair qeyri-qanuni bir qərar qəbul etdi.
Buna cavab
olaraq, 13 iyul 1988-ci il tarixində Azərbaycan SSR Ali Sovetinin Rəyasət
Heyəti SSRİ və Azərbaycan SSR Konstitusiyalarına, eləcə
də Azərbaycan SSR-nin “Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti
haqqında” Qanununa əsaslanaraq, DQMV Xalq Deputatları Sovetinin
vilayətin Azərbaycan SSR-dən birtərəfli qaydada
ayrılmasına dair DQMV Xalq Deputatları Sovetinin 12 iyul 1988-ci
il tarixli qərarının qeyri-qanuni və heç bir
hüquqi qüvvəsi olmadığını bəyan edən
qərar qəbul etdi. 16 avqust 1989-cu il
tarixində “Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti əhalisinin
səlahiyyətli nümayəndələrinin konqresi” öz
iclasında Dağlıq Qarabağın Azərbaycan SSR tərkibində
muxtariyyətini tanımaqdan imtina etdiyini birmənalı şəkildə
bəyan etdi. Eyni zamanda “konqres” DQMV-ni Azərbaycan
SSR Konstitusiyası və respublikanın digər
qanunlarının işləmədiyi “müstəqil ittifaq ərazisi”
elan etdi. Kremldən, Ermənistandan və Qərbdəki
erməni lobbi mərkəzlərindən təlimatlar alan separatçılar DQMV-də müstəsna
xalq hakimiyyətini bəyan edən “milli şura” yaratdı. Gözlənildiyi kimi, Azərbaycan tərəfinin
reaksiyası gecikmədi. 26 avqust 1989-cu il
tarixində Azərbaycan SSR Ali Sovetinin Rəyasət Heyəti
qondarma konqresin qərarını qeyri-qanuni elan edən qərar
qəbul etdi. Əlbəttə, Ermənistan SSR
də DQMV-nin Azərbaycan SSR-dən qoparılması cəhdlərində
fəal iştirak edirdi. Ermənistan SSR Ali Sovetinin 15 iyun
1988-ci il tarixli qərarından başqa, bu
müttəfiq respublikanın ali qanunverici orqanı
konstitusiyayazidd çoxlu sayda digər qərarlar qəbul
etmişdir. Onlardan biri də heç bir hüquqi əsası
olmayan “Ermənistan SSR-i və Dağlıq Qarabağı birləşdirmək
haqqında” 1 dekabr 1989-cu il tarixli qərardır.
Bu kimi qərarlar fonunda Ermənistanın Azərbaycan ərazilərinin
işğalında iştirak etməməsi ilə
bağlı bu gün rəsmi İrəvanın səsləndirdiyi
bəyanatlar ən azından təəccüb doğurur.
Beləliklə,
20 fevral 1988-ci il tarixində başlayan
proses SSRİ Konstitusiyasının açıq şəkildə
pozulması ilə müşayiət olunurdu, lakin heç bir
hüquqi nəticə doğurmadı.
Məlum olduğu kimi, Azərbaycan və Ermənistan
müstəqillik əldə etməmişdən və
münaqişənin həlli beynəlxalq təşkilatlara həvalə
olunmamışdan əvvəl arbitr rolunu SSRİ-nin mərkəzi
orqanları oynayırdı. 1980-ci illərin
axırlarında DQMV-ni Azərbaycandan ayıraraq Ermənistana
birləşdirməyə yönəlmiş qeyri-qanuni qərarların
qəbulu ilə əlaqədar olaraq, SSRİ Ali Soveti və
onun Rəyasət Heyəti Dağlıq Qarabağdakı vəziyyəti
dəfələrlə müzakirə edib.
Keçmiş
SSRİ-nin ali dövlət orqanının
bütün qərarları, xüsusilə də 10 yanvar və
3 mart 1990-cı il tarixli qərarları Azərbaycan SSR və
Ermənistan SSR arasındakı sərhədlərin və
konstitusiya ilə müəyyən edilmiş milli-ərazi
bölgüsünün dəyişdirilməsinin yolverilməz
olduğunu birmənalı şəkildə bəyan edib. Erməni
tərəfinin Dağlıq Qarabağın Azərbaycandan
ayrılmasını “qanuniləşdirməyə” yönəldilmiş
növbəti cəhdi – 2 sentyabr 1991-ci il
tarixində “Dağlıq Qarabağ Respublikası”nı elan
etməsi oldu. Ermənilər hesab edir ki, bu addımın
hüquqi əsası qismində “Müttəfiq
respublikanın SSRİ-dən çıxması ilə əlaqədar
məsələlərin həlli qaydası haqqında” 3 aprel
1990-cı il tarixli SSRİ Qanunu
çıxış edir. Erməni tərəfi ümid
edirdilər ki, “Dağlıq Qarabağ Respublikası”nın yaradılması beynəlxalq hüquq
standartları baxımından “qüsursuz” addım kimi qəbul
olunacaq. Halbuki 3 aprel 1990-cı il tarixli
Qanunun məqsədi müttəfiq respublikaların SSRİ-dən
ayrılacağı təqdirdə riayət etməli
olduqları xüsusi qaydalar yaratmaqla, SSRİ daxilində
qarşılıqlı əlaqələri tənzimləməkdən
ibarət idi. Müttəfiq respublikanın ayrılma barədə
qərarı həmin respublika əhalisinin referendum yolu ilə
azad şəkildə ifadə olunmuş iradəsinə əsaslanmalı
və bu qərar da daha sonra mütləq müttəfiq
respublikanın ali qanunvericilik orqanı tərəfindən
təsdiq olunmalı idi.
Xüsusilə
qeyd etmək lazımdır ki, 26 noyabr 1991-ci il
tarixinə kimi DQMV-nin əhatə etdiyi ərazi Azərbaycan
Respublikası müstəqilliyini tam əldə edənə və
beynəlxalq ictimaiyyət tərəfindən tanınana qədər
Azərbaycanın tərkib hissəsi idi. SSRİ-nin
dağılmasından sonra “uti possidetis juris” beynəlxalq
hüquq doktrinası yeni müstəqil dövlətlərin sərhədlərinin
milli, regional və beynəlxalq legitimliyinin əsasını təşkil
edir. Sözügedən doktrinaya əsasən,
Azərbaycan Respublikası öz müstəqilliyini əldə
etdikdən sonra DQMV-nin də daxil olduğu keçmiş Azərbaycan
SSR-in inzibati sərhədləri beynəlxalq sərhədlər
olaraq tanındı və beynəlxalq hüququn mühafizəsi
altına alındı.
Bu anlayış Azərbaycan Respublikasının
Dağlıq Qarabağ və ətraf ərazilərindəki
münaqişə ilə əlaqədar BMT Təhlükəsizlik
Şurasının yuxarıda bəhs edilən dörd qətnaməsində
də öz əksini tapıb. Xalqların öz
müqəddəratını təyinetmə hüququna gəldikdə
isə, məlumdur ki, müvafiq beynəlxalq sənədlərdə
təsbit edildiyi kimi, bu hüququn təcrübədə
reallaşdırılması əslində birtərəfli
ayrılmanı deyil, dəqiq müəyyən edilmiş məhdudiyyətlər
çərçivəsində beynəlxalq və daxili
qanunlara uyğun olaraq həyata keçirilən qanuni prosesi nəzərdə
tutur. Sözsüz ki, qeyd olunan münaqişədə
öz müqəddəratını təyinetmə məsələsinin
həyata keçirilməsində əsas amil ondan ibarətdir
ki, Azərbaycan ərazisinin bir hissəsinin qoparılmasına
yönəldilmiş bütün fəaliyyət konstitusiyaya
zidd idi və beynəlxalq hüququn əsas, xüsusilə də
güc tətbiq edilməsini və ərazi ələ
keçirilməsini qadağan edən qaydalarının
pozulması ilə müşayiət olunurdu. Azərbaycanın
öz müqəddəratını təyinetmə
hüququna yanaşması onun əsl dəyərindən
qaynaqlanır və Dağlıq Qarabağ bölgəsinin azərbaycanlı
və erməni icmasının dinc birgə
yaşayışı və əməkdaşlığının
təmin edilməsini və onların ictimai həyatda
iştirakı üçün öz hüquqlarının səmərəli
şəkildə, o cümlədən bütün səviyyələrdə
legitim regional hakimiyyətin formalaşdırılması yolu
ilə reallaşdırılması üçün lazımi
şəraitin yaradılmasını nəzərdə tutur.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 11 mart.- S.11.