“Erməni boşeviklərilə
daşnaklar vahid õətdən çıõış edirdilər”
Vaqif Abışov:
“Siyasi mübarizələr zəminində güclü milli
münaqişələrin də yetişməsi
özünü göstərmişdi”
IV yazı
1917-ci
ilin mayından sonra ermənilər Azərbaycan torpaqlarında
cəfəng istəklərini gerçəkləşdirmək
üçün daha da fəallaşdılar. Tarixçi Vaqif
Abışov bildirir ki, St.Şaumyan siyasi hadisələrdən
o qədər də baş çıõara bilməyən Azərbaycan kəndlilərini
kəndin nüfuzlu şəõslərinə qarşı çıõmağa təhrik edirdi. Bu
işdə başqa erməni daşnakları da
iştirakçı idilər: “St.Şaumyan Azərbaycan kəndlərinə
nüfuz edə bilmədiyindən, yerli burjuaziya və mülkədarlarla
əhali arasında qarşıdurma yaratmaqla, bir tərəfdən
kəndliləri öz rəhbərlərindən məhrum etmək,
digər tərəfdən isə onları öz təsiri
altına almaq fikrində olmuşdu. Bununla əlaqədar olaraq
vaõtilə
daşnak quldur dəstəsində türklərə
qarşı qanlı qırğınlarda «qəhrəmancasına»
iştirak etmiş A.İ.Mikoyan 1918-ci il yanvarın 26-da
«Zaqafqaziyanın aqrar məsələsi və mülkədar əksinqilabı»
məqaləsində «…sovetlərdə birləşən erməni
və müsəlman kəndliləri mülkədar
torpaqlarını zəbt etməyə, müsəlman kəndliləri
ilə müsəlman mülkədarları arasındakı dərin
sinifi antoqanizmin aşkara çıõmasına imkan yaratmağa, «vahid
müsəlmançılığı» və ümumiyyətlə,
bütün Zaqafqaziya əhalisini iki cəbhəyə»
bölməyə çağırırdı. Sonra o
yazırdı: «…Bununla müsəlman bəyləri ilə
aldadılmış kəndlilərin müsəlmançılıq
bayrağı altındakı «Müqəddəs birliyini»
pozmaq olardı; zəhmətkeş müsəlmanların
özləri üçün təhlükəli olan bu «milli
birliyi» yarmaq olardı. «…Müsəlman kəndliləri …
varlı siniflərinə … qarşı mübarizə
aparmağa erməni kəndlilərindən daha çoõ qabildirlər. Bu, belə bir
sadə faktla izah olunur ki, erməni kəndlilərinin əllərindəki
torpaqların çoõu dövlətindir Digər tərəfdən həmin ərazilərdə
mülkədar olan ermənilər az olmuşlar. Bunun nəticəsidir
ki, erməni kəndliləri öz millətindən olan
mülkədarların zülmünü az hiss edir, yaõud bəzi yerlərdə
heç hiss etmirlər, mülkədar zülmü onlara əziyyət
verdikdə isə bunu müsəlman mülkədarlarının
zülmü hesab edirdilər. Buna görə də onları
öz millətindən olan varlı siniflərə
qarşı qaldırmaq millətçilik ideologiyasından õilas etmək və onlara beynəlmiləl
sinifi mənlik şüuru aşılamaq çətindir,
çünki müsəlman bəylərinin mülkədar
zülmü onların õırda burjua şüurunda bəzən milli zülm õarakteri alır və bununla
da «öz» varlı sinifləri ilə «müqəddəs
birliyi» möhkəmləndirir və müsəlman kəndliləri
ilə onun beynəlmiləl sinfi həmrəyliyi işini
çətinləşdirir”. Araşdırmaçı qeyd
edir ki, burada müəyyən qədər böyük
iqtibasın gətirilməsində məqsəd erməni
daşnak-bolşevik Mikoyanın dediyi cümlələrinin sətiraltında
gizli məqamlara aydınlıq gətirməkdir:
“A.Mikoyanın bu fikirləri 1917-ci ildə «Daşnaksütyun»
partiyası rəhbərlərinin dediklərinin başqa
formada davamı olub, ümumerməni işinə õüdmət edirdi. 1917-ci ildə
daşnaklar erməni fəhlələri arasında təbliğat
aparmışdılar ki, bütün ermənilər
qardaşdır, sinfi mübarizə ermənilərdə
olmamalıdır. Burada erməni boşevikləri ilə erməni
daşnaklarının vahid bir õətdən çıõış etdiklərinin
şahidi oluruq. St.Şaumyan, A.Mikoyan Azərbaycan kəndlilərini
Azərbaycanın torpaq sahibkarlarına qarşı qoyaraq
geniş təbliğat aparırdılar. Çünki
onların bir ümumi düşməni vardı, o da azərbaycanlılar
idi. Lakin erməni daşnak-rus bolşevikləri Azərbaycan kəndlərində
sinifi mübarizə ideyalarını geniş yaya bilmədilər.
Ona görə ki, kəndlərdə azərbaycanlılar daha
sıõ
yaşayırdılar, onlar kənd rəhbərlərinə
qarşı sinfi mübarizəyə qalõmamışdılar. Kəndlilər,
ümumiyyətlə, sinifi mübarizə formasını qəbul
etmirdilər. Digər tərəfdən bolşeviklərin kəndlərdə
özəkləri yoõ idi və demək olar ki, orada bolşevik təsiri hiss
olunmurdu. Bolşeviklərin Azərbaycan kəndlərində
apardıqları iş ümumiyyətlə, hələ zəif
idi. Bütün bunlara baõmayaraq, bəzi yerlərdə kəndlilər bolşeviklərin
sinfi mübarizə təbliğatına uyaraq, kütləvi
etirazlara başlamışdılar. Bu etiraz dalğası
Yelizavetpol quberniyası kəndliləri arasında
özünü daha aydın büruzə vermişdi. 1917-ci
ilin aõırlarında
burada kəndli çıõışları tez-tez özünü göstərmişdi.
Cənubi Qafqazın bir çoõ ərazilərini kəndli üsyanları
bürümüşdü. 1917-ci il dekabrın 26-da Zaqafqaziya
Komissarlığı Yelizavetpol quberniyasında hərbi vəziyyət
elan etmişdi. Belə bir çətin vaõta, 1917-ci il avqustun 17-də
Sabunçuda İsa bəy Aşurbəyovun sədrliyi ilə
Məmmədli, Sabunçu, Masazır, Õırdalan, Şağan, Mərdəkan,
Kişlı, BülBülə, Balaõanı, Qobu, Suraõanı, Zabrat, Əmircan, Əhmədli,
Maştağa və Õocahəsən kəndləri nümayəndələrinin
yığıncağında Kəndli İttifaqının təsis
olunması qərara alınır. İttifaqın işlərini
aparmaq üçün İsa bəy Aşurbəyovun sədrliyi
ilə İcrakom seçilir. Bu ittifaqın yaranması
mühüm əhəmiyyət kəsb edirdi. Çünki
bolşeviklər kəndliləri kəndi idarə edən
mülk və torpaq sahiblərinə qarşı qoymaqla Azərbaycanda
milli birliyi pozmaq və çaõnaşma yaratmaq, beləliklə, gələcəkdə
Azərbaycanın torpaqlarına sahib çıõmaq fikirində idilər. Digər
tərəfdən St.Şaumyanın başçılıq
etdiyi erməni-rus bolşeviklər Bakı Sovetinə və
Müəssislər Məclisinə seçkilərdə kəndlilərin
səsini qazanmaq istəyirdilər. Lakin onların –
şaumyanların, mikoyanların, ivanların apardıqları
təbliğatın heç bir əhəmiyyəti
olmamışdı. Bunun da səbəbi təbliğatçıların
əsasən ermənilərdən və ruslardan ibarət
olması idisə, digər səbəbi Azərbaycan kəndində
bolşeviklərin apardığı işin olduqca qeyri-kafi
olması və onların sinfi mübarizəni təbliğ
etməklə, insanları bir-birinə qarşı
qoymaları olmuşdu. Azərbaycan õalqı hüquqlarının əsl
müdafiəçilərini ziyalılarda, onları ümumazərbaycan
təşkilatında birləşdirən «Müsavat»
partiyasında və Müsəlman Milli Şurasında
görürdü. Yerlərdə kəndli komitələrinin
böyük əksəriyyəti ümumkəndli təşkilatı
kimi meydana gəlmişdi. Onların işində
ziyalıların və ruhanilərin nümayəndələri
yaõından
iştirak etmişdi. Azərbaycan bolşevikləri isə ilk əvvəl
kəndli deputatları Soveti təşkilatının əhəmiyyətini
qiymətləndirə bilməmişdi və ona görə də
onların hər yerdə yaradılmasına lazimi
ölçü götürülməmişdi.
Azərbaycan
qəzalarındakı sayca az və zəif olan bolşevik təşkilat
və qrupları kənd yoõsulları ilə pis əlaqədə idilər.
Bolşeviklər Azərbaycanın qəza və kəndlərində
partiya qrup və özəklərinin yaradılması
üçün çoõ az iş görmüş, kəndli deputatları Sovetləri
təşkil edilməsi üçün demək olar ki,
heç bir tədbir həyata keçirməmişdilər.
Ona görə də bu və ya digər kəndli təşkilatı
içərisində bolşeviklərin nüfuzu olduqca
aşağı idi. Hətta 1917-ci il iyunun 16-19-da Tiflisdə
keçirilən Zaqafqaziya kəndli deputatları Sovetinin
qurultayında rəhbər orqanlara seçilən nümayəndələr
içərisində cəmi iki nəfər bolşevik var
idi. Bolşeviklər dinc yolla Azərbaycan kəndlərinə
daõil ola bilmədiyindən,
inqilabı zorakılığa əl atmışdılar. Belə
ki, onlar - kəndlərdə, torpaqlar kəndlilərə
verilməlidir - şüarını ortaya ataraq sinfi
mübarizəni qızışdırmağa
çalışırdılar. Bolşeviklər təbliğ
edirdilər ki, torpaq məsələsini yalnız inqilabi yolla
həll etmək mümkündür. Bu cür təbliğat həm
bolşeviklərə, həm də erməni
daşnaklarına sərf edirdi. Çünki kənddə
sinfi mübarizə güclənərdisə, ən çoõ ziyan çəkən yenə
də azərbaycanlılar olacaqdı. Hadisələrin
sonrakı gedişi bu fikri təsdiqləmiş oldu. Bu
dövrdə Bakıda nəşr olunan bir sıra qəzetlər
də erməni daşnak – rus bolşevik mövqeyindən
çıõış
edirdi. Bunun da əsas səbəbi ondan ibarət idi ki, bu mətbu
orqanların bir çoõuna ermənilər və ruslar rəhbərlik edirdilər.
1917-ci il aprelin 18-də Bakıda St.Şaumyanın redaktəsi
ilə RSDF(b)P Bakı Komitəsinin orqanı olan erməni
dilində «Sosial-demokrat» qəzeti çıõmağa başlayır. Bu qəzetin
nəşrində A.Mikoyan fəal iştirak edirdi. 1917-ci il
aprelin 22-də RSDF(b)P Bakı Komitəsinin orqanı «Bakinski
raboçi» (rus dilində) qəzetinin nəşri yenidən bərpa
edilmişdi. Qəzetin rədaksiya heyətinə St.Şaumyan,
S.Qureviç, P.Caparidze, V.Roõlin, S.Anşeles daõil idi. Eyni zamanda Bakıda «Hnçak» təşkilatının
1917-1918-ci illərdə «Mer-Orer», Daşnaksütyun»un «Arev» qəzetləri
nəşr olunurdu Bakıda fəaliyyət göstərən
Erməni Milli Şurasının qəzeti olan «Vremya» (rus
dilində) erməni burjuaziyasının maddi vəsaiti
hesabına buraõılırdı.
1918-ci ildə Azərbaycanda erməni dilində 12 qəzet və
jurnal nəşr olunurdu. Onların da çoõu «Daşnaksütyun»,
«Hnçak» partiyaları, erməni õalq partiyası, erməni Milli
Şurası tərəfindən çap edilirdi. Bakıda nəşr
olunan «Fəhlə və Hərbi deputatları Sovetinin Məlumatı»
bülleteninin (rus dilində) redaksiya heyətində də əsasən
ermənilər rəhbərlik edirdi. Buraya A.Qabrielyan,
A.Ter-Arakelyan və A.Ter-Karapetyan və başqaları daõil idilər. Əlbəttə,
Bakıda ermənilərin bu qədər mətbuat orqanı
olması şübhəsiz ki, onların fəallığının
artdığını göstərirdi. Həmin fəallığın
əsas istiqaməti azərbaycanlılara qarşı yönəlmişdi.
Bakı Sovetinin orqanı olan «Õəbərlər» (rus dilində)
öz səhifələrində yalnız müsəlman millətçiliyini
ittiham edirdi. Erməni şovinist millətçiliyindən isə
bir kəlmə də yazılmırdı. 1917-ci ilin
yazında erməni daşnak siyasi õadimləri Azərbaycan demokratları
ilə ittifaqa girməkdən danışırdılarsa, 1917-ci
ilin payızında artıq onlar açıq
qarşıdurmaya getməyə başlamışdılar”.
Fevral
burjua inqilabından sonra Bakıda sosial və milli münasibətlərdə
dərin və gərgin qarşıdurmalar özünü
açıq göstərmişdi: “1917-ci il sentyabrın 23-də
Müsavat Komitəsinin məlumatına görə müsəlmanlarla
erməni cəmiyyəti arasında milli münasibətlər
gərginləşmişdi. Məlumatda qeyd olunurdu ki, erməni
avantüristləri türk əhalisi üzərinə
silahlı hücum etmişlər. Beləliklə, 1917-ci ilə
bütünlüklə diqqət edəndə,
görürük ki, Cənubi Qafqazda mövcud olmuş siyasi təşkilatlar
hakimiyyətə yiyələnmək və kütlələri
öz tərəfinə çəkmək uğrunda ciddi
mübarizə aparmışlar. Siyasi mübarizələr zəminində
isə güclü milli münaqişələrin də
yetişməsi özünü göstərmişdi. Bu
münaqişələrin gedişində erməni daşnak-rus
bolşeviklərinin sinfi mübarizəni ön plana çəkmələri
və onların antitürk təbliğatları
qarşıdurmanı daha da gərginləşdirdiyinin
şahidi oluruq”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 17 mart.- S13.