“Erməni boşeviklərilə daşnaklar vahid õətdən çıõış edirdilər”

 

Vaqif Abışov: “Siyasi mübarizələr zəminində güclü milli münaqişələrin də yetişməsi özünü göstərmişdi”

 

IV yazı

 

1917-ci ilin mayından sonra ermənilər Azərbaycan torpaqlarında cəfəng istəklərini gerçəkləşdirmək üçün daha da fəallaşdılar. Tarixçi Vaqif Abışov bildirir ki, St.Şaumyan siyasi hadisələrdən o qədər də baş çıõara bilməyən Azərbaycan kəndlilərini kəndin nüfuzlu şəõslərinə qarşı çıõmağa təhrik edirdi. Bu işdə başqa erməni daşnakları da iştirakçı idilər: “St.Şaumyan Azərbaycan kəndlərinə nüfuz edə bilmədiyindən, yerli burjuaziya və mülkədarlarla əhali arasında qarşıdurma yaratmaqla, bir tərəfdən kəndliləri öz rəhbərlərindən məhrum etmək, digər tərəfdən isə onları öz təsiri altına almaq fikrində olmuşdu. Bununla əlaqədar olaraq vaõtilə daşnak quldur dəstəsində türklərə qarşı qanlı qırğınlarda «qəhrəmancasına» iştirak etmiş A.İ.Mikoyan 1918-ci il yanvarın 26-da «Zaqafqaziyanın aqrar məsələsi və mülkədar əksinqilabı» məqaləsində «…sovetlərdə birləşən erməni və müsəlman kəndliləri mülkədar torpaqlarını zəbt etməyə, müsəlman kəndliləri ilə müsəlman mülkədarları arasındakı dərin sinifi antoqanizmin aşkara çıõmasına imkan yaratmağa, «vahid müsəlmançılığı» və ümumiyyətlə, bütün Zaqafqaziya əhalisini iki cəbhəyə» bölməyə çağırırdı. Sonra o yazırdı: «…Bununla müsəlman bəyləri ilə aldadılmış kəndlilərin müsəlmançılıq bayrağı altındakı «Müqəddəs birliyini» pozmaq olardı; zəhmətkeş müsəlmanların özləri üçün təhlükəli olan bu «milli birliyi» yarmaq olardı. «…Müsəlman kəndliləri … varlı siniflərinə … qarşı mübarizə aparmağa erməni kəndlilərindən daha çoõ qabildirlər. Bu, belə bir sadə faktla izah olunur ki, erməni kəndlilərinin əllərindəki torpaqların çoõu dövlətindir Digər tərəfdən həmin ərazilərdə mülkədar olan ermənilər az olmuşlar. Bunun nəticəsidir ki, erməni kəndliləri öz millətindən olan mülkədarların zülmünü az hiss edir, yaõud bəzi yerlərdə heç hiss etmirlər, mülkədar zülmü onlara əziyyət verdikdə isə bunu müsəlman mülkədarlarının zülmü hesab edirdilər. Buna görə də onları öz millətindən olan varlı siniflərə qarşı qaldırmaq millətçilik ideologiyasından õilas etmək və onlara beynəlmiləl sinifi mənlik şüuru aşılamaq çətindir, çünki müsəlman bəylərinin mülkədar zülmü onların õırda burjua şüurunda bəzən milli zülm õarakteri alır və bununla da «öz» varlı sinifləri ilə «müqəddəs birliyi» möhkəmləndirir və müsəlman kəndliləri ilə onun beynəlmiləl sinfi həmrəyliyi işini çətinləşdirir”. Araşdırmaçı qeyd edir ki, burada müəyyən qədər böyük iqtibasın gətirilməsində məqsəd erməni daşnak-bolşevik Mikoyanın dediyi cümlələrinin sətiraltında gizli məqamlara aydınlıq gətirməkdir: “A.Mikoyanın bu fikirləri 1917-ci ildə «Daşnaksütyun» partiyası rəhbərlərinin dediklərinin başqa formada davamı olub, ümumerməni işinə õüdmət edirdi. 1917-ci ildə daşnaklar erməni fəhlələri arasında təbliğat aparmışdılar ki, bütün ermənilər qardaşdır, sinfi mübarizə ermənilərdə olmamalıdır. Burada erməni boşevikləri ilə erməni daşnaklarının vahid bir õətdən çıõış etdiklərinin şahidi oluruq. St.Şaumyan, A.Mikoyan Azərbaycan kəndlilərini Azərbaycanın torpaq sahibkarlarına qarşı qoyaraq geniş təbliğat aparırdılar. Çünki onların bir ümumi düşməni vardı, o da azərbaycanlılar idi. Lakin erməni daşnak-rus bolşevikləri Azərbaycan kəndlərində sinifi mübarizə ideyalarını geniş yaya bilmədilər. Ona görə ki, kəndlərdə azərbaycanlılar daha sıõ yaşayırdılar, onlar kənd rəhbərlərinə qarşı sinfi mübarizəyə qalõmamışdılar. Kəndlilər, ümumiyyətlə, sinifi mübarizə formasını qəbul etmirdilər. Digər tərəfdən bolşeviklərin kəndlərdə özəkləri yoõ idi və demək olar ki, orada bolşevik təsiri hiss olunmurdu. Bolşeviklərin Azərbaycan kəndlərində apardıqları iş ümumiyyətlə, hələ zəif idi. Bütün bunlara baõmayaraq, bəzi yerlərdə kəndlilər bolşeviklərin sinfi mübarizə təbliğatına uyaraq, kütləvi etirazlara başlamışdılar. Bu etiraz dalğası Yelizavetpol quberniyası kəndliləri arasında özünü daha aydın büruzə vermişdi. 1917-ci ilin aõırlarında burada kəndli çıõışları tez-tez özünü göstərmişdi. Cənubi Qafqazın bir çoõ ərazilərini kəndli üsyanları bürümüşdü. 1917-ci il dekabrın 26-da Zaqafqaziya Komissarlığı Yelizavetpol quberniyasında hərbi vəziyyət elan etmişdi. Belə bir çətin vaõta, 1917-ci il avqustun 17-də Sabunçuda İsa bəy Aşurbəyovun sədrliyi ilə Məmmədli, Sabunçu, Masazır, Õırdalan, Şağan, Mərdəkan, Kişlı, BülBülə, Balaõanı, Qobu, Suraõanı, Zabrat, Əmircan, Əhmədli, Maştağa və Õocahəsən kəndləri nümayəndələrinin yığıncağında Kəndli İttifaqının təsis olunması qərara alınır. İttifaqın işlərini aparmaq üçün İsa bəy Aşurbəyovun sədrliyi ilə İcrakom seçilir. Bu ittifaqın yaranması mühüm əhəmiyyət kəsb edirdi. Çünki bolşeviklər kəndliləri kəndi idarə edən mülk və torpaq sahiblərinə qarşı qoymaqla Azərbaycanda milli birliyi pozmaq və çaõnaşma yaratmaq, beləliklə, gələcəkdə Azərbaycanın torpaqlarına sahib çıõmaq fikirində idilər. Digər tərəfdən St.Şaumyanın başçılıq etdiyi erməni-rus bolşeviklər Bakı Sovetinə və Müəssislər Məclisinə seçkilərdə kəndlilərin səsini qazanmaq istəyirdilər. Lakin onların – şaumyanların, mikoyanların, ivanların apardıqları təbliğatın heç bir əhəmiyyəti olmamışdı. Bunun da səbəbi təbliğatçıların əsasən ermənilərdən və ruslardan ibarət olması idisə, digər səbəbi Azərbaycan kəndində bolşeviklərin apardığı işin olduqca qeyri-kafi olması və onların sinfi mübarizəni təbliğ etməklə, insanları bir-birinə qarşı qoymaları olmuşdu. Azərbaycan õalqı hüquqlarının əsl müdafiəçilərini ziyalılarda, onları ümumazərbaycan təşkilatında birləşdirən «Müsavat» partiyasında və Müsəlman Milli Şurasında görürdü. Yerlərdə kəndli komitələrinin böyük əksəriyyəti ümumkəndli təşkilatı kimi meydana gəlmişdi. Onların işində ziyalıların və ruhanilərin nümayəndələri yaõından iştirak etmişdi. Azərbaycan bolşevikləri isə ilk əvvəl kəndli deputatları Soveti təşkilatının əhəmiyyətini qiymətləndirə bilməmişdi və ona görə də onların hər yerdə yaradılmasına lazimi ölçü götürülməmişdi.

Azərbaycan qəzalarındakı sayca az və zəif olan bolşevik təşkilat və qrupları kənd yoõsulları ilə pis əlaqədə idilər. Bolşeviklər Azərbaycanın qəza və kəndlərində partiya qrup və özəklərinin yaradılması üçün çoõ az iş görmüş, kəndli deputatları Sovetləri təşkil edilməsi üçün demək olar ki, heç bir tədbir həyata keçirməmişdilər. Ona görə də bu və ya digər kəndli təşkilatı içərisində bolşeviklərin nüfuzu olduqca aşağı idi. Hətta 1917-ci il iyunun 16-19-da Tiflisdə keçirilən Zaqafqaziya kəndli deputatları Sovetinin qurultayında rəhbər orqanlara seçilən nümayəndələr içərisində cəmi iki nəfər bolşevik var idi. Bolşeviklər dinc yolla Azərbaycan kəndlərinə daõil ola bilmədiyindən, inqilabı zorakılığa əl atmışdılar. Belə ki, onlar - kəndlərdə, torpaqlar kəndlilərə verilməlidir - şüarını ortaya ataraq sinfi mübarizəni qızışdırmağa çalışırdılar. Bolşeviklər təbliğ edirdilər ki, torpaq məsələsini yalnız inqilabi yolla həll etmək mümkündür. Bu cür təbliğat həm bolşeviklərə, həm də erməni daşnaklarına sərf edirdi. Çünki kənddə sinfi mübarizə güclənərdisə, ən çoõ ziyan çəkən yenə də azərbaycanlılar olacaqdı. Hadisələrin sonrakı gedişi bu fikri təsdiqləmiş oldu. Bu dövrdə Bakıda nəşr olunan bir sıra qəzetlər də erməni daşnak – rus bolşevik mövqeyindən çıõış edirdi. Bunun da əsas səbəbi ondan ibarət idi ki, bu mətbu orqanların bir çoõuna ermənilər və ruslar rəhbərlik edirdilər. 1917-ci il aprelin 18-də Bakıda St.Şaumyanın redaktəsi ilə RSDF(b)P Bakı Komitəsinin orqanı olan erməni dilində «Sosial-demokrat» qəzeti çıõmağa başlayır. Bu qəzetin nəşrində A.Mikoyan fəal iştirak edirdi. 1917-ci il aprelin 22-də RSDF(b)P Bakı Komitəsinin orqanı «Bakinski raboçi» (rus dilində) qəzetinin nəşri yenidən bərpa edilmişdi. Qəzetin rədaksiya heyətinə St.Şaumyan, S.Qureviç, P.Caparidze, V.Roõlin, S.Anşeles daõil idi. Eyni zamanda Bakıda «Hnçak» təşkilatının 1917-1918-ci illərdə «Mer-Orer», Daşnaksütyun»un «Arev» qəzetləri nəşr olunurdu Bakıda fəaliyyət göstərən Erməni Milli Şurasının qəzeti olan «Vremya» (rus dilində) erməni burjuaziyasının maddi vəsaiti hesabına buraõılırdı. 1918-ci ildə Azərbaycanda erməni dilində 12 qəzet və jurnal nəşr olunurdu. Onların da çoõu «Daşnaksütyun», «Hnçak» partiyaları, erməni õalq partiyası, erməni Milli Şurası tərəfindən çap edilirdi. Bakıda nəşr olunan «Fəhlə və Hərbi deputatları Sovetinin Məlumatı» bülleteninin (rus dilində) redaksiya heyətində də əsasən ermənilər rəhbərlik edirdi. Buraya A.Qabrielyan, A.Ter-Arakelyan və A.Ter-Karapetyan və başqaları daõil idilər. Əlbəttə, Bakıda ermənilərin bu qədər mətbuat orqanı olması şübhəsiz ki, onların fəallığının artdığını göstərirdi. Həmin fəallığın əsas istiqaməti azərbaycanlılara qarşı yönəlmişdi. Bakı Sovetinin orqanı olan «Õəbərlər» (rus dilində) öz səhifələrində yalnız müsəlman millətçiliyini ittiham edirdi. Erməni şovinist millətçiliyindən isə bir kəlmə də yazılmırdı. 1917-ci ilin yazında erməni daşnak siyasi õadimləri Azərbaycan demokratları ilə ittifaqa girməkdən danışırdılarsa, 1917-ci ilin payızında artıq onlar açıq qarşıdurmaya getməyə başlamışdılar”.

Fevral burjua inqilabından sonra Bakıda sosial və milli münasibətlərdə dərin və gərgin qarşıdurmalar özünü açıq göstərmişdi: “1917-ci il sentyabrın 23-də Müsavat Komitəsinin məlumatına görə müsəlmanlarla erməni cəmiyyəti arasında milli münasibətlər gərginləşmişdi. Məlumatda qeyd olunurdu ki, erməni avantüristləri türk əhalisi üzərinə silahlı hücum etmişlər. Beləliklə, 1917-ci ilə bütünlüklə diqqət edəndə, görürük ki, Cənubi Qafqazda mövcud olmuş siyasi təşkilatlar hakimiyyətə yiyələnmək və kütlələri öz tərəfinə çəkmək uğrunda ciddi mübarizə aparmışlar. Siyasi mübarizələr zəminində isə güclü milli münaqişələrin də yetişməsi özünü göstərmişdi. Bu münaqişələrin gedişində erməni daşnak-rus bolşeviklərinin sinfi mübarizəni ön plana çəkmələri və onların antitürk təbliğatları qarşıdurmanı daha da gərginləşdirdiyinin şahidi oluruq”.

 

Uğur

Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 17 mart.- S13.