Novruz - təqvim bayramıdır
Bayramın əsasında varlıq aləminin (insanın, canlı və cansız təbiətin) yaradılması
ideyası durur
Novruz bayramının beynəlxalq-siyasi
mahiyyəti
Novruz bayramı dünyanın Asiya, Avropa və
Afrika kimi üç böyük qitəsində müxtəlif
etnosları, xalqları,
etnik qrupları, dövlətləri, siyasi
quruluşları, ideologiyaları,
tarixi və müasir mədəniyyətləri,
səmavi və qeyri-səmavi dinləri, adət-ənənələri, dil ailələrini, mədəni arealları, insanlığın keçmişi,
bugünü və gələcəyini biri-biri
ilə birləşdirən,
onlar arasında sosial, siyasi, mədəni, psixoloji harmoniya və sülhü bərqərar
edən fenomenal mədəniyyət hadisəsidir.
Novruz bayramı
öz tarixi-mədəni
kökləri etibarilə
onu dünən və bu gün
qeyd edən xalqların bayramı olmaqla yanaşı, həm də öz teokosmik-ümumbəşəri
mahiyyəti baxımından
bütün dünyada
insanlığın yenilənmə
və sülh bayramıdır.
Novruz bayramının ritual-mifoloji
mahiyyəti
Novruz bayramı
özünün ritual-mifoloji
strukturuna görə təqvim bayramıdır. Miladi təqvimi
ilə mart ayının
müxtəlif günlərinə
(əsasən 21 mart) təsadüf
etməklə qışın,
köhnə ilin qurtarmasını, yazın,
yeni ilin gəlişini bildirir.
Bu bayramın funksional strukturunun əsasında təbiətin
zamanla dəyişməsi
(qışın yazla)
ritmi durur. İnsan təbiətin üzvi struktur elementi kimi öz
tarixinin mifoloji-kosmoqonik
başlanğıc nöqtəsindən
təbiətin bu teokosmik-sinergetik ritminə
köklənib, onu «Novruz» – «Yeni gün» adlandıraraq bütün tarixi boyunca həmin ritmlə kosmoloji harmoniyada yaşayıb.
Novruz bayramının mifoloji-kosmoqonik
mahiyyəti
Novruz bayramının
konseptual strukturunun əsasında bütün
varlıq aləminin (insanın, canlı və cansız təbiətin) yaradılması
ideyası durur. Bütövlükdə yenidən yaradılmanı
– kosmoqoniyanı özündə
ehtiva edən bu bayram varlığın
bütün ünsürlərinin
(ilk insan, ilk predmet,
ilk zaman), ilkin stixiyaların necə meydana çıxması
(ölüb-dirilməsi) haqqındakı
ilkin mifoloji təsəvvürləri təcəssüm
etdirir. Bu bayram bütün sonrakı tarixi-mədəni
transformasiya, şəkil
və forma dəyişmələrinə
baxmayaraq, mifogenezi (mifoloji-kosmoqonik başlanğıcını
- mənşəyini) simvolik-metaforik
strukturlar səviyyəsində
qorumaqda davam edir.
Novruz bayramının fəlsəfi
mahiyyəti
Novruz bayramı
varlığın yenidən
yaradılması haqqında
ilkin fəlsəfi-mifoloji
təsəvvürlərin ritual təcəssümüdür. Bayramın fəlsəfi
konsepsiyasına görə
məkan və zaman sistemi (kosmoloji kontinuum) müqəddəs (sakral) və adi (profan)
olmaqla iki qatdan təşkil olunur. İlk insan (əcdad),
onun ilk əşyası,
ailəsi, övladları,
yaşadığı ilk zaman
sakral sferanı təşkil edir. Müqəddəs dəyərləri
özündə təcəssüm
etdirən Novruz bayramı insanların həyat və psixologiyasında il
ərzində köhnələrək,
adiləşərək mənfiləşən
keyfiyyətləri yeni
müqəddəs dəyərlərlə
əvəz etməklə
insanı və onun dünyasını yenidən yaradır. Bu baxımdan, Novruz bayramı modern fəlsəfi
dünyagörüşləri kontekstində etnosistem və onun daxil
olduğu digər sistemləri öz içinə alan
ekosistemin sinergetik özüntəşkil, özünüyaratma
mexanizmidir.
Novruz bayramının sosial-psixoloji
mahiyyəti:
Novruz bayramı
onu təşkil edən bütün ünsürlərin sosial-psixoloji
harmoniyasında reallaşır. Bayramda təbiət,
cəmiyyət və zaman arasında qlobal harmoniyanın yaranması əsas şərtdir. Biri-biri
ilə küsülülükdə,
ziddiyyətdə, konfliktdə
olan insan, qonşu, ailə, kənd və s. etnik vahidlər hökmən başırmalı,
sülh yaranmalıdır.
İl ərzində cəmiyyətin
sosial strukturunda yaranmış bütün
disharmoniya Novruz bayramında aradan qaldırılaraq sakral sosial-psixoloji harmoniya ilə əvəz edilir. Həmin harmoniya istisnasız
olaraq sosial-siyasi sistemin bütün struktur səviyyələrini
əhatə edir.
Bu baxımdan, Novruz bayramının sosial-psixoloji əsasında
hər cür ziddiyyətləri, konfliktləri
aradan qaldıran sülh ideyası durur.
Novruz bayramının kontinental-coğrafi
mahiyyəti
Novruz bayramı
coğrafi strukturuna görə kontinental mahiyyət daşıyır. Bütöv
Avropa, Asiya və Şimali Afrikada müxtəlif etnosların nümayəndələri
tərəfindən qeyd
olunan bu bayram həmin etnosların ana vətəni kimi dünyanın üç
qitəsini, miqrasiyaların
timsalında isə bütün materik və qitələri biri-birinə birləşdirən,
onlar arasında sülh və sevgi yaradan ümumbəşəri
harmoniya və sülh bayramıdır.
Novruz bayramının siyasi coğrafiyası:
Novruz bayramı Avrasiya materikində və Şimali Afrikada Sibirdən Ön Asiyaya, Misirə və digər Şimali Afrika ölkələrindəki «Novruz»
topluluqlarına, Asiyada
Saxa-Yakutiyadan Avropada Balkanlara, Krıma, Moldovaya, Çindən – Uyğurustandan Şimali Rusiya türk dövlətlərinə, onlardan
Cənub-Şərqi Asiya
ölkələrinə qədər
çox nəhəng
siyasi coğrafiyada yayılıb. Bütün
Avrasiyada Çindən
İspaniyaya, Sibirdən
Finlandiyaya, Şimali Afrika ölkələrinə
yayılmış türk
xalqlarının öz
dövlətlərində və
onların yaşadıqları
digər dövlətlərdə
(Azərbaycan, Türkiyə,
Qazaxıstan, Özbəkistan,
Türkmənistan, Qırğızıstan,
Tatarıstan, Başqırdıstan,
Saxa-Yakutiya, Çuvaşstan,
Altay-Xakas, Şimali Kipr Türk Respublikası, Krım-Ukrayna,
Moldova-Qaqauzstan, Qərbi
Trakya-Yunanstan, Bolqarıstan,
keçmiş Yuqoslaviya,
Çin-Uyğurustan, Dağıstan,
Qaraçay-Balkar, Çeçenistan),
İran, Əfqanıstan,
Pakistan, Tacikistan, İraq,
Misir və digər ərəb dövlətlərində rəsmi
və qeyri-rəsmi olaraq qeyd olunur.
Novruz bayramının etnik-milli və etnolinqvistik coğrafiyası
Novruz bayramı əsasən üç böyük etnosa: türk, hind-Avropa və sami etnoslarına
aid olan xalqların mədəniyyətlərini və
dillərini bir kontekstdə birləşdirir.
Bu bayram rəsmi və qeyri rəsmi
olaraq azərbaycanlalır,
türklər, qazaxlar,
türkmənlər, qırğızlar,
özbəklər, qaraqalpaklar,
krım-tatarlar, kazan-tatarlar,
başqırdlar, saxalar,
yakutlar, şorlar, teleutlar, xakaslar, altaylılar, noqaylar, qaraimlər, qaraçaylar,
uyğurlar, çuvaşlar,
qarapapaq-tərəkəmələr, qaqauzlar, Dağıstanın
bəzi iber-qafqazdilli xalqları, çeçenlər,
farslar, giləklər,
taciklər, əfqanlar,
puştunlar, pakistanlılar,
ərəblər, kürdlər
və s. xalqlar arasında yayılıb. Novruz bayramı müxtəlif etnos və xalqları
vahid mədəniyyət
fenomeni ətrafında
birləşdirməklə xalqlararası harmoniya modeli kimi çıxış
edir.
Novruz bayramının dini mahiyyəti və coğrafiyası
Novruz bayramı
tarixinə görə
ilkin mifoloji-kosmoqonik görüşlərlə bağlıdır. Mifoloji düşüncənin
parçalanaraq tarixi düşüncəyə keçidi
zamanı əski dinlərə transformasiya olunmuş, daha sonrakı inkişafında
müxtəlif səmavi
və qeyri-səmavi dinlər, dini-ideoloji görüşlərlə qovuşmuşdur.
Bu baxımdan, Novruz bayramı aşağıdakı
din və dini-mifoloji dünyagörüşlərini özündə birləşdirir:
- Qədim tükrlərin şamanizm dönyagörüşü;
- Qədim və erkən orta əsr türklərinin tanrıçılıq dini;
- Qədim Azərbaycan və İran xalqlarının zərdüştilik
dini;
- İslam dini və onun müxtəlif
təriqət və məzhəbləri;
- Xristan türk xalqlarının simasında
xristianlıq dini;
- İudaist türk
xalqlarının (əsasən
tarixi xəzərlərin
və onların çağdaş törəmələrinin)
simasında musəvilik
– iudaizm dini.
- İki milyona yaxın buddist türklərin simasında
buddizm dini və s.
Novruz bayramı
bu tarixi və müasir dinləri özündə
birləşdirməklə, əslində, dinlərarası
(sivilizasiyalararası) harmoniya
modeli kimi çıxış edir.
Seyfəddin
RZASOY,
filologiya üzrə elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 19 mart.- S14.