Güney Azərbaycan şeirinin tarixi-milli özülü
Savalan şeirinin təsiri onun poetikasındadır
XX əsrin ikinci yarısında yazıb-yaradan
şairlər - Əmir
Xosrov Darai, Məmmədəli Məhzun,
Səhənd, Şəhriyar,
Həbib Sahir, Mirmehdi Çavuşi, Sönməz, Savalan və b. sənətkarlar da cahan sərgisinə
solmaz çiçəklər
bəxş etmişlər.
1950-1980-ci ilərdə Cənubi
Azərbaycan şeirində
xalq adət-ənənələrinə
yaxından bağlılıq,
xalqın, zəhmətkeş
insanın məişət
tərzini və dünyaya baxışını
əks etdirmək, xəlqilik, vətənpərvərlik
qabarıq şəkildə
özünü göstərir:
M.Şəhriyar, M.Məhzun,
H.Tərlan, M.Dərəfşi
kimi qocaman sənətkarlar öz əsərləri ilə zəmanəsinin ədəbi
prosesinin bünövrə
daşını qoymuş
Ə.Nabdil (Oxtay), M.İs¬kun, S.Behhrəngi, Səhənd kimi söz ustaları öz sələflərinin
ədəbi irsini uğurla davam etdirən H.Xətibi, Ə.Həd¬dad, H.Nitqi, Sönməz, Savalan, Urmuoğlu, İldırım,
Ə.Möhsünü, Bariz,
Savalan, Alov, Sönməz kimi imzalar və adlar sırasına daxildirlər.
1950-1980-ci illərdə yazıb-yaradan şairlər
artıq odlu-alovlu, təlatümlü, keşməkeşli,
tufanlı-boranlı günləri,
anları yaşamışdılar. Onlar öz
sələflərindən bəhrələnsələr
də, onları təkrar etməyə ixtiyarları yox idi. Onlar keçmiş illərdən,
aylardan nəticə çıxarmalı, poeziyaya
yeni nəfəs, yeni təravət, oxucunu, ələlxüsus
da qəlbi istiqlal, azadlıq arzusu ilə alışıb yanan azərbaycanlı oxucunu maraqlandırmalı, onu özünə cəlb etməli, öz orijinallığının məziyyətlərilə
tanış etməli idi. Zaman bu nəslin boynuna çox ağır bir yük qoymuşdu. Onlar eyni zamanda nəinki
ümum Azər¬baycan,
eyni zamanda ümumtürk ədəbiyyatına
təzə ab-hava, yeni ftikirlər, təzə obrazlar, təravətli təsvir və ifadə vasitələri gətirməli,
xalqın taleyini, duyğu və düşüncələr aləmini
öz əsərlərinin
əsas motivinə çevirməli idilər.
Bu ədəbi prosesin,
yəni 1950-1980-ci illər
Cənubi Azərbaycanda
yaradıcılıq fəaliyyəti
göstərən şairlərin
yaradıcılıq dövründən
on illər keçəndən
sonra bu ədəbi prosesə nəzər salarkən, onun inkişaf qanunauyğunluqlarını izləyərkən
görürük ki, onlar olduqca məsuliyyətli
və ağır vəzifəni uğurla yerinə yetirmişlər
və zamanın nəbzini tutaraq, əsrin ikinci yarısının, daha doğrusu, 80-ci ilə qədər baş verən siyasi-ictimai hadisələri peşəkarlıqla
poetik misralarla əks etdirməklə yanaşı, mənsub olduqları xalqın adət-ənənələrini, milli dəyərlərini,
milli xüsusiyyətlərini,
nəcib sifətlərini,
eyni zamanda həyatın özü qədər yaşı olan tarixini və
mədəniyyətini böyük
bir sevgi ilə tərənnüm etmişlər.
1950-1980-ci illərdə yazıb-yaradan şairlərin
əsərlərində bu
daha parlaq şəkildə özünü
nümayiş etdirməyə
başlamışdı. Bu sənətkar
hələ də
bar-bar bağıran şah
rejiminin bütün təzyiqlərinə baxmayaraq
Azərbaycançılıq ideyaları ilə çıxış etməklə
yanaşı, məhz
Azərbaycan xalqına
aid olan adət-ənənələri
özlərinin əsərlərində
bədii mənzərələrlə,
canlı lövhələrlə,
estetik poeziya görüntülərilə əks
etdirmişlər. Məlum
olduğu kimi bu dövr Əmir
Xosrov Dərainin, Məmmədəli Məhzunun,
Həbib Sahirin, Mir Mehdi Şapuşinin, Haşım Tərlanın,
bütün Türk Dünyasının nəhəng
şairi Şəhriyarın,
Aşıq Hüseyn Cavanın, Yəhya Şeydanın, Müzəffər
Dirəfşinin, Sönməzin,
Savalanın, Səhəndin,
Firudun Hasarlının,
Hüseyn Düzgünün,
Gəncəli Səbahinin
və başqalarının
yaradıcılığının ən parlaq dövrüdür. Məhz bu
dövrdə lirik, lirik-epik şeirlər, bədii nida və bədii suallarla son dərəcə
zəngin olan poeziya nümunələri
meydana gəlib.
Məhz bu dövrdə cənub şairlərinin yaradıcılığında yüksək sənətkarlıqla,
həqiqi şeir, poeziya dilində, son dərəcə zəngin,
emosional dildə yazılmış şəkildə
yaranıb. Misralardakı sərrastlıq, axıcılıq, sözə
qənaət, yığcamlıq,
üslubdakı qüvvət,
Cənubi Azərbaycan
şeirinin tarixi-milli zəmində inkişafı,
ənənə və
novatorluq daha qabarıq, daha parlaq bir şəkildə
özünü göstərməyə
başladı. Bu dövr Cənub poeziyasında şifahi xalq yaradıcılığı
ruhunda, aşıq şeiri ənənələri
üzərində köklənən
sadə və axıcı misralar, bənzərsiz deyim tərzi cənublu şairlərin rübabı
üçün çox
səciyyəvidir. Onlar duyğularını
doğma dilimizdə bəzək-düzəksiz, son dərəcə
təbii və səmimi ifadə edirdilər.
Cənubi Azərbaycan poeziyasının
uzun illərdən bəri davam edib gələn zəngin təcrübəsi
dönə-dönə təsdiq
edib ki, sənət¬karın vətəndaşlığı,
xalqın keçmişinə,
məişətinə, milli
dəyərlərinə bağlılığında,
yaradıcılığında xalq adət-ənənələrinə
əsaslanmasındadır. Əsl şairin özünü,
öz daxili aləmini ifadəsi məhz bu zəmində
xalqın malı
olur, ədəbiyyatın
tarixində yaşayır,
sənətkarın özün¬dən
sonra da insanlara xidmət göstərməkdə, onları
uca zirvələrə
səsləməkdə davam
edir.
1930-cu ildə Ərdəbil
şəhərinin yaxınlığında,
Savalan dağının
ətəyində yerləşən
Nir qəsəbəsində
dünyaya göz açan Həsən Məcidzadə Savalan məhz bu cür
sənətkarlardandır.
“Dədə Qorqud”, “Varlıq” və “Füruqi Azadi” (“Azadlıq işığı”)
jurnallarında müntəzəm
olaraq əsərlərini
çap etdirən Savalan Cənubi Azərbaycan poeziyasında
siyasi lirikanın ən görkəmli nümayəndələrindən biridir. Savalan şeirinin təsiri
onun poetikasındadır.
Əsasən folklor motivləri
üzərində yaranmış
realist faktura (məqam,
fikir başlanğıcı),
mənəvi-əxlaqi mövqe
(meyar, dəyərləndirmə)
Savalan şeirinin məna siqləti bu poetika daxilində
nəfəs alır, bədii məzmun kəsb edir.
Savalan şeirinin
stixiyası, kökü
etibarilə şübhəsiz
ki, Ərdəbil ədəbi məktəbi
havasındadır. Lakin Savalanın könül rübabı eyni zamanda Həbibi, Füzuli, Seyid Əzim Şirvani, Sabir, Mikayıl Müşfiq, Əliağa
Vahid, Süleyman Rüstəm poeziyasından
da ilham alıb, təsirlənib. Şairin bədii irsini bütünlüklə nəzərdən
keçirərkən yuxarıda
adları qeyd olunan şairlərin təsiri bilavasitə özünü açıq-aşkar
göstərir. Savalan
şeiri məqamdan doğulur, bir yandan yaşadığı
zəmanənin xırdalıqlarını
yığıb mətnində
əks etdirir, digər tərəfdən
hər an bu səviyyəni aşmağa, ondan yüksəkdə durmağa,
mənəvi ucalığa
səsləyir:
Kişilərdə qan olsun,
Din olsun, iman olsun,
Ana dil adı gəldi,
Can ona qurban olsun.
Firuzə
üzük qaşı
Göy daşdır üzük qaşı,
Kişidə qeyrət olsa,
Atmaz qohum-qardaşı.
Savalan şeiri bəzən qəhrəmani bir rəng alır, ilk sözündən son misrasına
qədər vahid ritmdə yaşayır, hər şey məzmun başlanğıcı,
düşüncələr, tariximiz və mübarizə yolumuz, bəşəri məna və mahiyyətimiz, ifadə imkanları, yığcam, obrazlı deyimlər, sərrast, tutarlı təşbehlər-hər
şey burda hissə, həyəcana bürünür, xalqın
və şairin özünün bağrından
qopan nidaya çevrilir:
Ömr etdi, çiçək görmədik heç öz gülümüzdən,
Şadlıq yerinə gəldi fəğan bülbülümüzdən.
Adətdi bizə söyləməyək yadlara əsrar,
Dil açmayıb, incik demədik müşgülümüzdən.
Daim yaşayış oldu bizə bir qara dustaq,
Əl-qol yerinə bəndə vurulduq dilimizdən.
Lal ol dedilər, bilmədik heç bu nə sözdür,
Səs çıxmadı bir başlı olan aqilimizdən.
Min hiyləyə aldandı özün başlı bilənlər
Post aldı, məqam aldı, usandı elimizdən.
Çün satdı elin, doğma dilin, oldu şərəfsiz,
Zülmün çoxu olmuş bizə öz ərzəlimizdən.
Yandıqca közərləndik, haray, kül ki, qalandı
Söndürmək üçün başımızda
öz külümüzdən.
Ancaq bilirəm, zülmün evi odlanacaqdır
Xalq üsyanı,
el ahı, bizim nisgilimizdən.
Gəlsə bundan da çətin gün Savalan, bil!
Ayrılmaram heç an elimizdən, dilimizdən.
Bu misralar yaramızın
közünü qopartsa
da, bizi çox pərişan etsə də və nə qədər acı olsa da, həqiqətdir. Savalanın bu
misraları hər dövrü əhatə eləyir.
Bu şeirdə Savalan
xalqı mənəvi
cəhətdən məhv
eləmək istəyən
neqativ qüvvələri
ifşa etsə də, ümidsizliyə qapılmır, zülmün
evinin hökmən odlanacağını, xalqın
öz elindən, öz dilindən heç vaxt ayrılmayacağı ümidilə
şeiri tamamlayır.
Savalanın bütün yaradıcılığı
belədir. O, qollarını
çırmayıb alnının,
zəkasının zəhmətilə
yaratdığı nəfis
əsərlərinin köməyilə
xalqının səadəti
naminə mübarizəyə
girişir. Bu da təsadüfi deyil. Savalan xalqın içindən
çıxmış, xalqının
tarixinə, mədəniyyətinə,
məişətinə, təbiətinə,
adət-ənənələrinə olduqca mükəmməl bir surətdə bələd olan bir sənətkardır.
Biz bunu şairin
yaradıcılığının hər mənzərəsində
açıq-aydın görürük.
Vüqar Əhməd
professor
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 2 may.-
S.14.