Ozanlar saysız-hesabsız oğuznamələr
qoşublar
XVI əsrdən
aşıq ozanı əvəz edib
Özünə qədər müxtəlif adlar, titullar
(şaman, varsaq, ozan, yanşaq və s.) daşımış
ozan-aşıq xalqımızın ictimai-bədii təfəkkür
tarixində silinməz izlər qoyub. Qədim Şərq
dünyasında ozan sənəti geniş yayılıb,
ozanlar saysız-hesabsız oğuznamələr qoşub, nəhayət,
«Kitabi-Dədə Qorqud» kimi möhtəşəm abidə
yaradıblar. Bu abidənin ilk müəllifi,
şübhəsiz, VI-VII əsrlərin böyük mütəfəkkir
bilicisi Dədə Qorqud olub. O, Oğuz
xanlığının bir neçə əsrlik ədəbi
salnaməsini bu dastanlarda əbədiləşdirib. «Dədə Qorqud» boylarının zəngin bədii
mündəricəsi sonrakı ozan-aşıq
yaradıcılığı üçün tükənməz
qida mənbəyi olub.
Dədə
Qorqud ənənələrini davam etdirən Kərəm,
Qasım (Şirvanlı), Novruz, Əmrah, Qərib, Tahir Mirzə,
Yediyar və Qurbani kimi ozan-aşıqlar XIII-XV əsrlərdə
dastan və epik qopuz-saz havalarının («Əsli-Kərəm»,
«Novruz-Qəndab, «Aşıq Qərib», «Tahir-Zöhrə»,
«Əmrah», «Qurbani») kamil nümunələrini yaradıblar. Bu dastanlardan «Əsli-Kərəm», «Novruz-Qəndab» və
«Aşıq Qərib» «Dədə Qorqud» boylarının motivləri
əsasında yaranıb. Orta əsrlərdə
bütün Şərqdə geniş yayılmış bu
dastanların yeni-yeni variantları və versiyaları əmələ
gəlib. Onları yaradan müəlliflər – Dədə
Qorqud, onun xələfləri Kərəm, Novruz, Qasım,
Əmrah, Qərib, Tahir Mirzə, Yediyar, Qurbani, Koroğlu,
Cünun və başqa saz-söz sənətkarları tarixi
şəxsiyyət kimi tədricən unudulub,
yaratdıqları dastanların ədəbi qəhrəmanı
kimi əbədiləşiblər.
Aşıq
ad-titulu XII əsrdən meydana çıxıb, XVI əsrə
qədər Aşıq Əli, Aşıq Paşa,
Aşıq Çələbi, Aşıq Əhməd,
Aşıq İbrahim, Aşıq Qərib və
başqaları aşıq titulunu daşıyıblar. XVI əsrdən etibarən isə aşıq
ozanı əvəz edib və çoxşaxəli bir sənət
sahəsi kimi böyük şöhrət qazanıb, Şərqdə
geniş yayılıb.
Sələflərinin zəngin qaynaqlarında pərvəriş
tapan aşıq sənəti incəsənət və ədəbiyyatın
bir neçə növünü vahid sənət vadisində
çarpazlaşdırıb bütövləşdirib. Söz qoşmaq,
qoşduqlarına musiqi bəstələmək, dastan yaratmaq,
onları sazın müşayiəti ilə ifa etmək,
şirin-şirin xallar vurub oxumaq, çalınan havanın ahənginə
münasib hərəkət etmək – oynamaq, bütün
bunlarla yanaşı özündən əvvəlki sərvəti
yaddaşına həkk edib saxlamaq və bir ənənə
olaraq bildiklərini şəyirdlərinə öyrətmək
və s. aşıq sənətinin başlıca şərti,
əsas amilidir. Orta əsrlərin ilkin
çağlarından (XIII-XIV əsrlər nəzərdə
tutulur) təşəkkül tapan aşıq sənəti əslində
qədim ozan sənətinin davamı və varisidir.
Ozan sənəti Azərbaycan xalqının
soykökündə və təşəkkülündə
başlıca rol oynamış oğuz qəbiləbirləşmələrinin
geniş yayılmış incəsənəti olub. Öz rişələri
ilə çox qədim köklərə, zəngin mifik və
əsatiri təsəvvürlərə malik olan ozanlar orta əsrlərin
mühafizəkar dini ideologiyası qarşısında uzun
müddət müqavimət göstərsələr də, Dədə
Qorqud ənənələrini qoruya bilmədilər və tədricən
öz meydanlarını aşığa verdilər.
Tarixin müxtəlif mərhələlərində
aşıq sənətini təmsil edən saz-söz
ustadları yazılı ədəbiyyatın klassikləri ilə
eyni səviyyədə dayanan sənətkarlar olublar. XIV-XVII əsrlərdə
Qurbani, Miskin Abdal, Vanlı Göyçək, Qul Mahmud,
Koroğlu, Aşıq Cünun, Sarı Aşıq,
Qaracaoğlan, Abdulla kimi ustad aşıqlar aşıq
şeirin şəkillərini zənginləşdirib, bu şəkillərdə
nadir söz inciləri düzüb, yüzlərlə yeni
havalar bəstələyib, dövrünün ictimai-siyasi mənzərəsini
canlandıran onlarla cəngavərlik və bəşəri məhəbbət
dastanları yaradıblar. Dövrünün qəhrəmanlıq
salnaməsi olan «Koroğlu» dastanı məhz bu dövrdə
yaranıb yayılıb.
Müxtəlif
qatlardan süzülüb bir çeşmədə durulan bu
bulaqda Vaqif və müasirləri Tikmədaşlı Xəstə
Qasım, Tiflisli Sayat-Nova, Şirvanlı Aşıq Dostu,
Aşıq Valeh, onun ustadı Aşıq Səməd,
Aşıq Mahmud, Ululu Kərim, Aşıq Ovalar, Aşıq
Allahverdi, Aşıq Məhəmməd Varxiyanlı,
Aşıq Əli, Dağıstanlı Aşıq Fətəli,
Miran və b. kimi saz və söz ustaları yetişib. Onların poetik söz axını XVIII əsrin
yazılı ədəbiyyatını da üstələyib,
onu öz sənət qəlibinə alıb. Həmin əsrin aşıq məktəbləri həm
də dövrün ədəbi salnaməsini tamamlayıb.
Aşıq şeiri keçən əsrlərdə
şifahi və yazılı ədəbiyyatın yeni zirvəyə
qalxmasına güclü təkan verib. Qədim
Ağqoyunlular nəsli olan Göyçə diyarında
böyük bir aşıq nəsli – aşıq məktəbi
şöhrətlənib. Şair Məmmədhüseyn,
Aşıq Alı, Aşıq Musa, Mirzə Bəylər,
Şair Hacı Əliş ağa, Aşıq Əziz,
Aşıq Əhməd, Aşıq Məhərrəm,
Şişqayalı Aydın və onlarca bu kimi sənətkarların
timsalında böyük saz-söz sərrafı Aşıq
Ələsgər kamala çatıb.
XIX əsrin aşıq məktəblərini təkcə
Göyçə diyarı təmsil etmirdi. Şəmkir mahalında
Aşıq Hüseyn, Aşıq Qasım, Yəhya bəy Dilqəm,
Qaradağda Aşıq Mahmud və Aşıq Camal,
Şirvanda Cəfərqulu, Kəlbəcərdə
Aşıq Qurban, Qazaxda Aşıq Səməd, Masazırda
Aşıq Həsən, Bakıda Aşıq Cavad, Samurda
Aşıq Rəcəb, Cəbrayılda Bağban, Şəkidə
Molla Cümə, Borçalıda Şenlik, İbrahim kimi
ustad sənətkarlar məşhur olublar. Bu sənətkarların
yaradıcılığında həm qədim aşıq sənəti
ənənələri inkişaf etdirilib, həm də əsrin,
yeni ictimai-siyasi mühitin mühüm hadisələri, həyati
faktlar öz əksini tapıb, gerçəklik realist boyalarla
canlandırılıb.
Belə yeni məziyyətlərə malik aşıq sənəti
XX əsrin yollarında da xalqla birlikdə addımladı. Qocaman ustad sənətkarlardan
Bozalqanlı Hüseyn, Şirvanlı Mirzə Bilal,
Aşıq Əsəd, Aşıq Mirzə, Telli Məhəmməd,
Aşıq Avak, Növrəs İman, Çoban Əfqan və
başqaları öz fəaliyyətlərini davam etdirdilər.
Aşıqlar tarixdə ilk dəfə olaraq
öz qurultaylarına toplaşdılar. Bu
gün aşıqların ədəbi-bədii
yaradıcılığı hərtərəfli
araşdırılıb öyrənilir, aşıqların
saz yaradıcılığı, musiqi irsi və
ifaçılıq sənəti təqdiq olunur, bu sahədə
axtarışlar aparılır, elmi işlər
yazılır.
Aşıq
ozana məxsus qopuz çalmaq, söz qoşub avazla oxumaq,
dastan yaratmaq, elin toy və bayram mərasimlərini şənləndirmək,
oğuz igidlərinin hünərini vəsf etmək və s.
keyfiyyətini mənimsəyib, ozanın üçtelli, sadə
görkəmli qopuzunu doqquz telli ağ sədəfli
saza çevirib.
Şah İsmayıl Xətayinin hamiliyi və mütərəqqi
tədbirləri nəticəsində aşıq sənəti
yeni məzmun və mündəricə kəsb etdi. Aşıqlar incəsənətə
düşmən olan ruhanilərdən öz
nüfuzlarını qorumaq üçün dinin özünə
pənah aparır, peyğəmbərə və Hz. Əliyə
sığınır, nadir istedadlı aşıqların
qabiliyyətini Hz. Əli tərəfindən veriliş «haqq
vergisi» kimi təbliğ edirdilər. Əslində
ozana buta verən, ona hamilik edən Xızırın yerini Hz.
Əli tuturdu. Hz. Əli
aşığı həm yuxuda buta verdiyi qızla
görüşdürür, həm də ona bədahətən
saz çalıb, söz qoşub, gizli mətləbləri
açmaq, adamların qəlbini oxumaq, keçmiş və gələcəkdən
agah olmaq qüdrəti verirdi. Belə
fövqəladə qüdrətə malik olan aşıqlar
«haqq aşığı» kimi tanınır, onun haqqında
dastanlar yaradılır, xalq arasında geniş təbliğ
olunurdu. Orta əsrlərin mahir saz-söz ustalarından Dədə
Kərəm, Sarı Aşıq, Qərib, Qurbani, Abbas
Tufarqanlı, Məsum, Əmrah, Xəstə Qasım, Valeh, hətta
də aşıq sənətini yeni mərhələyə
qaldıran Aşıq Ələsgər xalq arasında «haqq
aşığı» kimi tanındılar. Onlar orta əsrlərin
sufi ideyalarına yiyələndilər, bu
da ozandan aşığa çevrilmənin ən mühüm
parametri oldu. Ozan məktəbindən aşıq məktəbinə
keçmiş «dədə» titulu da sufi mərtəbəsindəki
ən uca zirvəni təşkil etdi. «Dədə»
titulunu ozanların ən yaxşıları
daşıyırdı. Onlardan bizə hələlik
tarixi qaynaqlarda adı çox çəkilən Dədə
Qorqud bəllidir. Xalq arasında Dədə Kərəm,
Dədə Qasım (Xəstə Qasım), Dədə Yediyar,
yazılı ədəbiyyatda isə Dədə Füzuli bu
adı qazanıb.
«Haqq vergisi» qazanmış aşıqların «möcüzələri də Dədə Qorquddan gəlmədir. Qorqud da gələcəkdən xəbər verən, adamların qəlbini oxuyan, onlara kömək edən imam fövqünə ucalıb, onun qopuzu da müqəddəs sayılıb. Aşıqlar sazda çalıb oxumaqla yanaşı, həm də zəngin mündəricəli, rəngarəng formalı şeirlər qoşur, geniş məzmunlu dastanlar yaradırdılar. Ustadın yaratdıqlarını da hər bir aşıq əzbərləməli, hafizəsində yaşatmalı, yeni nəsilə ötürməli idi. Bütün bunlar aşıq sənətində həm təbəqələşməyə, həm də «ixtisaslaşmaya» meyl yaratdı: «haqq aşığı», ustad aşıq, ifaçı aşıq. «Haqq aşığı çox az hallarda peyda olurdu. Onun yaratdığı «möcüzələri» ifaçı aşıqlar danışır, məclislərdə, xalq arasında yayırdılar. Məqsəd – xalq arasında aşığın nüfuzunu qaldırmaq idi. Onların yaratdıqları çox mürəkkəb şeir şəkillərini – təcnislər, dodaqdəyməzlər, qıfılbəndlər, bağlamalar və məhəbbət dastanlarını ifaçı aşıqlar təbliğ edirdilər. Bu şeir şəkillərinin məzmununda bəzən dini əsatiri təsəvvürlərə yer verilsə də, əxlaqa, mərifət və mədəniyyətə çağırış, bəşəri məhəbbət, nəcib istək və arzular, insanlıq mərtəbəsinə çağırış başlıca yer tuturdu. Bütün bunların təbliği isə ustad və ifaçı aşıqların öhdəsinə düşürdü. Beləliklə, aşıqlar şərti olaraq «ustad» və «ifaçı» aşıqlar olaraq «ixtisaslaşırdılar». Ustad aşıqlar daha çox saz havaları bəstələmək, çətin və mürəkkəb ölçülərdə şeirlər qoşmaq, dastanlar yaratmaqla məşğul olur, sənətdə aparıcı mövqe tuturdular. Onlar aşıq sənətinə məxsus bütün məziyyətlərə malik olmaqla yanaşı, həm də yaratdıqları havaları, şeir və dastanları el arasında yaymaq üçün bu sənətə qabiliyyəti və həvəsi olan gəncləri şəyird götürüb aşıq sənətinin sirlərini onlara öyrədirdilər. Beləliklə, ustad sənətkarlar həm öz yaradıcılıqlarını yaşadıb, həm də şəyirdlər yetişdirmişdilər. Bunun əvəzində şəyirdlər ustadlarının bədii irsini el arasında yayıb şöhrətləndirmişdilər. Ustad aşıqlar daha çox bədii yaradıcılıqla məşğul olduqlarından xalq arasında «el şairi», «saz şairi» kimi də tanınıblar.
Qara Namazov,
Professor
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 20 may.-
S.14.