Sazdakı Dilqəmi pərdəsi, Dilqəmi
kökü...
Həzin və möhtəşəm
“Dilqəmi” müəllifinin
ilk sevgisi rus qızı olub
Ötən saylarımızdan birində
Yəhya bəy Dilqəmlə bağlı
birinci yazını təqdim etmişdik. Mərhum professor S.P.Pirsultanlının araşdırmasında
maraqlı məqamların
olduğu vurğulanırdı.
Araşdırmadan məlum
olur ki, Qazax-Şəmkir və Qarabağ mühitində aşıq sənətinin
inkişafında böyük
xidmətləri olan M.V.Vidadinin, M.P.Vaqifin, Kazım ağa Salikin, Ağqızoğlu
Pirinin qohumluqları, yazışmaları hər
an tədqiqatçının harayına çatır:
“Biz Ağqızoğlu Pirinin
M.P.Vaqiflə, M.V.Vidadi
ilə, hətta Q.B.Zakirlə əlaqəsi
barədə mətbuatda
öz sözümüzü
demişik. S.Mümtaz yazır ki,
Vaqifin anasının adı Ağqızdır.
Piri M.P.Vaqifin anasının adını özünə
təxəllüs seçib.
Hətta
M.V.Vidadi Ağqızoğlu
Pirini Vaqifin ən yaxın qohumu kimi qiymətləndirir.
Lakin M.V.Vidadi və M.P.Vaqiflə Kazımağa
Salikin daha böyük qohumluq əlaqələri olduğunu
diqqət mərkəzinə
çəkir. M.V.Vidadinin,
Yəhya bəy Dilqəmin qəbirlərinin yerini bilən də,
onların yaradıcılığından bəhs edən də,
onlar haqqında maddeyi-tarixlər qoyub gedən də Kazım
ağa Salikdir. Hətta K.A.Salikin şeirləri
Dilqəmin şeirlərini yada salır. Elə
bil ki, bu şeirlər eyni qaynaqdan axıb gəlir.
K.A.Salikin dördbəndlik qoşmasının bircə bəndini
nümunə verməklə fikrimizi əyaniləşdirə
bilərik:
Bir tuba
baxışın yıxdı aləmi,
Xumar gözün yenə qiyamət eylər.
Kəbəyi-kuyunu
görəndən bəri,
Haçan Qibləni bir ziyarət eylər.
Adını yuxarıda çəkdiyim şəxslər
bir-birilə qohum, yaradıcılıq əlaqələri olan
şəxslər kimi tarixdə məşhurdurlar”.
Araşdırmadan
o da bilinir ki, Qazax-Şəmkir mühitinin ən böyük
şair-aşığı olan Şəmkirli Aşıq
Hüseyn M.P.Vaqifin bacısı Tükəzbanın
oğludur: “Şəmkirli Hüseyn 17 il Şərqdə
yüksək təhsil alıb. Belə deyirlər
ki, o, məclislərə gedərkən bir çiynindən
saz, bir çiynindən tüfəng asarmış. Bunun səbəbi nə imiş? Başlıca
səbəb Şuşada Ağa Məhəmməd şah
Qacarın öldürülməsi olub. Bu
səbəbdən Qacarın ölümündən sonra
qorxusundan qohumları onu özlərinə qohum
çıxmamışlar. Şəmkirli
Hüseynin ata nəsli Qazax bölgəsinin Dağkəsəmən
kəndindəki Sarılar nəslinə mənsub idi. Şəmkirli Hüseynin ailəsi Dağkəsəməndə
qala bilməyib, əvvəlcə Şəmkirin Qapanlı kəndinə
gəlib, orada da qohumu Zeynalabdin İsa və Musa tərəfindən
öldürüldüyü üçün həmin bölgənin
Qaracaəmirli kəndinə köçüb gəlib.
Şəmkirli Hüseyn toy günü
öldürülmüş Zeynalabdinin ölümü
münasibətilə “ Zeynalabdin Dubeytisi”
(ikinci adı “Qazax dubeytisi”dir) havasını
aşağıdakı gəraylı əsasında bəstələyib:
Tülək-tərlan
quş balası,
Heyif sənə, Zeynalabdin.
Qoç
igidin qoç balası,
Heyif sənə, Zeynalabdin.
1961-1968-ci illərdə Hallavar-Pəmbəkdə, Maymaq
dağında, Qazağın yaylaq qəbristanlığında
Sarılar nəslinə məxsus çox sayda məzar
daşlarına rast gəldik. Aşıq Hüseynin
Naxçıvana Ağkeşişin yox Ağ
Aşığın qızı Reyhanın
görüşünə getməsi, gözəl dilimizin zər-zivər
sözləri ilə deyişmələri kimi məsələlər
Azərbaycan folklorunda, onun aşıq
yaradıcılığı qolunda bizi işıq tutmağa
çağırır”.
Yəhya bəy Dilqəmin nəinki həyatı,
poeziyası öyrənilməyib, hətta “Dilqəm və
Dostu xanım” və ya “Dilqəm və Telli xanım” adlı
dastanın özü, eləcə də, variantları təhlilə
cəlb olunmayıb. Bu, mərhum folklorşünasın fikridir: “Çap
olunmuş “Dilqəm və Dostu xanım” dastanından
kağızda qalmış elə məqamlar var ki, onları
bilmədən Yəhya bəyin həyatını və
yaradıcılığını dəqiq öyrənmək
olmaz. O elə məqamlardır ki, onlar Yəhya bəyin həyat
və yaradıcılığına işıq tutur.
Yəhya bəylə Telli xanımın aralanmalarına təsadüfi
bir hadisə səbəb olur.
Yəhya bəyin camışı doğur, onun
balağını (balasını) tikanlı çəpərin
içərisinə salırlar. Naxırdan qayıdan
camış balasına cumur, tikanlar camışın bədənini
al qana qatır. Bu mənzərəni müşahidə
edən Yəhya bəy deyir: “A Telli, a Telli, camış
gör balasından ötrü nə etdi? Bala
necə şirin şey imiş”. Əslində
Yəhya bəydən uşaq olmurdu. Bunu
Telli də bilirdi.
Telli
xanım dilləndi:
-Yəhya
bəy, övladsızlığı mən də bu andan qəbul
etməyəcəyəm.
Bundan sonra Telli xanım küsüb gedir. Bu
ayrılıq, bu həsrət ən çox Yəhya bəyin
atına təsir edir. At göz
yaşını saxlaya bilmir. Yəhya bəy
bu atın adını Dilqəm qoymuşdu. Həmin gündən etibarən atın adını
özünə təxəllüs qəbul etmişdi.
O
qızılgülləri dərməyən Dilqəm,
Dərib pünhan yerə sərməyən Dilqəm.
Bu
dünyada yarı görməyən Dilqəm,
Yarəb, o dünyada görüşərmola?
Bu qəmi, kədəri yerə-göyə
sığmayan qoşması ilə bağlı Yəhya bəy
“Dilqəmi” saz havasını yaradır. Bəziləri
belə deyirlər ki, Dilqəm aşıqlıq etməyib.
Onun bu “Dilqəmi” havası da başqaları tərəfindən
bəstələnib. Saza, sazın kök və
pərdələrinə, səs qatarına bələd olmayan
bir sənətkar belə mükəmməl, melodik saz
havası yarada bilməzdi. Dilqəm nəinki kədərli
saz havası yaratmayıb, hətta “Kərəmi”
havalarından daha kədərli, motivə bağlı, sazda
şeirin formasını müəyyənləşdirən,
sazın qolunda Dilqəmi pərdəsi, sazın melodik məzmununu
ifadə edən Dilqəmi kökünü müəyyənləşdirə
bilməzdi. Sazda yeddi danışan pərdədən
biri sazın qolunda Dilqəmi pərdəsidir. Sazdakı altı saz kökündən biri Dilqəmi
köküdür. “Dilqəmi” saz havası
çalınanda Dilqəmi pərdəsiylə Dilqəmi
kökü əlaqəli şəkildə və vəhdətdə
bu melodiyanın emosiyasını, məzmununu, ahəngini
meydana çıxarır. Sazda pərdə
formanı, kök isə məzmunu ifadə edir.
“Dilqəmi” havasının ikinci adı
“Doşanquluoğlu” adlanır. Çünki bu
havanı Şəmkirdə öyrənən Borçalı
aşığı “Dilqəmi” havasını özünəməxsus
bir şəkildə ifa edib. Bu gün də
Borçalıda, Doşanquluoğlunun çaldığı
“Dilqəmi”ni çal” deyirlər. Yazılı mənbələrdən
aydın olduğu kimi, Tovuz Çeşməlisinin Güvəndik
tayfasına məxsus, burada yaşayıb-yaratmış
Güvəndikli Əhməd Yəhya bəy Dilqəmlə
möhkəm dost olub və onunla yaradıcılıq əlaqəsi
saxlayıb. Onların eyni dövrdə
yaranmış “Dağlar” şeirləri aşıqların
dilinin əzbəridir. Düşmənlər
tərəfindən Güvəndikli Əhməd
öldürülüb, lakin onun nişanlısı Yamən
xanım pusquda dayanaraq Əhmədin qatillərini məhv edib.
Əhmədin anası Yəhya bəy Dilqəmi
məcbur edib ki, “Güvəndikli Əhməd və Yamən
xanım” adlı bir dastan yaratsın. Bu
dastanı Şəmkirin Alabaşlı kəndindən olan
aşıq Hümbət bilirdi. Aşıq Hümbət
onu da qeyd edirdi ki, Azərbaycanda, xüsusilə
Borçalıda “Güvəndikli Əhməd və Yamən
xanım” adlı dastanla bağlı yaranmış “Əhmədi-Kərəm”
havası mövcuddur. Nə üçün bu
hava “Əhmədi-Kərəm” adlanır? Ona
görə ki, Kərəmi havaları ilə “Dilqəmi”
havası eyni qaynaqdan, qəm-kədər çeşməsindən
su içiblər. Dilqəmin və Güvəndikli
Əhmədin havalarını bir-birindən fərqləndirmək
üçün bu havanı musiqi melodiyasına uyğun olaraq
“Əhmədi-Kərəm” adlandırıblar. Lakin Dilqəmin şeirləri “Dilqəmi”
üstündə kökləndiyi kimi, Güvəndikli Əhmədin
şeirləri də “Əhmədi-Kərəm” havası
üstündə köklənib. Heyif ki,
Güvəndikli Əhmədin şeirlərini və
dastanını toplayıb küll halında çap etdirə
bilməmişik”.
S.Paşa
İllər öncə el şairi Alqayıtın dilindən
bu dastanı eşitdiyini yazır: “Lakin Alqayıtın
yazılı şəkildə və ya yaddaşında bu
dastanı yaşadıb-yaşatmadığını bilmirəm.
Yəhya bəy Dilqəmlə Güvəndikli
Əhmədin poetik və melodik
yaradıcılıqlarını bir-birindən ayırmaq
olmaz. Biz burada bir məsələni də
xüsusi vurğulamalıyıq. İndiyə
kimi Yəhya bəy Dilqəmə və onun “Dilqəmi” saz
havasına həsr olunmuş yüzə yaxın
aşığın və el şairinin şeirlərini
yazıya almışam. Yəqin ki, həmin
şeirlər Dilqəmə, onun “Dilqəmi” saz havasına,
şair-aşığa həsr olunmuş monoqrafiyada xüsusi
bölmədə işıq üzü görəcək.
Xalq şairi Hüseyn Arif də Dilqəmə,
onun saz havasına ayrıca bir poema həsr edib.
“Dilqəmi” saz havasını “Ədalətin sazında”
adlı şeirində Bəhmən Vətənoğlu poetik
bir dillə qələmə alıb. Hər bir “Dilqəmi”
havası aşıq poeziyasında və musiqisində bir
obraza çevrilib. Adlarını çəkdiyimiz
və çəkmədiyimiz şairlərdən əvvəl
Dilqəmin qardaşının nəvəsi Əli Qaraoğlu
1924-cü ildə anadan olub, Politexnik İnstitutunun
axırıncı kursunda oxuyarkən Krasnodara təcrübəyə
gedib və suda boğulub ölüb. O,
ölümündən əvvəl, 1950-ci ildə “Dilqəm”
adlı qoşmasını yazıb. Əli Xəzani təxəllüsü
ilə ədəbiyyatda tanınan bu istedadlı şair həmin
şeirinin son iki bəndində deyir:
Şirinsiz
Fərhadtək üz üstə çökdü,
Leylini itirdi, Məcnuna döndü.
Gecələr
alışdı, gündüzlər söndü,
Hey,
cövrü-cəfadan dəm alan Dilqəm.
Əli Xəzaniyəm,
Dilqəmə zamın,
Doğma əmisidir ana babamın.
Əl
üzdü dünyadan, unutdu kamın,
Dövrü-bivəfadan
qəm alan Dilqəm.
Təbrizli
aşıq-şair qardaşımız Rəhim Nəzəri
“Dilqəmi” saz havasına öz münasibətini belə
bildirir:
Bir ahəngdi
Yəhya bəydən yadigar,
Dərdin-qəmin qardaşıdı “Dilqəmi”.
Saf sevgidən,
məhəbbətdən söz açar,
Demək olmaz göz yaşıdı “Dilqəmi”.
Şairə
qızımız Süsən Tağıyeva isə Dilqəmə
həsr etdiyi şeirində yazır:
Öz
“Dilqəmi”si ilə qoşadı Dilqəm,
Məcnuna, Sənana oxşadı Dilqəm.
Bir pərvanə
ömrü yaşadı Dilqəm,
Dilqəm
çalıb “Dilqəmi”ni, ay aşıq,
İnsaf eylə, “Dilqəmi”ni bir də çal!”
Bu da mərhum
S.P.Pirsultanlının bitməyən arzularından birisi: “Yəqin
ki, yaxın zamanlarda Dilqəmə və “Dilqəmi”yə həsr
olunmuş şeirlər toplusunu nəşr etdirəcəyik. Orada əlvan-əlvan, rəngarəng, zəngin
poetik çalarlara malik fikirlərə rast gələcəyik.
Bu bir həqiqətdir ki, Yəhya bəy Dilqəmə
el-oba məhəbbəti çox güclüdür”.
Məlum
olur ki, Yəhya bəy Dilqəm həqiqətən Moskvada təhsil
alıb: “Rus qızı Nataşaya bənd olub,
Nataşanın knyaz atası qızının Yəhya bəyə
ərə getməsinə icazə verməyib. Qız
1804-cü ildə Bakı-Gəncə dəmiryolunun çəkilməsinə
başçılıq edib, Yəhya bəy Nataşanı
faytona bənzər karetada gəzdirib. Yəhya
bəy Nataşadan ayrıldıqdan sonra Telli xanımla evlənsə
də, onun övladı olmayıb. Yəhya
bəy Moskvanın Nataşa adlı gözəlinə
neçə variantda şeir yazıb. Həmin
şeirlər bu gün də Gəncəbasar aşıqlarının
ifasında yaşamaqdadır.
Aşıqların ifasında nəinki Dilqəmin həyatı, hətta şeirləri belə bir-birinə bənzəməz şəkildə dildə-ağızda gəzir. Qazaxda, Borçalıda, Tovuzda, Şəmkirdə aylarla-günlərlə gəzməliyik, yazılı mənbələrə baş vurmalıyıq, bu yolla Dilqəmin həyat və yaradıcılığını öyrənməliyik. Dilqəmin həzin və möhtəşəm poeziyası sayılan, seçilən, bənzərsiz, yüksək mövqeyə malik, zəngin ədəbi bir irsdir. Yəhya bəy Dilqəmin bu füsunkar poeziyasına biganə qalmaq olmaz”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 26 may.- S.15.