Qədim yazılı abidələrin tədqiqi
nə deyir?
Qədim yazılı abidələrin tədqiqi hər
bir xalqın tarixi keçmişini öyrənməyə,
onun müasir sivilizasiyada yerini müəyyənləşdirməyə
imkan verən amillərdəndir. Şübhəsiz ki,
tarixin dərin qatlarından gələn yazılı abidə
o vaxt dəyər qazanır ki, bu yazıların mənası
başa düşülsün. Əks təqdirdə
bunlar sadəcə, dəyəri bilinməyən daş
parçası, sümük və metal parçasıdır,
üzərində işləmələr olan perqament, kətan,
yaxud kağız nüsxələridir. Şifrəsi
açılan, oxunma qanunauyğunluğu müəyyənləşdirilən
yazı isə dövrün düşüncə və həyat
tərzi haqqında gələcəyə çox şey deyə
bilir.
J.Şampolyonun 1822-ci ildə qədim Misir
yazılarının, B.Tomsenin və B.Radlovun 1892-1894-cü illərdə
orxon kitabələrinin oxunması sahəsində etdiyi kəşflər
bu cəhətdən xarakterikdir. Həm Şampolyonun, həm də
B.Tomsenin və B.Radlovun tapıntıları göstərib ki,
heroqlif, piktoqrafik işarə, yaxud əlifbanın yazı
üslubunun deşifrovkası qədim yazıların
oxunmasında əsas amillərdən biridirsə, ikinci əsas
amil sözün, ifadənin yazıldığı dildir. Qədim türk-şumer
dünyagörüşü əsasında yaranış və
varlıq haqqında mifoloji təsəvvürləri tədqiq
edərkən istər-istəməz qədim mətnlərin,
şəkillərin, qayaüstü təsvirlərin
kodlaşdırılmış sistemləri ilə üzləşməli
olursan. Bu sırada mənası heç bir dildə
başa düşülməyən onomastik terminlər də
var. Belə terminlərdən bir neçəsini nəzərdən
keçirmək yerinə düşərdi:
Nammü
- Şumer yaranış modelində ilahə
adıdır.
Zurvan - Mifoloji yaranışın
başlanğıcını qoyan zaman və tale
allahının adıdır.
Köküdey
– Türk yaranış təsəvvürlərində yer alan onomastik terminlərdəndir.
Tukulka -
Etrusk miflərində yer alan demon
adıdır.
Xufu - Şərəfinə ən uca ehram tikilmiş
Misir Fironunu adıdır.
Bu siyahını uzatmaq da olar, lakin qədim
dünyanın geniş coğrafiyasını əhatə edən
bu terminlərin açılış mexanizmini diqqətə
çatdırmaq üçün əvvəlcə
formalaşdırılmış mifoloji yaranış modelinin əsas
prinsipləri və ondan irəli gələn güzgü
qaydası nəzərdən keçirilməlidir. Çünki
yaranış haqqında türk xalqlarının dini-fəlsəfi,
mifik-kosmoqonik təsəvvürləri əsasında
apardığım modelləşdirmə nəinki bir
çox mifoloji terminlərin semantikasını müəyyənləşdirməyə
imkan verir, həm də bütövlükdə mifoloji kodun
açılmasına gətirir.
Modelləşdirmədə
əsas yeri Mirəli Seyidovun “Qam Şaman və onun
qaynaqlarına ümumi baxış” əsərində
ümumiləşdirdiyi: dual təfəkkür prinsipi və əksiliklər
prinsipi tutur. Bu prinsiplərə əlavə
etdiyim inikas prinsipi modelləşdirməni tamamlayır.
Həm qədim türk, həm də şumer
mifologiyasında yaranışın ilkin substansiyaları
başlanğıc ünsürləri hesab edilən Göy,
Su, Hava və İşıq (Şumerlərin allahları
panteonunun ali şurası Su-Enki, Göy-An, Hava-Enlil,
İşıq-Nusku) vəhdəti ilkin kosmosu yaradır.
İlkin kosmos sferasında su güzgü rolunu
oynadığından kahin və qamların formalaşdırdığı
bu model belə nəticəyə gətirir ki: Kainat
güzgü simmetryasına malikdir. Yaxud: “Yer üzərində
nə varsa, hamısı Yuxarı dünyanın, allahlar
dünyasının (ulduzlu göyün) şəkli, əksi,
yaxud surətidir.
Araşdırmalarımız göstərir ki, qədim
dünyanın yaranış haqqındakı bu təsəvvürləri
onların həyatında geniş yer tutub, qayaüstü təsvirlərdə,
relyefli şəkillərdə, sümük, güzgü və
digər predmetlər üzərində çəkilmiş təsvirlərdə
kodlaşdırma üsulu kimi istifadə olunub. Bu üslub
onomastik terminlərin formalaşdırılmasında, indiyədək
oxunması müşkülə çevrilən sirli Etrusk
yazılarında da özünü göstərir.
Etrusk yazılarından bir neçə nümunəni nəzərdən
keçirməklə yuxarıda bəhs etdiyimiz gizli yazı
üslubunu əyani şəkildə görmək və
güzgü üzərindəki yazını asanlıqla
oxumaq mümkündür.
Hammü-Ümman (dəniz), Zurvan-Navruz,
Köküdey-yeddikök, Tuxulxa – Ağlı küt (Demon),
Xufu- Üfüq mənasına gəlir. Həmin
terminlərin məna açımının doğruluğu təkcə
sadə mexaniki əks oxunuşda deyil. Bunların hər
birinin izahı və əsaslandırılması, müxtəlif
vaxtlarda çap etdirdiyim “Oğuz dünyanı dərketmənin
açarıdır” (Bakı, 2000), “Məxvilik qrifi, yaxud Mif,
Fəlsəfə, din və dil düyünü” (Bakı,
2002), “Türk-şumer dünyagörüşü və dil”
(Bakı, 2005-ci il kitablarımda verilib.
Lakin bunların hər birinə dair qısaca şərh
də vermək mümkündür. Məsələn, Nammü ilahəsi
şumer əsatirlərində Okean suyunun
dərinliyində yaşayan bütün varlığın
böyük anası adlandırılır. Göründüyü
kimi termin kimi işlənən Nammü adı okeanla, Su ilə
bağlıdır və “Ümman” dual yanaşmada onun əsl
səciyyəsini göstərir.
Zurvan
zamanın, yaranışın başlanğıcını
qoyan allah adıdır. Əks
oxunuşdakı Novruz da yaranışla, ilin yeni tsiklinin
başlanması ilə bağlıdır. Bunların hər
ikisi isə 4000 il qabaq Sur
bürcünün mart ayının 21-də, gecə-gündüz
bərabərliyi zamanı səmadan çıxması əlaməti
ilə əlaqəli təsəvvürlərlə
bağlıdır.
Xufu adının Üfüqlə
bağlılığını əks etdirən dəlil isə
qəbirüstü yazıdır.
Elmi ədəbiyyatda və tədris vəsaitlərində
bir tərəfdən Babəkin başçılıq etdiyi
xürrəmilər hərəkatı Azərbaycan
xalqının azadlıq mübarizəsinin şanlı səhifəsi
kimi təsvir olunur, digər tərəfdən xürrəmilər
şad, şən, kefcil və şəhvətpərəstlər
kimi təqdim edilir. Bu cür yanaşma təbii ki,
yanlışdır. 20 il müddətində
güclü xilafət ordusuna kefcil və şəhvətpərəstlərin
mütəşəkkil bir qüvvə kimi layiqli müqavimət
göstərə bilməsi heç bir məntiqə
sığmır.
Yanlışlığın əsası qam jarqonu kimi
formalaşdırılan “xürrəm” termininin düzgün
başa düşülməməsi ilə əlaqədardır. “Xürrəm” əkslik və
inikas prinsipinə uyğun sağan sola
oxunduqda “Mərrux” ifadəsi alınır. Bu
çoxallahlılıq dövründə müharibə və
şücaət allahının adıdır. Onu şumerlər Marduk, farslar Bəhram
adlandırıb. Xürrəmilərin
qırmızı geyimləri və qırmızı
bayraqları da müharibə və şücaət allahı
Mərrixin, Marsın rəngləridir. Tarixən,
elə indinin özündə də Marsın
qırmızı rəngli olması barədə təsəvvürlər
məlumdur.
“Xürrəm” ifadəsinin kodununun açılması həm
də Xürrəmilər haqqında kök salmış
yalnış fikirləri aradan götürməyə imkan
verir. Etrusk mətinlərini araşdırarkən çox
sayda Azərbaycan dilində indi də işlənən söz
və ifadələrə rast gəlmək
mümkündür.
Etruskları
qədim sirli xalq adlandıran rus tədqiqatçısı
A.Navqovitsın yazır: “Etrusk xalqının sirliliyi praktiki
olaraq hər şeydə təzahür edir. Onların dili məlum
deyil, yazıları açılmayıb, etnik mənsubiyyətlərinin
mənşəyi aydın deyil...” A.E.Navqovitsının həmin
kitabındakı “Alpna (alpan) və Kulsu” məqaləsində
miladdan əvvəl V-III əsrlərə aid edilən ikisifətli
allah təsviri üzərində “alpan türke”
yazıldığı qeyd edilsə də, nədənsə
bu ifadəyə diqqət yetirilmir. Güzgü
qaydası ilıə oxuya bildiyim yazıların ən əhəmiyyətlisi
Lemnos adasından tapılmış daş sütün üzərindəki
yazıdır.
Əlində qalxan və iki ağızlı balta
tutmuş döyüşçü təsvirini dövrələyən
yazı bir çox tədqiqatçılar tərəfindən
araşdırılıb və nəticə əldə edilməyib. Qədim
İtalyan əlifbası ilə yazılan həmin
yazıları oxumaq ona görə mümkün olmayıb ki,
yazı güzgü üsulu ilə yazılıb. B.e.ə
VII əsrə aid edilən bu yazı əksər qədim dillərdə
araşdırılsa da, türkcə ola
bilməsi fikri yaxına buraxılmayıb. Görünür,
türklərin həmin dövrdə Anadolu
yarımadasında, Avropa ilə Asiyanın qovşağında
mövcudluğunu qəbul etməyən konsepsiya bu
yazının da oxunmasına maneçilik törədib.
Döyüşçü təsvirini əhatələyən
yazının aşağı sətrində “Qan alam minim ul”
sözləri yazılıb. Sütunun sol tərəfində
döyüşçü təsvirinin önündəki
yazı belədir: “ Ukan ike hücum aparsn
axşam”.
Sağ tərəfdə
yuxarıdan aşağı yazılan sətirin axırı zədələndiyindən
tam oxunmur. Başlanğıc hissə isə belədir.
“Aklem gel üzge...” Bu kitabədəki
yazının dəyəri ondadır ki, buradakı yazılar
Azərbaycan dilində, ümumiyyətlə, türk dillərində
məlum olan yazıların ən qədimidir. Belə ki, türk dillərində məlum olan
yazılı abidələrin ən qədimi Altun
döyüşçü qəbrindən tapılan yazı
hesab olunur. Cam üzərində yazılan
“Eşik xan öldü, başın sağ olsun” yazısı
miladdan öncə V əsrə aid edilir. Güzgü
üsulu ilə oxuduğum bu yazının tarixi isə həmin
yazıdan 200 il qabağa m.ö.VII əsrə
aiddir.
Yazıdakı bütün kəlmələr müasir
Azərbaycan dilində başa düşülən sözlərdir. Təkcə
“Ukan” kəlməsindən başqa. “Ukan”
ifadəsi görkəmli mifoloq alim M. Seyidov tərəfindən
ətraflı təhlil edilib. Qədim türk dillərində
“ oğan”, “uğan” şəklində işlənən bu
ifadənin “ qüdrətli”, “bacarıqlı”, “qadir xan” mənalarında
işləndiyi M.Seyidov tərəfindən vurğulanır. Bunu nəzərə alsaq,
döyüşçü təsviri ətrafındakı
yazı “Qüdrətli xan iki hücüm aparsın axşam”
mənasını verir.
Bəs Qafqaz Albanlarına məxsus kitabələrin dili
necədir? İndiyədək tədqiq olunmuş kitabələrdə
Azərbaycan dilli ifadələrə təsadüf olunurmu?
Belə yazıların olduğunu
araşdırmalarımız təsdiq edir. Mingəçevir yaxınlığında arxeoloji
qazıntılar zamanı tapılmış şamdan üzərindəki
yazı Azərbaycan dilindədir. Üç rəqəmdən
və iki sözdən ibarət yazı belə oxunur: “774 (dən)
324 (ə) qibi 450 il”. Bu 774-cü ildən 324-cü ilə kimi
450 il deməkdir. Həmin
yazı Alban tarixinin bəzi qaranlıq məqamlarına da aydınlıq
gətirməyə imkan verir. Lakin bu yazının
başlıca cəhəti ondan ibarətdir ki, yazıda latın qrafika¬sından istifadə olunub, həm
də o Azərbaycan dilində başa düşülür. Latın qrafikası ilə yazılan “qibi” və “il”
ifadələri bu kitabənin Alban əlifbasının ya¬radıldığı
dövrdən əvvələ məxsusluğunu sübüt
edən dəlildir. Yazı M. Kalankatlının Alban
tarixi kitabında göstərilən “Yafəsdən Tiqrana qədər
450 il müddətində 44 çar olub” fikrini əks etdirən
yazıdır. Həm də burada mətnşünaslıqla
işləməyə üstünlük verən tarixçilərin
nəzərindən qaçan mühüm bir məqam da var.
M. Kalankatlının “Alban tarixində” 450 il müddətində
44 çar olduğu göstərilsə də, kitabda 45
çar adı var. Buradan aydın görünür ki,
Tiqranın adının (erməni çarı II Tiqran nəzərdə
tutulur) mətnə əlavə edilməsi zamanı çar
siyahısının 44 olduğuna diqqət yetirilməyib.
Latın qrafikalı qədim yazılara Azərbaycanın
digər ərazilərində də təsadüf olunur. Gəmiqaya qayaüstü təsvirlərində
keçi şəkli ətrafında latın qarafikası ilə
yazılmış “keçi”, at üstündə oxatan pozasında
dayanan insan fiquru ətrafında “ovço“ sözlərinin
yazıldığını müəyyən etmişdim. Bu təsvirlərin tarixini AMEA Arxeologiya və
Etnoqrafiya İnstitutu b.e.ə. II minilliyə aid edir.
Latın qrafikalı əlifbadan Qafqaz Albaniyası ərazisində
hələ cox qədim zamanlardan istifadə edildiyi barədə
M.Kalankatlının məlumatını yada salmaq yerinə
düşər: “Yazısı olan xalqlar bunlardır: yəhudilər
və latınlar, hansı ki, /bu yazıdan/ romalılar,
ispanlar, yunanlar, midiyalılar, ermənilər, aluanlar istifadə
edir.”
Razim Əliyev
araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 26 may.- S.14.