Ermənilərin hiyləsi
“Keşişlər
ağlaya-ağlaya: “Bizi əfv edin, bağışlayın” –
dedilər”
Ermənilərin hələ 1905-ci ildə Şuşada
tərətdikləri soyqırımlarla bağlı M.M.Nəvvab
“1905-1906-cı illərdə erməni-müsəlman
davası” kitabında yazır ki, “ermənilər
oğlanın cəsədinə olmazın işgəncələr
verdikdən sonra mən gizləndiyim yerə tərəf gəldilər. Qıfılın
sındırıldığını görüb içəridə
adam olduğunu bildilər. Onlar
zirzəminin qapısını açmaq istəyərkən
mən pəncərədən bir güllə atdım. Güllə bir erməninin dodağına dəyib
dişlərini tökdü. Həmin erməni
çığırıb qaçdı. O biriləri də
tez qapıdan uzaqlaşdılar. Ondan sonra Mesrop adlı
tanıdığım bir erməni gəlib divarın
dalından məni dilə tutaraq dedi ki, ağa
Şükür, sən çölə çıx, mən
səni ermənilərdən qoruyaram, qoymaram ki, sənə əl
vursunlar. Mən müsəlmanların
çörəyini yemişəm, sənə xəyanət
etmərəm. Mən ona cavab verdim:
- Siz erməni
tayfasına inanmaq olmaz. Sən deyirsən ki,
artıq müsəlmanlarla barışıq etmişik.
Əgər doğru deyirsənsə, get qazını və ya
Xosrov bəyi gətir, ondan sonra mən buradan çıxaram.
Bunu eşitcək Masrop acıqlanıb qazı və
Xosrov bəyin ünvanına söyüşlər
yağdırdı. Mən də cavab olaraq Masropun
özünü və keşişlərini söydüm.
Bu minvalla qatıqdan az-az içib vaxtımı
keçirirdim. Beşinci gün bir də
gördüm ki, qardaşımın səsi gəlir, musiqi səsi
də eşidilirdi. Eşiyə
çıxıb qardaşımla evə gəldim. O
insafsız erməni tayfası dükanda olan nəqd pulu və
malları, o cümlədən çuval-çuval quru meyvələri
və digər satış mallarının hamısını
talan və qarət etmişdilər.
... Xülasə,
sözümüz həmin yerdə qaldı ki, müsəlman
igidləri irəliləyərək ermənilərin evlərinə
od qoydular. Od-alov yuxarı
qalxdıqca ermənilər geri qaçırdı, səngərləri
isə boş qalırdı. Müsəlmanlar
isə onların səngərlərini ələ keçirib,
darmadağın edir və yandırırdılar. Müsəlmanlar hər tərəfdən irəliləyərək
ermənilərin mövqeyini ələ keçirirdilər.
Onlar Böyük kilsəni, Aşağı
meydanı və Qalanı da tutdular. Ermənilərin kişi, övrət və uşaqları
üz qoydular qaçmağa. Onların bir
parası Üçmıxdan Daşaltı tərəfə
qaçdılar. Bir qismi isə əlacsız
qalıb övrət-uşağını götürüb
rus qazarmasına qaçıb doluşdular. Qazarma dolduğundan rusların böyüyü əsgərlərə
əmr etdi ki, daha oraya heç kimi buraxmasınlar.
Bu halda qımdatlardan biri olan Baxış bəyin
oğlu Kolya bir neçə övrət-uşaqla əlində
tüfəng, üstündə patrondaşlar dolu halda qazarmaya
gəldi. Ermənilərin
dediyinə görə, Kolya dünyaya gələndən onldan
mərdümazarlıqdan başqa yaxşı iş görməyiblər.
O rəngi qaçmış, titrəyə-titrəyə
qazarmaya girib gizləndi. Davanın
dördüncü günü bütün səngərlərin
igidləri birdən “Ya Əli” narəsi çəkib, hər
tərəfdən ermənilərin üzərinə
hücuma keçib, onların axırıncı qüvvəsini
darmadağın edib, bütün mülklərini
yandırıb qələbə bayrağını kilsənin
üstünə və Xəlifəli qapısına
sancdılar. Həmin gün isə erməni
məhəlləsinin sakinləri həyəcanlı kədər
və məlal içərisində teleqraf vurub rus dövlətindən
xahiş etdilər ki, bu fəsadı söndürmək
üçün cənabi-müstətab, sərkari-baiqtidar
şəriətmədar Şeyxülislam cənablarını
oraya (Qalaya) göndərsinlər”.
Əsərdə
Nəvvab məğlub olan ermənilərin
yaltaqlaşdığına diqqətə çəkir: “Xəlifə
elə ki gördü ermənilərin arvad-uşağı
ağlaşa-ağlaşa töküldülər onun
qapısına, tez durub kilsə paltarını geyib
böyük xaçı, kilsələrin böyük
keşişlərindən hər biri bir İncili əlinə
alıb, kilsə paltarları əyinlərində,
keşişlərin əllərində qiymətli bayraq,
neçə ruslar qabaqda papaqları ağacın
başında, naçalnik onların dalında və ermənilərin
nümayəndələri bunların dalınca musiqi
çala-çala gəldilər meydana doldular. Xəlifə
qabaqca, keşişlər əllərində xac və
İncil və bayraqlar bir parası ağlaya-ağlaya məscid
həyətinə daxil oldular ki, bizi əfv edin,
bağışlayın.
Həmin gün müsəlmanların əyan-əşrəfləri
və böyük alimləri müəyyən bi işlə
bağlı məscidə gəlmişdilər. Mən də
(Mir Möhsün Nəvvab) bir vacib işlə əlaqədar
oraya gəlmişdim. Məscidin həyətinə
çatanda qonşuluqdakı qapı açıldı.
Əvvəl oradan naçalnik çıxdı
və mənə yaxınlaşıb əlimdən tutaraq
“izvinite” sözünü deyib daxil oldu. Onun
arxasınca gələn erməni xəlifəsi də mənim
əlimi sıxaraq “bağışlayın” deyib içəri
daxil oldular. Bu zaman cənab Hacı Molla
Hüseyn qazı təşrif gətirdi. Onların
ardınca müsəlmanlar da məscidə daxil olub xəlifə
və keşişlərlə görüşdülər.
Bundan sonra xəlifə barışıq nitqinə
başladı. Bir qədər sonra məsciddən
çıxdılar. Cənab qazı və
müsəlmanların əyanları da onlarla erməni
meydanına tərəf yollandılar. Yenə
qabaqda naçalnik və ruslar müsiqi sədası
altında erməni məhəlləsinə doğru hərəkət
edirdilər.
Aman (sülh) bayraqlarından birini mən (Həvvab)
alıb iki ay məsciddə saxladım. Sonra
keşişlər gəlib həmin bayrağı geri istədilər.
Cənab Nəcəfqulu ağanın vasitəsilə
həmin keşişlərdən bir qəbz almaqla bərabər,
həm də bayraqla birlikdə məscidin qarşısında
Əfrasiyabın şəklini çəkdirdim. Bunu mən ermənilərin üstümüzə
böhtan atmaması üçün əyani dəlil kimi
çəkdirdim”.
Ermənilərin
vədinə xilaf çıxması dəfələrlə təkrar
olunur: “Ermənilərin bu növ siyasətinə və hiyləsinə
inanmaq, eləcə də sülh məramına bel bağlamaq
olmazdı. Çünki neçə dəfə
bu qərar ilə məsciddə, kilsədə və
qazının evində bütün keşişlər, xəlifənin
özü və erməni əyanları toplaşaraq
çoxlu nitqlər söyləmiş, xütbələr
oxumuş və dostluqdan danışmışlar. Amma axırı yenə mənasız olub. Belə ki, onlar, yəni ermənilər öz fitnə-fəsadlarından
əl çəkməyərək xalqın
rahatlığını kəsib onları qırğına
düçar etmişlər.
Üç
gün bundan sonra cənab Şeyxülislam Şuşa
şəhərinə təşrif gətirdi. Şəhər
əhalisi onu böyük ehtiramla qaşıladı.
Şeyxülislamı üç yüz atlı,
hörmətli şəxslər, alimlər, erməni
keşişləri və xəlifəsi, eləcə də
erməni böyükləri faytonlarda, otuz nəfər
atlı kazaklar sursatları ilə birlikdə müşayiət
edirdilər. Onlar şəhərə daxil olaraq
cənab qazının evində qərar tutdular.
Elə ki
sabah oldu, yenə alimlər, seyidlər, əyan-əşraflar,
ermənilərin xəlifəsi, keşişləri və əyanları
cənab Şeyxülislamın hüzuruna gələrək,
xoş gəldin etdilər. Bundan sonra Şeyxülislam buyurdu
ki, ey erməni və müsəlman camaatı! Bir para başqa
vilayətlərdə fitnə-fəsad işləri vəba xəstəliyi
kimi yayılarkən məscidlərdə və
yığıncaqlarda mərifət əhli Şuşa
qalasının erməni və müsəlman əhalisinin
mehriban dolanmağını misal gətirərək,
iğtişaş salanları məzəmmət edirdilər.
Onlar Avropanın Paris şəhərində olan xoş
davranışı Qafqaz şəhəri içərisində
Şuşa əhalisinin mehriban münasibətləri
ilə müqayisə edirdilər.
Mənə məlumdur ki, siz iki tayfa, yəni erməni və
müsəlmanlar keçmiş zamanlarda qardaş kimi
dolanmısınız. Hətta Məlik Şəhnəzərin
qızı Hurizad xanımı mərhum İbrahim xan
özünə halal övrət edib, qohum olublar. Indi
sizdən sual edirəm: bu fitnə-fəsada nə bais olur? Aramızda din-məzhəb davası, namus məsələsi
yoxdur. Bəs nə üçün bir
neçə şeytan cildinə girmiş insanların fitnə-fəsadına
uyaraq bu qədər qanların tökülməsinə,
malların tələf olub, mülklərin
dağılmasına və yanmasına bais olursunuz? Qiyamət günü Allah-təalanın
qarşısında bu bəd əməlləriniz
üçün cavab verəcəyinizi unudursunuz? O,
tezliklə zalım ilə məzlum arasında ədalətlə
divan edəndir. Tövbə edib Allah yoluna
qayıdın. Bir də belə fitnə-fəsadlar
törətməyin. Fitnə-fəsad
törətməyə çalışan bir para adamların
sözünə qulaq asmayın. Onlar
öz cahillikləri ilə sizin rahatlığınızı
əlinizdən alıb, öz fitnələri ilə sizi
qırğına verirlər. Bununla bir məqsədə
və ali mərtəbəyə nail olmaq
qeyri-mümkündür.
Xülasə, o biri gün səhər tezdən cənab
Şeyxülislam məscidə təşrif gətirdi. Yenə də
erməni və müsəlmanlar məscidin ətrafına
toplaşdılar. Şeyx həzrətləri
burada da çıxış edərək, onların
bütün fitnə-fəsadlara son qoymalarını və
mehriban dolanmalarını nəsihət etdi. Hərbi qubernator da camaata elan etdi ki, aranızda gedən
vuruşlara son qoymaq və hər iki tayfa (erməni və
müsəlman) arasında sülhü bərqərar etmək
üçün dövlət məni buraya qubernator təyin
etmişdir. Hər hansı bir fitnə-fəsada
görə mən məzlumun tərəfində olub
zalımı tənbeh edəcəyəm. Buna
mənim səlahiyyətim var.
Buradakı çıxışlardan sonra onların
hamısı erməni kilsəsinin yanına gəldilər. Burada da erməni
xəlifəsi və qubernator çıxış edib,
hamını fitnə-fəsadlardan əl çəkib əmin-amanlığı
qorumağa çağırdılar. Din xadimləri və
qubernator bu iki tayfa arasında sülh yaratmağa
çalışdıqları vaxt xəbər gəldi ki, Bəng
tərəfdə ermənilər toplaşıb müsəlman
köçərilərinin yolunu kəsiblər. Belə ki, min nəfərəçən əlsiz-ayaqsız
övrət-uşaq, qoca kişilər və onların
heyvanları yığılıb o tərəfdə meşədə
qalıblar.
Bu xəbər şəhərə çatan kimi, dərhal
Ağdama və Bağlar əhlinə müxtəlif
kağızlar yazıb göndərdilər. Dərhal
altı yüzə qədər silahlı atlılar cəm
oldular və üz qoydular Bəng tərəfə. Ermənilərin səngərlərinə bir
güllə atımlıq məsafədə düşüb
dəstələr təşkil etdilər. Ermənilər xəbərdar olan kimi qorxuya
düşdülər və bir neçə ermənini
onların hüzuruna göndərdilər ki, müsəlmanların
gəlişlərinin səbəbini öyrənsinlər.
Atlılar həmin ermənilərə bildirdilər ki, gəlmişik
köçərilərin yollarını kəsənlərə
layiqli cəza verək ki, bundan sonra bir də belə iş
görməsinlər.
Ermənilər dedilər ki, biz onların yolunu kəsməmişik. Ola bilsin ki, köç
tayfası bizim ermənilərlə dava ediblər və bunun nəticəsində
bir-iki adam ölübdür. Xülasə, atlılar köçərilərin
yolunu açdılar, onlar sərbəst gəlib oradan
keçərək öz oymaqlarına tərəf yollandılar.
Həmin günün sabahı xəbər gətirdilər
ki, erməni tayfası Əsgəran səngərlərinə
girərək yolla gəlib-gedəni qəflətən
güllə ilə vurub öldürür, yaxud yaralayır. Həmin saat, yəni xəbər
gələn kimi qubernatorun əmri ilə bir dəstə kazak Abbas bəy Talıb bəy oğlunu
götürüb Əsgərana tərəf yollandılar. Kazaklar Abbas bəy Talıb bəy oğlu ilə bərabər,
erməniləri həmin səngərlərdən
çıxarıb dağıtdılar. Ermənilər
isə Əsgəran səngərlərindən
çıxarıldıqdan sonra onlar Xanabad kəndinə
hücum edirlər. Onlar kənddə Həsənağa
Süleyman xan oğlunun mülkünü, böyük və
gözəl imarətlərini darmadağın edərək,
mal-dövlətini talan etmişlər.
Bundan sonra ermənilər Badara kəndinə hücum
çəkdilər. Onlar həkim Mirzə Allahqulu oğlunun evini hər tərəfdən
mühasirəyə alaraq od vurdular. Bu zaman Mirzə Allahqulu oğlu öz övladları
Cahangir bəy və Kərim bəylə bu əhvalatdan xəbərsiz
içəridə işlə məşğul idilər.
Ermənilərin bir qismi isə içəri doluşaraq Mirzə
Allahqulu oğlunu və övladlarını, eləcə də
nökərlərini övrət-uşaqları ilə birlikdə
qətlə yetirib mal-dövlətlərini talan etdilər...”
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 27 may.- S13.