Makedoniyalı fatehin iki taleyi: Aleksandr və
İsgəndər
Hər şey qeyri-adi
idi, sanki bir an içərisində baş verirdi...
I yazı
O,
dünya tarixinin ən parlaq, ən məşhur və ən
sirli şəxsiyyətlərindəndir. Makedoniya
hökmdarı II Filippin (bizim eradan əvvəl 359-336-cı
illərdə hakimiyyətdə olub) oğlu olan Aleksandr
atasının yunan şəhər-dövlətlərinə
qarşı apardığı vuruşlarda özünü cəsur
igid kimi göstərirdi. B.e.ə. 338-ci ildə
Xeroneya şəhəri yaxınlığında II Filippin
yaxşı təşkil olunmuş, yüksək nizamlı
ordusu ilə məşhur natiq Demosfenin rəhbərlik etdiyi
birləşmiş Afina-yunan qoşunları arasında
qanlı və çətin döyüş oldu. Bu döyüş makedoniyalılara qələbə,
yunan şəhər-dövlətlərinə məğlubiyyət,
18 yaşlı Aleksandara isə qeyri-adi qəhrəman
şöhrəti gətirdi. Onun bu
döyüşdə göstərdiyi sərkərdəlik
qabiliyyəti dillərə düşüb gənc
döyüşçünün coşğun fatehlik arzusunu
daha da alovlandırdı.
II Filipp Yunanıstanı fəth etdikdən sonra o
dövrün qüdrətli dövləti İrana
qarşı yürüşə hazırlaşdı. İran
imperiyası Əhəmənilər sülaləsi tərəfindən
idarə olunurdu və daim Yunanıstanla müharibə edirdi.
İranı məğlub etmədən Şərqi
fəth etmək mümkün deyildi. Lakin
bu, II Filippə qismət olmadı. Yürüşdən
qabaq ona sui-qəsd edib öldürdülər. Aleksandr 20 yaşında hökmdar elan edildi.
Makedoniyalı
Aleksandrın fatehlik tarixi
Anadan sanki bir cəngavər kimi doğulmuş Aleksandr gənc,
coşğun, hədsiz inadcıl və iradəli idi. İçində
alovlanıb-yanan passionar enerji onu hər an
döyüşlərə itələyirdi. Atasının
Şərqə yürüş planı bir ideya kimi onu özünə
əsir etmişdi. O, Şərqin fəthi
ideyasını özünün və Makedoniya dövlətinin
amalı kimi hər kəsə aşılamağı
bacardı. Hakimiyyətə gələndən cəmi 2 il
sonra 22 yaşlı sərkərdə b.e.ə. 334-cü ildə
özünün 30 minlik piyadadan və 50 minlik atlı
döyüşçüdən ibarət ordusuna Şərqə
yürüş komandası verdi.
İlk döyüşlərdə
qarşısını kəsən İran ordusunu məğlub
edib, Misirə doğru hərəkət etdi. Finikiyada ona
çox ciddi müqavimət göstərən Tir şəhərini
dağıtdı. Ardı ilə
Finikiyanın başqa şəhərlərini tutdu. Misir kahinləri Makedoniyadan gələn bu qeyri-adi
güc sahibini göylərin sakral-mistik iradəsi
(yazısı) kimi qiymətləndirib, onun tanrı-firon
olduğunu elan etdilər. Ona görə də
Misir döyüşsüz təslim oldu.
Əsas döyüş Yunanıstanın tarixi və
daimi rəqibi İranla olmalı idi. İran hökmdarı
III Dara Makedoniyalı Aleksandra qarşı o dövrün hərbi
göstəriciləri baxımından çox böyük və
hərbi cəhətdən mükəmməl təchiz
olunmuş qoşunla çıxdı. Dünyanın
bu iri hərbi qüvvələri arasında b.e.ə. 334-331-ci
illərdə üç yerdə çoxlu döyüşlər
oldu və nəhayət, sonuncu – Qavqamela (Cancal) adlanan yerdəki
döyüşdə İran ordusu qəti məğlubiyyətə
uğradı. Yunanlar İran şəhərlərini
tutub talan etdilər.
İsgəndər Mərkəzi Asiyanı tutub Hindistana doğru irəliləməyə başladı. Lakin uzunillik müharibələr ordunu gücdən salmış və ordu tədricən formadan düşmüşdü. Bu, özünü hindlilərlə döyüşlərdə açıq şəkildə göstərməyə başladı. Artıq döyüşməyə gücü çatmayan ordu böyük itkilər verməyə başladı. Bu, ordudakı əhvali-ruhiyyəni dəyişdi. İndi hamı döyüşlərdən bezmişdi. Aleksandr geri qayıtmağa məcbur oldu.
Makedoniyalı Aleksandr üç qitədə (Afrika, Avropa və Asiyada) Balkan yarımadası və Misirdən başlayaraq Hind çayına qədər çox böyük bir ərazidə nəhəng imperiya qurmuşdu. Bu imperiyada müxtəlif etnoslar, dillər, mədəniyyətlər və fərqli iqtisadi-təsərrüfat tipləri vahid dövlətdə birləşmişdi. Aleksandr Babil şəhərini özünə paytaxt seçib, imperator həyatı yaşamağa başladı.
Onun paltarları qiymətli daş-qaşla bəzənmişdi. Ətrafında siyasi və mistik kult qurulmuşdu. Aleksandar təkcə siyasi hakimiyyətin yox, eyni zamanda sakral-mistik hakimiyyətin daşıyıcısı hesab olunurdu. Kahinlər onu tanrı elan etmişdilər. Bu qeyri-adi güc sahibini insanlar mistik varlıq hesab edərək ona səcdə edirdilər.
Lakin hökmdar-tanrı Aleksandrın bu həyatı uzun çəkmədi. O, b.e.ə. 323-cü ildə qısamüddətli xəstəlik keçirdi və 33 yaşında vəfat etdi. Aleksandrın cəsədini onun ilk dəfə tanrı-firon elan edildiyi Misirə aparıb, bünövrəsini özü qoyduğu Aleksandriya şəhərində dəfn etdilər. Makedoniyalı fatehin 33 illik cismani ömür limiti tamamlandı.
Aleksandrın mistik 33 ili
Aleksandr cəmi 33 il yaşadı. Bu 33 il qədim dünyanın tarixində ildırım kimi çaxdı. Dövlətlər və insanlar nə baş verdiyini anlamağa imkan tapmadan onun əsarəti altına düşdülər. Hər şey qeyri-adi idi və sanki bir an içərisində baş verirdi. Bu «bir an» 33 il çəkdi. 33 il Aleksandrın sadəcə bir insan ömrü idi. Lakin bu ömür başqa insanların nəzərində bir tanrı-hökmdarın yer üzündəki 33 illik zühuru idi.
Aleksandrın ilahiləşməsi dövr insanlarının şüurunun mifoloji-sakral spesifikası ilə şərtlənirdi. Dini-mifoloji düşüncə qanunlarına görə, hökmdar insanların profan dünyası ilə sakral göylər aləmi arasında vasitəçi – mediator idi. Ona görə də bir çox dövlətlər və xalqlar Aleksandrın gəlişini göylərin iradəsi kimi qəbul edirdilər.
Onun 33 il yaşamasının özündə də
bir mistika var. Şərq mifoloji-mistik ənənələrində
33 rəqəmi magik mənaya malik idi. Maraqlıdır ki,
oğuz türklərinin mifologiyasında 33 rəqəmi həyat
dünyası ilə ölüm dünyası
arasındakı hüdudu müəyyənləşdirirdi: 33
universumuna çata bilmək ölüm – xaos dünyasının
sərhəddinə çatmağın və o biri dünyaya
keçməyin şərti hesab olunurdu. Ölmüş
insanların ruhunu ölüm dünyasına yola salan şaman
Dəli Domrul ruhu qəbul etməli olan ölüm mələyinə
xidmət haqqı olaraq məhz 33 axça ödəyirdi.
Oğuz şamanları ruhlar dünyasına getmək
üçün 32 can qurban verir, 33 can kimi özləri
müvəqqəti ölüb (ritual ölümü
keçirib), qısa müddət
üçün xaosa daxil olurdular. Təsadüfi
deyil ki, ölüm – xaos dünyasına «33» universumu ilə
adlayan Aleksandrın epik-mifoloji obrazı oğuzların epik ənənəsində
onların ulu əcdadı mifoloji Oğuz kağan obrazı ilə
qovuşub. Hər ikisi ilahi hakimiyyət
simvolu kimi buynuzlu hökmdar hesab olunan Aleksandr və Oğuz
kağan şərq epik-mifoloji ənənəsində diri ikən
ölüm dünyasına – Zülmət ölkəsinə səfər
edirlər.
Makedoniyalı
Aleksandr tipində liderlərin 33 il
yaşaması səbəbi biz insanlara hələ aydın
olmayan tarixi qanunauyğunluqla bağlıdır. Belə insanlar passionar tiplər – coşqun,
aşıb-daşan və qarşısıalınmaz daxili
enerjiyə malik adamlar olurlar. Onlar
uşaqlıqdan qeyri-adi güc və qabiliyyətlərlə
doğulur, bu güc özünü tez bir zamanda büruzə
verib həmin insanları hamıdan irəliyə – hakim
mövqeyə çıxarır. Və
belə insanlar qısa bir müddətdə öz həyat məqsədlərini
həyata keçirdikdən sonra dünyanı, bir qayda olaraq,
tez bir zamanda tərk edirlər.
Maraqlıdır ki, tarixdə bir çox passionar
hökmdar Makedoniyalı Aleksandrın taleyini «təkrarlayıb». Bunlardan biri
orta əsrlər tarixinin ən parlaq simalarından biri Səfəvilər
sülaləsindən olan Azərbaycan hökmdarı Şah
İsmayıl Xətaidir (1487-1524). O, mistik şəcərəyə
malik idi. Babaları təriqət
başçıları idi və qeyri-adi adamlar hesab
olunurdular. Körpəlikdən siyasi təqiblərə
məruz qalan İsmayıl 7 yaşında artıq rəsmi Səfəviyyə
ordeninin başçısı idi. 13
yaşında (1501-ci ildə) şah elan edildi və Azərbaycan
taxtına oturdu. Hələ
uşaqlıqdan səvəfiyyə ordusuna sərkərdəlik
edən İsmayıl döyüşlərdə
Makedoniyalı Aleksandr kimi qeyri-adi şücaət və
heç kəsin təkrarlaya bilməyəcəyi qəhrəmanlıqlar
göstərirdi. Ordu və xalq onu ilahi
gücün təcəllası (zühuru, təcəssümü)
hesab edirdi. O, 14 illik hakimiyyəti dövründə 14
ölkəni fəth etdi.
Böyük tarixi işləri Makedoniyalı Aleksandr kimi
qısa müddət ərzində həyata keçirən
Şah İsmayıl Xətai öz «sələfi» kimi
çox yaşamadı. Onun da ölümü mistik oldu. O,
şir ovunun həvəskarı idi. Şir
ovlamaq üçün Şəki vilayətindəki Baba
dağına gəlmişdi. Bu
dağın magik-mistik qüvvəyə malik olduğunu
şaha söyləyib, onu dağdakı şiri ovlamaqdan
saxlamaq istədilər. Lakin o, ova gedib
şiri öldürdü. Qayıtdıqdan
sonra Makedoniyalı İskəndər kimi qızdırması
qalxdı və qısamüddətli xəstəlikdən
sonra 38 yaşında vəfat etdi. Tarix dünyanın
qanunauyğunluqlar əsasında qurulduğunu bir daha təsdiq
etdi...
Makedoniyalı Aleksandr b.e.ə. 323-cü ildə vəfat etdi və indi onun ölümündən 2333 il keçib. Tarix ona iki ömür yazdı. O, bunlardan birincisini Aleksandr adı altında 33 il yaşadı, ikincisini isə İsgəndər adı altında 2333 il. Birinci ömrünü ona Uca Allah, ikinci ömrü isə Şərq epik mədəniyyəti bəxş etdi. Hələ öz sağlığında insanlıqdan çıxarılıb tanrılaşdırılan Aleksandrın adını Şərq epik tarixə İsgəndər adı ilə həkk etdi. İsgəndərin tarixi Aleksandrın tarixindən uzunömürlü və əbədi oldu. Aleksandr adı dünyada nə qədər geniş yayılıbsa, İsgəndər adı da Şərq-müsəlman mədəniyyətində bu gün də yaşayan məşhur addır. Və təsadüfi deyil ki, Şərq tarix kitablarında Makedoniyalı Aleksandrın adı bu gün daha doğma olan «Makedoniyalı İsgəndər» kimi yazılır.
Tanrı-firon və transmilli insan
Makedoniyalı İsgəndər 33 illik ömrü çərçivəsində Misir və İran kimi nəhəng dövlətləri fəth etməklə onların mədəniyyət tarixini də kökündən dəyişdi. Maraqlıdır ki, birincisi Afrikada, ikincisi isə Asiyada yerləşən Misir və İranda onların «əbədi dövlət» ideyasını alt-üst edən sərkərdəyə münasibət eyni cür oldu. Aleksandrın bu ölkələri fəth etməsi ilə onların milli kimlik təsəvvürü və milli tarix haqqındakı düşüncələrinə böyük zərbə dəydi. Həm misirlilər, həm də iranlılar özlərini məğlubedilməz, dövlətlərini isə əbədi sayırdılar. Aleksandr onları məğlub edib, dövlətlərini özünə tabe etməklə bu təsəvvür və tarixi sarsıtdı. Lakin hər iki xalq bu milli sarsıntıdan tarixin sınanmış milli özünüyaşatma mexanizmi ilə qurtuldu. Əvvəlcə milli özünüqoruma instinktinin təsiri altında makedoniyalı fatehi həm Misirdə, həm də İranda işğalçı saydılar. Lakin bu instinkt özünü doğrultmadı. Çünki bu hal Misir və İran teokratik dövlətçilik ənənələrinə ziddi idi. Bundan sonra milli özünütəsdiq instinkti işə düşdü. Əvvəlcə Aleksandrı işğalçı kimi rədd edən Misir və İran aristokratiyası indi onu öz milli dövlətçilik teokratiyasına daxil edib, özününküləşdirməyə başladı.
Seyfəddin
Rzasoy,
filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 28 may.- S.14.