Makedoniyalı fatehin iki taleyi: Aleksandr
və İsgəndər
İsgəndərin tarixi Aleksandrın
tarixindən uzunömürlü
və əbədi oldu
II yazı
Bizim eranın
əvvəllərində Misirdə
Aleksandr haqqında bir roman yaradıldı. Uzun müddət
elə güman olundu ki, onu
Aleksandrın şəxsi
həkimi Kallisfen yazıb. Lakin sonralar məlum
oldu ki, həmin əsər Kallisfenə məxsus deyil. Ona görə də
həmin əsər tarixə «Saxta Kallisfenin əsəri» («Psevdo-Kallisfen» romanı) kimi daxil oldu.
Psevdo-Kallisfen romanında Aleksandr yadelli işğalçı
yox, doğma misirlidir. Romana görə, o, Filippin
doğma oğlu yox, Misir fironlarının
nəslindən olan kahin Neqtanebin oğludur. Həmin kahin-cadugər müəyyən
səbəblərdən Misirdən
Yunanıstana qaçıb,
orada magiya ilə Filippin arvadı Olimpiyanı aldadıb onunla cinsi yaxınlıq edib və bu
əlaqədən Aleksandr
dünyaya gəlib.
Beləliklə, Misir teokratik
ənənəsinə xidmət
edən bu romana görə, Aleksandr əslində misirlidir, Misir taxt-tacının qanuni varisidir və onun Misirə yürüşü heç
də işğalçılıq
yox, qanuni varisin ona məxsus
olan hakimiyyəti özünə qaytarmasından
ibarətdir. Beləliklə, Misir dövlətçilik
şüuru Aleksandrı
Misir teokratik ənənəsinə daxil
etməklə onun işğalının nəticələrini
bu yolla «zərərsizləşdirdi».
İran aristokratiyası da öz dövlətçilik
ənənəsini eyni
yolla xilas etdi. Əvvəlcə milli özünüqoruma
insinktinə uyğun olaraq İsgəndəri şər qüvvə hesab edən İran milli şüurunda bir müddətdən sonra milli özünütəsdiq
instinkti işə düşdü və onlar İsgəndəri özününküləşdirib İran teokratik ənənəsinə daxil
etdilər. İskəndər həmin ənənədə
Filippin oğlu yox, qız nəvəsidir.
II Dara Filippin
qızına evlənib,
sonra qız Filippin sarayına göndərilib, İsgəndər
də orada dünyaya gəlib. Beləliklə, II Daranın oğlu,
III Daranın isə ata bir – ana
ayrı qardaşı
olan İsgəndər
bu halda İran taxt-tacının qanuni varisi – sahibi idi. İsgəndər haqqında əsl
həqiqəti isə
dünyaya XII əsrdə
dahi Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvi (1141-1209) bəyan
etdi.
Nizaminin
İsgəndər obrazı
Nizami Gəncəvi
Şərq və ümumən dünya ədəbiyyatının görkəmli
simasıdır. O, Şərqdə
ilk dəfə olaraq ədəbiyyatı epik-nağılçılıq
üslubundan xilas edib, ona tamamilə
yeni roman təfəkkürü,
yeni ədəbi-estetik
normalar gətirərək,
ədəbiyyatda özündən
sonra neçə əsrlər davam etmiş ədəbi məktəbin əsasını
qoydu. Beş poemanın müəllifi
olan Nizaminin Makedoniyalı Aleksandrdan bəhs edən monumental əsəri «İsgəndərnamə»
adlanır. Həmin əsər
iki hissədən ibarətdir. «Şərəfnamə» adlanan
birinci hissədə İsgəndərin fütuhatından,
«İqbalnamə» adlanan
ikinci hissədə isə onun alim,
filosof və peyğəmbər taleyindən
bəhs olunur.
Nizami «Şərəfnamə»də
İsgəndərin kimliyi
məsələsinə toxunub,
bu barədə Rum və İran əfsanələrini rədd
edərək onun Filippin doğma oğlu olduğunu göstərib. Nizamiyə qədər Şərq
ədəbiyyatında İsgəndər
obrazı var idi. Nizami öz əsərini
yaradarkən özünəqədərki
ənənənin İsgəndər
haqqındakı əfsanə
və rəvayətləri,
sadəcə nağılvari
təsvir etməkdən
ibarət olan üslubundan imtina edib, yeni ədəbi
üslub yaratdı və bununla da dünya ədəbiyyatına
tamamilə yeni tipli insan obrazı
gətirdi. Nizami İsgəndəri
şairin təbiət,
cəmiyyət və zamanın harmoniyası haqqında fəlsəfi görüşlərini özündə
təcəssüm etdirən
yeni tipli hökmdar obrazıdır.
Bu obraz çox
mürəkkəb struktura
malikdir. Nizami filosof
şair idi. Onu təkcə bir insanın, yaxud bir xalqın yox, bütün insanlığın taleyi düşündürürdü. Yaratdığı şah obrazları
içərisində İsgəndər
sonuncudur. Bu cəhətdən
Nizaminin insan, cəmiyyət, sosial münasibətlər, insan
və zaman, insan və təbiət,
elm və cəmiyyət,
insan və tanrı və s. haqqında bütün fəlsəfi ümumiləşdirmələri
onun yaratdığı
İsgəndər obrazında
mərkəzləşib. Təsadüfi deyil ki, Nizami
öz yaratdığı
obrazla, əslində İsgəndər haqqındakı
bütün digər ədəbi ənənələri
aradan qaldırıb onun ədəbi taleyini birdəfəlik müəyyənləşdirdi.
İsgəndərin Şərq-müsəlman mədəniyyətindəki
yeri islamın müqəddəs kitabı
olan «Quran»da ona yer verilməsi
ilə bağlıdır. Müqəddəs kitabın 18-ci surəsinin
(«Mağara») 83-98-ci ayələri
ona həsr olunub. Həmin ayələrdə Cənab
Allah Məhəmməd peyğəmbərə
onun haqqında bir hekayət danışıb:
Ayə
83: «(Ya Məhəmməd)
Səndən Zülqərneyn
barəsində soruşarlar.
De ki: «Onun barəsində sizə bir hekayət (bəzi xəbərlər)
söyləyəcəyəm». Ayə 84: «Biz onu (İsgəndəri – S.R.) yer
üzərində möhkəmlədib
qüvvətləndirdik və
hər şey verdik (hər şeyin yolunu ona öyrətdik)». Digər (85-98) ayələrdə İsgəndərin qərbə,
şərqə və
şimala səfərlərindən,
müxtəlif vəhşi
tayfalara, o cümlədən
Yəcuc-Məcuclara rast
gəlməsindən, onların
qabağını almaq
üçün tikdirdiyi
səddən bəhs olunur. Bu ayələrdə
İsgəndər dünyanı
gəzən və vəhşi tayfaları haqq yoluna dəvət
edən peyğəmbərdir.
Azərbaycan xalq əfsanələrində
İsgəndər
İsgəndər haqqında tarixi,
epik, xroniki, ədəbi və s. məlumatlar eyni zamanda folklorlaşaraq xalqın yaddaşına daxil olub. Bu baxımdan Azərbaycan folklorunda İsgəndərlə
bağlı çoxsaylı
əfsanələr var. Həmin
mətnlərdə İskəndər
öz tarixi prototipindən tamamilə fərqli olub, xalq müdrikliyinin bütün gözəlliklərini
özündə əks
etdirən obrazdır.
Əfsanələrdə İsgəndər Böyük İsgəndər,
Buynuzlu İsgəndər,
İsgəndər Zülqərneyn
və s. adlar altında təqdim olunur. Əfsanələrə
görə, o, Dərbənd
qalasını, Şirvan
ölkəsinin qapısını,
o cümlədən öz
adına İsgəndər qalasını
tikdirib.
Əfsanələrdən birində İsgəndər
Azərbaycan şəhəri
Dəmirqapı Dərbəndi
keçib Şirvan vilayətinə gəlir. Yerli əhalinin
çıxmağa qorxduğu
Fit dağına qalxıb
öz gəlişini əhaliyə bidirir.
Xalq elə bilirmiş ki, Fit dağında o biri dünyanın adamları yaşayır və ora gedən
geri qayıda bilməz. İsgəndər bu təsəvvürü
dağıdır. İsgəndər xalqa bildirir ki, o, bütün dünyanın hökmdarıdır.
O, bu dağda qala tikdirir və bütün xəzinəsini
burada basdırır, keşikçilər qoyub Şirvandan
gedir.
İsgəndər dünyanı tutduqdan sonra Azərbaycan
ölkəsi Şirvan şahlığını da fəth
etmək qərarına gəlir. Şirvanın
hökmdarı qadın idi və Qız qalası adlanan iqamətgahında
otururdu. O, İsgəndərin təslim olmaq təklifini
qəbul etmir. Aralarında müharibə
başlanır. İsgəndər
Şirvanı mühasirəyə alır. Qadın hökmdar onun üstünə zəhərli
ilanları yollayır. İsgəndər
ilanlarla bacarmır. Şirvanlılara təkbətək
döyüş təklif edir. Döyüşə
qadın hökmdar özü çıxır. Döyüş zamanı İsgəndərin dəbilqəsi
başından düşür və buynuzu görünür.
Qadın hökmdar İsgəndərin buynuzundan
tutaraq onu yerə çırpır. Onun
buynuzu sınır və sınmış buynuz torpağa
sancılır. İsgəndərin
bütün gücü buynuzunda olduğu üçün o,
gücdən düşüb məğlub olur. Xəzinəsini Şirvanda yerə basdırıb
gizlədərək ölkəni tərk edir. İnsanlar onun xəzinəsini axtarmağa
başlayırlar. Lakin İsgəndərin
sınıb torpağa sancılmış buynuzu həmin xəzinəni
qoruyurmuş. Nə vaxt ki, insanlar həmin
xəzinəni axtarmağa başlayırlar, onda buynuz yeri silkələyib
zəlzələ yaradır. Şirvan elində,
Şamaxı şəhərində tez-tez
dağıdıcı zəlzələlərin
olmasının səbəbi İsgəndərin buynuzu
imiş.
İsgəndər
və dirilik suyu
Dünyanı fəth edən İsgəndər heç
vaxt ölməmək üçün Dirilik suyunu
axtarırmış. O, Dirilik bulağını Azərbaycanda – Şirvan
torpağında tapır. Tez sudan bir
qızıl qab doldurub içmək istəyir. Lakin
bir quş onun əlindəki qabı qanadı ilə vurub yerə
salır. Su dağılır. İsgəndər qəzəblənib quşu
öldürmək istəyir. Qeybdən bir
səs gəlir ki, o quşu öldürmə, o, sənin
xilaskarındır.
Bu səs bir qayanın arxasından gəlirdi. Həmin səs
ona deyir ki, mən bir qoca insanam. Ölmək
istəmirdim. Bu bulağı tapıb
suyundan içdim və əbədi həyat qazandım. Heç vaxt ölməyib diri qaldığım
üçün adımı Diri baba qoydular. Bir az yaşayandan sonra bütün
doğmalarım ömrünü başa vurub bu dünyanı
tərk etdilər. İndi tamamilə tək
qalmışam. Bu həyatdan bezmişəm,
lakin ölə bilmirəm. Həmin
quşu mən göndərdim ki, sən mənim
acınacaqlı taleyimi yaşamayasan. İsgəndər
başa düşür ki, əbədi cismani həyat mənasız
bir şeydir. İnsan bu dünyada əməlləri
ilə yaşamalıdır.
Doğrudan
da, o, cəmi 33 il yaşadı. Ancaq bu qısa ömründə elə işlər
gördü ki, adı dünya mədəniyyətinin tarixinə,
xalqların epik yaddaşına əbədi həkk olundu.
Qoca dünya öz əməlləri ilə onun tarix səhifəsini
yazanları heç vaxt unutmur...
Seyfəddin Rzasoy ,
filologiya üzrə elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 30 may.- S.14.