“Qafqaz Albaniyası dövründə
Qarabağda ermənilər yaşamayıb”
İlyas Babayev: “Ermənilər
Qarabağa yalnız rus işğalından sonra gəliblər”
“Albaniya e.ə. IV əsrdə yaranıb. Əvvəllər
bu ərazi Əhəmənilər imperiyasının tərkibində
idi. Əhəmənilər İmperiyası qərbdə
Misir daxil olmaqla şimal-şərqi Afrikadan, şərqdə
Hindistanın Hind çayı vadisinə, cənubda İran
körfəzi və Hind okeanından şimalda Böyük
Qafqaz dağlarına qədər geniş ərazini əhatə
edirdi. O vaxta qədər dünyada bu böyüklükdə
imperiya yaranmamışdı”. Bu fikirləri
tanınmış tarixçi-arxeoloq, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının müxbir üzvü İlyas Babayev səsləndirib.
Onun
sözlərinə görə, Makedoniyalı İsgəndər
e.ə. 336-cı ildə Əhəmənilərə
qarşı hücum edir: “E.ə. 331-ci ildə həlledici
döyüş olan Qavqamel döyüşündə bizim bu
yerli əhalinin – albanların adı çəkilir. Onlardan əvvəl isə bu ərazilərdə
kaspilər yaşayırdılar. Biz hesab
edirik ki, kaspilərin içərisinə albanlar da daxil idi.
Beləliklə, Albaniya dövlətinin
yaranması üçün sosial-iqtisadi baza e.ə. I minilliyin II rübündə artıq
formalaşmışdı. 1959-cu ildən
Albaniyanın baş şəhəri olan Qəbələ
şəhərində arxeoloji qazıntılar aparıram.
Mən fürsətdən istifadə edərək
Qəbələdə qazıntılar aparan böyük alimlərimiz
Saleh Qazıyev və Qara Əhmədovun adlarını çəkmək
istərdim. 2006-cı ildən almanlar,
gürcülər və ruslar da bu ekspedisiyada iştirak edib.
Mənim doktorluq dissertesiyam qədim şəhərlərin
yaranması ilə bağlıdır. Şəhərin
mövcudluğu artıq dövlətin olması, dövlətin
olması isə hüquq sisteminin mövcudluğudur. Bu şərait artıq e.ə. I
minilliyin ortalarında yaranmışdı. Əhəmənilərin dövründə artıq
bu ərazidə yaşayan tayfaların konsolidasiyası
başa çatmışdı. Strabon bu ərazidə
yaşayan 26 tayfanın adını çəkir. Hər tayfanın başında isə öz basilevsi
dururdu. Bizə bunlardan yalnız
üçünün adı məlumdur. Albanların
mərkəz şəhəri Qəbələ idi. Bəzi yazılı mənbələrdə də
albanlar haqqında məlumatlar var. Lakin bəzən həmin mənbələr
gerçəkliyi düzgün əks etdirmir. Məsələn, Strabon qeyd edirdi ki, albanlar ticarətə
meyilli deyillər, ticarəti mübadilə üsulu ilə
aparırlar. Yəni guya ki, pulu
tanımırmışlar. Amma qeyd edim ki,
biz qazıntılar zamanı böyük dəfinələr
tapmışıq. Məlum oldu ki, Strabonun
yaşadığı dövrdən 300 il əvvəl
albanlar külli miqdarda pul kəsiblər. Qeyd
edim ki, bu pulları Makedoniyalı İsgəndərin
pullarına bənzədirdilər. Mən
bütün bu məlumatları 1971-ci ildə Moskvada çap
etdirmişəm. E.ə. IV əsrdə
ellinizm dövrü başlayır. Artıq
bu dövrdə ticarət dünya ticarətinə
çevrilir. E.ə. II əsrdə
Böyük İpək yolu meydana gəlir. Böyük İpək yolu dünya ticarət
yolları sistemi idi. Onun bir neçə
qolu da Albaniyadan keçirdi. Roma sərkərdəsi
Pompeyin yürüşü zamanı Alban hökmdarı
Aroysun 60 000 piyada, 22 000 min atlısı var idi. Bu təbii ki, böyük rəqəmdir. Belə ki, Makedoniyalı İsgəndərin Şərq
yürüşü zamanı 30 min piyadası, 5 min
süvarisi vardı. Bu rəqəm həm
də ölkənin əhalisinin sayının çox
olduğunu göstərir. Həmçinin
qeyd edim ki, e.ə II əsrdə Ptolomey Albaniyanın 29 şəhərinin
adını qeyd edir. Hərçənd
bunların bir neçəsi iri yaşayış məskəni
idi. Bu şəhərlərin sayı təxminən
qəbilələrin sayına bərabərdir. Bütün bunlar ölkənin miqyası haqqında
aydın təsəvvürlər yaradır”.
O, həmçinin
əlavə edib ki, Qəbələdə aparılan
qazıntılar zamanı o qədər qiymətli
tapıntılar əldə olunub ki, bunlar yalnız Azərbaycanın
deyil, həmçinin bütün Qafqazın, Yaxın Şərqin
tarixini öyrənməyə əsas verir: “Albaniya Şimali
Azərbaycan ərazisində yaranmış birinci müstəqil
dövlətdir. Əlbəttə, cənubda
Manna və s. dövlətlər var idi. Qəbələnin
adı e.ə. I əsrdə çəkilir.
Qəbələ haqqında Böyük Plini
yazıb. Plininin adını çəkdiyi
Qəbələnin harada yerləşdiyini 1967-ci ildə
tapdım. Son iki ildə
apardığım qazıntılarda məlum olub ki, burada daha
qədim yaşayış sahələri varmış. İlk dəmir dövrünə aid boyük
taxıl anbarları, onların dibində isə yanmış
arpa tapmışdım. Bu göstərir
ki, sosial-iqtisadi məsələlərə yenidən baxmaq
lazımdır. Yəni e.ə. 7-6-cı əsrlərdə
böyük şəhərin yaranması üçün
mühüm baza var imiş. Qəbələ b.e. V əsrinin ortalarına qədər
Albaniyanın paytaxtı kimi qalır. Əhəmənilərin
tərkibində olanda onlar burada adət və dinlərini
yaymayıblar. Yunanlar yazırlar ki, albanlar
Zevsə, Heliosa, Selenaya inanırmışlar. Ən çox inandıqları isə Ay Allahı
idi. Ay allahının baş kahini ölkədə
padşahdan sonra ən nüfuzlu biri sayılırdı. Adətən, şəhər yarananda yazı da
olmalıdır. Pompeylə Albaniya
hökmdarının məktublaşdığı haqqında
məlumatlar var. Amma bizdə yazılı abidələr
azdır. E.ə V əsrdə
Albaniyanın özünəməxsus hərfi yazısı
var idi. XV-XVI əsrin əlyazmalarında əlifbası,
yazısı olan xalqların adı qeyd olunub. Burada albanların da adı çəkilir. Albanların 53 işarədən ibarət əlifbası
vardı. Bu işarələrin
hamısı səsləri ifadə edirdi”.
İlyas
Babayevin fikrincə, müharibədən sonrakı illərdə,
Mingəçevir Su Elektrik Stansiyası tikilən zaman,
aparılan qazıntılarda daşlar üzərində bəzi
yazılar tapılıb: “Amma kitablar yox idi. Alban
yazısı Mesrop Maştosun adı ilə əlaqələndirilir.
O, Albaniyaya gəlib və alban hökmdarı tərəfindən
hörmətlə qarşılanıb. Alban
hökmdarı ona Beniamin adlı tərcüməçi
verib. Mesrop Maştos qarqar ləhcəsində,
boğaz səsləri ilə zəngin olan əlifbanı
yaradıb desələr də, əslində qaydaya salıb, təkmilləşdirib
(təkrar edirəm yaratmayıb). Son illərdə
Zaza Aleksidze Şimal-Şərqi Misirdə bir manuskript
tapıb. Burada 160 səhifədə alban
dilində mətn var. Zaza Aleksidze bu kitabı Qafqaz dilləri əsasında
oxuyurdu. Mən ondan neçə işarə olduğunu
soruşanda, o mənə 52-54 işarə olduğunu dedi. O, həmçinin
bu kitabın leksonari olduğunu bildirdi – yəni mövcud
kitablar konspektləşdirilib. Deməli, bu dildə
daha öncə də xeyli kitablar olub.
Bir sözlə, Qafqaz Albaniyası sözün
bütün mənalarında Azərbaycan dövlətidir. Dövlətin
mərkəzi təxminən 800 ilə yaxın Qəbələ
şəhəri olub. Albanlar bizim əcdadlarımızdır.
Amma bir şeyi qeyd edim ki, Albaniya adının
haradan götürüldüyü bəlli deyil. Bəzi mənbələrdə Albaniyanın “Albus”
(latınca “ağ”) sözündən
götürüldüyü deyilir. Görünür,
bu söz burada yaşayan hündürboy, sarışın,
ağdərili adamlara işarədir. Hərçənd
İtaliyada, Meksikada, bu gün Avropada müstəqil dövləıt
olan Albaniyanın adında da alban sözünə rast gəlinir”.
O, həmçinin
əlavə edib ki, mənbələrə görə, Moisey
Kalankatuklu qeyd edir ki, bizim kilsəmiz ermənilərdən əvvəl
yaranıb: “Eramızın I əsrinin axırları, II əsrin
əvvəlləri missoner Yegişeni dini yaymağa göndərirlər.
Ola bilsin ki, həmin dövrdə bizdə
artıq xristian icmaları var idi. Xristian
dini yarananda Qədim Romada təqib olunurdu. Hətta
Neron Roma şəhərini yandıranda günahı
xristianların üstünə atmışdı. Xristianları Kolizeydə vəhşi heyvanların
qabağına atırdılar. Ona görə
də I əsrdə kilsə axtarmaq əbəsdir. Lakin
müəyyən ibadətgahlar, ibadət evləri ola bilərdi. Yalnız 312-ci ildə
Konstantin xristianlığı azad din elan etdi. 325-cı ildə Türkiyə ərazisində Mixey
şəhərində ilk xristianların dünya forumu
çağırıldı. IV əsrin
birinci yarısında albanlar artıq xristian dinini qəbul
etmişdilər. Bizim ərazinin həm
Bizans üçün, həm də Sasanilər
üçün strateji əhəmiyyəti vardı. İki dövlət arasında gedən müharibədə
Albaniya xristian dövləti kimi Bizansın tərəfini tuturdu.
Lakin o zaman Sasanilərin
asılılığında olduğumuzdan, bizim yerli əhalini
Zərdüşt dinini qəbul etməyə məcbur edirdilər.
Amma yerli əhali zərdüştiliyi qəbul
etməmişdi. 450-ci ildə Sasani
hökmdarı albanları, gürcüləri, erməniləri
çağıraraq bildirir ki, siz Zərdüştiliyi qəbul
etməlisiniz. Onlar Sasanilərə qalib gələ
bilməyəcəyini düşünərək, Zərdüşt
dinini qəbul etmiş kimi özlərini göstərirlər.
Sasanilər Zərdüşt kahinlərinin 300 nəfərini
dini yaymaq üçün Albaniyaya yollayır. Xalq zərdüştiliyə etiraz etdiyindən
üsyan qaldırır və həmin kahinləri qovurlar.
Sasanilər bu dəfə ordu ilə Albaniyaya gəlir
və alban hökmdarı Vaçe dilə tutulmasına rəğmən,
hakimiyyətdən əl çəkir. Və
adi monax olur. 30 il ərzində Sasanilər
hökuməti canişinləri vasitəsilə idarə edirlər.
Elə o dövrdə paytaxt Qəbələdən
Bərdəyə köçür. Bu qərar
qəbul edilərkən, Qəbələnin dağa yaxın
olması və tez-tez dağlı tayfaların hücumuna məruz
qalması əsas rol oynayır. Daha sonra ərəblərin
gəlişi ilə Zərdüştiliyin yayılmasına
son qoyulur. Sasanilərin hakimiyyəti 651-ci
ildə II Yezdəgirdin dövründə süqut edir. Sasanilərin süqutu ilə biz ərəb xilafətinin
tərkibinə daxil olduq. Bizim Xristian
dinimizdə məzhəblər müxtəlif olub. VII əsrin sonu VIII əsrin əvvəlində bizim
kilsəmizi ərəblərin köməyilə monofizit edirlər.
Ermənilər də monofizitdilər. Amma bizdə diafizitlər də mövcud idi. Məsələn, Nic udinləri qriqorian, Oğuz
udinləri pravoslavdılar. Albanların
ayrıca katalikosluğu var idi və Qanzasar katalikosluğun mərkəzi
idi. Mixitar Qoş alban katolikosun
tapşırığı ilə bir qanunnamə
yaratmışdı. Mixitar Qoş qanunnaməni yazarkən
həm xristian qanunlarından, həm də islam
şəriətindən istifadə etmişdi. Bizim
kilsəmiz VIII əsrin əvvəlindən ərəblərin
təsiri ilə erməni kilsəsi ilə eyni olur. Ərazimizdə xeyli xristian dini abidələri var.
Bu abidələrin tədqiqi strateji əhəmiyyət
daşıyır. 1987-ci ildə sonuncu dəfə
İrəvanda elmi şuranın iclasında iştirak
etmişəm. Ermənilərin Yaremyan
soyadlı məşhur bir alimləri var. Yeremyan mənimlə
söhbətləri zamanı danışırdı ki, Ermənistanda
onu sevmirlər. Mən çox təəccübləndim,
çünki həqiqətən böyük alim idi. Səbəbini soruşanda bildirdi ki, çünki o,
Qarabağda ermənilərin yox, albanların
yaşadığını bildirir. Mən
bildirdim ki, axı bunu yalnız siz yox, çoxları, o
cümlədən də akademik Orbeli də yazır. Bu, artıq sübut olunmuş faktdır. Qafqaz Albaniyası dövründə Qarabağda ermənilər
yaşamayıb. Ermənilər Qarabağa
yalnız rus işğalından sonra gəliblər. Həmin dövrdə aparılmış
siyahıyalmalar da bunu sübut edir. Hələ
XX əsrin əvvəllərində çap olunmuş hərbi
xəritələrə də baxsaq, görərik ki,
coğrafi toponimlərin 90 faizindən çoxu Azərbaycan
dilindədir”.
Əli
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 30 may.- S.13.