“Mən
aşiqəm yar sarı…”
Sarı Aşığın sevdası
XIV əsr anadilli poeziyamızın ilk nümayəndələrindən
olan İzzəddin Həsənoğlunun “Necəsən,
ey gül üzlü yarım mənim” misrası ilə başlayan qəzəlinin 2 misrası
belədir:
Mən ölücək yoluna gömün məni,
Baxa dursun yarə toprağım mənim.
Həsənoğludan üç əsr sonra yaşamış Sarı Aşığın
da eyni sevda
təlatümlü, eyni
məhəbbətlə dediyi
iki bayatı məhəbbətin qüdrətini
ifadə edirdi.
Salman Mümtazın yazdığı
kimi XVII əsrdə yaşamış “Yaxşı
adlı bir sarışın və qaraxallı qıza aşiq olmuş” Sarı Aşıq adı ilə məşhur olan Aşıq Abdulla sevdiyi Yaxşının vəfatından
sonra çox yaşamayıb, aşağıdakı
bayatıda vəsiyyətini
belə ifadə edib:
Mən aşıq tərsinə qoy,
Tər məni tərsinə qoy,
Yaxşının qibləsinə,
Aşiqi tərsinə qoy.
Başqa
bir bayatısı da belədir:
Mən aşiqəm yar sarı,
Geyinibdi
yar sarı,
Qürbətdə ölsə aşıq,
Üzünü qoy yar sarı.
Salman Mümtazın
yazdığına görə,
aşıq “Bayatısının
məzmununa görə
basdırılmış və
üstünə günbəz
tikilib ki, bu gün Aşıq
Günbəzi adı ilə məruf və məşhurdur. Aşıq Günbəzi
Güləbird kəndinin
özündə vaqe olub, Həkəri çayının sol tayındadır.
Günbəzin üstündə heç bir yazı, tarix yoxdur. Yalnız qəbir daşının
üzərində bir
saz şəkli qazılıb. Bundan qiyas
etmək olar ki, Aşıq saz da çalarmş.
Yaxşının qəbri isə
Həkəri çayının
o biri tayında, yolun arxasındadır.
Yaxşı Aşığın istədiyi kimi qibləyə, Aşıq
da tərsinə gömülüb. Həkəri çayı da bu iki qəbrin
arasından axmaqdadır.
Əhalinin bir qismi Aşığı Haqq Aşığı adı
ilə yad edərək ziyarətə
gəlirlər (Salman Mümtaz. “Azərbaycan
ədəbiyyatının qaynaqları”.
Bakı: Yazıçı,
1986, s. 170)”.
S.Mümtaz Aşığın qəbrinin
şəklini də “Azərnəşr” bədii
ədəbiyyat şöbəsi
tərəfindən 1935-ci ildə
nəşr olunan “Sarı Aşıq” kitabında verib. Kitabın üz
qabığının və
qəbrin şəkli
belədir. 1927-ci ildə arxeoloqlar da Həkəri çayının sahilindəki
qəbiristanlıqdakı üzərində
saz şəkli qazılmış qəbri
və gümbəzi
XVII əsrə və
Sarı Aşığa
aid ediblər. Sarı Aşıq
haqqında ilk məlumat
Qaradağinin “Təzkireyi-Qaradaği”
əsərində verilib.
Təzkirədə aşığın əslən Arazın o tayındakı Qaradağdan
olması, oradan köçüb Qarabağın
Zəngəzur mahalının
Həkəri çayı
kənarında Güləburd
adlı kənddə yaşaması adının
da Qurbanəli olduğu, “Zahirən bu zati-pak şifteyi-ruzigardır.
Çox
qədim vaxtlarda gəlib Qarabağın Zəngəzur mahalında
Həkəri çayının
kənarında Güləbürd
adlı qəryədə
sükna edib” - deyə yazılıb.
1920-1930-cu illərdə Əmin Abid Sarı Aşıq haqqında məlumat verərək adının
Qərib olduğunu yazır. 1927-ci ildə Salman
Mümtaz aşığın
adının Abdulla olması
və həyatı haqqında “Aşıq
Abdulla” adlı bir yazıda məlumat verir (bax: Salman
Mümtaz. Azərbaycan ədəbiyyatı, sayı 13. Aşıq
Abdulla, XI əsr-hicri. Bakı:
Azərnəşr, 1927-ci il, səh. 7-20).
Salman Mümtaz da onun Qaradağ mahalından köçüb
Zəngəzur qəzasına
gəlməsini, oradan
da Qaradağlı kəndində sakin olduğunu və bəzi rəvayətlərə
görə təxəllüsünün
“Misli” olduğunu, Yaxşıya aşiq olduqdan sonra təxəllüsünü “Aşıq”
qoyduğunu yazıb. Salman Mümtaz 1935-ci ildə aşığın
şeirlərini latın əlifbası
ilə “Sarı Aşıq və bayatıları” adı ilə nəşr etdirir. Nəşrin redaktoru yazıçı
Seyid Hüseyn idi. 1936-cı ildə isə Bəhlul Bəhcət aşığın özü
və bayatıları
haqqında məqalələr
dərc etdirir. Onun haqqında yazdığı
“Bayatı şairi Aşığın tərcümeyi-halı”
əsəri əlyazması
şəklində Respublika
Dövlət Ədəbiyyat
və İncəsənət
Arxivində mühafizə
edilib.
Bəhlul
Bəhcət Sarıca
Nəbi adlanırdığı
Sarı Aşığın
Osmanlı dövlətinin
ixtiyarında olan Anadolu əyalətindən
4 nəfərlə birlikdə
Səfəvi Şahlarına
tabe olan Qarabağ vilayətinə
gəldiyini, rəngi sarıbəniz olduğu üçün yoldaşlarının
ona Sarıca dediklərini, Həkəri
çayının sol kənarında
kiçik bir kənddə dul bir qadına qonaq olduğunu, qonaq qaldığı evdə gördüyü Yaxşı adlı gözəl qıza aşiq olduğunu, onun sevgilisi Yaxşını mülkədar
Yaman bəyin zorla alıb evlənməsini, Yaxşının
anasının kədərindən
öldüyünü yazır.
Çox
keçmədən Yaxşının
da ağır kədər içində
vəfat etməsindən
sonra Aşiqin tamamilə sarsılıb çox kəskin bayatılar çağırmasından,
nə qədər yaşadığını və
nə yaşda vəfat etdiyini dürüst göstərən
bir işarə olmadığından yazır.
Sonrakı illərdə akademik
Həmid Araslı, prof. Əbdüləzəl
Dəmirçizadə, prof.
M.H.Təhmasib, prof. Ə.Qarabağlı, prof.
Əhliman Axundov, prof. Sədnik Paşayev, prof. Mürsəl Həkimov kimi görkəmli alimlər Sarı Aşıq haqqında fikir söyləyiblər.
Göründüyü kimi, bənizi
sarı olduğu üçün “Sarı Aşıq” kimi tanınan aşığın
adını mənbələrdə
müxtəlif şəkildə
adlandırıblar. “Təzkireyi-Qaradaği”də
adı Qurbanəli, Əmin Abiddə Qərib, Salman Mümtazda Aşıq
Abdulla, Sarı Aşıq,
Bəhlul Bəhcətdə
Sarıca Nəbi adlanıb, M.H.Təhmasibə
görə, Sarı, Aşıq Ələsgərə
görə, Yetimdir.
Aşıq Ələsgər:
Fərhad
Şirini sevdi,
Yetim Yaxşı yar
– deyib. Aşığın XVII əsrdə yaşadığı
yazılır, fəqət
anadan olduğu və öldüyü illər haqqında heç bir tarix yazılmamışdır.
Bəzən uzun illər, bəzən də az
bir ömür sürdüyü yazılmaqdadır.
Prof. Azad Nəbiyevin Dərbənddən əldə
etdiyi bir əlyazmada onun 1603-1635-ci illər arasında yaşadığı qeyd
edilir.
Prof. Azad Nəbiyev Dərbənd
əlyazmasında aşığın
adının Abdulla olduğunu
və Güləburda
butasının dalınca
gəldiyini, əlyazmada
“Abdulla Güləburda butasının
dalınca gəldi, özü ilə ata-anasını da gətirdi. Yaxşını qərib aşığa
verməyib axirət dünyasını itirənlər
peşman oldular.
Yaxşının ayağı altında
Abdullanı torpağa
qoydular. Üstünə günbəz tikdilər.
Ancaq insaf eləyib Yaxşını günbəzə
gətirib aşığa
tapşırmadılar. Sağlam canlar nahaq yerə
hayıf oldu” şəklində yazıldığını
qeyd edir.
Göründüyü kimi, Sarı aşıq, onun sevdası, həyatı və ədəbi irsi tədqiqatçıları az düşündürməyib.
Bu bir həqiqətdir
ki, eşq fədaisi olan Aşıq zəngin ədəbi irs
buraxıb gedib. O yalnız bayatıları ilə deyil, təcnis, mürəbbe, qoşma, cığalı
bayatı, qıfılbənd
bayatı, bayatı-bağlama,
tapmaca kimi şeir növlərində
müstəsna poetik nümunələr yaradıb.
Aşığın geniş
müşahidə, ülvi
məhəbbət, zəngin
biliyinin, hicran və həsrətinin məhsulu olan bu poeziya incilərinin
içərisində onun
Yaxşıya söylədikləri
şeirlərin ayrıca
yeri var. Onlardan bir neçə nümunə:
Atlandıq o Zəngini,
Sonalar üzən
günü.
Ölsün, aşıq görməsin,
Səndən əl üzən günü.
Mən aşıq zində deyil,
Əqli
özündə deyil,
Kim dedi haq camalı,
Yaxşı üzündə deyil.
Dərdin
məni cəng eylər,
Vurar başa dəng eylər,
Məhəbbət adam öldürməz,
Saraldıb bədrəng eylər.
Aşiq,
Yaxşıya məndən,
Xalın
yaxşı Yəməndən,
Gedirsən salam-dua,
Apar Yaxşıya
məndən.
Aşiqəm, yara yaxşı,
Təbibi
ara yaxşı:
Canımın dərd yarasın,
Nə olar yara Yaxşı.
Aşiq,
yaxşı dən gözlər,
Mürgün yaxşı dən
gözlər,
Baxdıqca şirin düşər,
Doymaz Yaxşıdan
gözlər.
Aşiqəm, o Yamandı,
O Yaxşı, o Yamandı,
Qorxuram ayrı düşəm,
Yaxşıdan o yamandı.
Geniş və hərətərəfli
tədqiqata möhtac olan Sarı Aşığın həyat
və yaradıcılığı,
bəlalı sevdası
haqqında hələ
çox deyiləcək,
çox yazılacaq. Biz bu yazımızda Aşığın məhəbbətinin
ünvanı olan Yaxşıya yazdığı
S.Mümtaz və B.Bəhcətin onun haqqında topladıqları
şeirlərdən bir
neçə nümunə
verməklə kifayətləndik.
Bu nümunələr xalq arasında “Yaxşı və Aşiq” dastanının təsadüfi yaranmadığını
göstərir.
Maarifə
Hacıyeva
Professor
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 4 noyabr.-
S.14.