Çağdaş Güney Azərbaycanın
poeziya meydanında yeni imzalar
Qardaşları
bir-birindən ayırdın…
Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı olduqca humanist
bir ədəbiyyatdır. Bu ədəbiyyat hal-hazırda
bütün dünyada baş alıb gedən zülm və
zorakılığı pisləyir, insaniyyəti, haqq və ədaləti
tərənnüm edir. Bu ədəbiyyat məzmunu,
ruhu, ifadə vasitələri ilə əvvəlkilərdən
fərqlənir. Bu ədəbiyyatın
bütün ideyaları, bütün fikir və mühakimələri
yalnız həyatdan doğur. XXI əsrin əvvəllərində
Güney Azərbaycan poeziyası xalqın həyatı,
mübarizəsi və gözəlliyi ilə bağlı
olmayan bir ideal tanımır. Lakin bu ədəbiyyat nə
qədər bəşəri problemləri özündə əks
etdirsə də, onun əsas mövzusu, ən qabaqcıl
ideyası, ən ali məqsədi ikiyə
parçalanmış Vətəndir.
Araz
çayı ölkəmizdə uzandın,
Həyasızca qanımıza boyandın.
Qardaşları
bir-birindən ayırdın,
Vətən içrə nədən sərhəd
qayırdın?
Bütün Güney Azərbaycandan olan şairlər
kimi Heris də Azərbaycanı iki yerə bölən Araz
çayına üz tutur. O Araz
çayını qınamaqla tarixin ədalətsizliyinə
qarşı çıxır. Burada şair hər bir vətənpərvər
azərbaycanlının köksündə dərin bir yara
açmış tarixi hadisəyə can yanğısıyla
yanaşır,özünün
idealist-emosional fikrini çox gözəl ifadə edir.
Məsələ
burasındadır ki, son dövrlərdə Güney Azərbaycandan
olan onlarla şair öz yaradıcılıqlarında əsasən
bu mövzuya yer versələr də, tarixi hadisənin hər
bir şairdə doğulduğu təəssürat onun xəyal
süzgəcindən keçir və hər bir şair
özünəməxsus şəkildə qələmini
işə salır:
Yadlar bunu
bilsin ki,şanlı elimiz var,
Al qanlı Araz tək hələ daşqın selimiz var.
Sədyar Eloğlunun bu misraları ən sadə bir
şəkildə həqiqəti özündə əks
etdirir. Əgər
Sədyar Eloğlunun bu on dörd misradan ibarət “Mərd
elimiz var” şeirindəki başqa misraları oxumasan,
ar¬tıq bu misralarda həqiqilik, fikir dərinliyi, şairi
düşündürən problemin düzgün əksi,
qabaqcıl fikirlərinin tərənnümü ilə vəhdət
təşkil etdiyini açıq-aşkar görərik...
Tariyel
Ümidin “Köksüm elə genişlənib” şeirində
isə biz tamam başqa bir dəsti-xəttin, üslubun
şahidi oluruq:
Danışaram
sözlərimi,
Araz udub şahə qalxır.
Atılıram
Araza mən,
İki sahil mənə baxır.
Bu olduqca poetik misralar şairin fikrini son dərəcə
aydın ifadə edir, belə ki, hər bir oxucu şairin nə
demək istədiyini çox asanlıqla qavrayır, artıq
heç bir şərhə, fəlsəfi
baxışların təhlilinə ehtiyac qalmır. Bir vaxtlar şeirimizdəki ənənəvi
azadlıq və demokratiya idealları öz fəal ifadəsini
güneyli sənətkarlarımızdan Balaş Azəroğlu,
Əli Tudə, Söhrab Tahir, İsmayıl Cəfərpur, Mədinə
Gülgün, Hökümə Billurinin və
başqalarının yaradıcılığında
tapırdısa, indi onların xələfləri Səhər
Ərdəbili, Nuşin Musəvi, Rəsul Rəhimi Dizəci,
Rəşid Kərbasi, İbrahim Zahid, Məmmədrza Məlikpur,
Azadə Daralı, Tariyel Ümid, Günəşoğlu, Rəsuli
Əhəd, Məhəmməd Bağıryanı, Bəxtiyar
Muğanoğlu, Türkan Nəsim, Məlihə Əzizpur,
Piruz Dilənçi, Miyana Ramiz Özlər, Lalə
Cavanşir, Saplaq, Nigar, Rizvanə xanım və
başqaları öz sələflərinin yolunu ləyaqətlə
davam etdirir, şeirimizə müasir üslub əlvanlığı,
intelektual zənginlik, daha doğrusu, fərdi intelektual
üslub gətirərək cəlladlara qarşı öz məğrur,
hiddət və qəzəb səsini qaldırır. Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatı,
ümumi Azərbaycan ədəbiyyatının bilavasitə
varisidir. Ədəbiyyat isə ən qədim
bir sənət sahəsi olmaqla yanaşı yaranma prosesində
özünün demək olar ki, bütün inkişaf
prosesini keçib. Demək olar ki, bəşəriyyətin
özü ilə yaşıd olan bu sənət sahəsi
bütün inkişaf mərhələlərinin canlı
salnaməçisi kimi keçmişi və bugünü bir
nöqtədə birləşdirə bilir. Ədəbiyyat özünün tarixi dövrlərində
özündən əvvəl yaranmış təfəkkürün,
düşüncə tərzinin formalarından və dillərindən
bütövlükdə istifadə edib.
XIX əsrdə Güney Azərbaycanda yaranmış ədəbiyyat
ümumazərbaycan ədəbiyyatının gözəl bir
səhifəsini təşkil edərək, əsas ideya-bədii
keyfiyyətləriylə onun realizminə, xəlqiliyinə
xidmət edirdi. XX əsrdə isə Şimali Azərbaycanda üzdəniraq
sovet hökümətinin qurulması və 70 illik
hökmranlığı, Güney Azərbaycanda isə qəddar
şah rejimi ümumazərbaycan ədəbiyyatında yeni səhifələr
açmağa əngəllər törədərək, bu Vətəni,
torpağı ikiyə bölünmüş millətə o
taydan bu taya salam verməyi belə yasaq etdi. Ancaq
Süleyman Rüstəm kimi, Balaş Azəroğlu kimi, Səməd
Behrəngi kimi, Şəhriyar kimi şairlər yasaqları
dağıdaraq yenə ümumazərbaycan ədəbiyyatına
bütün varlıqlarıyla xidmət göstərdilər.
Bəxtiyar Vahabzadə kimi azadlıq
carçıları olan şairlərin vətənpərvərliyin,
təbiiliyin əks-sədası kimi səslənən
poeziyası bütün Azərbaycan şairlərinin dəsti-xəttinə
öz təsirini göstərirdi. XX əsrin
başlanğıcında poeziya meydanına atılan şairlər
ordusunun da yaradıcılığında dərin izlər
buraxmışdı. Artıq 20 ildən
çoxdur ki, sosializm ideologiyası yoxdur. Bu
da quzeyli-güneyli ümumazərbaycan ədəbiyyatında
yeni, parlaq səhifələr açmaq üçün
çox geniş imkanlar yaradır.
Güneyli şairlərimizin vətənpərvərlik,
torpaqsevərlik, xəlqilik, humanizm kimi yüksək mənəvi
keyfiyyətləri səciyyələndirən
poeziyasının məzmunca orijinal və maraqlı fikirlərində
insanları bir-birinə yaxınlaşdıran və
doğmalaşdıran mənəvi amillərin mərkəzində
həm də eşqin, məhəbbətin qüdsiyyətində
görürük. Güneyli şairlər bəşərdə
məhz insanlıq hissinin, qəlb həyatına məxsus incəliklərin
əsas yer tutmağını arzulayırlar. İnsanlığın ideal dərəcədə mənalı
inkişafı üçün məhəbbəti,
böyük insan eşqini yüksək tutmağı vacib
sayırlar. Sirdaşlıq, mənəvi qardaşlıq
və könül birliyi yalnız o zaman mümkün olacaq ki,
insan öz ləyaqətini və vüqarını
başqalarını alçaltmaq və hörmətdən
salmaq hesabına yüksəltməsin, əksinə,
başqalarının iztirablarını, ürək
ağrılarını yüngünləşdirmək və
aradan qaldırmaq naminə öz varlığını əzablara
qurban versin. Məhz bütün bunlar xalqı
yaşadır və onun dilini mümkün olduqca yabancı
ünsürlərdən qoruyur.
Hələ çox qədimlərdən bəri ədəbiyyatın
xalqın həyatı üzərində dərin və
gözəl təsir bağışladığı məlumdur. Xalqın adət
- ənənələri, mərasimləri, mənəvi
keyfiyyətləri, nəcib sifətləri, təbiəti, mədəniyyəti
və tarixi ədəbiyyat vasitəsi ilə nəsildən-nəslə
ötürülüb və ədəbi bir dərslik kimi
oxunaraq insanıların şüurunda müsbət
düşüncələr təlqin edib.
Çağdaş Güney Azərbaycanın poeziya
meydanında sanballı şeirlər yaradan bir çox yeni
imzalar var ki, onlardan biri də İsmayıl Məmmədlidir. İsmayıl
Məmmədlinin şeirləri hansı mövzuda
yazılmasından asılı olmayaraq, daim parlaq publisist
intonasiyası və qətiyyəti, dəqiq ideya yönü,
siyasi-poetik silqəti və misraların fikri-hissi zənginliyi
ilə oxucunu heyrətləndirir. Onun poeziyasındakı
bütün formalar publisist və lirik intonasiyaların
ardıcıl dəyişimi ilə davam edir. Onun
şeirlərində cəmiyyətin həyatındakı
neqativ hallara ayıq və şüurlu münasibət yaradan
daha çevik, rasional ifadə və təsir formaları var.
Onun şeirləri fərdi poetik “mən”li dünyanı duymaq
və qiymətləndirmək səyləri ilə üzə
çıxır. Şairin ustalığı
ondadır ki, onun şeirləri mövzunun
inkişafını, onun yeni ideya çalarlarını
özündə ifadə edir. Şairin bəzi
şeirlərində Vətəni ikiyə parçalayan Araz kədəri,
ayrılıq həsrəti əksini tapır.
Sevgilim
doğma Vətən,
Vurğununam əzəldən.
Nədən
sənin taleyin,
Qəm
qüssəyə boyandı
Tarixin
gedişində,
Ağ günlərin yubandı?
Əsrlərdir
yanıram
Parçalanıb
Vətənim.
Araz iki
taylıdır,
Odur,qəmli sürünür,
Coşur,
daşır, bağırır,
Suyu hay-haraylıdır.
İsmayıl Məmmədlinin poeziyası o qədər
də nikbin görünməyən, ancaq olduqca səmimi fikrin
ifadəsində orijinal təsir bağışlayır, səmimi
fikir və vətəndaşlıq mövqeyi yüksəkdir.
Şeir poetik təfəkkürün bəhrəsidir. Onun
müasirliyi, dərinliyi, aydınlığı və səmimiliyi
bədii fikrin illər boyu formalaşdırdığı
konkret amillərdən asılıdır. Bu
obyektiv və subyektiv amillərin səciyyəsindən
asılı olaraq poetik fikrin bədii dildə əyaniləşmə
formaları, obrazlı ifadə sistemi rəngarəng olur.
Dünyanı poetik duyum, qavrama qabiliyyəti onun
əyaniləşdiyi formanın müxtəlifliyindən
asılı olmayaraq əyani, obrazlı olur. Müasir poeziya öz tarixi inkişaf yolunda dilin dərin
qatlarından həmişə bəhrələndiyi kimi, həyata
yeni qədəm qoymuş XXI əsr şeirinin yaxşı
nümunələrində də bunun şahidi oluruq.
Aqşin Ağkərəmlinin şeirlərində lirik qəhrəmanın gerçəkliyi duyumu obrazlı təfəkkürə və daha sonra onun əyaniləşməsinə yönəlir. Burda həyat materialına müdaxilə, təbiət fonunda ictimai şərh, arzu və xəyalların əyani təcəssümünü verən təsvirlər axını mövcuddur:
Düşüncələr qırıq-qırıq,
Bir gün yad olar ayrılıq.
Sözümdə yoxdur yalan,
Necə bu gerçəyi danam?
Elini,
dilini at dedilər,
Təbrizi
Bakıya yad dedilər
Düşündüm
biri ürəyim,
Biri gözüm olmuş.
Şəfəq
gəlib dan yerinə,
Bax desəm
bu dünyanın
İşinə, tədbirinə.
Biri xeyir, biri şər.
Biri gecə,biri günəş,
Birlik,
bütövlük eşqi ilə gəzir
Qəlbimdəki
duyğu, dilək,
Düşüncələr
qırıq-qırıq
Bir gələr
yad olar bu ayrılıq...
Vüqar Əhməd
Professor
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 18 noyabr.-
S.14.