Xocavənd rayonunun işğalı
yaddaşlarda
II yazı
Söyləyicilər bəzən birbaşa ermənilərin
törətdikləri soyqırımlardan danışır, bəzən
də dolayı yolla bu məsələyə toxunurdular. Məsələn,
“Qanlı dərə” adlı ərazinin adının verilmə
tarixindən danışan söyləyici istər-istəməz
yenə ermənilərin törətdikləri qanlı hadisələrdən
danışmalı oldu (Söyləyicilərin
danışıq üslubu olduğu kimi saxlanılıb –
red.): “Qanlı dərə vardı. Ora uşaq vaxdı atamla
gedirdik. O vaxdı orda lager varıdı, piyaner lageri. Məni
aparırdı piyaner lagerinə. Orda da hamısı erməniydi.
Ordan keçəndə dedi ki, bala, bura Qannı dərədi.
Dedim ki, niyə Qannı
dərə deyillər, ata? Sual verdim da. Dedi ki, burda azı min
nəfər azarbaycannını qırıflar. Dağdan gələndə
burda pusqu eliyiflər. Dərin dərədi. Burda pusqu eliyiflər.
O pusquda azərbaycannılar hamısı düşüv o erməninin
arasına. Burda gülləliyif qırıflar. Dedi, bax orda.
Mana bir ağaş gösdərdi. Böyüy
ağacıdı. Dedi ki, bax bu ağacın dibində
azarbaycannıların birinin belinə qaynammış
samavarı bağlıyıf, belində samavar ora-bura
qaçmağa məjbur eliyiflər. Sajayax deyillər,
qoyurdular ojağa, qalıyırdılar, qızırdı
möykəm. Bax o spiral kimi qızaranda deyir,
götürüv taxırdılar müsəlmannarın
başına. Çılpaxlıyırdılar, lütdüyürdülər,
deyir, taxırdılar onun boynuna ki, bunnara zulum eliyək. 1905-ci
ildə, 1918-ci ildə, sora Savetin vaxdında da onnar müsəlmanı
qırıflar” (Qarabağ, VII kitab).
Söyləyicilərin
dediyinə görə, bəzən ermənilər özləri
də ya bilərəkdən, ya da bilməyərəkdən əraziyə
gəlmə olduqlarını etiraf edirmişlər: “Səkkiz
evim qaldı Qarabağda. Savetdikdə dörd kəndi
qarışdırmışdılar bir yana. Haxulluydu,
Ağbulaxıdı, Edilliydi, Düdükçüydü. O
kəndl’rin üçündə erməni
yaşıyırdı. O Düdükçü dediyim kənd
bəylər kəndi olub. Ermənidən qabax. Edilliynən
Ağbulaxda da uje erməni yaşıyırdı. Amma
hamsı İrannan gəlif. Müharbə olanda gəliflər
hamısı (söyləyici Rus-İran müharibələrini
nəzərdə tutur – top.). Özü də İranın
Ğırdehli kəndi var. Ordan gəlif hamsı.
İranın kəndidi. Özdəri bir-biriynən
dalaşmırdı? Dalaşanda söyüşürdülər.
Sən Ğırdehlidən gəlmisən, sən hardan gəlmisən?
Onçun da biz bilirdik ki, hə, bu adam ordan gəlif də,
İranın Ğıdehli kəndinnən. Olar hamsı gəlmeydi
dana”, “Edilli varıydı, Düdühçü
varıydı, sora Məmədəzor vardı, sora
Çırauz varıydı, erməni kətdəri. Olar
İranan gəlməydi. 28-dəki köçürmədə
gəlif bu kəntdərin camahatı (Söyləyici 1828-ci il
Türkmənçay sülh müqaviləsini nəzərdə
tutur – top.). Mən ermənilərin özünnən
danışırdım. Deyirdilər ki, bizim babalarımız
İranan gəlip. Ulu bavası gəlif. Edilli erməniləri
boynlarına alırdılar ki, İrannan gəlmişih. Sora
Çırauzda yol çəkirdih. Yolu bulduzer genişdəndirirdi.
Bir qəbir çıxdı, qədim qəbir. Belə gəldim
(mən də prarabam də). Belə baxdım. Kəndin də
sədr əvəzi birqadiri vardı, sağ qolu yox Şirin
deyirdilər ona. Bu da gəldi. Belə baxdım ki, qəbrə
əhlət daşı qoyuluf. Bizdə qəbrə, uzax evdən,
əhlət deyillər, hörgü kimi, üsdünə də
daş qoyullar də. Bu, elə qanuni müsəlman qəbridi
də. Dedim, ə, ora bax e, əhlət daşıdı, bu
erməni qəbri döyül, bu burda nə gəzir, bu azərbaycannı?
Bu, mənim başımı belə yozdu ku, ə, yox, bizdə
qavax erməniləri də belə basdırırdılar də.
Sora uje yolu çəhdih, getdih, kəndin içinə
çatanda baxıram ki, kəndin o biri tayında Azərbaycan
qəbirsannığı var, Çırauzda. Getdim qəbirsannığı
fırrandım. Gördüm qolu yox Şirin belə şey
baxır, pisihmiş halda. Ə, dedim, bə burda da qəbirsannığ
var axı. Sora boynuna aldı ki, bə vaxdilə burda azərbaycannılar
yaşıyıf də. Sora olar köşdü getdi. O birinci
erməni-musurman davasında oları qoluyuflar, qırıflar”
(Göyüşov Ramiz).
Dağlıq
Qarabağda ermənilər 1967-ci ildə növbəti dəfə
separatçılığa başlamışdılar. Əslən
Xocavənd rayonunun Qaradağlı kəndindən olan,
Kuropatkin kəndində məktəb direktoru işləyən
Ərşad müəllimin və iki nəfər qohumunun
şərlənərək tutulması bu hadisələrə
başlanğıc olmuşdu. Tutulmuş üç nəfərin
Xankəndində vəhşigəsinə qətlindən sonra
dövlət strukturlarının və bilavasitə Heydər
Əliyevin məsələyə qarışması erməni
separatizminin həmin dövrdə yatırılmasına səbəb
olmuşdu.
1988-ci ildə
Xankəndində ermənilər Dağlıq Qarabağ Muxtar
Vilayətini Ermənistana birləşdirmək tələbi
ilə separatçı mitinqlərə başlayandan bu
bölgənin əhalisinin də qara günləri yenidən
başlayıb. Əhali həmin dövrü “daşlaşma”,
“ağaclaşma” dövrü kimi xatırlayır. Nisbətən
yüksəkdə yerləşən erməni kəndlərindən,
demək olar ki, hər gün Azərbaycan kəndlərinə
daş yağdırılır, od vurulmuş təkərlər
ot tayalarına, tövlələrə doğru
yuvarladılır, yolla gedən dinc sakinlər təklikdə ələ
keçən kimi ağacla döyülürdülər. Az bir
müddət içində “daşlaşma”, “ağaclaşma”
dövrü ən müasir silahlar vasitəsilə edilən
gülləbaranlarla əvəzləndi. Tuğ kənd sakini
Tanrıverdiyeva Zenfira Tanrıverdi qızı o illəri belə
xatırlayır: “Kətdə axrıncı vaxlarıydı.
Hələ döyüş yoxudu. Ancağ elə-belə
ağaş davası varıdı. Nəysə, nümayiş
gedir. İdarə də bizim evin yanındaydı.
Topalaşıf ağsakqallar (bizimkilər) idarənin
üsdündə gəliv oturuflar. Yenif gəliflər idarəyə.
Bizim evin belə qapısınacan ermənidi, bax belə, yolun
ortasında bir belə, acca yer var. Bu tərəfi də bizim
camahatdı. Elə bil, idarə qalıv ortada. Burdan də gəliflər,
burdan da. (Allah rəhmət eləsin) Ramizin atası gəlif,
bu da bizdədi. Qayıtdım ki, Sərdar dayı, axşam gəlsin,
neyniyəjiyih bularnan? Bular bizi batırıf qırır. Dedi,
bala, oları bircə ağaşnan qaldırıf qoyjam
Hatvotun (Hatvot – Xocavənd rayonunda kənd) başında. Dedi,
aparıv oracan qoluuf gələjiyih. Evin böyrünə hərrəndim.
Cavannar (bizim kəndin cavannarı) belə yekə-yekə
payaları yığıflar bizim evin arxasına. (Bizim ev
sentirdədi.) Allah, ağacı görəndə ağlım
başımnan çıxdı. Bu nədi? Axşam
düşdü. Axşam düşəndə uşaxlar
payaları götürdü, düşdü erməninin
canına. Ermənini şil-küt eliyiv aparıf
çıxartdılar Hatvota. Daldan bu urus gəldi. Nə elədi,
urus elədi. Erməninin güjü dünyada
çatmazıydı bizə. Hələ özü də
bizim kənt bax belə erməninin içindeydi. Yazıx
kişi qayıtdı, bax gördün? O da bir ağaş
götürüf gəlif. Dedi, gördün, ağaşnan
apardıx. Hamsının başını-gözünü
yarmışdılar.
Xocavənd
rayonunun işğalı 1991-ci ilin 30 oktyabrında Tuğ kəndinin
didərgin düşməsi ilə başlayır və
1993-cü ilin 23 avqustunda Günəşli kəndinin
işğalı ilə başa çatır. Bu gün
bütövlükdə Dağlıq Qarabağdan əlimizdə
kiçik bir ərazi – yalnız Nərgiztəpə abidəsi
qalıb. Rayon 13-ü qadın, 13-ü uşaq olmaqla,
ümumilikdə 145 nəfər şəhid verib.
Qaradağlı müsibəti Xocavənd rayon sakinlərinin məruz
qaldığı dəhşətli faciələrdən
biridir. Hər tərəfdən vaxtilə ermənilərin zəbt
edərək yaşadıqları kəndlərlə əhatə
olunan Qaradağlı camaatı, demək olar ki, hər gün
gülləbaran altında qalsa da, təslim olmaq istəmirdi.
Odur ki, arvad-uşağı kənddən çıxarıb əli
silah tutan kişilər və onların qulluğunda duran
qadınlar kənddə qalırlar. Ancaq 1992-ci ilin 17
fevralı onların kənddə keçirdikləri son
gün olur. Kəndi hər tərəfdən mühasirəyə
alan ermənilər 118 nəfəri əsir alırlar. Onlardan
10 nəfəri də qadın idi. Əsirlərdən 66 nəfər
cavan seçilərək güllələnir və
ölülərlə birlikdə yaralılar da silos quyusuna
gömülür. Sağ qalanların az bir qismi sonradan geri
qaytarılsa da, bir qismindən bu gün də xəbər
yoxdur. Xocavənd sakinlərinin bir çoxu, xüsusilə də
Qaradağlı kənd sakinləri Qaradağlı
soyqırımı ilə bağlı kədərli xatirələrini
bizimlə bölüşdülər: “Doxsan ikinci ildə,
noyabrın on yeddisində Qaradağlını ermənilər
mühasiriyə alıflar, kəndi yandırıf,
dağıdıfdılar. Sora saysız miqdarda əhalini əsir
götürüfdülər, öldürüfdülər.
Öldürdühləri əhalini silos quyusuna töküv
üsdün basdırıfdılar. Çoxların
aparıflar. Soradan bəzilərini qaytarıfdılar,
olların da çoxları uzun yaşıya bilmiyifdi.
Yetmiş-həşdat nəfərə qədər əhali
gediv orda qırılıfdı. Ona görə də biz hər
il onu qeyd eliyirih. Qaradağlı soyqırımdı. Çox
dəhşətli, tarixdə görümməmiş şəkildə
işgəncə verdilər camahata ermənilər.
Başdarın kəsməh, ciyərin çıxartmax, nə
bilim, uşaxların gözün çıxartmax. Hamilə
kadınnarın qarnın cırıv uşağı
çıxartmax. Bıllar o qədər dəhşətlidi
ki, heç danışmax mümkün döyül kü, belə
hərəkəti hər hansı millət eliyər? Almannar
da belə eliyə bilməzdilər” (Qarabağ, VII kitab).
“Qaradağlı faciyəsi vaxdı arvatdarı-zaddarı çıxartdılar, gəldih. Mən dekabır ayında ordan çıxmışam. Qalırdım, gedirdim dayna. Yoldaşım da, oğlum da Qaradağlıda qalmışdı. Hə, gedirdim ollara çörəh pişirirdim, paltarrarın dəyişdirif qayıdıf gəlirdim. Vertalyotnan. Camahat söyüş qoymuşdu ki, hara gedirih qəvirsannığımızı qoyuf? Dedilər ki, ə, Muğannıda ratsiya var, danışıflar, deyir ki, kəndi akrujeniya alıflar. Dokquz nəfər ölüf, qalanı da əsir götürüllər. Durdum elə ağlıya-ağlıya yüyürdüm, getdim ora-bıra. Bir oğlan gəldi qavağıma. Dedi ki, xala, hələ almıyıflar, amba elə muhasirədədi kənt. Amba arxayın ol, oğlun, yoldaşın salamatdı, yığıflar idariyə. Oğlum nağıl eliyir ki, dolduğ ora. Gəldilər. Bir arvat da ratsiyaynan xəbər verir İrəvana ki, belə gəlmişiy, almışıx. Ermənicən, uruscan. Ollar da, deyir, o qədər atdılar, idarələrin şüşəsi dağıldı, abışqalar dağıldı. Neçə nəfər orda öldü. Patronumuz qutarmışdı. Yendidilər aşağı, bizim silahlarımızı aldılar. Afdamatdarı varıdı, onu alıflar. Cavannarı bir yığıflar, qojaları da bir. Bıları da aparıllar o Bəylih bağı deyilən yerdə, (oğlum nağıl eliyir e mana) deyir, orda maşınnarı saxladılar. Yolda da iki nəfəri gülləynən öldürüv atdılar. Sora da ağacınan birinin başına vırıv öldürüflər. Biri deyir, əmr elədi ki, (o başı qara lentdi) on nəfər düşsün. Mametcan deyirdilər ona. Kim düşər? Kimin ürəyi gələr? İki dəfə deyir, afdamatı maşının içinə belə atdılar. İki nəfər yaralandı, deyir, qalanı da ora yıxıldı, bıra yıxıldı, töküldüh maşınnan. Töküldülər deyir. Telman adında oğlan vardı, kişinin əmisi oğlunun oğludu. O deyir, bax belə bırdan (qoynunnan) bir qranat çıxardıv atanda erməni də öldü neçə nəfər. Onnan sora başdadılar bılları qırdılar. Deyir, qalanımız maşındadı. Bir on-on beş nəfər maşındadı. Gəldi, deyir, maşınnan məni götdü, erməni gətdi tulladı bı meyitdərin üsdünə. Bax topa belə meyitdərin üsdünə tulladı, avdamatı belə zarajit elədi ki, məni vıra. O dediyim erməni, o Mametcan gəldi məni tokqam qarışıx götdü atdı maşına, vırmağa qoymadı. Aradan bir az keşdi, böyühləri gəldi, yerdə adamı sanadı, meyidi sanadı, maşının dalın bağladı, dedi, xvatit. Amba üç uşağı deyir, düşürdülər, körpə uşaxları – on dörd, on beş yaşında. Ollara dedi ki, biz sizi vilisinən aparejeyix. Olları qoydular vilisə. Biri də vardı deyir, Ağdamnanıdı. Bizim kətdən evləmmişdi. Ona da deyflər ki, qaç, qaç, səni vırmıyejeyıx. Deyif, mənim beş uşağım var, beş qızım var, məni öldümüyün. Elə qaça-qaça deyir, vırdılar, qaldı o ağacın dibində.
Ləman
VAQİFQIZI,
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 20 noyabr.-
S14.