Ana dilində yazan sənətkarlar
Onlar bəzən fars dilində də yazmağa məcbur olublar
XII əsrdə
fars dili Azərbaycan poeziya dili kimi hakim
mövqe tutmasına baxmayaraq, ərəb dilində yazan sənətkarlar
olub, onlar elmi və bədii əsərlərini bu dildə
yazıblar. Sührəvərdi Şərqin mədəniyyət
və elmində qüdrətli bir filosof olmaqla yanaşı
şairdir. O, 38 illik ömründə özündən
sonra böyük fəlsəfi bir irs ( «Hikmət
əl-işraq», «Həyakil ən-nur», «Ət-Təlvihat əl-lavhiyyə
va-l-ərşiyyə»), «Risalə fi itiqad əl-hukəmə»,
(«Əl-Mutarahat»), («Əl-Əlvah əl-imadiyyə»),
«Əl-Muqavamat», «Əl-Məarij» və s) qoyub getmişdir. Təbiət və cəmiyyət məsələləri,
həyatın hikmətinə aid nəzəri fikirləri verilən
bu əsərləri ilə yanaşı, o, qələmini
poeziya sahəsində sınayıb, lirik incə qəlbli bir
şair kimi tanınıb. Mənbə və
məxəzlərdə onun poeziya
yaradıcılığı haqqında qiymətli fikirlər
var.
Sührəvərdinin divanı Həmid Araslı tərəfindən
tapılıb və əlyazmasının fotosurəti
respublikamıza gətirilib. Bu tapıntı filosof
şairin yaradıcılığını geniş və hərtərəfli
tədqiq etməyə imkan verir. Həcmcə
kiçik divan tamamlanmayıb. Onun
yaradıcılığı ərəbdilli Azərbaycan
poeziyasında xüsusi yer tutur. VII-VIII əsr
şairlərinin ənənələrini davam etdirib, keyfiyyətcə
zənginləşdirib. Ona qədər poeziyada real hisslərin
tərənnümü qüvvətli idi, Sührəvərdinin
şeirlərində isə «rassionalist istiqamət, fəlsəfi
dərinlik, romantik vüsət» üstünlük təşkil
etdiyi, onun poeziyasının «fəlsəfi ümumiləşdirmənin,
əqli mühakimənin gözəl nümunələri kimi»
diqqəti cəlb etdiyini qeyd edən alimlər bildirirlər
ki, «əgər Musa Şəhəvat ərəbdilli Azərbayjan
poeziyasına ictimai motiv gətiribsə, İsmayıl ibn Yəsar
onu siyasi və ideoloji vuruşmalar meydanına çevirib,
Mümkan Təbrizi isə sənətin xalq həyatı ilə
bağlılığı ideyasını meydana atıb. Həmin poeziyanın filosofu isə məhz Sührəvərdi
olub».
Zəncan
yaxınlığındakı Sührəvərdi şəhərində
anadan olan, Marağada təhsil alan, elmi,
biliyi ilə diqqəti jəlb edən, Hələbə gələrkən
oranın hakiminin hörmətini qazanan, bilik və
bacarığına həsəd aparılan, «cəsarətli fəlsəfəsindən
qorxuya düşən «Hələb fəqihləri alimin qətlinə
fitva verirlər». Onun kimi tale sahibi Eyn əl-Quzat
dövrünün böyük filosofu, həm də nasiri və
şairi olub. Babası dövrünün
tanınmış şairlərindən olub. Eyn əl-Quzatın Azərbaycanın fəlsəfi,
ictimai, siyasi, ədəbi fikir tarixində rolu alimlər tərəfindən
yüksək dəyərləndirilir.
Ərəbləşdirmə siyasətindən narazı
olan Yaxın Şərq xalqlarının üsyan və
mübarizələri Əməvilər sülaləsini
süquta uğratdı və Abbasilər sülaləsi
hakimiyyət başına keçdi. Onların hakimiyyətə gəlməsində
fars zadəganlığı xüsusi rol
oynadığından ərəb dili öz hakim mövqeyini
saxlamaq istəsə də, fars dili də xilafət sarayına
yol tapdı. IX əsrdən fars dili poeziya dili oldu: dini və
elmi əsərlər ərəb dilində yazılsa da, şəriət
qanunları ilə əlaqədar məsələlər bu
dildə aparılsa da, ərəb dili din dili kimi öz
hüququnu saxlasa da, fars dili şeir dili olaraq daha geniş
yayıldı və bu dil Orta Asiya, İran və Azərbaycan
hökmdarlarının saraylarında rəsmi dövlət
dili və ədəbi dil kimi möhkəmlənməyə
başladı. Fars dilində şeir yazdırmaq
dəb şəkli aldı, bunlar xalq kütlələrindən
fərqlənmək üçün dillərinə xor baxan
feodallar idi. XI əsrdən etibarən fars
dili uzun müddət ədəbi dil olduğundan ana dilində
yazan sənətkarlar fars dilində də əsər yazmaq məcburiyyətində
qaldılar. Bununla belə bu dövrdə yaranan
şifahi xalq ədəbiyyatı qədim atəşpərəstlik
ənənələrini mühafizə edir, xalqın şikayətlərini,
etirazlarını, baş verən gündəlik tarixi hadisələri,
eyni zamanda məişət, adət və ayin məsələlərini
bu ədəbiyyatda qoruyub saxlayırdı. Xalq ədəbiyyatı dünyəvi hadisələri
tərənnüm edirdi və bu ədəbiyyatı xalqın
içərisindən çıxmış sənətkarlar
yaşadırdı, bunlar nəsildən-nəslə keçərək
ağızlarda dolaşırdı. Hakim
dini dairələr bu ədəbiyyatı dinə, şəriətə
zidd adlandırıb təqib edirdilər. Belə bir
dövrdə Azərbaycan ədəbiyyatının qüdrətli
qələm ustadları dilimizin yüksək bədii ifadə
vasitələrindən istifadə etməklə, Azərbaycan
şeirinin şah əsərlərini həm öz dilində,
həm ərəb, həm də fars dilində
yaratmağa məcbur oldular. Qətran Təbrizi, Əfzələddin
Xaqani, Nizami, hakim feodal ruhani görüşləri təbliğ
edən Əbül-Üla Gəncəvi, Fələki, İzzəddin
Şirvani, Qivami Mütərrizi, Məhsəti, Mücirəddin
Beyləqani kimi şairlər yazıb-yaradırdılar. Xaqaninin
yaradıcılığının onun özündən sonra
gələn şairlərin yaradıcılığına
böyük təsiri olub, onun sənətkarlıq
şöhrəti bütün Yaxın Şərqdə,
Hindistan, İraq, İran, Orta Asiyada yayılıb, Müjirəddin
Beyləqani onu öz ustadı sanıb, xarəzmli Rəşidəddin
Vətvat, Fərqanəli Əsir Axsiketi kimi şairlər
onunla şeirləşməyə çalışsalar da,
«Xaqani sənəti öz qüdrət və
üstünlüyü ilə həmişə qalib gəlib».
Onun «Qəsideyi-şiniyə» əsəri XII əsrdə
klassik Şərq poeziyasında elə bir yenilik oldu ki,
dünyanın böyük ustadlarını yerindən tərpətdi.
Qəsidənin məzmunundan «təsirlənmiş» XIII əsrin
böyük hind şairi Əmir Xosrov Dəhləvi
«Meratüs-səfa» (“Saf güzgü”) adlı 174 beytlik qəsidəsini,
böyük tajik şairi Əbdürrəhman Jami (XIV əsr)
«Jilair-ruh» («Ruhun jilası») 130 beytlik qəsidəsini,
Füzuli «Ənisül- qəlb» 138 beytlik əsərini
yazır, onun bu qəsidəsinə hamıdan öncə
Nizaminin nəzirə yazdığını Əbülqasim
Şirazi Əmri Xaqaninin qəsidəsinə nəzirə
olaraq yazdığı «Ənvarül-üyun» («Gözlərin
işığı») qəsidəsində qeyd edir, o qəsidə
bizə gəlib çatmayıb. Xaqani
yaradıcılığının özündən sonra gələn
sənətkarların yaradıcılığına
böyük təsir göstərdiyini sübut edən bu
siyahını artırmaq olar. Xaqani kimi
böyük dühalara pərəstiş edilir, onun
ayrı-ayrı əsərlərinə nəzirə
yazılırdı. Azərbaycan klassik
şairləri Xaqaniyə dərin hörmət bəsləyirdilər.
Zəmanəsindəki ictimai ədalətsizliklərə
qarşı cəsarətli çıxışları,
böyük sənətkarlıq keyfiyyətləri Xaqanini Azərbaycanın
bir çox şairləri üçün müəllim və
ustad edib. Nizami Gəncəvi, Mücirəddin Beyləqani,
Füzuli öz əsərlərində Xaqaninin sənətkarlıq
xüsusiyyətlərindən istifadə ilə onu daha da
inkişaf etdirib».
Nizaminin yaradıcılığı ilə orta əsr
Azərbayan ədəbiyyatında və ictimai fikir tarixində
yeni bir dövr başlanıb. Misilsiz sənətkarlıqla
yazılmış əsərləri xalqının ibrətamiz,
hikmətamiz, mütərəqqi əxlaqi görüşləri
ilə zəngin olub. Dünya ədəbiyyatı tarixində
«Xəmsə» adlanan beş böyük əsəri
bədii sözün dəyərini bilənlər tərəfindən
ölməz əsərlər kimi dəyərləndirilib, bu
misilsiz bədii qüdrətə malik əsərləri
bütün dünyaya yayılaraq hələ
sağlığında belə ona dünya şöhrəti
qazandırıb. XIII əsrdən başlayaraq
Nizami motivləri əsasında əsərlər yaranmağa
başlayır. Sədi Şirazinin «Bustan»,
Cəlaləddin Ruminin «Məsnəvi» əsərlərini
görürük. Onun «Xəmsə»si əsasında
XIII əsrin klassik şairi Əmir Xosrov Dəhləvi,
Əlişir Nəvai, Əbdürrəhman Cami «Xəmsə»lər
yaratdılar. Yaxın və Orta Şərq
xalqlarının ədəbiyyyatına böyük təsir
göstərmiş, XVII əsrdən Avropa, Amerika alimləri
(fransız şərqşünası Erbelo, Hammer Purqştal,
F.Erdman, Eduard Braun, M.Xautsma, R.Levi, Xorn, F.B.Şarmuan, V.Baxer,
Y.Rıpka, Y.E. Bertels, Çaykin, Z.Dunayevski, Y.Marr,
A.N.Boldıryev, Vəhid Dəstgirdi, Səid Nəfisi və s)
dünyanın başqa qitələrinə yayılmış
əsərlərin müəllifi Nizaminin qüdrətli bir sənətkar
olduğunu qeyd edirdilər. Ana dilində
yazılan əsərləri əlimizə gəlib
çatmasa da, bu böyük sənətkarın öz dilinə,
xalqına sevgisi farsca yaratdığı bu əsərlərin
qanında, janındadır. «Leyli və Məcnun» əsərinin
yazılmasını istəyən Axsitandan şair əsərin
hansı dildə-türk, yoxsa fars dilində
yazılmasını soranda hökmdarın ona:
Fars, ərəb
dilində vur ona ziynət,
Kamal cövhərinin xəzinəsindən.
Gör
kimin sapına inci düzürsən,
Türk dili yaramaz şah nəslimizə.
Əskiklik gətirər türk dili bizə.
Yüksək
olmalıdır bizim dilimiz,
Yüksək
yaranmışdır bizim nəslimiz
- deyən şahın doğma dilinə «yuxarıdan aşağı» baxmasına dözmür. Axsitanın bu təklifinə bərk əsəbiləşən şair «Şahın halqasının qulağıma taxıldığını gördükdə, qan ürəyimdən beynimə vurdu. Nə bu təklifi rədd etməyə cürətim var idi, nə də xəzinəyə yol tapmaq üçün gözüm...» - deyir və şahın əmrini rədd etmək istəyirdi. Ancaq öz «canından əziz tutduğu» oğlu Məhəmmədin xahişilə bu əsəri yazmağa razılıq vermiş olduğu, misralarında dilinə sevgisini, məcburən farsca yazmalı olduğunu göstərən tutarlı faktlar var. Bununla belə söz, sənət xiridarı, bədii təfəkkür nəsibi olan, bu cəhətdən dünyanı heyrətdə qoyan Azərbaycan bədii şeir təfəkkürü ilə zəngin Nizami hansı dildə yazmasından asılı olmayaraq ədəbiyyatımızın qüdrət və vüsətini dünyaya nümayiş etdirib. Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində ilk mənzum roma-nı («Xosrov və Şirin») ilə öz zəmanəsinin artıq böyük şairi kimi tanınan Nizaminin «misilsiz istedadına, yüksək dühasına, qabaqjıl ideyalarına pərəstiş edənlərin» öz dövründə belə sayı artmışdı. Xaqaninin əlimizə gəlib çatan bir məktubunda Nizamiyə böyük bir sənətkar kimi hörmət bəslədiyi, ona yüksək ehtiram göstərdiyi aydın olur.
XIII-XIV əsrlərdə monqol əsarətində olan Yaxın Şərq və Avropanın bir hissəsi kimi Azərbaycan da ağır dövrünü yaşayırdı, ədəbiyyatımız, mədəniyyətimizin inkişafına ağır zərbələr vurulurdu. Qarətlər, əhalinin qul kimi alınıb-satıl-ması, yad ölkələrə aparılması alim və sənətkarların vətəndən uzaqlarda işləməyə aparılması, xalqın iqtisadi həyatının, maddi durumunun ağırlığı, törədilən qırğınlar, dəhşətlər xalqın bayatılarındadır. Xalq bu zülmlərdən jana doyur, dağlara çəkilir, silahlı dəstələr yaradır, istilaçılara qarşı mübarizə aparırdı. Ağır iqtisadi bir durumunda xalq öz yaradıcılığını davam etdirir, müharibələrdə dağıdılmış ölkənin yeni mədəni abidələrini qururdu. Təbrizdə, Naxçıvanda, Bakıda, Zəngilanda, Marağada böyük məqbərələr tikilirdi.
Bu dövrdə astronomiya, tarix, fəlsəfə ilə yanaşı, poetikaya aid əsərləri ilə Yaxın Şərqdə tanınmış Xacə Nəsirəddin Tusi Marağa rəsədxanasının banisi idi. Onun astronomiyaya aid «Zic-Elxani» əsəri Avropada da geniş yayılmışdı. XIII-XVI əsrlərdə Marağa rəsədxanası Yaxın Şərqdə məşhur bir elm mərkəzi idi. Bu dövrdə elmdə, mədəniyyət kimi ədəbiyyatda da müəyyən məzmun dəyişikliyi duyulur. Saray ədəbiyyatı, qəsidə şeiri nisbətən zəifləyir. Monqol istilası feodal hakimiyyətlərini dağıtdığından saray ədəbiyyatı da zəifləmişdi. «Dövrün Fəzlullah Nəimi, Nəsimi, Əhvədi kimi görkəmli şairləri öz yaradıcılıqlarının ideya istiqaməti etibarilə saray ədəbiyyatına, məddahlığa tamamilə yabançı idilər».
Gülxani Pənah
ədəbiyyatşünas
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 24 noyabr.-
S.14.