Hüquqi dövlət və vətəndaş
cəmiyyətinin qarşılıqlı münasibəti
(əvvəli ötən sayımızda)
Alimin fikrincə, demokratiya güclü vətəndaş
cəmiyyətinın təminatıdır. Burada da
düzgün mütənasiblik yoxdur. Məsələn,
Yaponiya artıq yarım əsrdir ki, sabit demokratiyaya malik
ölkədir, amma ABŞ-da və Avropada vətəndaş cəmiyyətinin
təcəssümü sayılan ətraf mühitin və
istehlakçıların mühafizəsi, insan hüquqlarının
və hüquq bərabərliyinin qorunması kimi fəallıq
təzahürləri son dərəcə zəifdir. Fransa və İspaniya tam demokratik ölkə
nümunələridir, amma bu ölkələrdə dövlətin
son dərəcə güclü, birliklər həyatının
isə nisbətən zəif olduğu açıq
aşkardır. Plüralizmi və siyasi
seçim hüququnu burada siyasi partiyalar və demokratik
seçki mexanizmi təmin edir. Bəzi
amerikalı siyasət analitikləri buna görə də
Fransanı, İspaniyanı və Yaponiyanı tənqid edirlər.
Ancaq həmin ölkələr buna cavab olaraq,
bildirirlər ki, onlar özlərinin vətəndaşla
dövlət arasındakı münasibətlər sahəsində
formalaşmış ənənələrinə uyğun
olaraq yaşayırlar. Amerika tipli vətəndaş
cəmiyyətinə söykənməyən demokratiyanın
həqiqi demokratiya olmaması arqumenti nəinki saxta, hətta təhlükəlidir.
O, belə bir əminliyə gətirib çıxarır ki,
demokratiya yalnız amerikan tipli ola bilər,
ya da heç bir demokratiya yoxdur.
Vətəndaş cəmiyyəti kifayət qədər
mürəkkəb daxili struktura malikdir. Bu sahə
üçün əsasən dövlətdə mövcud olan
vertikal, ieararxik əlaqələr deyil, horizontal, qeyri-hakim əlaqələr
xarakterikdir. Vətəndaş cəmiyyətinin
mövcudluğu və formalaşması bərabər
hüquqlara və müəyyən keyfiyyətlərə
malik vətəndaşlarsız mümkün deyildir. İnsan yalnız yüksək mənəvi ideallara
və qabaqcıl dünyagörüşünə malik olduqda
vətəndaş adlana bilər. Belə
şəxslər ictimai birliklər və institutlarla tamamilə
fərqli münasibətlərdə olur. Kifayət
qədər inkişaf etmiş vətəndaş cəmiyyətlərində
insan kollektivlərə cəlb edilməklə qətiyyən
öz fərdi keyfiyyətlərini itirmir, əksinə, daha
yüksək mənəviyyata sahib olur. Beləliklə,
vətəndaş cəmiyyətinin bir sıra prinsiplərini
qeyd etmək olar:
- siyasi sahədə bütün insanların
hüquq və azdlıqlarının bərabərliyi;
- vətəndaşların hüquq və
azadlıqlarının müdafiə edilməsinin
bütün dünyada qüvvədə olan qanunlarla təminatı;
- şəxsi mülkiyyətə malik olma və
yaxud əməyi müqbilində ədalətli
qarşılıq alma hüququ üzərində qurulan
iqtisadi müstəqillik;
- partiyalarin və vətəndaş hərəkatlarının
(qeyri-hökümət təşkilatları)
yaradılmasında vətəndaşların azadlığı
- elmin, mədəniyyətin, təhsilin və vətəndaşların
tərbiyələndirilməsi üzrə lazımi maddi və
digər şərtlərin yerinə yetirilməsi;
- yalnız qanunla tənzimlənən, dövlət
senzurasından kənar KİV-in yarasdılması və fəaliyyəti;
- dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
arasındakı münasibətləri tənzimləyən
mexanizmin mövcudluğu (konsensus mexanizmi).
Cəmiyyətin demokratiyaya doğru irəliləməsi
ilə onun hər bir üzvünün qəbul etdiyi qərarlara
görə məsuliyyəti dəfələrlə artır. Vətəndaş
mədəniyyəti olmadan vətəndaş cəmiyyəti haqqında
söz açmaq, ümumiyyətlə, yersizdir. Bu anlayış fərdin ictimai məsələləri
qavramaq imkanını müəyyənləşdirir, onun bu məsələlərin
həyata keçirilməsində nə dərəcədə
fəal olduğunu nümayiş etdirir. Problemlə əlaqədar
toxunduğumuz fikirləri və mövqeləri cəmləyərək,
vətəndaş cəmiyyətilə hüquqi dövlət
arasındakı münasibətlərə dair bir neçə
mövqe formalaşdıra bilərik:
1. “Vətəndaş
cəmiyyəti” və “Hüquqi dövlət”
anlayışları qlobal cəmiyyətin fərqli, lakin daxilən
əlaqəli elementlərini ifadə edir.
2. Vətəndaş
cəmiyyəti ilə hüquqi dövlətin
funksiyalarının bir-birindən ayrılması təbii və
qanunauyğun bir prosesdir. Bu, bir tərəfdən
sosial-iqtisadi və mənəvi, digər tərəfdən isə
həyatın siyasi aspektlərini xarakterizə edir.
3. Vətəndaş
cəmiyyəti – siyasi sistemin əsasını təşkil
edir, hüquqi dövləti müəyyənləşdirir və
şərtləndirir.
4. Vətəndaş
cəmiyyəti həyat qanunları anarxiya olan muxtar fərdlərin
birləşməsi deyil. Bu vətəndaşların
birgə maddi və mənəvi həyatını təmin edən
insanlar birliyidir. Hüquqi dövlət vətəndaş
cəmiyyətinin rəsmi təzahürüdür.
5.
Üzvlərinin özfəaliyyəti, birliklərin müxtəlifliyi
baxımından vətəndaş cəmiyyəti nə qədər
çox inkişaf etmiş olarsa, bir o qədər hüquqi
dövlətin demokratik yolla irəliləcəyi təmin
edilmiş olar. Bu fikri əksinə də ifadə
etmək mümkündür. Yəni siyasi
quruluş nə qədər demokratiyaya meyilli olarsa, bir o qədər
də vətəndaş cəmiyyətinin inkişafı təmin
edilmiş olur.
Y.İ
Averyanovun rəhbərliyi altında nəşr edilən
politologiyaya dair ensklopedik lüğətdə vətəndaş
cəmiyyəti belə səciyyələndirilir: “Vətəndaş
cəmiyyəti dövlətdən asılı olmayan, lakin
onunla əlaqə kəsb edən, həmin cəmiyyətin
üzvləri arasında inkişaf etmiş iqtisadi, mədəni,
hüquqi və siyasi münasibətlərdir. Dövlətlə
birlikdə inkişaf etmiş hüquqi münasibətlər
yaradan, yüksək sosial, iqtisadi, siyasi, mədəni və əxlaqi
statusa malik olan vətəndaş cəmiyyətidir. Vətəndaş cəmiyyəti mahiyyət etbarilə
cəmiyyətin, hakimiyyətin, siyasətin və insanın
daimi təkmilləşməsi prosesidir”.
V.P
Puqaçev və A.İ. Solovyov isə yazır: “Vətəndaş
cəmiyyəti azad və bərabər hüquqlu fərdlərin
bazar və demokratik hüquqi dövlətşilik şəraitndə
dövlət vasitəsilə tənzimlənməyən
qarşılıqlı münasibətlərin çoxcəhətliliyidir.
Vətəndaş cəmiyyəti
aşağıdan öz-özünə təşəkkül
tapan ictimai orqanizm olmaqla xüsusi mənafelərin və fərdiyyətçilərin
azad oyun sferasıdır. K.S Hacıyeva
görə mülkiyyətin milliləşdirilməsi hökmən
vətəndaş cəmiyyətinin milliləşdirilməsinə
gətirib çıxarır. Buna görə
də aydındır ki, vətəndaş cəmiyyəti və
hüquqi dövlət bir-birini şərtləndirir və
biri digəri üçün həyat qabiliyyəti şəraiti
yaradır, lakin bir-birini əvəz etmir.
Yeri gəlmişkən onu da qeyd edək ki, Hobbsdan
başlamış Hegel və Marksa qədər çoxəsrlik
polemika (elmi mübahisə) vətəndaş cəmiyyəti
ilə dövlətin münasibəti probleminə istiqamətlənmişdir. Həmin
problem vətəndaş cəmiyyətinin təzahürü
ilə meydana çıxmışdır. Onlardan hansının üstünlüyü,
birinciliyi barədə çoxlu və birmənallı olmayan
mülahizələr mövcuddur. Bunu demək
kifayətdir ki, vətəndaş cəmiyyəti elə
böyük qüvvədir ki, dövlət onunla
hesablaşmaya bilməz. Məlum olduğu
kimi, vətəndaş cəmiyyəti ümumi
anlayışdır. Lakin elə tədqiqatçılara
təsadüf olunur ki, həmin anlayışın
ümumiliyini nisbətən məhdudlaşdırır. Məsələn, Fransız politoloqu J.Kerman belə
hesab edir ki, “vətəndaş cəmiyyəti şəxsiyyətlərarası
münasibətlərin və sosial qüvvələrin
çoxluğunu səciyyələndirməklə həmin cəmiyyəti
təşkil edən qadınları və kişiləri
dövlətin müdaxiləsi olmadan birləşdirir.
Ümumiyyətlə vətəndaş cəmiyyəti probleminə
dair müxtəlif təsəvvürləri mumiləşdirməklə
onunla hüquqi dövlətin nisbətinə dair bir neçə
konseptual müddüalar söyləmək olar. Birincisi, “vətəndaş
cəmiyyəti və hüquqi dövlət
anlayışları müxtəlif cür səciyyələnir,
lakin daxilən qlobal cəmiyyətin bir-birilə daxili əlaqəsi
olan, bir-birini tamalayan tərəfləridir, vahid ictimai
orqanizmin ünsürləridir. Vətəndaş
həyatı bu və ya digər dərəcədə siyasi
aləm fenomeninə nüfuz edir, siyasi aləm isə vətəndaş
həyatından təcrid olunmuş halda mövcud deyil.
İkincisi, vahid ictimai orqanizmin tərkib hissəsi olmaqla vətəndaş
cəmiyyəti və dövlət arasında hədd
qoyulması təbii qanunauyğun proses olub, bir tərəfdən
sosial-iqtisadi və mənəvi sferanın, digər tərəfdən
isə siyasi həyatın tərəqqisi ilə səciyyələnir.
Üçüncüsü, vətəndaş
cəmiyyəti siyasi sistemin ilk əsasıdır, hüquqi
dövlət onunla şərtlənir və müəyyən
olunur. Öz növbəsində dövlət
təsisat olmaq etibarilə vətəndaş cəmiyyətinin
varlığı və fəaliyyəti üçün
şərait yaradır. Dördüncüsü,
vətəndaş cəmiyyəti muxtar fərdlərin nə
isə məcmu deyildir. Bu adamların birlik
forması, assosiyaların və digər təşkilatların
toplusu olub vətəndaşların birgə maddi və mənəvi
həyatını təmin edir, onların tələbat və
mənafelərinin öyrənilməsinə istiqamətlənir.
Hüquqi dövlət vətəndaş cəmiyyətinin
rəsmi ifadəsidir, onun siyasi varlığının
inikasıdır. Vətəndaş cəmiyyəti
fərdi, qrup halında və regional mənafelərin təzahür
sferasıdır.
Vətəndaş cəmiyyətinin tələbləri
dövlətin iradəsi sayəsində reallaşır. Nəhayət,
vətəndaş cəmiyəti nə qədər çox
inkişaf etmiş olarsa (öz üzvlərinin fəaliyyəti,
təşəbüskarlığı mənasında)
dövlətin demokratikliyi üçün bir o qədər
meydan açılır. Vətəndaş
cəmiyyəti bəşər sivilzasiyasının müasir
səviyyəsində fərdlər, qruplar və birliklər
arasında dövlət vasitəsilə şərtlənməyən
inkişaf etmiş iqtisadi, mədəni, hüquqi, siyasi
münasibətlərdir. Dövlət və
hökümət problemləri vətəndaş cəmiyyəti
ideyalarının inkişafında mühüm rol oynayır.
Bu kontekstdə dövlət və hakimiyyət
problemlərinin arasındakı fərqi izah etmək zərurəti
meydana çıxır. Müasir ədəbiyyatlarda
bu fərq bir o qədər də başa düşülən
deyil. Bir çox elmi işlərdə
onlar eyni anlayış kimi başa düşülür.
Hakimiyyət iqtisadi, intellektual, siyasi, dövlət
yəni, müxtəlif cür olur. İbtidai
cəmiyyətlərdə bu anlayışlar da bir-birinə uyğundur,
lakin cəmiyyətin həyatında demokratiya və bazar
münasibətlərinin bərqərar olması ilə bu
anlayışların fərqlənmısi baş verir. Başqa cür desək, dövlət hüquqla məhdudlaşmış
cəmiyyətlərdə yaranır. Hakimiyyət
guya özünə tabe edir, yaxud hüquqa tabe olur və cəmiyyətə
xidmət edən müxanizm kimi istifadə olunur. Təbii ki, hakimiyyətinin yalnız hüquqla sərhədlərinin
müəyyən edildiyi təqdirdə vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafı üçün zəmin yaranır.
K.S.Hacıyev bildirir: “Bütövlükdə müxtəlif vətəndaş
cəmiyyəti variantlarının formalaşması
ayrılmaz surətdə fərdi azadlıq ideyaları və
ayrı-ayrı şəxslərin özünüqiymətləndirməsinin
formalaşması ilə bağlıdır”.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 24 noyabr.-
S13.