“Gənclik nurlu səhərdir, qocalıq qərib
axşam...”
İnsan
oğlunun 40 yaşdan sonra yorğunluqla müdrikliyin bir-birinə
uymadığını hiss etdiyi üçün qocalıq
deyilən bir məfhuma dərin fəlsəfi məna verərək,
bu pəncərədən dünyaya baxıb qüssələndiyi
bir həqiqətdir. Böyük söz sərrafları,
müdrik insanlar, filosoflar həsəd qarışıq bir
arzu ilə gəncliyin möcüzəsinin əlçatmaz
bir zirvədə qaldığını görür, bəzən
də müdrikliklə bu zirvənin fəth edilməyəcəyini
dərk edən fəlsəfi düşüncələrə
gəlirlər. Qələm əhli isə
bu düşüncəsini misralara tökərək bədiiləşdirir.
İstər folklorda, istərsə də yazılı ədəbiyyatda
“yaşlanma”, “qocalma”, “ixtiyar” məfhumuna dərin fəlsəfi
anlam verilib. Bir xalq bayatısında deyilir:
Mən
aşıq qar altıdı,
Bu yerlər qar altıdı.
Can
uçub, cəsəd qalıb
Baxıram, qaraltıdı.
İgid
Koroğlu da:
Titrəyir əllərim, tor görür gözüm.
Mənmi qocalmışam, ya zəmanəmi? – deyir.
Böyük
Nizami Gəncəvi qocalığı qərib bir axşama bənzədir:
Gənclik
nurlu səhərdir, qocalıq qərib axşam,
Biri parlaq günəşdi, biri öləziyən
şam.
Başqa
bir şeirində isə:
Cavanlığı yola saldım, nə gəzirsən? – soruşsan,
Belim əyri, cavanlığı axtarıram hər zaman.
…İtən
gənclik soraqilə qocalar yer süründükcə,
Büküldü bel, bu mümkünmü ömür
daim cavan keçsin?
– deyərək qocalmanın insanoğlunun
yaşlanması ilə bağlı yaratdığı mənzərənin
bədii tablosunu çəkir.
Bəşəri
narahatçılıq olan qocalmadan təşvişə
düşmək düşüncəsini Xaqani Şirvani:
Gənclik
bir qızıldır, ömrün əlindən,
Düşərək torpağa yox oldu birdən.
Tapmaq həvəsiylə
həmin qızılı,
Torpağı
yuyuram göz yaşımla mən
– şəklində poetikləşdirib.
Şərqin
müdrik nəsihət kitablarından olan “Qabusnamə”də
“Qocalıq və cavanlıq qaydaları” haqqında deyilir:
“Qocalıq elə bir xəstəlikdir ki, heç kəs onu
yoxlamağa gəlməz, elə bir dərddir ki, ölümdən
başqa heç bir həkim onu sağalda bilməz… Hər xəstəlikdə yaxşılaşmaq
ümidi var, qocalıqdan başqa”.
Kitabın
eyni fəslində ifadə edilən bir nəsihət də
yenə qocalıqda insanın ehtiyatlı olmağı
haqqında nəsihətdir: “Qocalıqda səfərə
çıxmaq yaxşı iş deyil, xüsusilə yoxsul
üçün. Çünki həm
qocalıq düşməndir, həm yoxsulluq. İki düşmənlə yola çıxmaq isə
ağıllı adama yaraşmaz”.
Başdan-ayağa
qədər həyati məsələlərə,
yaşayış normalarına həsr edilmiş bu kitabda
“saç-saqqalına çəkilmiş ağ xətlərin
ölüm fərmanı” olduğunu dərk edən müdrik
bir ata oğluna nəsihət edir ki, “Beş şey insana
üz verdikdə dərhal onun simasını dəyişdirər:
biri gözlənilməyən şadlıq, biri qəflətən
baş vermiş bədbəxtlik, biri qəzəb, biri yuxu,
biri sərxoşluqdur. Altıncı
qocalıqdır. İnsan qocaldıqda onun
siması dəyişilər, amma bu, başqa növ dəyişmədir”.
Yenə
“Qabusnamə”də aşağıdakı fikir də diqqətçəkicidir:
“Bir qoca kişi deyib ki, cavanlığımda yaman fikir çəkirdim
ki, heyf, qocalığımda gözəllər məni sevməyəcəklər.
İndi qocalmışam, mən özüm
onları istəmirəm”.
Göründüyü kimi, “çarəsiz bir axşam
olan” qocalıqdan təşvişə düşmək insana
məxsus bir narahatçılıqdır.
Bu
narahatçılığı Saib Təbrizi
aşağıdakı şəkildə poetikləşdirir:
Qocalıq
gəldi, bu da özgə aləm oldu,
Əyilən qamətimiz körpü kimi xəm oldu.
İstədi
göz yaşımız laləni sirab eləsin,
Göz yaşı sel ki deyil, adicə şəbnəm
oldu.
M.P.Vidadi:
Puç
olsun qocalıq gördün ki, necə,
Bir pulca xublara gəlməzmiş vecə.
Qasım
bəy Zakir:
Ah kim, aldı mənim əqlü-kamalım
qocalıq,
Eylədi misli xəzan çöhreyi-alım qocalıq.
Heyran
xanım:
Ox tək
yaydan çıxdı ömrümün varı,
Başıma yığıbdır qocalıq qarı.
M.Ə.Sabir:
Əfsus
qocaldım,
ağacım düşdü əlimdən,
səd
heyf cavanlıq.
B.Vahabzadə:
Cavanlıqda
–
Əllər
uzun, dillər qısa,
Qocalıqda
–
Dillər uzun, əllər qısa.
Cavanlıqda
–
Günlər
qısa, illər uzun,
Qocalıqda
–
Günlər
uzun, illər qısa
– deyərək cavanlıq-qocalıq məfhumunu
fəlsəfi şəkildə mənalandırırlar.
Aşıq
Alı:
Axtarıb
tapdı məni,
Bilmirəm hardan qocalıq.
Ağlımı
aldı əlimdən,
Huşumu sərdən qocalıq.
Müxtəsər
qoydu məni,
Xeyirdən-şərdən
qocalıq
– deyərək ömrünün qüruba
yaxınlaşmasının ilk səbəbini qocalıqda
görməsi onu göstərir ki, söz sərraflarını
yaşlanma, qocalma düşüncəsi az məşğul
etməyib. Onlar insan oğlunun yaşlanması
ilə bağlı yaratdığı duyğu və
düşüncələrini bədiiləşdiriblər.
Yunan filosofu Aristoteldən soruşurlar ki, ağıl
qüvvəti haradan alır? Cavab verir ki, hamı
qüvvəti yeməkdən alır. Ağılın
yeməyi isə hikmətdir.
Hikmət
sahibləri də qocalığa çox zaman fəlsəfi
bir don geydirərək, öz ağrı-acılarını
çox vaxt qocalığa ünvanlayaraq, təsəlli
tapmağa çalışırlar. Elə ulu
Şəhriyarımız kimi. O, qocalığı bir xəstəlik
kimi poetikləşdirir:
Naxoşluq
da qocalıqla əlbirdir,
Qoymaz qoca dolandıra başını.
Ağız-burun
zinə verir çeşmə tək,
Siləmmirəm gözlərimin yaşını.
Şəhriyar
həyat yoldaşının, iki qızının vəfatından
sonra çox məyusluğa düçar olduğunu, zəmanənin
onu nehrə kimi çalxaladığını,
payızlaşmış zəmiyə döndərdiyini,
qocalıqla taleyin ona gətirdiyi əzab-əziyyətlərin
bir-birinə tuş gəldiyini, bu dərd-sərdən yetim tək
üz-gözünü neybət basdığını, səliqə-səhmanının
qarışdığını şeirin dili ilə ifadə
edərək, acı-acı şikayətlənir:
…Qışın
qərə qeyidi alıb mənim canımı,
Xortdan deyib qocalıq, kəsib mənim yanımı.
…Eldən
məni qocalıq azğın salıb, salacaq,
İtirdi Təbrizimi, ulduzdu Tehranımı.
Bizim də
çayxanamız çay tökərək qonağa,
Doldurdu zərdab ilə mənim də fincanımı.
İnsan oğlu dərk edir ki, niyə min illərlə
yaşayan, daim bərqərar olan dağ-daşı yaşadan
zaman qocalmır, zamanın yetişdirdiyi insan isə göz
görə-görə qocalır. Balinaların 200, qarğaların hətta
300 il yaşadığı haqda alimlər
məlumat verirlər. İnsan ömrü isə nə az, nə çox, orta hesabla təxminən 100
ildir. Planetin yaşı 100-ü ötüb
keçən sakinlərinin sayı azdır. Yer üzündə yaşı qeydə
alınıb qorunan neçə-neçə çoxəsrlik
yaşı olan ağaclar var. Amma çoxəsrlik yaşı
olan bir nəfər insan belə qeydə alınmayıb.
Ağdaş
rayonundakı yol kənarında çayxana yanındakı bir
çinar ağacının tarixinin 1495-ci il
olduğu, Zaqatalada dövlət qoruğunun şah əsəri
olan təbiət abidəsi ağacın gövdəsində
“700 il” yazılıb. Hələ Azərbaycanın
və bütün dünyanın bizə məlum və məlum
olmayan neçə-neçə belə şah əsəri
mövcuddur. İnsan ömrü bu təbiət
möcüzələrinin qarşısında ancaq həsəd
çəkə bilir, bacarsa, ancaq qibtə edə bilir.
Alimlər hesab ediblər ki, insan 500 il
yaşaya bilər. Ancaq planetimizdə belə
uzunömürlü insanı nə görən olub, nə də
haqqında bir məlumat bilən var. Olsa-olsa, 120-130 yaşdan
yuxarı yaşlı insan haqqında ara-sıra yazılara
rast gəlinir.
Dövrü mətbuatda, televiziya verilişlərində
ara-sıra dünyada yaşı 100-ü keçmiş sakinlərdən
söhbət açılır. Türkiyənin Şanlı Urfadan
olan 113 yaşlı Məhmət Aslan Dədə (SOW TV
kanalı 1.02.2011), I Dünya müharibəsinin son iki ingilis əsgərindən
biri olan Henry Allinghamın 113 yaşında öldüyü,
ABŞ-ın ən yaşlı adamı Walter Breuningin 112
yaşında öldüyü (bax: “Hürriyət” qəzeti,19
iyul 2009) yazılır.
Son
zamanlar bəzi elmi fərziyyələr də var ki, 20 il sonra dünyaya gələnlər 1000 il
yaşayacaq. 2011-ci ildə türk qəzetlərinin birində
İngiltərədəki Cambridge Universitetinin biomedikal
gerontoloq (yaşlılıq xəstəlikləri doktoru Aubrey
De Grey super insanın 20 il içində dünyaya gələcəyini
və bu insanın 150 yaşını görəcəyini
söyləmişdi. Grey 1000 il yaşayacaq
insanın da gələcək 20 il ərzində
doğulacağını iddia edir. Grey yaxın gələcəkdə
bütün xəstəliklərə çarə
olacağı üçün insan ömrünün min ilə
qədər uzanacağını iddia edir, yaşlanmanın 25
il içində kontrol altına
alınacağını söyləyir. O zaman insanlar doktorlara
xəstələnmədən gen və kök hücrə
terapisi kimi medikal kontrollar üçün gedəcəyini
deyir (bax: “Hürriyet”. 8 Temmuz (iyul) 2001, səh. 7).
İngilis
alimi Aurbey De Grey insanın yaşlanmasına səbəb olan 7
əsas amilin aşağıdakılar olduğunu iddia edir:
1.
Hüceyrə itkisi. Nəticə: qəlb, beyin və əzələ
rahatsızlığı.
2. İstənməyən
hüceyrələrin artması. Nəticə: yağ
hüceyrəsinin yaranması və şəkər xəstəliyi.
3.
Hüceyrədəki genetik dəyişmə. Nəticə: xərçəng.
4.
Hüceyrələrin illər ərzində enerjisinin
azalması. Nəticə: hüceyrə ölümü.
5.
Hüceyrələrin içində birikmə. Nəticə:
korluq.
6.
Hüceyrələr xaricindəki birikmə. Nəticə:
beyin funksiyasının pozulması.
7. İstənilməyən
protein bağının yaranması. Nəticə: damar
divarlarında çöküntü nəticəsində qan
təzyiqinin artması.
Əlbəttə, avaz çox yaxşıdır. Kaş ki, tibb
bu yüksək zirvəni fəth edə bilsin. Amma insan
oğlu 1000 il yaşasa belə yenə bu
dünyadan doymaq istəməz. Bir xalq bayatısında
deyildiyi kimi:
Mərmər
qaya oyulmaz,
Çil
balası soyulmaz,
Yüz
deyil, min yaşasan,
Bu dünyadan doyulmaz.
İstər tibbin optimist məlumatları, istərsə
də ədəbiyyatda bədii bir salnamə təşkil edən
fikirlər düşündürücü fəlsəfi
ümumiləşdimələrlə insan oğluna
dünyanın iki bucağını – gənclik və
qocalıq bucağını göstərərək,
insanın yaşlanma ilə yaranan duyğu və
düşüncəsinin tablosunu göz önünə sərir. Müdriklər
deyiblər ki, cavanlıq da dəliliyin bir növüdür.
Ona görə cavana dəliqanlı deyirlər.
Cavanlıqdan – dəliqanlılıqdan
müdrikliyə gedən yol isə kamilləşmə yoludur.
Təbiətin insana rəva gördüyü bu
yol - insan oğlunun ömür yoludur.
Hər doğan sabahın bir axşamı olduğu kimi,
hər gəncliyin bir ixtiyar çağı olduğunu
söz sərrafları özləri nə gözəl ifadə
və etiraf ediblər. Sənət adamlarının, müdrik insanların
qocalığın sonunun nəhayət ölüm olduğunu
dərk edən “gəlimli-gedimli, bir ucu ölümlü”
dünyaya mesajlarını söylədiklərini gənclik-qocalıq
pəncərəsindən baxıb şərh etməyə
çalışdıq və bu mövzunu B.Vahabzadənin
aşağıdakı şeiri ilə yekunlaşdırmaq istədik:
Qocalığın
bir əlacı var ancaq,
Gəncliyində
qatı düşmən bildiyi,
Hər şey ilə barışmaq.
Qəlbindəki
giley ilə barışmaq,
Qoyma
dişlə,
Ləng
yerişlə,
barışmaq,
Zəif
görən gözüylə də
barışmaq.
Lap
ölümün özüylə də barışmaq!
Maarifə
Hacıyeva
Professor
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 26 noyabr.-
S.14.