Dövlət quruculuğu sistemində
açıq cəmiyyət
“Açıq
cəmiyyət” anlayışı ilk dəfə olaraq
fransız filosofu Anri Berqsonun (1859 – 1941) 1932- ci ildə
yazmış olduğu “Mənəviyyat və dinin iki mənbəyi”
kitabında özünə geniş yer alıb. A.Berqson
sözügedən kitabda bir-birinə tam əks mövqedə
dayanan “açıq cəmiyyət “ və “qapalı cəmiyyət”
fəlsəfi kateqoriyalarını geniş elmi-siyasi leksikona
daxil etmişdir. Lakin A.Berqsonun sözügedən əsərində
“açıq cəmiyyət”, “qapalı cəmiyyət”
anlayışları sırf dini - fəlsəfi məna
yükünə malikdir və ictimai həyatın digər sahələrini
əhatə etmir.
Ekspert Tofiq Yusifovun fikrincə, bu anlayışlar
yalnız Böyük Britaniya alimi Karl Popperin 1945-ci ildə
işıq üzü görmüş “Açıq cəmiyyət
və onun düşmənləri” kitabından sonra geniş
şöhrət qazanıb. Bu ikicildlik kitabda
K.Popper açıq cəmiyyət ideyasını
özünün elmi səmərəlilik fəlsəfəsi
ilə birləşdirərək mükəmməl bir elmi –
siyasi istiqamətin əsasını qoymuş oldu. Məhz bu aspektdən açıq cəmiyyət ideyası
media tərəfindən ötən əsrin ortalarından
sonra daha intensiv şəkildə öyrənilməyə
başlandı. Həmin dövrdə b-
80-ci illərin sonu - 90-cı illərin əvvəllərində
Şərqi Avropada, eləcə də keçmiş SSRİ
məkanında baş verən demokratik proseslər və milli
– azadlıq hərəkatları nəticəsində
açıq cəmiyyət quruculuğu prosesi ən aktual və
strateji cəhətdən ən cəlbedici istiqamətə
çevrildi. Bu dövrdə açıq
cəmiyyətin mahiyyəti, perspektivləri və problemləri
ilə bağlı istər Qərb, istər rus, istərsə
də Azərbaycan məkanında kifayət qədər ciddi
araşdırmalara başlandı. Hazırda bu publisistik,
elmi və fəlsəfi araşdırmalar ABŞ, Böyük
Britaniya, Rusiya, Norveç, Almaniya, Fransa kimi ölkələrin
sahə elmi mərkəzlərinin tədqiqatlarının əsas
profilini təşkil edir. Azərbaycanda
açıq cəmiyyətin formalaşması prosesində
milli kütləvi informasiya vasitələrinin rolunun
araşdırılması ölkəmizdə sözügedən
sahədə ilk cəhddir. Çağdaş
Azərbaycan jurnalistikası tarixində demokratik
inkişafın, vətəndaş cəmiyyətinin ən
yüksək fazası olan açıq cəmiyyətin
formalaşmasına mətbuatın təsiri mövzusu ilə
bağlı indiyə kimi fundamental, kompleks araşdırmaya
rast gəlmirik.
Bu sahəyə yaxın mövzularda müəyyən
mülahizələr səslənsə, yazılar dərc
olunsa da, həmin materiallarda mövzunun bütövlükdə
elmi-publisistik həlli deyil, ayrı-ayrı aspektləri barədə
fikirlər irəli sürülüb. Bu araşdırmada mətbuatın
ölkədə gedən quruculuq proseslərinə təsiri,
cəmiyyətin bu quruculuq səylərini dərindən
qavraması və dəstəkləməsi, cəmiyyətlə
dövlət arasında münasibətlərin sivil qaydada tənzimlənməsində
onun yeri və rolu elmi və praktik şəkildə əsaslandırılıb.
Müasir cəmiyyətdə mətbu proseslərin
sürətli inkişafı bir sıra amillərlə
bağlıdır və bu inkişaf özünün məntiqi
nəticələrini meydana çıxarır. Tərəqqidə
olan ictimai-siyasi formasiyanın, konkret cəmiyyətin lokomotivi
elmi-texniki inqilab, yeni ictimai münasibətlərin yaranması
ilə reallaşan, evalyusiyanın danılmaz atributuna
çevrilən informasiyadır. Məhz
informasiya axınının intensivləşməsi, planetin ən
fərqli ictimai-siyasi mühitində, eləcə də
kommersiya dünyasında bu əmtəəyə sonsuz maraq onu
sivilizasiyanın taleyini müəyyən edəcək, bəlkə
də dəyişəcək səviyyəyə
qaldırır.
İnformasiyanın əsas daşıyıcısı
olan media üçün isə söz və mətbuat
azadlığı demokratik inkişafın ən
başlıca istiqamətidir. Azad söz və azad mətbuat
cəmiyyətdə aşkarlığın və demokratik
prinsiplərin bərqərar olmasında, dövlət
quruculuğu prosesinin sürətlənməsində
aparıcı rol oynamaqla yanaşı, demokratiyanı səciyyələndirən
əsas amillərdən sayılır. Ayrı-ayrı
ölkələrdə demokratiyanın səviyyəsini dəyərləndirərkən
bu iki kriteriya hökmən nəzərə alınır,
çünki mətbuat azadlığı elə cəmiyyətin
azadlığının göstəricilərindən biridir.
Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Elmir Quliyevin fikrnincə, hazırki şəraitdə
bütün inkişaf etməkdə olan ölkələrdə
olduğu kimi Azərbaycanın da qarşısında sabit
inkişafa çatmaq üçün kifayət qədər
mürəkkəb bir məsələ durur. Vəziyyətin
mürəkkəbliyi sosial-iqtisadi, xarici və dövlətdaxili
siyasət və digər problemlərin məcmusundan ibarətdir.
Onların müvəffəqiyətli həlli
üçün millətin inkişafında beynəlxalq
ictimaiyyətin təzyiqi ilə deyil, ictimaiyyətin
özünün daxili resurslarının iştirakı ilə
nail olunmasını anlamaq lazımdır. Bizim
üçün bu əlaqələrdə ən mühüm
olan Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyətinin
qurulmasıdır. Belə ki, artıq təxminən
20 ilə yaxındır Azərbaycan müxtəlif ideoloji
sistemlərin və mexanizmlərin təzyiqi altındadır.
Respublikanın bütün vətəndaşlarını
birləşdirərək vahid bir millət halına gətirə
biləcək bir dəyərlər sistemini hazırlamaq və
cəmiyyətin böyük bir hissəsində (xüsusilə
gənclərdə) Azərbaycanın uzunmüddətli
iqtisadi çiçəklənməsini, siyasi sabitliyini və
strateji təhlükəsizliyini təmin etmək
üçün həvəsləndirmək lazımdır.
Qəbul etmək olar ki, bu gün cəmiyyətin təfəkkürünün
“büsbütün dəyişdirilməsi” təkcə
ölkə daxilindəki vətənpərvər qüvvələri
deyil, həmçinin xaricdə “yeni dünya
qurucularını”da narahat edir. Bununla əlaqədar olaraq, mövcud
problemə yanaşma bir-birinə tamamilə ziddir: ümumi qərbləşməkdən
tutmuş radikal ənənənçiliyə qədər. Bu iki tendensiyanın bir-birinə əks aspektləri
bir çox filosof və sosioloqların əsərlərində
göstərilib və onların əsassızlığının
ən bariz şahidi tarixin özüdür. Bizim fikrimizcə, elə buna görə, qoyulmuş
məsələnin həlli üçün bazar
iqtisadiyyatının və açıq cəmiyyətin qurulması,
liberalizmin ən parlaq nailiyyəti olan insan
hüquqlarının qorunmasını təmin edən mədəni
ənənlərin liberal dəyərlərlə dinamik ahəngi
lazımdır.
Açıq cəmiyyətin qurulması sadə vətəndaşlardan
bu məfhumun məğzinin düzgün
anlaşılmasını, alimlərdən bu yolda olan mədəni
və konkret-tarixi səddin dəf edilməsində vacib olan cəmiyyətin
daxili resurslarının düzgün qiymətləndirilməsini,
siyasətçilərdən isə bu məsələnin həlli
üçün ölçülmüş və vicdanlı
yanaşmanı tələb edir. Bəzi
politoloqların bizə demokratiyanın və açıq cəmiyyətin
qurulması nailiyyətlərini yalnız
üçüncü sektorun sürətli inkişafı və
onların nüfuzunun artması ilə əlaqələndirmələri
fikirləri ədalətsiz və hətta sosial təhlükəlidir.
Bu ekspertlərin təsiri altında son zamanlar
“üçüncü sektor” anlayışı vətəndaş
cəmiyyəti ilə assosiasiya olunması ilə
yanaşı, hətta bu anlayış artıq sinonimi şəklində
də işlənilir. Bizim fikrimizcə, elə
bu dünyanın demokratik inkişaf dalğasının ən
təhlükəli yanlışlığıdır.
Qeyri-hökümət təşkilatlarının
inkişafı onların düzgün təsis edilməsindən
və cəmiyyətdəki rolunun düzgün
anlaşılmasından irəli gəlməlidir. Üçüncü
sektor hakimiyyətlə kütlə arasında olan müəyyən
bir müddət ərzində dövlətin suveren taleyini
şəxsən özlərinin həll etməyə qabil bir
səlahiyyətlərinin malik olduqları bir həlqədir.
Belə ki, qeyri-hökumət təşkilatlarının
səlahiyyatlari bu çərçivədən kənara
çıxmamalıdır, ona görə ki, onlar bu qərarların
qəbul edilməsi və nəticələri
üçün nə xalqın, nə də qanun
qarşısında məsuliyyət daşımırlar.
Üçüncü sektor vətəndaş cəmiyyətindən
ayrılmış bir “qeyri-hökumət” təbəqəsinə
çevrilməməlidir, çünki əgər demokratik
dövlətlərdə hakimiyyət nümayəndələri
xalq tərəfindən seçilirsə, qeyri-hökumət təşkilatlarının
rəhbərləri bəzən anonim maliyyə
strukturlarının hesabına nüfuz toplayırlar. Bununla yanaşı, QHT-nin bu vəya digər səbəblərdən
rolunu qiymətləndirməmək olmaz. Çünki
bizim ölkənin qeyri-hökumət təşkilatları hələ
indi-indi formalaşır və bir qayda olaraq özlərinin nə
maddi-texniki bazaları, nə də yüksək intelektual
kadrları vardır.
Bununla yanaşı, əsl demokratiyadan danışarkən
fikrimizcə, vətəndaş cəmiyyətini hakimiyyətə
qarşı qoymaq olmaz, çünki hakimiyyət nümayəndələri
xalqın seçdikləri şəxslərdir. Qərb tədqiqatçılarının
daim üçüncü sektoru dövlətdən ayırmaq
cəhdləri belə bir kədərli fikrə gətirib
çıxarır ki, hətta inkişaf etmiş demokratik
dövlətlərdə belə “xalqın seçdikləri”nin özləri artıq qapalı bir elitar qrupa
çevriliblər (bu cür qapalı cəmiyyətlərin
mövcudluğu vətəndaş cəmiyyətinin ruhu ilə
bir araya sığmır). Lakin bu, sözsüz başqa
bir müzakirə mövzudur.
Biz vətəndaşların siyasi, iqtisadi və sosial
hüquqlarının təmin olunmasının qarantı kimi
hökümət sifətində hakimiyyəti rəhbər
tuturuq. Ona görə də hakimiyyətin
üçüncü sektorun və ya şəxsi, hətta
transmilli kapitaldan dərin bir asılılığa
düşərək zəifləməsi yol verilməzdir.
Eyni zamanda dövlət şəxsi
sahibkarların fəaliyyətinin qarşısını
almağa cəhd etməməlidir, biznesin inkişafına
şəraitin yaradılmasına borcludur. Unutmaq
olmaz ki, sosial hüquq və həmçinin daxili və xarici
təhlükəsizliyi anarxiya və neokolonial müstəqillik
şəraitində təmin etmək olmaz. Bizim danışdığımız vətəndaş
cəmiyyəti dövlət institutlarının, özəl
sektorun və QHT-lərin güclü dövlət xeyrinə əməkdaşlıq
etdikləri balanslaşdırılmış bir sistemdir.
Bu sistemin daxildən balansının pozulması
korrupsiyanı, qanunsuzluğu, tiranlığı, kütləvi
insan hüquqlarının pozulmasını yaradır. Xarici
faktorların təsiri altında balansın pozulması
dövlətin təbii tarixi axarının dəyişilməsinə
gətirib çıxarır, bu da son zamanlar nəticələri
çətinliklə söylənilən “rəngli” inqilablar
şəklində özünü göstərir. Lakin təxmin etmək olar ki, inqilabi “tozcuq” tarixin
qanunlarını dəyişmir və hakimiyyətə onsuz da
böyük maliyyə dairələrinin dəstəklədiyi
insanlar gəlir.
Vətəndaşlar özləri millətinin
çiçəklənməsi üçün ümumi bir
anlaşmaya gələ bilməsələr, hakimiyyət
strukturlarında dəyişikliklər cəmiyyətin təfəkküründə
heç bir dəyişikliyə gətirib
çıxarmayacaq. Cəmiyyət xarici maliyyə, ideoloji və
digər formalı aqressiyalar üçün deyil, öz
nümayəndələri üçün açıq
olmalıdır. Başqa sözlə,
açıq cəmiyyət insanları siyasətə siyasət
xatirinə deyil, özünü azad ifadə edə bilmək
və öz hüquqlarını təmin etmək
üçün mərkəzləşdirilmiş humanist
idealları olan bir cəmiyyətdir.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.-2015.-26
noyabr.-S.13