“Bil ki, səni də sevən var bu yer
üzündə”
Fikrəq Qoca əsərlərində
torpaq, ana, övlad, xalq sevgisini uca tutur
I yazı
Fikrət
Qoca bütün varlığıyla mənsub olduğu
xalqına bağlıdır. Onun qəlbində
keçmişinə, şərəfli tarixinə bir məhəbbət
var:
Mən
ayaq açıb anamın yanından
məzarına
kimi gedən bir yolçuyam.
Atamın
məsləkinə, anamın laylalarına
qarovulçuyam.
Vətəndaş
şair misralarını bu ideyalar üzərində kökləyib.
Onun nəzərində şair ölməzdir, çünki
o, özü üçün yaşamır, xalq
üçün, dünya üçün, insanlar
üçün, keçmiş, gələcək
üçün yaşayır:
Hər
misra yazanda, o bir yaş artdı.
Düşündü
hamını - tanışı, yadı.
Neçə
qəhrəmanı yazdı, yaratdı,
Özü
yaşamağa vaxtı qalmadı.
Fikrəq
Qoca əsərlərində torpaq, ana, övlad, xalq sevgisini
uca tutur. Vicdan saflığı şairin nəzərində
şərəfli ömrün mənasıdır. "Vicdan-həya
deməkdir"-deyən şair vicdan saflığının,
həqiqətin, düzlüyün, azadlığın,
xoşbəxtliyin tərənnümçüsüdür.
Fikrət
Qoca zamanın şairidir və xalqına xidmət etməyən
qüvvəni tanımaq istəmir. F.Qoca üçün
doğma millətin, xalqın dərdi dərdlərdən də
ağırdır. Qarabağ ətrafında gedən faciəli
hadisələrin faciəli anlarını yaşayan qız-gəlinlərimizin
- erməni murdarlarının əsir, girov
götürdüyü günahsız məxluqatların
düşmən pəncəsində inləməsi balaca dərd
deyil. Fikrət Qoca xalqının sənətkar oğlu kimi bu
dərdləri yaşayır və şeirlərində, əsərlərində
bu dərdləri qələmə alır.. Əsir düşən
bir qızın faciəsinə dözə bilmir:
Erməni
əlində əsirdir çiçək.
İgid
oğulsansa, gəl bu dərdi çək.
Daha mən
nə əksəm, dərd göyərəcək.
Bu dərdlə
yaşamaq ağırdır, ağır
- deyən
şair:
Əli
silah tutan bir oğul varsa,
Əsir
düşə bilməz millətin qızı.
Boğmaqla
susmayır vicdanın səsi.
Heç
nəylə getməyir namus ləkəsi.
Düşmən
qanı ilə yuyulsun gərək
- deyir. Vicdanı
çarmıxa çəkir şairi, bu dərdlə
yaşamaq ağır olduğu kimi «bu dərdlə ölmək
də ağırdır, ağır»-deyir. Namus, qeyrət
hissi, düşmənə nifrət, «yaddaşı göynədən
yaxın keçmiş» şair üçün «olub keçən
deyil, yanıb keçəndi».
«Buxara
papaq» şeirində şair təəssüf içində
çırpınır. Duz-çörəyi müqəddəs
tutan Azərbaycan övladı kimi dostunu-düşmənini
vaxtında tanımadıqları üçün
özümüzü qınayır. Arxayınlıqdan «indi
üstümüzə dörd bir yandan dolu kimi» yağan «şər»,
özümüzün hördüyümüz sədlərin
«indi özümüzə keçilməz hasar»
olmasını da bir Qarabağı Yuxarı, Aşağı
Qarabağlara bölməyimizin, respublikanın içində
«muxtar» adıyla yaratdığımız Qarabağın
sabahını düşünməyib əcdadımızdan
bizə qalan Qarabağın tacı Yuxarı Qarabağ taleyinə
biganə yanaşmağımızın,
arxayınçılığımızın axırının
gətirib hansı acı nəticələrə
çıxardığını həm təəssüf, həm
kədər, həm qüssəylə xatıladır.
Babalardan qalan «Buxara papağın» xatırlanmasında da bir məna
var. O papağa arxayınçılıqdan «bit düşər»-deyəndə
şair nəyi nəzərdə tutur?
Gördüyümüz, yaşadığımız bugünkü
Qarabağ reallıqları, «Qarabağ»- deyib
ayırdığımız ərazilər,
bütövlükdə Azərbaycan torpağına vurulan
ağır zərbələr nədən xəbər vermir?
Bütövlükdə bu şeirin canında, qanında nə
yatır, oxucu gözəl başa düşür.
Şair
azadlığın nə olduğunu gözəl bilir. Ona
görə də «Atəşkəs baharı» şeirində
«iki cəbhə arasında» qalan minalanmış
torpağın sinəsindəki baharın gəlişində
bir vahimə görür. Bu bahar çağında
minalanmış sahəyə düşən heyvanlar
minaların qurbanı olur.
Partlayan
Minanın
səsindən diksinir.
Torpaq, hava,
bahar, əsgər.
Bu səsin
vahiməsindən
Quşlar
uçar, yarpaq əsər.
Burada Ermənistan-Azərbaycan
arasındakı atəşkəsin məkanı seçilən
torpağın halına yanmaqla bərabər, öz
azadlığını, müstəqilliyini əldə
etmiş olan xalqın ərazi bütövlüyünü təmin
etmək arzusu var; öz azadlığını əldə
etmək istəyinə mane olan qüvvələr var və
onların murdar niyyətlərini, yeritdikləri çirkin
siyasətlərinə, Azərbaycan xalqına, dövlətinə
zərbə vurmaq niyyətlərinə nifrət var. Amma
şair arxayındır ki, Azərbaycan xalqı bu azadlıq,
müstəqillik, ərazi bytövlüyü uğrunda
mübarizədə nə qədər qurban verib və əldə
etdiklərini qoruyacaq.
Şair
doğma yerlərdən keçəndə o doğma yerlər
üçün necə darıxdığını, «burnunun
ucu göynədiyi”ni, içindən keçən
arzuları, kövrək duyğuları qələmə
alır. «Qar əvəzinə şoranı ağaran-aran» onun
ana vətəni, doğma yurdudur, onun «yovşanı»nı,
«yulğunu»unu, «şax tikanı»nı görəndə
keçirdiyi hisslər şeirə çevrilir,
özünü şaxtikana bənzədir.
O, bu
şoranlı torpağa olan məhəbbətini uca tutur. Onun
acı tikanını, gözəl çiçəyini, «şəlalə
hörükləri»ni, dağını, dərəsini,
buluddan şimşək tutan budaqları olan
çinarlarını, bulaqları «bayatı» deyən
yamaclarını, gözünü açıb
gördüyü «yulğunu»nu vəsf edir, özünü
boyda, dözümdə yulğuna bənzədir və
böyük bir ürəklə könül xoşluğuyla
deyir ki: «Bil ki, səni də sevən var bu yer üzündə».
Tanrıya
yalvarışlarında da F.Qocanın misraları
orijinaldır. Üz tutduğu Tanrısından istəyi nədir
şairin? Misralara diqqət yetirək. «Bu ağır zamanda, bu
bərk ayaqda, Yarəbb, xalqımıza özün kömək
ol!» - deyən şair Azərbaycan dövlətinin,
xalqının başı üzərində dolaşan qara
buludları nəzərdə tutur. Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünə edilən qəsdi nəzərdə
tutur. F.Qoca onların dərdi-sərini öz dərdi-səri
kimi ürəkdən duyur, göynəyir. «İnsanlıq
gözlədik, insan itirdik», - deyən şair murdar, xəbis qəlbli
ermənilərə etdiyimiz yaxşılığın,
insanlığın müqabilində qanı tökülən
övladlarımızı yada salır, düşməndən
kömək ummur, ondan mərhəmət gözləmir,
insanlıqdan kənar bu murdar məxluqlara, onların bəd əməllərinə
qarşı qəlbimizdəki vətən sevgisini, bu yolda
şəhid olan oğullarımızın qeyrətini, mərdlik
və ləyaqətini qoruyur. Ulu Tanrıdan tökdüyü
qanlara görə düşmənə insaf, özünə
səbr diləyir.
Beşikdir,
məzardır bu yer.
Şərəfli
övladdır bizim barımız.
Düşmənə
insaf ver, bizə səbir ver,
Qəddar
böyüməsin balalarımız.
Ana
torpağı beşikdən məzara gedən yol bilir
şair, bu torpaq uğrunda, düşmənə nifrət
ruhunda böyüyən oğul və
qızlarımızın, qəlbində şair gül
açan arzuları, sabaha inam, yaşamaq, yaratmaq eşqini
görmək istəyir, qəddarlıq, kin, nifrət istəmir
onların qəlbində olsun.
Bu gün
elə bir azərbaycanlı tapılmaz ki, Qarabağ taleyinə
laqeyd yanaşsın, onun sabahı üçün
narahatlıq keçirməsin. Fikrət Qoca «Cənnətdən
qovulanlar» əsərində bu narahatlıqları yaşayan sənətkardır.
Qarabağ
Azərbaycanın sinəsində bir yaradır, təbibini,
loğmanını gəzir. İnsan övladının əzablarıyla
yanaşı, böyüklük ehtirası, köksünə
sığmayan istəkləri nəfis hərisliyinə
aparıb çıxaranda faciə olur. Fikrət Qoca belə
halda üz tutur Allaha, onunla dərdləşir:
Ol-dedin
kainat
oldu,
kainatda həyat
oldu.
Sözündən
çıxdı,
Adəmlə
Həvva
cənnətdən
qovuldu,
atıldı
yer üzünə.
Elə o
vaxtdan
insan
özü burda
cənnət
yaratmaq istəyir özünə.
Şair insanın cənnət yaratmaq eşqinin «allahlığa başla»mağa aparıb çıxarmasından narahatdır. Nə olar? İnsan böyük dühadır. Yaratmaq, qurmaq onun amalı olmalıdır. Cənnətdən qovulan insan xoşbəxt, firavan yaşamaq üçün, öz nəfsinin ucbatından itirdiyi «cənnəti» aramaqda heç də günahkar deyil. Başı daşa dəyən insan yenə də işinin çəmini bilmir; bəs bu cənnətqurma aparıb ora çıxarmamalıdır ki, Allahlıq da keçsin ürəyindən. Milyardlarla insan nə üçün bir ovuc qəlbindən allahlıq keçirənlərin əməllərinin qurbanı olmalıdır? Bəs onların həyat eşqi? Yaşamaq eşqi? Onların istədikləri ilə razılaşmayan insanların, millətlərin taleyi? Hara aparıb çıxarıb hər dəfə könlündən allahlıq keçirənlərin əmlləri bu dünyanı? Şair bu haqsızlıqlara, özbaşnalıqlara göz yuma bilmir. Çünki o, milyonlardan biridir ki, insan kimi yaşamaq istəyir. Xalqını, mllətini, övladını azad, xoşbəxt, Allahın ona qismət etdiyi cənnətməkan sandığı Azərbaycanında azad, müstəqil görmək istəyir. Görəndə ki, haqqı pozulur millətinin, dövlətinin, xalqının. Üz tutmur imperialist, qolu güclü cənnət ovçularına. Üz tutur haqq-ədalət qoruyucusu Tək Allahına; insan kimi dərdlərdən cana doyduğundan, yer üzünün fəlakətini yaşayan bir saf ürək sahibi kimi, torpağına, millətinə dərd əzab gətirən cənnət həvəskarlarının əməllərindən şikayətlənir. Şikayətində haqlıdır şair. Humanist hisslərini itirənləri məhşər ayağına çəkir; Yerin-Göyün sahibi Allah onun üçün bu dünyanı ol-deyib yaradıbdırsa, özü də Adəm-Həvva övladıdırsa, unudur axı, «görən var», göydən baxan var». Ona görə deyir ki, «Sənin də bir yaxan var, yaxandan yapışan olar», törətdiyin əməllərə görə səni məhşər ayağına çəkən olacaq…
Şair insanı uşağa - «ağlı körpə» uşağa, «odla oynayan» uşağa bənzədir. İçində cəhənnəm odu qaynayan, «göz yaşları gölündə» çimənlər «unudurlar bu dünya hamı üçündü». «Unudurlar bu dünya hamı üçündü» –deyən şair dünyanı hamı üçün vətən bilir, o, bu «hamı»nı türkə, rusa, ingilisə, almana, ərəbə, zənciyə bölmür. Bölümünü də faciə bilir. «Bu Adəm-Həvva övladlarına» biçilən «bu fərqlər», «bölgülər» nə üçündü? - sualını verən şair özü bu suallar içində çabalayır, insanları düşünməyə səsləyir. Düşünür dünyanın nə qədər canlıları var. Nə iti, nə atı, nə donuzu seçilməyən bu dünyada niyə bəs insan türkə, ingilisiə, almana, nə bilim daha kimlərə bölünür? Bu seçimlər, bu fərqlər millətlərin, xalqların da bir-birinə həqarətlə baxmasına aparıb çıxarırsa, bu insanlar hardan oldu Allahın bəndələri, Adəm-Həvva balaları? Nə vaxtdan böyük qardaşlar cisminə, çəkisinə görə özünü öyməli, özündən kiçiklərə əzab verməli, qeyrisinin əlindəki tikəsinə göz dikməlidir? Ulularının uyuduğu Vətəninin Qarabağ deyilən hissəsini kəsib o biri Adəm-Həvva övladına ötürmək üçün insan bu qədərmi ifritə donuna bürünməlidir?
Şair nələr görməyib. Hansı dövlət böyükdür, «gücü var, kiçikləri dağıdır, böyük xalqlar balaca xalqları qırır». Bu qırımda Adəm-Həvva unudulur, bəşər övladı yolunu azdığından şeytanxislətlilərdən «yaxşılıq» görənlər xeyirxah Adəm övladlarının qanınıa susayır, böyüklər də buna göz yumur. Bir dünyanın sakinləri arasındakı bu fərqlər, bu fərqlərin yaratdığı faciələr şairi açmır. Şair bu əksliklər dünyasında öz taleyinə düşən qəmlə barışa bilmir. Çünki onun xalqı azadlıqsevər, dünyasını sülh-əmin-amanlıq içində görmək istəyən bir xalqdır. Onun da xarakterində böyüklərin haqsız əməllərinə qarşı çıxım var. Bu haqsızlıqla barışmaq mümkün deyil. Heç vaxt şairin lirik qəhrəmanı Allah qismətinə yazan cənnət diyarını kimsəyə verməz. Belələri varsa, şair onları qamçılamağa bacarır. Bu amansız zamanada şair də amansızcasına belələrinə qarşı çıxır. Onları qeyrət qınağına çıxır. Başına papaq qoyub, papağına «yaxşı» deyənlərin arasında «bir Azərbaycan olaq deyən» axtarır.
Gülxani Pənah,
filologiya üzrə
elmlər doktoru, ədəbiyyatşünas
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 1 oktyabr.-
S.14.