İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkilin
hüquq və vəzifələri
“Müvəkkilin fəaliyyəti
aşkarlıq, şəffaflıq, qanunçuluq, ədalət,
qərəzsizlik prinsipləri əsasında qurulur”
I yazı
Artıq Azərbaycan ictimai mühitində neçə
ildir ki, İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkilin
(Ombudsmanın) fəaliyyəti, bu sahənin gərəkliyi
haqqında müəyyən təsəvvür
formalaşıb. Qeyd olunan fəaliyyət sahəsi
hüquqi dövlət quruculuğu prosesində olduqca gərəklidir.
“Azərbaycan Respublikası İnsan Hüquqları üzrə
Müvəkkil (Ombudsman) haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Qanununda (2001-ci il)
bu haqda tam bilgi almaq mümkündür. Qanunun I
fəsli “İnsan hüquqları üzrə müvəkkilin
(ombudsmanın) fəaliyyətinin və təyin edilməsinin əsasları”
adlanır.
Maddə
1-də (“İnsan hüquqları üzrə müvəkkilin
fəaliyyətinin əsasları”) deyilir: “Azərbaycan
Respublikasının insan hüquqları üzrə müvəkkili
vəzifəsi (bundan sonra «müvəkkil» adlandırılacaq)
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasında və Azərbaycan
Respublikasının tərəfdar çıxdığı
beynəlxalq müqavilələrdə təsbit olunmuş və
Azərbaycan Respublikasının dövlət və yerli
özünüidarə orqanları, vəzifəli şəxsləri
tərəfindən pozulan insan hüquqları və
azadlıqlarının bərpa edilməsi üçün təsis
edilir. Müvəkkilin fəaliyyəti insan
hüquqlarının müdafiəsini, pozulmuş insan
hüquq və azadlıqlarının bərpasını təmin
edən digər dövlət orqanlarının səlahiyyətlərini
məhdudlaşdırmır və əvəz etmir. Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin, Milli Məclisin deputatlarının və
Azərbaycan Respublikası hakimlərinin fəaliyyətinin
yoxlanılması müvəkkilin səlahiyyətlərinə
aid deyil. Müvəkkil əfv, vətəndaşlıq,
siyasi sığınacaq verilməsi məsələlərinin
həlli ilə bağlı Azərbaycan Prezidentinə təkliflər
verə bilər; Müvəkkil Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinə insan hüquq və
azadlıqlarının təmin edilməsi məqsədilə
qanunların qəbul edilməsinə və ya yenidən
baxılmasına dair təkliflər verə bilər. Müvəkkil Azərbaycan Respublikasının Milli
Məclisinə amnistiya elan edilməsi barədə təklif
verə bilər. Müvəkkilin məhkəmələrdə
süründürməçilik, sənədlərin itirilməsi
və vaxtında verilməməsi, habelə məhkəmə
qərarlarının icrasının gecikdirilməsi ilə əlaqədar
insan hüquqlarının pozulmasına dair şikayətlərə
baxmaq hüququ var. Müvəkkilin fəaliyyəti
aşkarlıq, şəffaflıq, qanunçuluq, ədalət,
qərəzsizlik prinsipləri əsasında qurulur”.
Müvəkkilin
seçilməsinə gəlincə, göstərilir ki, (maddə
2) Müvəkkili Azərbaycan Respublikası Prezidentinin təqdim
etdiyi üç namizəd arasından Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisi 83 səs çoxluğu ilə
seçir: “Milli Məclis müvəkkilin seçilməsi ilə
bağlı qərarı qəbul etmədikdə, Azərbaycan
Prezidenti 15 gün müddətində digər üç
şəxsin namizədliyini Milli Məclisə təqdim edir”.
Müvəkkilin
namizədliyinə aid tələblər
aşağıdakılardır: “Yaşı 30-dan
aşağı olmayan, ali təhsilli, insan
hüquqlarının müdafiəsi sahəsində təcrübəyə
və yüksək əxlaqi keyfiyyətlərə malik olan Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşı müvəkkil vəzifəsinə
seçilə bilər. İkili vətəndaşlığı
olan, başqa dövlətlər qarşısında öhdəliyi
olan, qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyəti
sistemlərində qulluq edən, elmi, pedaqoji və
yaradıcılıq fəaliyyəti istisna olmaqla, başqa
ödənişli fəaliyyətlə məşğul olan,
fəaliyyət qabiliyyətsizliyi məhkəmə tərəfindən
təsdiq edilən, ağır və xüsusilə
ağır cinayətlərə görə məhkum
olunmuş şəxs müvəkkil ola bilməz. Müvəkkil
siyasi fəaliyyətlə məşğul ola
və heç bir siyasi partiyanın üzvü ola bilməz. Müvəkkil hər hansı qeyri-hökumət təşkilatının
rəhbərliyində təmsil oluna bilməz. Müvəkkil vəzifəsinə seçildiyi
gündən 5 gün müddətində onun statusuna uyğun
olmayan fəaliyyəti dayandırmalıdır. Müvəkkil
vəzifəyə seçildiyi gün Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin iclasında and içir: «Azərbaycan
Respublikasının insan hüquqları üzrə müvəkkili
vəzifəsində səlahiyyətlərimi şərəf
və ləyaqətlə yerinə yetirəcəyimə, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasına və qanunlarına əməl
edəcəyimə, müstəqil və qərəzsiz fəaliyyət
göstərəcəyimə and içirəm».
Qanunda
Müvəkkilin müstəqilliyinin təminatları
aşağıdakı kimi göstərilir: “Müvəkkil
müstəqildir və yalnız Azərbaycan Konstitusiyasına
və qanunlarına tabedir. Müvəkkilin müstəqilliyinə
aşağıdakı təminatlar verilir: dəyişilməzliyi;
toxunulmazlığı; hər hansı dövlət və ya
yerli özünüidarə orqanı, vəzifəli şəxs
tərəfindən onun fəaliyyətinə müdaxilə
edilməsinin yolverilməzliyi; maddi və sosial təminatlar. Fövqəladə və ya hərbi vəziyyətin
elan edilməsi müvəkkilin fəaliyyətini
dayandırmır və ya məhdudlaşdırmır”.
Müvəkkilin
toxunulmazlığı (maddə 6): “Müvəkkil səlahiyyət
müddəti ərzində toxunulmazdır. Müvəkkil
səlahiyyət müddəti ərzində cinayət
başında yaxalanma hallarından başqa, cinayət məsuliyyətinə
cəlb edilə bilməz, tutula və ya saxlanıla bilməz,
onun barəsində məhkəmə qaydasında inzibati tənbeh
tədbirləri tətbiq edilə bilməz, axtarışa məruz
qala bilməz, şəxsi müayinə edilə bilməz.
Müvəkkil cinayət başında
yaxalanarsa, onu tutan orqan bu barədə 24 saat müddətində
Azərbaycan Respublikası baş prokuroruna və Milli Məclisə
xəbər verməlidir. Müvəkkilin
toxunulmazlığına yalnız Azərbaycan Respublikası
baş prokurorunun təqdimatına əsasən Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin 83 səs çoxluğu ilə
qəbul edilmiş qərarı ilə xitam verilə bilər.
Müvəkkilin toxunulmazlığı həmçinin
onun mənzilinə, xidməti otağına, nəqliyyat və
rabitə vasitələrinə, poçt-teleqraf
yazışmalarına, şəxsi əmlakına və sənədlərinə
də şamil edilir. Müvəkkil işləmiş
şəxs vəzifədən getdikdən sonra müvəkkil
səlahiyyətlərini həyata keçirdiyi dövrdəki
fəaliyyətinə və söylədiyi fikirlərə
görə toxunulmazdır. Bu dövrdə
törətdiyi cinayətlərə və məhkəmə
qaydasında inzibati tənbeh tədbirləri nəzərdə
tutulmuş hüquq pozuntularına görə həmin şəxsin
məsuliyyətə cəlb edilməsi bu qanunun 6.3-cü maddəsində
müəyyən olunmuş qaydada həyata keçirilir”.
Maddə 7-də Müvəkkilin səlahiyyətlərinə
vaxtından əvvəl xitam verilməsi haqqında bunlar
göstərilir. Müvəkkilin səlahiyyətlərinə Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin təşəbbüsü ilə
və ya Azərbaycan Prezidentinin təqdimatı əsasında
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin 83 səs
çoxluğu ilə qəbul edilmiş qərarı ilə
aşağıdakı hallarda vaxtından əvvəl xitam
verilir: müvəkkilə aid tələblər pozulduqda;
müvəkkil öz səlahiyyətlərini icra etmək
qabiliyyətini tamamilə itirdikdə.
Milli Məclisin
iclasında aşağıdakı hallar elan edildikdə, Milli
Məclisin sədri öz sərəncamı ilə müvəkkilin
səlahiyyətlərinə vaxtından əvvəl xitam
verir: müvəkkil vəfat etdikdə; müvəkkil barəsində
məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş ittiham
hökmü olduqda; müvəkkil vəzifəsindən
könüllü yazılı istefa verdikdə.
Müvəkkilin səlahiyyətlərinə vaxtından
əvvəl xitam verildikdə, Azərbaycan Prezidenti 30 gün
müddətində Milli Məclisə yeni müvəkkilin
seçilməsi üçün üç şəxsin
namizədliyini təqdim edir. Milli Məclis 15
gün müddətində müvəkkilin seçilməsi
ilə bağlı müvafiq qərar qəbul edir.
Qanunun II fəsli “İnsan hüquqlarının
pozulmasına dair şikayətlərə baxılması”
adlanır.
Maddə 8-də “İnsan hüquqlarının pozulmasına
dair şikayətlərin verilməsi qaydası” göstərilir:
“Müvəkkil Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarının,
əcnəbilərin və vətəndaşlığı
olmayan şəxslərin, hüquqi şəxslərin (bundan
sonra «ərizəçi» adlandırılacaq) insan
hüquqlarının pozulmasına dair şikayətlərinə
baxır. Şikayəti insan hüquqları
pozulmuş şəxsin razılığı ilə
üçüncü şəxslər, o cümlədən
qeyri-hökumət təşkilatları verə bilərlər.
İnsan hüquqları pozulmuş şəxsin
razılığını almaq mümkün olmadıqda (həmin
şəxs vəfat etdikdə, fəaliyyət qabiliyyətini
itirdikdə və s.), şikayəti üçüncü
şəxslər və ya qeyri-hökumət təşkilatları
razılıq almadan da verə bilərlər. Dövlət orqanları müvəkkilə şikayət
verə bilməzlər. Şikayət ərizəçinin
hüquqlarının pozulduğu və ya ona bu barədə məlum
olduğu gündən bir il müddətində
verilə bilər. Cəzaçəkmə
müəssisələrində, istintaq təcridxanalarında,
müvəqqəti saxlanılma yerlərində saxlanılan
şəxslər tərəfindən ünvanlanmış
şikayətlər senzuradan keçirilmədən 24 saat
müddətində müvəkkilə göndərilməlidir”.
Maddə 9 “İnsan hüquqlarının pozulmasına
dair şikayətin məzmunu” adlanır. İnsan hüquqlarının
pozulmasına dair şikayətdə ərizəçinin
adı, atasının adı, soyadı, ünvanı göstərilməli,
eləcə də ərizəçinin hüquqlarını
pozmuş qərar və ya hərəkətin (hərəkətsizliyin)
mahiyyəti, şikayətin tərtib edilmə yeri, vaxtı və
ərizəçinin imzası olmalıdır. Şikayətlə bağlı başqa materiallar və
ya məhkəmə tərəfindən
çıxarılmış qərar olduqda, şikayətə
əlavə edilə bilər. Şikayətdə
ərizəçinin adı, atasının adı, soyadı,
ünvanı göstərilmədikdə müraciət anonim
hesab edilir və həmin şikayətlərə, bu qanunun
9.3-cü maddəsində göstərilən hallar istisna
olmaqla baxılmır.
Anonim şikayətdə göstərilən hallar kifayət
qədər sübutlu və əsaslı faktlarla təsdiq
edilirsə, həmin şikayətlər müvəkkil tərəfindən
baxılmaq üçün qəbul edilə bilər. Şikayət
şifahi verildikdə müvəkkil aparatının
işçisi şikayətin məzmununu xüsusi blankda qeyd
edir və ərizəçi həmin vərəqi
imzalayır. Ərizəçinin
xahişi ilə müvəkkil onun barəsində məlumatları
gizli saxlamalıdır.
Maddə
10-da (“İnsan hüquqlarının pozulmasına dair şikayətlə
bağlı qərarın qəbul edilməsi”) deyilir:
“Ərizəçi tərəfindən insan
hüquqlarının pozulmasına dair şikayət daxil
olduqda, müvəkkil aşağıdakı qərarlardan
birini qəbul edə bilər: şikayət baxılmaq
üçün qəbul edilsin; şikayətə
baxılmasından imtina edilsin. Müvəkkil
şikayətə baxılmasından imtina etdiyi halda ərizəçiyə
10 gün müddətində yazılı şəkildə əsaslandırılmış
cavab verir”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 1 oktyabr.-
S.14.