Şah İsmayıl Xətayinin
göstərişi ilə Rəvanqulu xan
İrəvan qalasını 7 ilə başa
gətirib
1827-ci il oktyabrın 1-də
İrəvan qalası
rus artilleriyası və erməni xəyanəti qarşısında
duruş gətirməyərək
süqut etdi
İrəvan Azərbaycanın ən
qədim və tarixi şəhərlərindən
biridir: Ağrı vadisinin şimal kənarında, Araz çayının sol qolu
olan Zəngi çayının sahilində,
dəniz səviyyəsindən
850-1300 metr yüksəklikdə
yerləşən şəhər
tarix boyu Azərbaycan-Türk yurdu olub. Müxtəlif dövrlərdə Çuxur-Sakat//Çuxur Səd bəylərbəyliyinin,
İrəvan xanlığının,
İrəvan quberniyasının,
nəhayət, "Ermənistan
SSR"-in mərkəzi olub.
1936-cı ilə qədər Erivan (müxtəlif
mənbələrdə İrəvan,
Erevan, Ervan, Rəvan və s.), həmin tarixdən isə
"Yerevan" adlandırılıb.
İrəvan şəhərini XVI yüzildə Rəvan xanın tikdirdiyi Rəvan qalası ilə eyniləşdirənlər
əslində böyük
tarixi səhvə yol verir. Belə ki, burada
ilk qala Urartu çarı I Arquztu (Asur mənbələrində
- Argişti) tərəfindən
miladdan əvvəl
782-ci ildə tikilmiş
və İrpuni//Erbuni//Erbiuni (Erebuni) qalası adlanıb ki, bu da qədim
türk-qarqar dilində
"Ərlər boyunun
ölkəsi" anlamını
verir.
Doğrudur, 1504-cü ildə Səfəvi
hökmdarı Şah
İsmayıl sərkərdəsi
Rəvanqulu xanı Çuxur Səd torpaqlarına hakim təyin
edərkən ona Zəngi çayı sahilində, indiki İrəvan şəhərinin
yerində qüdrətli
bir qala tikmək göstərişi
vermiş və Rəvanqulu xan da 7 ilin tamamında
burada alınmaz bir qala ucaltmışdı.
Ancaq bu, o demək deyil ki, Rəvanqulu
xan bu qalanı
boş bir sahədə, təsadüfi
seçilmiş bir ərazidə tikmişdi.
Əvvəla, hələ 1407-1408-ci ildə Əmir Teymurun sevimli adamlarından olan Xoca xan Lahicani
də bu yerdə böyük bir yaşayış məntəqəsi saldırmışdı.
İkincisi, unutmaq lazım deyil ki, Çuxur Sakat vilayətinin Saatlı (Sakatlı) boyundan olan qaraqoyunlu
Əmir Sədin oğlu Pir Hüseynin
əmri ilə bu gün Cəfərabad
türbəsi kimi tanıdığımız Pir
Hüseyn türbəsi
də 1413-cü ildə
məhz bu yerin yaxınlığında
ucaldılmışdı. Əmir Sədin
məzarı üstündə
tikilən bu türbədə sonra Pir Hüseynin özünün də dəfn olunması sübut edir ki, bu yer
elə o vaxt da vilayətin mərkəzi olmuşdu.
Beləliklə, Erebuni//Ereban şəhər adı ilə Rəvan//İrəvan qala adlarındakı oxşarlıq böyük
bir tarixi yanlışlığa səbəb
olmamalıdır.
İrəvan qalası onu görən xarici səyyahların hamısını
heyrətə gətirmişdi. Eni 790 m, uzunluğu
850 m olan qalanın divarları daşdan və çiy kərpicdən hörülmüşdü.
Onlar elə qalın idilər ki, hətta top mərmisinə davam gətirirdilər. Qalanın bayır
divarının hündürlüyü
10 m-dən çox idi və bu
divarda 17 bürc vardı. Qala ikiqat divarla
dövrələnmişdi. Daxili divar birincidən də hündür idi və onların
arasında təxminən
50-60 metr məsafə
vardı. İçqaladan təxminən 1 km məsafədə
Keçiqala adlı ikinci - köməkçi
qala yerləşirdi.
Ümumiyyətlə, İrəvan
qalasının üst-üstə
50-60 bürcü, 3 möhkəm
qapısı olub: cənubda Təbriz qapısı, şimalda Meydan qapısı və Körpü qapısı.
İrəvan qalasının möhtəşəm
tikililəri sırasında
1510-cu ildə Şah İsmayılın əmri
ilə tikilmiş Qala məscidi, elə həmin vaxt inşa edilmiş, sonralar dönə-dönə təkmilləşdirilmiş
Sərdar sarayı mühüm yer tuturdu. Təəssüf ki, İrəvan
qalası 1864-cü ildə,
Qala məscidi və Sərdar sarayı isə 1918-ci ildə ermənilər tərəfindən tamamilə
məhv edilmişdi.
İrəvan xanlığı mövcud olduğu tarixi zaman kəsimində
həmişə Osmanlı,
İran və Kartli-Kaxetiyanın müharibə
meydanı olduğundan
İrəvan şəhəri
də tez-tez hücumlara sinə gərməli olmuşdu.
XVIII yüzilin sonu - XIX yüzilin əvvəllərindən etibarən
isə İrəvan şəhəri xüsusilə
rus qoşunlarının
hücum hədəfinə
çevrilmişdi. 1804-cü
ildə general Sisianovun,
1808-ci ildə general Qudoviçin
İrəvan qalasının
divarları önündə
burunları ovularaq geri oturduldular. Xüsusilə İrəvanı "Gəncənin halına salacağını" vəd
edən Sisianov İrəvan məğlubiyyətini
ölüncə unuda
bilmədi. Əksinə, İrəvan ondan Gəncənin qisasını
artıqlaması ilə
aldı.
Nəhayət, 1813-cü il
"Gülüstan" müqaviləsi
ilə Rusiya, İrəvan və Naxçıvan xanlıqları
istisna olmaqla, bütün Cənubi Qafqazı işğal etdi. Qafqazın işğalını başa çatdırmaq üçün isə ona mütləq İrəvan qalasını
tutmaq lazım idi. Buna isə yalnız 14 ildən sonra nail ola
bildi. 1826-cı ildə general Yermolovun uğursuzluqlarını görən
çar onu general Paskeviçlə əvəz
etmək qərarına
gəldi və bütün hərbi gücünü İrəvan
üzərinə yönəltdi.
İrəvan sərdarı Hüseyn
xan Qacarın qardaşı, "Sarı
Aslan" ləqəbi
ilə tanınan Həsən xanın komandanlığı ilə
İrəvan oğulları
yadellilərə qarşı
layiqli müqavimət
göstərdilər. Nəhayət, 1827-ci il oktyabrın 1-də
İrəvan qalası
rus artilleriyası və erməni xəyanəti qarşısında
duruş gətirməyərək
süqut etdi. Qafqaz xalqlarının sonrakı
bütün tarixi faciələrinin bünövrəsi
də elə o vaxtdan başladı.
1828-ci ildə İranla Rusiya arasında bağlanmış
"Türkmənçay" müqaviləsi nəinki İrəvan və Naxçıvan xanlıqlarının
Rusiya tərəfindən
işğalını rəsmiləşdirdi,
həm də İrandan minlər və on minlərlə erməni əhalinin gətirilib Azərbaycan torpaqlarında məskunlaşdırılmasını
təmin etdi.
Erevan//İrəvan qala-şəhərinin
əhalisini həmişə
əsasən Azrbaycan türkləri təşkil
ediblər. Hələ XVIII yüzil Avropa
səyyaolarının şahidliyinə
görə, bu qalada yaşayanlar ancaq müsəlmanlar (türklər-red.) olublar.
Statistik məlumatlara görə,
1827-ci ildə İrəvanda
2400 ailədə 12 min nəfər
əhali yaşayıb.
Ancaq qalanın ruslar tərəfindən işğalından
sonra yerli bəy-xan ailələrinin,
ruslara qarşı döyüşən dinc əhalinin böyük bir hissəsi İrana və Türkiyəyə köçməyə
məcbur olmuş, onların evləri, mülkləri isə həmin ölkələrdən
gələn ermənilər
tərəfindən zəbt
edilmişdi. Nəticədə
1828-ci ildə artıq
İrəvanda azərbaycanlıların
sayı 1807 ailədə
7331 nəfərə qədər
azalmış, ermənilərin
sayı isə 567 ailədə 2379 nəfərə
qədər çoxalmışdı.
Bununla belə, burada hələ də 4 xan, 41 bəy və sultan ailəsinə qarşı
cəmi 8 erməni məlik və ağa ailəsi yaşayırdı. 50 nəfər axund və mollaya qarşı cəmi 19 nəfər keşiş vardı.
İrəvan qala-şəhərinin Azərbaycan türk-müsəlman
şəhəri olduğunu
sübut etmək üçün təkcə
belə bir faktı xatırlatmaq kifayətdir ki, 1832-ci ildə İ.Şopen burada 12 məscid qeydə alıb: 1) qala məscidi, 2) Şah Abbas məscidi 3) Zal xan məscidi 4) Novruzəli bəy məscidi 5) Sərtib xan məscidi 6) Hüseynəli xan məscidi 7) Hacı İmamverdi məscidi, 8) Hacı Cəfər məscidi və... şəhər ruslar tərəfindən top atəşinə
tutularkən darmadağın
olmuş daha 4 məscidin xarabalıqları.
İrəvan şəhərinin
zaman-zaman erməniləşdirilməsi
çox keçmədən
öz acı nəticələrini verdi. İrəvan azərbaycanlılarının ermənilər
tərəfindən ilk soyqırımı
1905-ci ildə baş verdi. 1918-ci ildə bu soyqırımı
dəhşətli şəkildə
təkrar olundu. Daha sonra 1948-1953-cü illər deportasiyası və 1988-ci il
soyqırımı...
İndi İrəvanda bir nəfər də Azərbaycan türkü yaşamır. Bununla ürəyi soyumayan
ermənilər İrəvan
azərbaycanlılarına məxsus
Toxmaq şəhər
qəbiristanlığını da yerlə-yeksan etdilər.
Əziz Ələkbərli
Araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 2 oktyabr.-
S.14.