Vətəndaş cəmiyyəti
institutları və əməkdaşlıq istiqamətləri
Bu gün Azərbaycanda Vətəndaş Cəmiyyəti
institutları müəyyən inkişaf yolu keçib. Vətəndaş
Cəmiyyəti institutlarının fəaliyyəti bir
çox sahədə problemlərin həllinə
yardımçı olur. Buna görə də
Vətəndaş Cəmiyyəti institutlarının dövlət,
media və digər quurmlarla sıx əməkdaşlıq etməsi
vacib şərtdir. Hələ 170 il
öncə məşhur fransız sosioloqu Aleksis de Tokvil
“Amerikada demokratiya” kitabında yazırdı: “Amerikalılar
yaş fərqindən və vəziyyətlərindən asılı
olmayaraq bayramlar təşkil etmək, məktəblər
yaratmaq, mehmanxanalar, yeməkxanalar və kilsələr tikmək,
kitab yaymaq, missionerləri dünyanın başqa ölkələrinə
göndərmək üçün müxtəlif ittifaqlarda
birləşirlər”.
İnsanlar öz güclərini təkcə praktik məqsədlər
- ərzaq məhsulları istehsal etmək, mal mübadiləsi
aparmaq, yeni texnologiyalar yaratmaq üçün birləşdirmir. Hətta
dostluq və ünsiyyət qurmaq üçün də birləşmək
tələbatı duyulur. Bizim
başqaları ilə birləşməyimiz nəticəsində
əmələ gələn təşkilatı vətəndaş
cəmiyyəti adlandırırlar. Bu
cür birləşmələr zaman-zaman ailə, məktəb,
klub, kommersiya təşkilatları formasında mümkün
olub. Əsas məqsəd ictimai fayda əldə
etməyə yönəlib.
Vətəndaş cəmiyyətinə insanların
spontan birləşməsinin məhsulu kimi baxmaq olar. Geniş anlamda
isə vətəndaş cəmiyyətini insanların təbii
və müqavilə əsasında birləşmələri
nəticəsində yaranan birliklərin məcmusu kimi
xarakterizə etmək olar. Dövlətin əhatə
etdiyi bütün sahələrdə əsas həlledici rolu
sahibkarlar və qeyri-hökumət təşkilatlarında (QHT)
fəaliyyət göstərən vətəndaşlar
oynayır.
Beləliklə, vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması və inkişafı üçün ilk
növbədə fərdlərin birliyi gərəkdir. Bu birliyin ən
rasional forması QHT-lərdir. QHT-lər
qarşılarına ümumi firavanlıq naminə
çalışmaq məqsədini qoyan ayrı-ayrı şəxslərin
birliyidir. Müstəqillik əldə
etmiş ölkəmizdə vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması və inkişafında QHT-lərin xüsusi
çəkisi vardır.
Bütün cəmiyyətlərdə insanların sərbəst
birləşməsi nəticəsində müxtəlif şəbəkələr
yaranır. İnsanlar bu şəbəkələrdə
könüllü öhdəliklər götürür və
müqavilələr bağlayır. Sərbəst
birləşmələr sosial gərginliyin zəifləməsinə
yardımçı olur, cəmiyyət üzvlərinin
bir-biri ilə əlaqə yaratmaq imkanlarını genişləndirir.
Azərbaycan prezidenti tərəfindən Qeyri-Hökumət
Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi
Şurasının (DDŞ) yaradılması QHT-lərin əməkdaşlığı
üçün yeni üfüqlər açdı. Bundan öncə
işlənmiş konsepsiyada QHT-lərə dövlət dəstəyinin
prioritet sahələri müəyyənləşmişdi.
Konsepsiyanın yaradılmasından əvvəl
həmin prioritet istiqamətlər üzrə QHT-lərin əməkdaşlığı
mövcud idi. Lakin bu əməkdaşlıq
koordinasiya olunmurdu.
Konsepsiyada konkret olaraq elm, təhsil və incəsənət
sahələrinin eyni istiqamətdə cəmlənməsi bu
sahələrin QHT-ləri arasında əməkdaşlığa
zəmin yaratdı. Eyni zamanda cəsarətlə söyləmək
olar ki, vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu və
inkişafında adını çəkdiyim istiqamət
üzrə fəaliyyət məsələn, “regionların
sosial-iqtisadi inkişafının təmin edilməsi” istiqamətindəki
fəaliyyətlə fərqli mahiyyət daşımır.
Vətəndaş cəmiyyətinin inkişafında
istiqamətlər üzrə formalaşmış QHT-lərin
birinin rolunun kiçildilib digərinin şişirdilməsi
düzgün yanaşma sayıla bilməz. Bəzən xarici donor təşkilatlarının fəaliyyəti
kəskin tənqid olunur. Diqqətlə
araşdırdıqda məlum olur ki, həmin təşkilatların
maliyyələşdirdiyi layihələrin mövzuları
konsepsiyada göstərilən prioritet istiqamətlərə əsasən
uyğun gəlir. Yerli və xarici donor təşkilatlarının
maliyyələşdirdiyi layihələr hesabına
formalaşan vətəndaş cəmiyyətləri
arasında demarkasiya xətti çəkmək doğru deyil və
bu, ümumi məqsədlərə xidmət göstərmir.
Bu qurumlar arasında əməkdaşlıq
çox vacibdir.
İnsanların ümumi firavanlıq naminə
başqaları ilə əməkdaşlıq etməsində
qarşılıqlı inam bir faktor kimi önəmli rol
oynayır. Azad cəmiyyətlərdə başqalarının
hüquqlarını pozmamaq üçün
götürülən öhdəliklərlə yanaşı
insanların üzərilərinə götürdükləri
könüllü öhdəliklər də olur. Bu, onların cavabdehlik hisslərini artırır.
Vətəndaş cəmiyyəti inkişaf
etdikcə insanların bir-birinə qarşılıqlı
inamı artır. Qarşıya qoyulan vəzifələr
artıq həyat əhəmiyyətli faktora çevrilir.
Problemlərin aradan qaldırılması
hamı üçün əhəmiyyət kəsb edir.
Əvvəllər insanlar yalnız öz ailə
üzvlərinə və yaxınlarına inanırdılarsa,
indi könüllü müqavilə əsasında
yaranmış ictimai birliklər insanların bir-birinə
inamının artmasında mühüm rol oynayır. QHT-lər istər yerli, istər də xarici donor təşkilatlarına
layihə təqdim edərkən özlərinin
formalaşdırdığı problemin həllində
cavabdehlik daşıyırlar. Burada layihə
təqdim edənlə onu maliyyələşdirən qurum
arasında qarşılıqlı inam olmalıdır. Əks təqdirdə layihələrin qiymətləndirilməsi
və davamlılığını həyata keçirmək
qeyri-mümkün olar. Əsas missiya vətəndaş
cəmiyyətinin inkişafına, demokratik dəyərlərə,
sahə dəyərlərinə sadiqlik nümayiş etdirməkdir.
Vətəndaş cəmiyyətinin əsas aspektlərindən
biri xeyriyyə təşkilatlarıdır. İnsanlar
başqalarına kömək etmək üçün öz
təbii istəklərini sınaqdan keçirirlər. Xeyriyyə təşkilatları ilk olaraq qədim
Yunanıstanda yaranıb. XIX əsrin
sonlarından başlayaraq geniş məqsəd və sərbəst
fəaliyyətləri olan xeyriyyə fond və təşkilatları
yarandı. Nüfuzlu Britanika Ensiklopediyasında xeyriyyə
təşkilatlarının iki forması göstərilir:
yerli donorlardan kömək alan xeyriyyə təşkilatları
və xarici korporasiya və ayrı-ayrı şəxslər tərəfindən
himayə edilən xeyriyyə təşkilatları. İnsanlara xeyirxahlıq məqsədilə kömək
göstərmək vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafının əsas atributu olmalıdır.
Konsepsiyada qaçqın, məcburi köçkün, əlil
və veteranların problemlərinin həllinin ayrıca istiqamət
kimi götürülməsi bu məqsədlərə xidmət
edir. Artıq kiməsə köməklik göstərmək
onunla birləşmək, onun pessimizmini azaltmaq, onu vətəndaş
cəmiyyətinin problemlərinin həllinə cəlb etmək
deməkdir.
İstənilən ölkədə vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafında dövlətin rolunu istisna etmək qeyri-mümkündür. Dövlət
vətəndaşların firavan yaşaması
üçün inkişaf proqramları həyata keçirir.
Bu proqramların lazımi səviyyədə
reallaşdırılmasında onun gücü yetərincə
deyil. QHT-lərin normal fəaliyyətinə
yardımçı olmaq inkişaf etmiş dövlətlərin
əsas prioriteti sayılır. Dövlətin
qanunları, qərarları, proqram və qrantlarında
qarşıya qoyulan vəzifələr vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafına təşəbbüsləri artırır.
Bu məqsədlə dövlətin vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğuna cavabdehlik daşıyan QHT-lərin
fəaliyyəti üçün müəyyən məkanın
yaradılması zəruri idi. Vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafında QHT-lərin rolu və vəzifələrini
iki mərhələyə bölmək olar: QHT-lərə
Dövlət Dəstəyi Şurasının
yaradılmasına qədərki və bu qurum yarandıqdan
sonrakı dövr. Əlbəttə, DDŞ
yaradılmamış QHT-lər özləri fəaliyyət
üçün məkan axtarırdı. Lakin
bu, xeyli dərəcədə problemli məsələ idi.
Bu şuranın təsis edilməsini QHT-lərin
fəaliyyəti üçün yeni məkanın
yaranması kimi qiymətləndirmək olar. Dövlətin atdığı bu addım vətəndaş
cəmiyyəti sektorunda xeyli canlanma yaratdı. Görülən müsbət işlərlə
yanaşı buraxılan bir sıra nöqsanların deyilməsi
və həll yollarının axtarılması, vətəndaş
cəmiyyətinə xas olan fikir plüralizminin
inkişafına imkanlar açır. Şəffaflıq
və demokratik təsisatların bərqərar olması hər
bir QHT-nin daxili prosedur qaydası olmalıdır. Özündə bu dəyərləri ehtiva etməyən
qurumlar bunları cəmiyyətə transformasiya edə bilməzlər.
Qərb sosioloji nəzəriyyələrində vətəndaş
cəmiyyətinin təşəkkülü və
inkişafına aid çoxsaylı empirik tədqiqatlar dəsti
toplanıb. Bunlarsız cəmiyyəti “yaxşı”, yaxud “pis”
adlandırmaq mümkün deyil. “Yaxşı
cəmiyyət” anlayışı inkişaf etmiş vətəndaş
cəmiyyətinin sinonimidir. Yaxşı cəmiyyət
reallıq deyil, insanların fəaliyyətlərinin empirik
ümumiləşmə səviyyəsində analizidir.
İstər
DDŞ-nin, istərsə də xarici donor təşkilatlarının
maliyyələşdirdiyi layihələr çərçivəsində
sorğular keçirilir, dəyirmi masalar təşkil olunur,
filmlər çəkilir, tədqiqatlar aparılır və
s. Bu fəaliyyətlər də empirik tədqiqatlar dəstini
yaradır. Cəmiyyətin bioqrafiyası
yazılır. Bütün bu tədbirlərdə
hədəf qrupları kimi cəmiyyətin üzvləri -
müəllimlər, həkimlər, tələbələr,
qaçqın və məcburi köçkünlər və
s. seçilir.
Müasir vətəndaş cəmiyyətinin “modul
insana” tələbatı böyükdür. Bu tip insanlar vətəndaş
cəmiyyətinin tam üzvü olmaq üçün konkret və
geniş məqsədlər daşıyan birliklərə
daxil olur. O, başqa insanlarla çevik, spesifik və
faydalı əlaqələr qurur. Müxtəlif
fərdlərin çoxşaxəli əlaqələrindən
icmalar yaranır. QHT-lər də belədir.
Bütün cəmiyyətlər həmişə
proqressiv ideyaları olan şəxsiyyətlərlə zəngin
olub. Bu ideyaların gerçəkləşməsi
üçün təşkilat və maddi vəsait
olmalıdır. Deyilən təminatlar
olarsa, onlar yüzlərlə insanın həyatını dəyişə
bilər. Artıq cəmiyyətimizdə
yüzlərlə “modul insan”la ünsiyyətimiz yaranıb.
Bu tip insanların sayının artması vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafının əsas göstəricilərindən
biridir.
Əli
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 14 oktybar.-
S.8.