Şəhriyar qalasının izləri
haradadır?
Vaxtilə Səməd Vurğun Muğanı qarış-qarış gəzib, bu yerlərdə yaddaşlarda qorunub saxlanılan və dillərdə dolaşan əfsanələri səbirlə dinləyib:
Görürsənmi? Türbəsində baş qaldırmış bu gəlin də
Öz döşünə qalxan çəkib, qılınc tutub sağ əlində…
Amazonka dediyimiz bu qəhrəman qadın nəsli
Qədim Muğan çöllərində çadır qurub bahar fəsli
Yurdumuzun şöhrətinə min bir cəlal yaradarmış,
Hər ürəyin bir alovu, hər ocağın odu varmış…
Yazıqlar
ki, bir nişan da qalmamışdır ondan
barı,
Yer altında
itib-getmiş o dövranın dastanları…
Əhmədağa Muğanlının “Şəhriyar əfsanəsi”
povesti 1969-1972-ci illərdə yazılıb. Povestin
geniş şöhrət tapmamasının əsas səbəbi
burada təsvir edilən hadisələrin ərəb
istilası dövrü ilə bağlı olmasından irəli
gəlir. Xatırladım ki, povestin
yazıldığı dövrdə hürufizm təriqətinin
ideoloqlarından biri Nəsimi haqqında film çəkilib,
xürrəmilərin ərəblərə qarşı
mübarizəsini təşkil edən Babəkin həyat və
fəaliyyəti ekranlaşdırılıb. Həmin
dövrdə Əhmədağa Muğanlı bu filmləri ərsəyə
gətirən kinostudiyada işləyirdi...
Əhmədağa Muğanlının “Şəhriyar əfsanəsi”
povesti tarixi hadisələrə yaxındır. Kitabda hadisələr
qədim yaşayış məntəqələri olan
Xırmanlı, Muğan, Şəhriyar və Savalanda cərəyan
edir, Bolqar çayının bu tarixi yerlərdən
keçdiyi söylənilir. Bəs
söhbət açılan hadisələr haqqında tarix
elmi hansı fikirdədir? Təəssüf
ki, bu hadisələr tarixçilər tərəfindən ətraflı
şəkildə araşdırılmayıb. Buna baxmayaraq, Şəhriyar qalası haqqında
müəyyən bilgilər mövcuddur.
Yeri gəlmişkən, tarix elmi Biləsuvar və Şəhriyar
yaşayış məntəqələrini eyniləşdirmir. Bu
yaşayış məntəqələrinin qalıqları
müxtəlif yerlərdədir, arxeoloji baxımdan da fərqli
abidələr sayılır. Buna baxmayaraq
bu abidələri oxşar inamların, oxşar birgəyaşayış
tərzinin izlərini qoruyub saxlayan arxeoloji tapıntılar
birləşdirir. Qədim Muğan mədəniyyətinin
tərkib hissələri olan Bəcirəvan, Həməşərə,
Xanəgah, Hasıllı, Göytəpə, Uzuntəpə,
Üçtəpə, Çöl Ağdam, Biləsuvar,
Şəhriyar, Mahmudabad və digər yaşayış məntəqələri
böyük bir bölgənin hələ də tam öyrənilməmiş
sirli tarixini yaşadır. Yerlə yeksan edilən
və uzun müddət araşdırılmayan Muğan təpələri
hansı tarixi sirləri özündə yaşadır? Bu abidələrdən tapılan arxeoloji nümunələr
hansı dini baxışların aynasıdır? Araşdırmalar göstərir ki, Biləsuvar, Cəlilabad
və Yardımlı ərazisindəki mədəniyyət
abidələrinin əksəriyyəti atəşpərəstliklə
bağlı olub. Bu tarixin yaxşı öyrənilməməsi
də sonrakı islam mədəniyyətinin
dominantlığı və əvvəlki mədəniyyəti
qəbul etməməsi ilə bağlı olub. Lakin
xalqın öz adət-ənənlərini yaşatması,
milli bayramlarını bütün qadağalara baxmayaraq, qeyd
etməsi tarixi bağların qırılmasının
qarşısını ala bilib. Atəşpərəstlərin
Novruz bayramının qorunub saxlanılması, həyat və
məişətimizdə oda inamın izlərini
daşıyan adətlərin yaşadılması bu iki mədəniyyətin
mübarizəsi şəraitində xalqın öz mənəvi
varlığını gələcək nəsillərə
ötürmək baxımından qiymətlidir.
Əslində Şəhriyar qalasında nə baş
verib? Bu barədə tarix elmi niyə susur?
Mərhum professor Ağayar Şükürov
yazırdı ki, Cənubi Muğanda, Biləsuvar rayonu ərazisində
Şəhriyar düzü adlanan sahədə yan-yana ucalan iki
şəhər qalığı var. İndiyə qədər
heç bir tarixçi-arxeoloqun narahat olmadığı bu iki
kurqan (Gör kanı) qədim Şəhriyar şəhərinin
qalıqlarıdır. 1930-1940-cı illərdə Əzizbəyov
arxından aşağıda şor su arxı çəkilərkən
bu ərazidə yer altında “gizlənmiş” şəhər
qalığı aşkar edilib. Arx çəkilişi
zamanı istifadə olunan ağır təsəttüfat
texnikaları buradakı digər bir tarixi arxı – 80×80 sm
hündürlüyündə olan daşlardan
hörülmüş yeraltı daş arxı
dağıdıb. Nəticədə arxda
olan soyuq və şirin su özbaşına,
qarşısı alınmadan çöllüyə
yayılıb. Şəhriyar şəhərinin
yerindəki qədim kəhrizdə də eyni tamlı su olur.
Şəhərin belə təmiz və fasiləsiz
su təchizatı ilə təmin olunması burada
dayanıqlı və uzun sürən sabit yaşayışın
mövcudluğundan soraq verir. Minillər
boyu içməli su keyfiyyətini saxlayan kəhrizlər və
arxlar Şəhriyar şəhərində yaşayanların
böyük mədəniyyət sahibi olduqlarını
nümayiş etdirir. Bu məsələni özünəməxsus
fəlsəfi üslubda şərh edən Ağayar
Şükürov yazırdı: “Qədim insanlar Savalan
dağlarının bu yerlərə tərəf
çevrilmiş yamaclarından yer altı ilə süzülən
suların belə kəhrizlərin tikilməsi
üçün mənbə olmasını hələ öz
vaxtlarında müəyyənləşdirmək cəhətdən
elmi təfəkkürə malik olublar. Onların
sonrakı övladları tərəfindən həmin kəhrizin
suyunun şor kanala qoşulması haqda yerlərdə çox
danışılır. İçməli
suya bu qədər ehtiyacı olan bir yerdə həm tarixi abidəyə
və həm də özləri üçün çox
vacib olan içməli su mənbəyinə laqeydliyi
sındırıb, onları aşkar etməyin vaxtı
çatıb”.
Sabir Nəsiroğlu
“Sehrli diyarın sirri”, “Həməşərədən gələn
səslər” və “Muğan salnaməsi” kitablarında Biləsuvarı
“Muğan düzünün yaraşığı, odlar ölkəsi,
əfsanəvi qəhrəmanlar yurdu, nağıllar diyarı,
həmişə sirli və məğlubedilməz süvarilər
ölkəsi” adlandırır. Bilyər və Suvar
tayfalarının məskunlaşdığı Muğan
ölkəsinin məğlubedilməz qalası “Şəhriyar
şəhər yeri”nin keçmişi
olduqca maraqlıdır. Tarixi sənədlər,
əlyazmalar, müxtəlif tarixçilərin, səyyahların,
coğrafiyaşünasların və hərbiçilərin tərtib
etdikləri gündəliklər qismən də olsa, Şəhriyar
qalası haqqında məlumatları özündə əks
etdirir. Sabir Nəsiroğlu deyir ki, bu tarixi
araşdırmaq üçün Muğanın
ucu-bucağı görünməyən çöllərində
salınmış müxtəlif yurd yerlərində, obalarda,
çoban düşərgələrində və çəmənliklərində
oldum. Qarış-qarış gəzdiyim
bu gözəl yerlərdə yaşayıb, köçəri
həyat sürən muğanlılardan eşidib
yazdığım yüzlərlə əfsanə, rəvayət
və dastanlar qədim diyarımızın keşmişindən,
onun cəngavər övladlarından bəhs edir.
Şəhriyar
qalasının təsviri belədir: Darvazayadək xüsusi
dar keçid düzəldilmişdi. Qalaya gələn
bütün cığırlar çaxmaq daşı ilə
hörülmüş və bişmiş dördkünclü
kərpic divar hasarları ilə əhatə olunmuşdu.
Bu sərt yerlər heç kəsə baş əyməyib,
doğma torpaqları yağılardan qoruyub. Deyirlər
ki, bu təpə torpaq altında batıb qalmış qədim,
lap qədim bir şəhərin xarabalığıdır. Onun qoynunda səhifəsi açılmamış
sirli, əfsanəvi bir dastan yatır – xalqımızın
hünər dastanı, qeyrət dastanı.
Biləsuvarın yaxınlığındakı Şəhriyar
qalasının xarabalığında, onun mərkəz hissəsində
qədim zamanlarda foedal qəsri yerləşirdi. Qalanın
dörd tərəfindən gələn küçələr
isə həmin qəsrə birləşirdi. Sənətkarların emalatxanaları,
dükanları həmin küçələr boyu
düzülmüşdü. Feodal qəsrinin
ayrıca hasara alınması göstərir ki, şəhərin
hakimi olan foedal nəinki çoxlu gəlirə malik idi, o həm
də həmin gəliri şəhər və kənd əhalisinin
istismarı hesabına topladığından malikanəsində
özünü rahat hiss edə bilmirdi. Ona
görə də yaşadığı qəsri ayrıca
hasara almağa məcbur idi.
Feodal şəhərin əsas sahibi idi. Tarixdən bizə
məlumdur ki, varlı foedallar adətən şəhərlərdə
yaşayırdılar. Hər şeydən
əvvəl şəhər onun torpağında yerləşirdi.
Şəhərin bazarı, hamamı,
dükanları, karvansarası, su mənbəyi, sənətkarların
karxanaları onun əlində idi. Feodal
onları sənətkarlara və tacirlərə kirayə
verirdi.
Uzun müddət pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olmuş Həmid Tağıyev Muğanda salınmış
Şəhriyar qalası haqqında maraqlı bir əfsanəni
yazıya alıb. Əfsanədə deyilir: “Şəhriyar qədim
zamanlarda cəh-cəlallı, gedişli-gəlişli
böyük bir qala şəhəri olub. Misirdən
Çinəcən olan məmləkətlərdən
çoxlu tacirlər, karvanlar axışıb gəlirmiş
bu qədim şəhərə. Əfsanədə hətta
qeyd edilir ki, şəhərin adına “Cəlalabad”,
bəzən də “Hüsniabad” deyərmişlər. Bu şəhərin özü kimi gözəl və
yaraşıqlı geyimli sakinləri, ucaboy və nurlu
simalı əhalisi var idi. O vaxtlar bu əhali atəşpərəst
olaraq günəşə, oda sitayiş edərmişlər.
Ərəb sərkərdələri bir neçə dəfə böyük qoşunla bu şəhərə hücum ediblər, amma onu özlərinə təslim edə bilməyiblər. Axırda bunların əlindən bezmiş Əmir əl-Mömin özü qılınc çəkib Şəhriyar qalasına gəlir, onun sakinlərini döndərib müsəlman eləmək istəyir. Şəhərin əhalisi ərəb xəlifəsinə baş əymir, təslim olmaq istəmir. Həzrət əl-Mömin qəzəblənir, bir bəd dua oxuyur, bütün şəhər yerlə yeksan olur, özünün atəşpərəst əhalisi ilə birlikdə qalır suyun altında. Bununla da cəlallı, hüsniabadlı və möhtəşəm gözəl Şəhriyar qalası yer üzündən silinir. Biləsuvar torpağı ərəblərin əlinə keçir”.
Tarixi həqiqətləri yaxından öyrənmək üçün “sənədli gündəlikləri” nəzərdən keçirən Sabir Nəsiroğlu, doğrudan da maraqlı faktları üzə çıxarır. Nümunə gətirdiyim bəzi elmi fikirləri Sabir Nəsiroğlu bir yerə toplayıb. Azərbaycanın və qonşu ölkələrin tarixinə aid salnamələrin demək olar ki, çoxunu qələmə alan, dünya tarixi haqqında on iki cildlik böyük bir külliyatın müəllifi məşhur ərəb tarixçisi və salnaməçi İzzədin Əbülhəsən Əli ibn Əbülkərim Məhəmməd ibn Əbülkərim ibn Əbdül Vahid əş-Şeybani bu bölgənin işğalı haqqında özünün “Əl-kamil-fi-t-tarix” əsərində belə yazır: “Muğanın fəthi hicrətin iyirmi birinci ilində olub. Bukeyr ibn Abdulla Muğan əhliylə döyüşüb onları məğlub edib dağıtdı. Lakin sonra muğanlılar qayıtdılar və hər yaşa dolmuşdan bir dinar verməklə cizyəni qəbul etdilər”. Bu hadisə miladi tarixi ilə 642-ci ildə baş verib.
Təbəri “Tarix ər-rəsul vəl-mülük” əsərinin I cildində yazır ki, Bukeyr ibn Abdulla əl-Ləysi muğanlılarla sülh müqaviləsi bağlayıb onlara aşağıdakı mühavizənaməni təqdim etdi: “Bismillahi. Bu naməni Bukeyr ibn Abdulla Muğanın əhalisinə, onların şəxsiyyətlərinin, var-dövlətlərinin, dininin və qanunlarının qorunması üçün verərək şərtləşir ki, hər bir həddi-buluğa çatmış adam bir dinar və ya onun dəyərini verməli, müsəlmanlarla səmimi rəftarda olmalı, onlara yol göstərməli və onları bir gün və bir gecə öz hesabına dolandırmalıdır. Onlar üzlərindən ərəblərin hakimiyyətini tanıyana və onlarla xeyirxahlıq münasibətində olana qədər əmin-amanlıqları təmin olunacaq. Biz də öhdəmizə götürdüyümüzü yerinə yetirəcəyik. Əgər öhdələrinə götürülənləri pozub qeyri-səmimi olarlarsa, onlara xainlərini təslim etməyənə qədər əmin-amanlıq yoxdur. Əks təqdirdə, onlar özləri xainlərlə həmfikir sayılacaqlar”.
Beləliklə, bölgədə istila və dağıntılar gücləndi. Bu hadisədən sonra Şəhriyar düzündə böyük bir qalanın və həmin ərazidə iki böyük yurd yerinin xarabalıqları sahibsiz qaldı, yağışlı və qarlı günləri ilə yanaşı, isti yay günlərini yaşamağa düçar oldu. Qızmar günəş altında ilanların mələşdiyi bu ərazidən artıq ticarət karvanları keçməyəcək, bu yerlər tacir və səyyahların ayaqlarının səslərinə həsrət qalacaq. Yüz illərlə Muğan diyarını gül-çiçəyə qərq etmiş, təm-təraqlı və dəbdəbə ilə tikilmiş Şəhriyar qalası əfsanəyə döndü. Şəhriyar qalası nağıl dünyasına qədəm qoydu. Xalqın tarix yaddaşı olan Şəhriyar qalası xarabalığa çevrildi...
Bilal Alarlı,
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 15 oktybar.-
S.14