“Bugünkü durumumuzdan bir film çəkmək
istəyirəm”
Mehriban Ələkbərzadə:
“Teatra məqsədsiz və maraqsız yanaşıram,
heç bir gözləntim yoxdur”
Akademik
Milli Dram Teatrının rejissoru, əməkdar incəsənət
xadimi Mehriban Ələkbərzadənin APA-ya müsahibəsi
(ixtisarla)
- Mehriban
xanım, milli teatrın səhnəsində Qriqori Qorinin
“Herostratı unudun” tamaşasını
hazırlayırsınız. İstərdim bu əsərə
müraciət etməyinizdən, məşqlərin nə
yerdə olmağından danışaq...
- Əsər mənə bugünkü zövqümlə
çox aktual göründü. Qriqori Qorinin əsəri ilə
yazıldığı müddətdə tanış
idim. 1984-cü illərdə tələbə
idim və o dövrdə bu əsər Moskva teatrlarında ən
çox hazırlanan tamaşa idi. Amma o
vaxt bu əsər mənim diqqətimi bu qədər cəlb
etməmişdi. Yəni tanrı iradəsinə
qarşı çıxmaq, bütün qanunların və əxlaqın
əleyhinə gedərək üsyan etmək, bununla nəyə
isə nail olmaq qədər absurd bir zaman hələ yetişməmişdi.
Paradoksdur ki, bu gün dünyanın məhz belə
qarmaqarışıq zamanında qanunlar, əxlaq, cəmiyyət
bu əsəri daha aktual edir. Əsərdəki hadisələr
iki min il əvvəl cərəyan etsə
də, bu günlə çox müasir səsləşir. Müasir insan cəmiyyətin məqbul bildiyimiz
qanunla deyil, inancları yıxaraq, bütün əxlaqi dəyərlərin
üzərinə gedərək mövqe əldə edir, bu
mövqeyi ilə cəmiyyətə meydan oxuyur.
-
Tamaşanın məşqləri necə gedir? Aktyorlardan
istədiyinizi ala bilirsiniz?
-
Müqaviləmə görə tamaşanı ayın
axırında bitirməliyəm. Tamaşanı
təhvil verməmək üçün elə bir bəhanəm
yoxdur. Fors-major hal olmasa, Allah qoysa, ayın
axırına tamaşanın ictimai baxışını
planlaşdırırıq. O ki qaldı aktyor məsələsinə,
belə demək caizdirsə, bu dəfə seçdiyim
aktyorlar mənim prinsiplərimə uyğun bildiyim
aktyorlardır. Daha çox müraciət etdiyim
aktyorlardır. Bu tamaşada da, aktyorlarla
müşkül yaşamadım. Daha
böyük əsərlərdə daha çox
iştirakçılar olur, amma bu tamaşada doqquz, on nəfər
aktyorla işləyirik və tərəddüd edib obraz
verdiyim aktyor olmadı. Hər halda, nəzər
alsaq ki, idarə pultu məndədir, onda Paskal Blez demişkən,
bütün təzyiq nöqtələrinə bərabər
qüvvə ötürülür. (Gülür).
- İdarə pultu həmişə rejissorun əlində
olurmu? Yəni son hazırladığınız
tamaşalarda aktyor seçimi məsələsinə görə
sizin iradəniz əsas götürülürmü?
- Əlbəttə, yalnız mənim iradəm əsasdır. İndiyə qədər
heç kim mənə bu məsələdə
təzyiq etməyib. Bundan sonra da, kimsə edə
bilməz. Təbii ki, hansısa gənc
rejissor səhv edəndə ona ox işarəsi göstərmək
caizdir, amma hər halda, mən heç bir vaxt belə bir
şey görmədim.
-
Teatrın ətrafında olan qalmaqallar haqqında nə
düşünürsünüz?
- Belə
söz-söhbətə qarışmağa heç vaxt
lüzum görməmişəm. Artıq mən
də bu teatra dəvətli rejissoram. Bu
teatrın ştatında oturan biri deyiləm. Odur ki, qarışmağım da lüzumsuzdur.
Baş verə biləcək hər bir
narazılıqda məqsəd və maraq olur. O mənada
mən teatra məqsədsiz və maraqsız yanaşıram,
heç bir gözləntim yoxdur. Son zamanlar
Akademik Milli Dram Teatrında aparılan eksperimentlər, müxtəlif
rejissorlara özünüifadə üçün meydan verilməsi
yaxşı haldır. Bu, əslində
çox ciddi məsələdir. Bu çək-çevir
teatr üçün mütləq lazım idi ki, nəyin
harada olduğu gəlib yerinə otursun.
-
Yaradıcı şəxs kimi enerjinizi, gücünüzü
itirməmisiniz? Yəni daha böyük
tamaşalara, nümayişlərə gücünüz
varmı?
-Tükənməz
gücüm var! Çox təəssüf ki, Azərbaycan
tamaşaçısına çox və müxtəlif
tamaşalar hazırlayıb təqdim etməyin mənası
yoxdur.
- Mən
elə düşünmürəm...
- Bu sizin
fikrinizdir. Siz tamaşaçısınız! Mən
isə belə düşünürəm. Bax, Londonun “Qlobus” teatrı Akademik Milli Dram
Teatrına gəldi, tamaşa oynadı, biz baxdıq. Hər halda, o tamaşaya baxmaq üçün
küllü miqdarda pul verib gəlmək istəyən adamlar
var idi ki, o adamlar bizim teatra bir dəfə də olsun gəlməyiblər.
Onlara imic lazım idi.
- Yəni
bunun arxasında “mən Şekspirin “Qlobus” teatrının
hazırladığı “Hamlet”ə baxmışam” qürrəsi
dayanırdı?
- Bu
iddiaların arxasında duran mənasız görüntü məni
çox sarsıtdı. Repertuarı və ədəbiyyatı
bilən tamaşaçı tamaşaya seçib getməlidir.
Məsələn, “Müsyo İbrahim və
Quran çiçəyi” tamaşasındakı “Quran
çiçəyi” ifadəsini eşidərək hicabla gəlib
səhnədə şəriət görmək istəyən
tamaşaçını necə anlayım? Teatrda bir başqa səhnə görəndə
nümayişkaranə şəkildə imtina edib gedən
tamaşaçı ilə hansı dildə anlaşım?
- Fakt var?
- Əlbəttə. Yetərincə faktlar var. Tamaşa
uğurlu tamaşadır. Təbii ki, o adam
əsəri oxumayıb, söhbətin nədən getdiyini
bilmir. Bu onun düşüncəsidir və
olsun, amma ədəbiyyatı bilməyib gəlib bir başqa səhnə
görəndə, guya mentallığa zidd nələrəsə
şahid olurlar. Təəssüf ki,
hicablılar bizim jurnalistlərimiz arasında da var və bunun
nəticəsi yaxşı olmur. Amma bir
başqa hicablı tamaşaçı “Qatil”i ayaq üstə
alqışlayırlar. Ümumiyyətlə,
bilirsiniz necədir? Kimsə tamaşaya gəlib
baxırsa, sənin zövqündən asılı olmayaraq tərbiyəsizlik
etməməlidir. Ən azı ona ləyaqətlə
münasibət göstərməlidir. İstəmirsə,
fasilədə geri dönməməklə seçimini etməlidir.
Qəbul eləmə, amma sayğı borcundur.
Azərbaycanda da olsun maksimum iki min tamaşaçı, hə,
onun üçün iş görməyə dəyər. Əslində biz elə o iki min tamaşaçı
üçün işləyirik.
- Sizin
quruluş verdiyiniz “Qatil” tamaşası ilə bağlı bir
ara söz-söhbət, qalmaqal
yaranmışdı. “Qatil”i yarımçıq qoyub acıq
edib çıxan adi tamaşaçı yox, xalq artisti idi...
- Deməli,
yaradıcı etikaları yerində və kifayət qədər
deyilmiş. Su içdiyin quyuya tüpürmək
olmaz. O məsələdə dediyiniz insanlar haqqında
da söz-söhbətlər var. Mən onun hansı vasitələrlə
ekstaz alıb, səhnəyə çıxmağının
söz-söhbətini etmirəm ki? İstedad
faktoru onun üçün də, mənim aktyorlarım
üçün də var. Nə isə. Onlar heç! İndi bu məsələyə başqa
düşüncə və başqa rakursdan baxaq.
Dünyada bəyəm əxlaq və ailə dəyərləri
on il bundan əvvəlki çərçivədə
qalıbmı? Qalmayıb! Biz özümüzdən
olana dəyər vermirik. Bax, bu ciddi məsələdir.
Bunu İvan və ya Flipp etsəydi,
ağzımız açıq halda əla deyərdik.
Halbuki, mən “Qlobus”un tamaşasına olan
bütün hörmətimə baxmayaraq, sadəcə, tab gətirdim.
- Bəyənmədiniz...
- Mənim
zövqümü oxşamadı.
- Bəlkə
müasir teatr anlayışı elə bu cür olur? Yəni
minimalizm əsas götürülür...
- Bəlkə?
Mən yeni teatr anlayışına vaqifəm.
Dünyanın daha avanqard teatrlarındakı
oyunları izləmiş biriyəm və yeni teatr bu deyil.
Hərçənd ki, Qlobus teatrının bu
oyunu yeni hesab edilmir. Söhbət
dekorasiyadan yox, aktyor oyunundan gedir. Faciəni proses şəklində
oynamağın da bir yolu var. Əgər belə olmasaydı, mən
Tomas Pandurun baş rolda qadın olan “Hamlet”
tamaşasını qəbul eləməzdim. O tamaşanı görəndən
sonra “Qlobus”un tamaşası mənə bəsit
göründü. Amma zəhmət fakt olaraq
qalır. Məsələ mənim
yanaşmamdadır.
- Son illər
səhnəyə qoyulan tamaşalardan sizi heyrətləndirən
tamaşalar olub?
- Olub.
Var!
- Siz də
hiss edirsiniz ki, Azərbaycan teatrı dramaturq problemi
yaşayır?
-
Çox istərdim, Anar yeni pyes yazsın. Arzu edərdim,
Elçin mənə görə bir dəfə də
janrını dəyişsin. “Qatil”də
janrını dəyişdi, istərdim bir dəfə də
belə olsun. Yaxud bəlkə mən də
janrımı dəyişməliyəm? “Herostratı
unudun” tamaşasında tarixi-pritça janrına gəlib
çıxmışamsa, deməli, artıq mən də bir
başqa müstəviyə gəlib çıxmışam.
Müasir dramaturqlardan təbii ki, Elçin,
Əli Əmirli, Afaq Məsud gözəl yazarlardır.
- Səhnə
üçün əsər seçəndə kommersiya
maraqlarını, bilet satışını əsas
götürürsünüzmü?
-
Çox təəssüf, pul və kassa tərəfini mən
heç vaxt fikirləşə bilmədim. Bunu
televiziyada da bacarmadım. Bu dəyərə
lap axırda, vergüldən sonra baxa bilirəm. Mənim üçün vacib olan
özünüifadə və sosial mesajdır. Cəmiyyət
üçün sosial mesaja çevrilməyən səhnə
əsəri tamaşa deyil!
Televiziya da maarifləndirmə işini apara bilmirsə,
teatr necə etsin? Teatr maarifləndirmə yolundan imtina etməlidir
-Tamaşalarınıza
bilet satışı necədir?
-
Hazırda repertuarda olan iki tamaşamdan biri – “Qatil” kassadan
alınır. Qatil anşlaq yaşayan
tamaşadır. “Əmir Teymur”un da
öz tamaşaçıları var. Bir də bilet mənim
sahəm deyil. Mən tamaşa
hazırlayıram. Amma tarixi əsərlər
nə zaman populyar oldu? Cəmiyyət də
o deyil ki, sən onu maarifləndirmə yolu ilə aparasan.
Televiziya da maarifləndirmə işini apara
bilmirsə, teatr necə etsin? Teatr maarifləndirmə
yolundan imtina etməlidir.
- “Əmir Teymur” necə qarşılandı?
- Tamaşaya Cavid varisi gəldi. Mən bu tamaşada da
təbriklərimi qazanmış rejissoram. Bilirsiniz,
tarixi tamaşalar uzun müddətli nümayiş
üçün deyil. Düşünürəm, hər
hansı tamaşanı bir il, iki il
repertuarda saxlamaq doğru deyil. Bir tamaşa
iki-üç ay, hər həftə iki dəfə olmaqla
oynanılmalıdır, bitməlidir və onu yeni tamaşalar əvəz
etməlidir.
- Amma
bizim nəinki tamaşaçılar, hətta teatr xadimlərimiz
də onun davasını edirlər ki, beş
il əvvəl gözəl bir tamaşa var idi, onu niyə
repertuardan çıxardılar, belə teatr idarə etmək
olmaz və s...
- Hə,
bax, o düşüncəni dəyişmək
lazımdır. Mən tamaşanın rolundan
danışıram ki, səhnə əsəri nə işi
görməlidir. Teatr idarə etmək, filankəslər
arasında konflikt və s. məsələlər məni
maraqlandırmır.
-
Anladığım qədər siz bizim
tamaşaçılardan ciddi şəkildə narazısınız...
- Xeyir, mən elə söz demədim. Hansı
səbəbə bu qənaətə gəldiniz,
maraqlıdır. Mən hər dəfə “Qatil”
tamaşasından sonra o bitməyən alqışları
eşidəndə, hətta özüm də kövrəlirəm.
Bunu
“Əmir Teymur”a da, “Qatarın altına atılan qadın”a da
aid edirəm.
Sadəcə, son zamanlar çox aktyor iştirak
edən tamaşalardan imtina etməyi düşünürəm.
Çünki ilkin qurulan xırdalıqların
təhriflərini görürəm. Bu
artıq aktyor məsələsidir. Ümumən,
tamaşaçıların tarixə marağı heç
vaxt olmayıb. Bunu mən televiziyada işləyəndə
də görürdüm.
-
Tamaşaçının tarixə marağı yoxdursa,
“Şah Qacar”a biletlər niyə yaxşı satılır,
nümayişlər nəyə görə anşlaqla
keçir?
- Xəbəriniz
yoxdursa, deyim ki, “Şah Qacaq” və “Əmir Teymur” eyni tələbatda
olan tamaşadır. Ola bilsin, kimsə Fuad Poladovu, kimsə isə
Nurəddin Mehdixanlını daha çox, ya da az
sevir. Amma anşlaq varsa, sizin həmkarlar,
jurnalistlər nəyə görə deyir ki, teatr
çöküb?
- Kino çəkmək istəyirsiniz?
- Təbii
ki, istəyirəm. Amma bir, yaxud iki film.
Əhməd Cavadın həyat yoldaşı Şükriyyə
xanımla bağlı bir ssenarim var. 37-ci ilin
repressiyalarında “xalq düşmənləri”nin
xanımlarının sürgün həyatı haqqında
film çəkməyə özümə borc bilirəm. Bir
də bugünkü durumumuzdan bir film çəkmək istəyirəm.
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 17 oktyabr.-
S.13.