Vətəndaş cəmiyyəti
demokratik, müstəqil inkişaf edən bir sistemdir...
Son zamanların ən çox işlədilən söz
birləşmələrindən biri də "vətəndaş
cəmiyyəti" ifadəsidir. Azərbaycanda hələ
də cizgiləri hamı tərfindən aydınlıqla qavranıla
bilməyən bu məfhum əslində öz mahiyyəti
etibarilə çox böyük tutuma malikdir. Elə bu ifadənin hər hansı ölkə
daxilində işlədilməsinin səviyyəsi dövlət
hakimiyyətinin formasını müəyyən etmək
üçün təsəvvürlər sistemi yaradır.
Bəri başdan onu demək lazımdır ki,
avtoritar, totalitar rejimlər üçün vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşması xas deyil. Deməli, vətəndaş cəmiyyətinin
quruculuğundan söhbət gedirsə, demokratik dəyərlərin
mövcudluğundan danışılır.
Elmi ədəbiyyatlarda bu ifadə adı altında cəmiyyətin
tipinin, onun sosial-iqtisadi, siyasi və hüquqi təbiətinin,
inkşaf və yetkinlik səviyyəsinin ifadə edildiyi
göstərilir. İnkişaf nəticəsində əldə
edilmiş, müəyyən meyarlara cavab verən cəmiyyət
başa düşülür ki, bu da cəmiyyətin
inkişafında daha yüksək pillədir. Baxmayaraq ki, onu müxtəlif cür mənalandırır
və başa düşürlər. Tarixi
araşdırmalar da göstərir ki, vətəndaş cəmiyyəti
adı altında münasibətlərin - başlıca olaraq əmlak,
bazar, ailə, əxlaqi - formalaşması və idarəolunması
durur ki, bütün bunlar da dövlətdən ayrı, vətəndaş
münasibətləri çərçivəsində
müstəqil şəkildə tənzimlənir. Və təbii ki, burada hakimiyyətin şəxsiyyətin,
vətəndaşın işinə, insanların şəxsi
həyatlarına müdaxiləyə yol verməməsi əsas
məsələdir. Deməli, belə bir nəticə əldə
etmək mümkündür ki, fəal vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması və mexanizmlərinin hərəkətə
gəlməsi, yəni cəmiyyəti maraqlandıran və
düşündürən müxtəlif aspektli məsələlərin
cəmiyyətdə müzakirəsi anti-demokratik rejimlərdə
mövcud ola bilməz. Yəni
rejim vətəndaşların müstəqil olaraq hər
hansı məsələ ilə bağlı qərar vermək,
onun icrasını təmin etmək yönümündə hərəkətləri
ilə barışmaz. Elə vətəndaş
cəmiyyətinə verilən çoxsaylı təriflərdən
də bunu görmək olar. Bu təriflərdən
birində deyilir ki, vətəndaş cəmiyyəti
qeyri-dövlət iqtisadi, siyasi, sosial, mədəni-mənəvi,
dini-əxlaqi, ailəvi, milli və b. münasibətlərin məcmusu
olub azad vətəndaşların və könüllü
formalaşmış təşkilat və assosasiyaların
dövlət-hakimiyyət orqanları tərəfindən
onların fəaliyyətlərinə birbaşa müdaxilələri
və özbaşına reqlamentləşdirmələri
qanunla məhdudlaşdırılan özünümüdafiə
sferasıdır. Elə buradan çıxış edib
Azərbaycanı şəxsi, qrup, geopolitik, geostrateji, enerji və
s. maraqlarının həyata keçirilməsi naminə
azadlıqların məhdudlaşdırıldığı
ölkələr kateqoriyasına daxil edən beynəlxalq və
yerli təşkilatlara, birliklərə obyektivlik göstərmək
çağırışı etmək olar. Çünki
vətəndaş cəmiyyətinə verilən tərifin
özündə ehtiva etdiyi elementləri bizim cəmiyyətdə
müşahidə etməmək mümkün deyil. Təbii ki, onlar respublikamızda vətəndaş cəmiyətinin
parametrlərini görməmiş deyillər, lakin
görünür, hansısa istəklər və maraqlar bunun əksini
deməyə vadar edir. Əslində biz
demokratik dəyərlərin səviyyəsi ilə
bağlı hansısa ölkələrlə yalnız
müqayisə aparıb, mübahisə edə bilərik,
çünki onun olduğunu sübut etməyə cəhd
göstərməyə ehtiyac yoxdur. Ən
azı o səbəbdən ki, mövcud olanı görməzliyə
vuranların mütləq hansısa marağı var və onu
inandırmağa cəhdlər səmərə verə bilməz.
Üstəlik və ən əsası isə
onlar bunu sadəcə görmək istəmirlər. Bu cür qərəzliliyi yalnız geniş ictimai
qınaqla zərərsizləşdirmək
mümkündür. Təəssüf ki,
ölkəmiz yeni müstəqillik əldə etdiyindən,
dövlətçilik ənənələri tamamilə
formalaşmadığından daxili ictimai birlik xaricin
şirnikləndirici vədlərinə uduzur. Milli maraqları, daxılı ictimai sabitliyi
müdafiə edən QHT-lər, fəal iştimai xadimlər
hökumətin satın aldığı qruplar kimi, xaricilərin
əlinə oynayanlar isə demokratiya carçılarıtək
təqdim edilir. Yaltaqlarla millət, vətən
təəssübkeşləri eyniləşdirilir, həqiqətlə
yalan bir-birinə qarışıdırılır, obrazlı
desək, düzlə əyrini seçmək olmur. Deməli, artıq zaman yetişib ki, başqa
alternativlər tapılsın. Xaricdən gələn
"böyük oyun qaydaları"nın
qabağına fundamental şəkildə işlənmiş və
strateji hədəfləri müdafiə edən konsepsiyalar
qoyulmalıdır.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, insan, xüsusilə
toplum mahiyyəti etibarilə daim yeniliyə can
atdığından psixoloji baxımdan əlində olanı
qurban verməyə hazırdır ki, daha xoş və təsirli
sözlərlə təqdim edilən yeni olana çatsın. Əli
çatdıqda isə bu "yeni olan" artıq maraqsız
olur, bəzən işə yaramır, yaxud həm fərdə,
həm də ümumiyə ziyan vurur. Bu
zaman əvvələ qayıtmaq mümkün olmur, irəliyə
getmək isə təlatümlərdən keçir,
çünki bu ssenarilər başqa yerlərdə
yazılıb. Ona görə də biz
inkişafın milli ssenarisinin yazılmasının və onun
reallaşmasının tərəfdarı olmaqla vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşmasında milli QHT-lərin proyektlərinə
daha çox diqqət yetirmək gerçəkliyi ilə
barışmalıyıq. İndiki
hökuməti və iqtidarı da buna təşviq etməli və
həvəsləndirməliyik. Elə bununla da vətəndaş
cəmiyyətinin struktur elementlərini - şəxsiyyət,
ailə-məktəb, məscid, sahibkarlıq və təşəbbüskarlıq,
sosial qruplar, siniflər, vətəndaşların şəxsi
həyatları və onların təminatı, demokratik
institutlar, ictimai birliklər, siyasi partiyalar və hərəkatlar,
müstəqil məhkəmələr, təhsil sistemi,
müstəqil KİV-lər və s. - mühafizə etməklə
milli inkişaf proqramını reallaşdıra bilərik.
“Demokratiya
və Milli Dəyərlərin Təbliği” İctimai
Birliyinin sədri Əli Cəfərov deyib ki, dövlət tərəfindən
görülən tədbirlərlə yanaşı, bu sahədə
vətəndaş cəmiyyətinin də müsbət fəaliyyəti
qeyd olunmalıdır: “Bu sahədə müxtəlif tədbirlər
görülüb və şükürlər olsun ki, müsbət
nəticəsi var. Belə ki, dövlət müstəqilliyinin
ilk illərində Azərbaycanda söz, fikir və məlumat
azadlığı sahəsində ciddi problemlər mövcud
idi. Kütləvi informasiya vasitələrinə
dövlətin müdaxiləsi, senzuranın mövcudluğu,
mətbuat orqanlarının maddi-texniki bazasının zəifliyi,
jurnalistlərin peşəkarlıq səviyyəsinin
aşağı olması vətəndaş cəmiyyətinin
əsas elementlərindən biri olan fikir, söz və məlumat
azadlığının inkişafına mane olurdu. Respublika-mızda ictimai-siyasi sabitlik əldə
edildikdən sonra ölkənin davamlı inkişaf
strategiyası müəyyənləşdi və demokratik
islahatların həyata keçirilməsinə başlanıldı.
Müasir jurnalistikanın inkişaf etdirilməsi,
milli mətbuatın mütərəqqi ənənələrinin
qorunub saxlanılması, KİV-lərin fəaliyyətinin
müasir dövrün tələblərinə
uyğunlaşdırılması, beynəlxalq təcrübənin
öyrənilməsi və tətbiq edilməsi istiqamətində
müvafiq işlər görüldü.
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında hər
kəsin fikir və söz azadlığı, qanuni yolla istədiyi
məlumatı axtarmaq, əldə etmək, ötürmək,
hazırlamaq və yaymaq hüququ təsbit olundu, informasiya
azadlığına təminat verildi, KİV-lərdə
dövlət senzurası qadağan edildi”.
Onun
fikrincə, müasir dövrümüzdə fəaliyyət
göstərən qeyri-hökumət təşkilatlarına
aid xüsusiyyətləri özündə əks etdirən
QHT-lərin Azərbaycanda yaranması və fəaliyyəti hələ
XIX əsrin sonları - XX əsrin əvvəllərinə təsadüf
edir: “Bu dövrdə QHT-lər dövlətdən
asılı olmayan sosial və ictimai sahədə fəaliyyət
göstərərək cəmiyyətin həyatında
mühüm rollardan birini oynayırdı. Bunu
inkişaf etdirmək hər bir cəmiyyətdə ədalətli
mühitin olması, vətəndaş cəmiyyətinin
mübarizə əzmindən asılıdır. Vətəndaş cəmiyyəti-demokratiyanın bərqərar
olduğu ölkələrdə demokratikləşmə
prosesinin ifadəsi, eyni zamanda mühüm və aparıcı
amil olaraq onun inkişafında müstəsna rol oynayır.
Fəal vətəndaş
cəmiyyəti demokratiyanın inkişafı
üçün əsas şərtdir... Belə
demək mümkünsə, demokratik cəmiyyət
quruculuğunda, eyni zamanda insan haqlarının qorunmasında
QHT-lərin rolu əvəzedilməzdir. Bizdə
bu sahədə müəyyən müəyyən
çatışmamazlıqlar olsa da, uğurlu
addımlarımız da çoxdur”.
Təbii ki, müstəqillikdən sonra qısa zaman kəsiyində
vətəndaş cəmiyyəti institutları reallaşa
bilməzdi. Bunun üçün ölkədə hüququn
aliliyi təmin edilməli, sabit ictimai münasibətlər
sistemi qurulmalı, beynəlxalq təcrübə öyrənilməli
və bir sıra digər vacib mərhələlər
keçilməli idi. Çünki vətəndaş
cəmiyyəti birbaşa hüquqi dövlətin yaranması
və inkişafı ilə bağlıdır. 1995-ci ildə hazırlanmış ilk milli
Konstitusiyamiz demokratik, hüquqi, sivilizasiyalı, dünyəvi
dövlətin yaradılması ilə bağlı prinsipləri
özündə ehtiva etdi. Əsas Qanunun qəbul
edilməsilə ölkəmiz hüquqi dövlət və vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğunda yeni bir mərhələyə qədəm
qoydu. Məlumdur ki, vətəndaş cəmiyyəti
açıq, demokratik, müstəqil inkişaf edən bir cəmiyyətdir.
Bu cəmiyyətin mərkəzində
birbaşa vətəndaş dayanır. Vətəndaş
cəmiyyətinin struktur elementləri isə bunlardır: -
şəxsiyyət, ailə, məktəb, ibadət evləri,
sahibkarlıq və təşəbbüskarlıq, sosial
qruplar, siniflər, vətəndaşların şəxsi həyatları
və onların təminatı, demokratik institutlar, ictimai
birliklər, siyasi partiyalar və hərəkatlar, müstəqil
məhkəmələr, təhsil sistemi, müstəqil
KİV-lər.
Azərbaycan müstəqillik qazandıqdan sonra vətəndaş
cəmiyyəti ilə paralel hüquqi dövlətin
formalaşması prosesi də sürətləndi. Həmin
dövrdən etibarən dövlətin müstəqilliyinə,
demokratiyanın inkişafına, siyasi plüralizmə, siyasətdə
və iqtisadiyyatda sərbəstliyə, insan
azadlığının qorunmasına xüsusi önəm
verildi. Azərbaycanda hüquqi dövlətin
əsas təməl prinsipləri müəyyən edildi və
siyasi, iqtisadi, mənəvi əsasları gerçəkləşdi.
Qanunların aliliyi, vətəndaşların
hüquq və azadlıqlarının reallığı
dövlətin və şəxsin qarşılıqlı
cavabdehliyi, qanunların yerinə yetirilməsinə səmərəli
nəzarətin mövcudluğu prinsipləri həyata
keçdi. Bu mənada Azərbaycanda
hüquqi dövlət quruculuğunu təxmini olaraq,
üç mərhələyə bölmək olar. Birinci dövr dövlət müstəqilliyini əldə
etdikdən sonra yeni Konstitusiyanın qəbuluna qədərki
zamanı əhatə edir. Bu dövrdə
bir sıra yeni siyasi-hüquqi dəyərlər, prinsiplər,
institutlar və mexanizmlər dövlət-hüquq sisteminə
daxil oldu. Siyasi partiyaların, qeyri-hökumət
təşkilatlarının, azad mətbuatın hüquqi əsasları
yaradıldı və fəaliyyətə başladı.
İkinci mərhələ, yeni Konstitusiyanın
qəbulundan sonra Azərbaycanın Avropa Şurasına daxil
olmasına qədərki dövrdür. Bu
dövrdə konstitusiya nəzarəti orqanı, azad mətbuatın
qanunvericilik bazası formalaşdırıldı. Azərbaycan insan hüquqlarının müdafiəsi
sahəsində beynəlxalq konvensiyalara qoşuldu. Milli
qanunvericilik təkmilləşdirildi, yerli özünüidarənin
hüquqi əsasları yaradıldı və ilk
bələdiyyə seçkiləri keçirildi. Üçüncü
dövr isə Azərbaycanın Avropa Şurasına daxil
olmasından başlanır və indiyə kimi davam edir.
Əli
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 20 oktyabr.-
S.9.