Oktyabr – Cavidlər ayıdır
Oktyabrın 24-ü böyük Hüseyn Cavidin anadan olduğu gündür
Oktyabrın 2-də dahi dramaturq,
filosof-şair Hüseyn
Cavidin qızı Turan Cavidin doğum
günündən 92 il
ötdü. Bu münasibətlə
AMEA Hüseyn Cavidin Ev Muzeyində Əməkdar mədəniyyət
işçisi, Hüseyn
Cavid mükafatı laureatı, teatrşünas
Turan Cavidin əziz xatirəsi anılıb. Hüseyn Cavid nəslinin layiqli davamçısı
olaraq, istedadı, bacarığı ilə xalqına xidmət etmiş ziyalı xanım Turan Cavidin həyat və fəaliyyətini əks etdirən eksponatlardan və kitablardan ibarət sərgi təşkil olunub. Muzeyə gələn tamaşaçılar
sərgi ilə yaxından tanış olublar, onlara Turan Cavidin şərəfli
və keşməkeşli
həyat salnaməsi barədə geniş məlumat verilib. Qonaqlar muzeyin direktoru fil.ü.e.d. Gülbəniz Babaxanlının
layihə müəllifi
və tərtibçisi
olduğu “Turan Cavid. Ömür səlnaməsi” kitabına
böyük maraq göstəriblər. Oktyabr
ayı “Cavidlər ayı” kimi ənənəvi olaraq hər il qeyd
olunur. Turan Cavidin, Ərtoğrol Cavidin, Hüseyn Cavidin doğum günləri bu ayda qeyd olunur.
Böyük sənətkar Hüseyn
Cavidin qüdrətli türk sərkərdəsi
və dövlət xadimi Əmir Teymur haqqında 1925-ci ildə qələmə aldığı tarixi “Topal Teymur” dram əsərinin yazılmasından
90 il ötür. Bu münasibətlə AMEA Hüseyn
Cavidin Ev Muzeyində yubiley tədbiri təşkil edilib. Tədbirdə muzeyin direktoru, filologiya üzrə elmlər doktoru Gülbəniz Babaxanlı
“Topal Teymur” əsəri haqqında qısa elmi məruzə ilə çıxış edib,
bildirib ki, dramını 1925-ci ildə
qələmə alan Hüseyn Cavid, əsərin baş qəhrəmanının sərkərdəlik
istedadı və hökmdarlıq müdrikliyi
qarşısında öz
heyranlığını büruzə
verməklə yanaşı,
bu istedad və müdrikliyin orta əsrlər mühitinin qeyri-münbit zəminində bütün
zənginliyi və parlaqlığı ilə
çiçəklənə bilməməsinə də
təəssüfünü gizlətməyib. Ancaq onu da qeyd
edək ki, əsər boyu bir türk dahisi
kimi Teymur adının doğurduğu
qürur və fəxarət, bu böyük insanın dövrünə təsadüf
edən qardaş qırğınının doğurduğu
təəssüf və
acılığı üstələyə
bilir və biz Hüseyn Cavidin bir mütəfəkkir sənətkar kimi rəğbətinin Teymurun
tərəfində olduğunu
hadisələrin gedişi
və dialoqların səslənməsi boyu
hiss edirik. Zənnimizcə,
Hüseyn Cavid dahi bir şair-mütəfəkkir
kimi bu məqsədini
bədii cəhətdən
yüksək səviyyədə
reallaşdırıb. Buna görə
də, qalib türk və məğlub türk haqqında yazılmış
bu sənət əsərinin bütün
çağdaş türkcələrə
çevrilərək, ondakı
yüksək ideyaların
təbliği vətənpərvər
ədəbiyyat adamları
qarşısında duran
müqəddəs vəzifələr
sırasında olmalıdır.
Sonra çıxış edən
muzeyin elmi katibi Natiq Mürsəlov
qeyd edib ki, orta əsrlər
mövzusunun Hüseyn
Cavid tərəfindən
müasir dramatik formada təqdimi bir sıra ziddiyyətlərin
də meydana gəlməsini qaçılmaz
etsə də, dramaturqun “Topal Teymur” tarixi dramındakı əsas qayə - müsbət planda verilmiş Teymur obrazını XX yüzilliyin türk hökmdarlarına bir örnək kimi təqdim etmək, tarixi faciələrdən
ibrət alaraq, qardaş çəkişmələrini
qardaş bərkişmələri
ilə əvəz etmək, bununla da türk etnosunun
qlobal səviyyədə
nüfuz və hörmətini artırmaqdan
ibarətdir.
Son olaraq Hüseyn Cavidin “Topal Teymur” əsərindən parçalar səsləndirilib.
Onu da qeyd
edək ki, əsər dəfələrlə
Azərbaycanda teatr səhnələrində tamaşaya
qoyulub. Muzeydən verillən növbəti xəbərdə deyilir ki, 24 yaşının tamamına cəmi bir həftə qalmış, 1943-cü il
oktyabrın 14-də Azərbaycanın
böyük şairi və dramaturqu Hüseyn Cavidin oğlu Ərtoğrol Cavid gözlərini əbədi yumdu.
Ərtoğrol Cavidin vəfatından
keçən 72-ci il münasibətilə AMEA Hüseyn
Cavidin Ev Muzeyində anım tədbiri keçirilib. Muzeyin “Cavidin şöhrəti” otağında
Ə. Cavid üçün
ayrılmış guşə
qarşısında baş
tutan anım tədbirində onun ötən əsrin əvvəllərində geniş
xalq kütlələrindən
topladığı, sistemləşdirdiyi
və tədqiq etdiyi zəngin qeyri-maddi mədəni irs (folklor nümunələri)
və bu irslə bağlı elmi-filoloji görüşləri
barədə geniş
söhbət aparılıb.
Qeyd olunub ki, Hüseyn Cavidin Ev Muzeyində
saxlanılan bu materialların içərisində
xalq arasından toplanmış nağıllar,
dastanlar, müxtəlif
janrları əhatə
edən aşıq poeziyası örnəkləri,
bayatılar, laylalar, holavarlar, oxşamalar, xalq mahnıları, oyun havaları, toy və yas mərasimlərinin
təsviri və s. folklor-etnoqrafiya nümunələri
var. Həmin nümunələr
Cavidlər nəslinin
istedadlı nümayəndələrindən
biri olan Ərtoğrol Cavidin bu gün də
folklorşünaslıq və
sənətşünaslıq araşdırmaları baxımından
əhəmiyyətli olan
elmi-filoloji və musiqişünaslıq görüşləri
ilə birlikdə təqdim edilir. Bütün bu materialların və onlara yazılmış Ərtoğrol Cavid rəylərinin, elmi fikirlərinin əyani folklor materialları kontekstində çağdaş
oxucuya çatdırılması,
müstəqil respublikamızda
gedən ədəbi-mədəni
inkişafın göstəricilərindən
biri olmaqla yanaşı, cavidlər irsinə verilən qədirşünaslıq örnəyidir.
Oktyabrın 22-də Ərtoğrol Cavidin anadan olmasının 96-cı ildönümü
də muzeydə qeyd olunacaq. Oktyabrın 24-ü isə
böyük Hüseyn
Cavidin anadan olduğu gündür. Hüseyn Cavidin əsərlərində göyə
yüksəlmək, insaniliyə
yetmək çağırışı
səslənir - inamlı,
inadlı, ilahi. O, bənzərsiz göy adamı idi. Hüseyn Cavid nəinki Azərbaycanın,
habelə bəşər
mədəniyyətinin nadir simalarındandır. 1930-cu illərdən
başlayaraq rəsmi Moskva ədəbiyyat adamları arasında özünə carçılar
(əslində yeni çarçılar) axtarmağa
başladı. Bu ideyaya
tabe olmayanların məhvi planını məharətlə hazırladı
və həyata keçirdi. Ancaq heç bir zaman əsl ədəbiyyat zamana tabe olmayıb. 20-ci illərdən geniş vüsət alan sovet ədəbiyyatı əbədiyyəti təsdiq
edən insanlar yetirə bilmədi. Sovet ədəbiyyatının
insanları zaman, şərait əhvallı
idilər. Dövranın
gurultulu, həşirli
əhvalları ədəbiyyata
gəldi, əbədiyyətə
xidmət etməli olan ədəbiyyat mahiyətcə sovet ideologiyasının xidmətçisinə
çevrildi. Yaradıcılığı
sovet dövründə
davam edən müəyyən yazarlar (Hüseyn Cavid, qismən Cəfər Cabbarlı və b.) isə zamandan üstünlüyünə görə
bu gün də yaşayırlar. Düzdür,
çətin, amansız zaman idi, ancaq əgər o dövrdə
ziyalı əyilməsəydi, satqınlıq etməsəydi,
imperiya Cavidlərin başını kəsə bilməyəcəkdi.
Hüseyn Cavid zamanın tələbinə boyun əymədi,
axıradək dəyişməz qaldı.
Qəhrəmanı
Şeyx Sənanın ucalığını Hüseyn Cavid
gerçəkcəsinə yaşadı, bununla da əbədiliyini
sübut etdi. Şeyx Sənan-göyə ucalmaq rəmzidir əslində.
Göyə yüksəlmək - insanın öz daxili-mənəvi
dünyasına baş vurmasıdır. Mütləq ədalətə,
mütləq həqiqətə, mütləq ülviyyətə
yüksəlməkdir. İnam harayı səslənir Sənanların
göyündə-ardıcıl, aramsız, qəti! Şeyx Sənanların,
Xumarların göyləşmək həsrəti var-zamana
sığmayan! Xumar Sənanın illərlə
aradığı, nəhayət, tapdığı
idealıdır.
Mütləqiliyin,
yəni dəyişməzliyin, bütövlüyün
bütün nişanələrini Xumarda tapır Sənan və
ona dəlicəsinə vurulur. Sənan Xumarı səcdəgah
saydığı dərəcədə onun üçün
də səcdəgahdır. Sənan Xumarını, yəni həqiqətini
tapır, inama yüksəlir, göyləşir,
paklaşır, durulaşır, çünki
özümlüyünə yüksəlir, yetir, qovuşur. Həqiqətinə
doğru yol gedən, əzab içində qovrulan, əzabdan
fərəh alan, həqiqətinə yetəndir Sənan! Ancaq
Sənanın və Xumarın ətrafındakılar
naşı inamlara tapınırlar. Onlar Sənanı və
Xumarı anlamaqdan çox uzaqdırlar. Fitnə-fəsadla, həsədlə
yoğrulmuşlar inamsızlıq fəlakətinə
düçar olublar. İnamsızlıq dəhşətli fəlakətlər
yaradır. Cavid "Şeyx Sənan"da yoxluğu sevənlərin,
özlərindən ayrı düşənlərin faciəsini
dahiyanə şəkildə açıb göstərir.
İnamsızlıqdan adamların içərisində qorxu,
böhtan ağacı boy atır, şübhə meyvələri
yetişir. Ancaq Sənanların içərisində ədalət,
ülviyyət ağacı boy atır, fərəh meyvələri
yetişir. İradə göyü yaradırlar göylülər
aqibətlərində - yerdəkilərin anlaya bilmədikləri,
duya bilmədikləri! Göy qətiyyəti gəlir göy
oğlu Sənanın ömrünə.
İdrakın
göy səviyyəsi var-bəsit idrakdan göy qədər
uca. Cavidin Xəyyamı insanları göy idrakına
qovuşmağa çağırır. Xəyyam mənəviyyatı
zamana qarşıdır. Cavidin Xəyyamı zamandan, şəraitdən,
mühitdən yüksək həqiqət istəyir. Cavidi
oxuduqca bir daha anlayırsan ki, göy işığı gərəkdir
Yerdəkilərə-ürəklərini
işıqlandıran. Qaranlıqları yaran göy idrakı
gərəkdir Yerdəkilərə - onları ağıllandıran,
işıqlandıran. Cavidin Səyavuşu göy idrakına
yüksəlir, yetir, göy inamına layiq bilinir. Həsrət
göyünə yüksəlir Səyavuş: dərd çəkir,
dərdə calanır. İdrak göyünə yüksəlmək,
qovuşmaq həsrəti yaşayır içimizdə - uca, dərin,
əlçatmaz.
Cavidin qəhrəmanları
Yer mənəviyyatından əl çəkirlər, Göy
mənəviyyatına yüksəlirlər. Cavidin qəhrəmanları
insanları Yer ədalətsizliyinə, həqiqətsizliyinə,
üviyyətsizliyinə qarşı durmağa
çağırır, ədalətdə, həqiqətdə,
ülviyyyətdə mənəviyyatın
varlığını təsdiq edirlər. İşıq gərəkdir
yerdəkilərin həsrətdən cadar-cadar olmuş ürəklərinə.
Cavid "Peyğəmbər" əsərində peyğəmbərliyin
mahiyyətini dərindən duyub, ifadə edib. Göy
hökmü səslənir Cavidin peyğəmbərinin aqibətində
- ardıcıl, aramsız, qəti! Sonrakı mərhələdə
kitabı qılıncla əvəz edən peyğəmbərin
halı Cavid qələmində ruhani görümlə
açılır. Cavidin qəhrəmanları Göyə
seçiliblər, Göyü seçiblər, mənəviyyat
göyünə yüksəliblər. Cavidin qəhrəmanları
Yer iradəsindən əl çəkir, göy iradəsinə
yüksəlirlər. Yer iradəsi Yerdə qalır; qorxusuyla,
tərəddüdüylə birgə-göy hökmünə,
qətiyyətinə yad, yağı! Qətiyyətin, qüdrətin
mütləq ölçüsü yaranır. Cavidin Səyavuşu
ülvi, müqəddəs duyğular yiyəsidir.
Cavidin
"Topal Teymur"unda fatehliyin göysüzlüyünü
dahiyanə şəkildə açıb göstərir. Bu fəlakəti
Teymurlar öz əlləriylə yaradırlar. Cavid demək
istəyir ki, Teymurlar həqiqət, ədalət, ülviyyət
dağını fəth edə bilmirlər; zorla ürək
adlı göyə sahiblənmək istəyirlər, ancaq
bacarmırlar. Zorçuluq insansızlıqdır. Cavid demək
istəyir ki, göysüzlər göylüləri anlamazlar.
Göylüləri anlamaq üçün idrak göyünə
yüksəlmək gərəkdir. Cavidin qəhrəmanları
həqiqətə çatıblar, zamanı aşıblar.
Yüzillər ötəcək, Cavidin
yaradıcılığı yenə də öz bənzərsizliyini
qoruyacaq, yaşadacaq. Onun insan soraqlı əsərləri bəşərin
bütün çağlarında öz ilahi dəyərini
daha da yüksəldəcək, artıracaq.
Uğur
Xalq Cəbhəsi,- 2015.- 21 oktyabr.- S.14.