QHT-lərin
yaranması və formalaşması uzun bir tarixi inkişaf
prosesi keçib
“Ümumiyyətlə beynəlxalq təşkilatlar hələ
qədim dövrlərdən fəaliyyət göstərir və
cəmiyyətin inkişafı ilə təkmilləşirlər. İlk belə
təşkilatlar eramızdan əvvəl VI əsrdə
Yunanıstanda fəaliyyət göstərirdi. Bunlar əsasən müxtəlif şəhərlərin
birlikləri və cəmiyyətləri, şəhərlərin
dini və yaxud siyasi birlikləri şəkildə təşkilatlanmışdılar.
Bu birliklər yunan şəhərləri
arasındakı əlaqələri möhkəmlədir və
onların aktiv həyat tərzi sürmələrinə səbəb
olurdular”. Bunu ekspert Elnur Rüstəmov beynəlxalq
QHT-lərin yaranması ilə bağlı yazısında qeyd
edib. O, bildirib ki, beynəlxalq təşkilatların
sonrakı inkişaf mərhələsi orta əsrlərdə
beynəlxalq iqtisadi və gömrük birliklərinin
yaranması ilə müşayiət olunur: “XIX əsrin ikinci
yarısında isə sənaye inqilabı nəticəsində
dövlətlər arasında funksional əməkdaşlığa
ehtiyacın duyulması nəticəsində onlarla belə təşkilatlar
yaranmağa başladı. Bunlara misal olaraq yerin
ölçülməsi üzrə beynəlxalq birliklər
(1864-cü il), Dünya Teleqraf Birliyi (1865-ci il), Dünya
Poçt Birliyi (1874-cü il), Beynəlxalq Ölçü və
Çəki Bürosu (1875-ci il), Beynəlxalq və Bədii
Mülkiyyətlərin Qorunması Üzrə Beynəlxalq
Birlik, Sənaye Mülkiyyətinin Qoruması Birliyi, Polis Təhqiqatı
Üzrə Beynəlxalq Təşkilat (İnterpol, 1923) kimi
beynəlxalq təşkilatları göstərmək olar. Beynəlxalq
təşkilatların inkişafı mövzusunda növbəti
mərhələ birinci dünya müharibəsindən sonra
beynəlxalq arenada təhlükəsizliyin və sülhün
qorunması üçün əsasən siyasi mahiyyət
daşıyan beynəlxalq təşkilatların yaranması
ilə müşayiət olunur: Millətlər Liqası
(1919-cu il), BMT (1945-ci il), Avropa
Şurası (1949-cu il) və s. Göründüyü kimi
keçmişdə beynəlxalq təşkilatların yaranması
və inkişafı mərhələli şəkildə
baş vermişdir.
Yuxarıda göstərilən beynəlxalq təşkilatlar
əsasən müəyyən dövlətlərin
aralarında imzaladıqları müqavilələr əsasına
fəaliyyət göstərirdilər. Lakin, bildiyimiz
kimi müasir dünyamızda hökumətlər arası
müqavilələrə əsaslanmadan da yaranan beynəlxalq təşkilatlar
da vardır ki, bunlar beynəlxalq qeyri-hökumət təşkilatlarıdır
(BQHT-lər). Ümumiyyətlə beynəlxalq təşkilatları
iki qrupa ayırırlar: beynəlxalq hökumətlərarası
təşkilatlar və beynəlxalq qeyri-hökumət təşkilatları.
Bunların əsas fərqləri ondadır ki,
birincilər dövlətlərinin birliyini göstərir,
ikincilər isə fiziki və ya hüquqi şəxslərin,
assosiasiyaların, hərəkatların, ictimai təşkilatların
birliyini göstərir”.
O, bildirib
ki, BQHT, bir neçə ölkənin könüllü, gəlir
əldə edib bölüşdürmək məqsədi
güdməyən vətəndaş və ya təşkilatların
birliyidir: “BMT-nin İqtisadi və Sosial Şurasının
(ECOSOC) 27 fevral 1950-ci il və 25 iyun 1968-ci
il tarixli qətnamələrinə əsasən bu cür təşkilatlar
hökumətlər arası sazişlərə əsaslanmadan
yaradılan, ən az üç üzvü olan beynəlxalq təşkilatdır.
Bu təşkilatlar azı bir dövlət tərəfindən
tanınmalı və azı üç ölkədə fəaliyyət
göstərməlidirlər. Belə təşkilatlar
beynəlxalq həyatda çox əhəmiyyətli rol
oynayırlar və hətta sahələrinin liderləridirlər
(Qırmızı Xaç Komitəsi kimi).
BQHT-lər öz inkişaf mərhələlərinə
XIX əsrdə qədəm qoydular. Məsələn,
Britaniya və Beynəlxalq Köləlik Üzrə Mübarizə
Cəmiyyəti 1823-cü ildə yaranmışdı. Artıq 1874-cü ildə BQHT-lərin sayı 32,
1905-ci ildə 134, 1951-ci ildə 832, 1960-cı ildə 1 255,
1972-ci ildə 2 795, 1981-ci ildə 9 398, 1990-cı ildə 16
208-ə çatmışdır. XX əsrin
əvvəllərindən sonunadək BQHT-lərin sayı
düz 40 dəfə artaraq 2000-ci ildə 43 958-dən çox
olmuşdur (bəzi mənbələrdə bu rəqəm 37
000 kimi göstərilir). Bu gün BQHT-lərin
formalaşdırdığı sektorun illik maliyyəsi
milyardlarla dollarla, bu sektorda çalışan işçi
sayı isə milyon nəfərlərlə
ölçülür.
Beynəlxalq hökumətlərarası təşkilatlardan
fərqli olaraq qeyri-hökumət təşkilatları ərazi
prinsiplər üzərində qurulmur. Onlar ancaq üç kriteriyə
cavab verirlər: məqsədlərin və tərkibin beynəlxalq
mahiyyətli olması, təsis edilmələrinin şəxsi
təşəbbüsə əsaslanması və fəaliyyətlərinin
könüllülük əsasında qurulması. Zorqbibə
görə, belə təşkilatlar, dünya siyasətinə
təsir edə bilmə baxımından, beynəlxalq
münasibətlərin iştirakçılar olan dövlətlərə
rəqib ola bilməzlər. Lakin
onlar beynəlxalq ictimai rəyin formalaşması
baxımından əhəmiyyətli təsir gücünə
malikdirlər”.
Eklspert
vurğulayıb ki, BQHT-lər öz ölçülərinə,
strukturlarına, fəaliyyətlərinin istiqamətlərinə
və məqsədlərinə görə həm dövlətlərdən,
həm də hökumətlər arası təşkilatlardan
fərqlənirlər: “Onların qəbul etdiyi qərarlar
dövlətlər üçün hüquqi qüvvəyə
malik deyildir. Lakin onlar əksər hallarda həm professional, həm
də siyasi sahələrdə qarşılarına
qoyduqları məqsədlərin yerinə yetirilməsinə
nail ola bilirlər. Tsıqankova
görə isə, son illərdə hətta bəzi BQHT-lər
(əsasən də insan haqlarının qorunması, ekoloji
problemlərin həll olunması, humanitar yardımların
göstərilməsi sahəsində fəaliyyət göstərən)
“suveren ölkələrin daxili işlərinə
qarışma hüququna” sahib olublar.
BQHT-lərin beynəlxalq siyasətdə əsas
“silahı” beynəlxalq ictimai rəyi hərəkətə
keçirmək, və bunun nəticəsində hökumətlərarası
təşkilatlara və bu və ya digər dövlətlərə
təzyiq etməkdir. Bu təzyiq çox vaxt “bumeranq effekti” ilə
əldə olunur. Əgər yerli “aktorlar”
(yəni QHT-lər) ilə dövlət arasındakı
kanallarda bir bloklaşma yaranarsa, o zaman QHT-lər beynəlxalq
şəbəkəyə “bumeranq effekti” ilə təsir edə
bilirlər. Kek və Sikkink bumeranq effektini belə izah
edir: “Yerli QHT-lər öz dövlətlərinin (A dövləti)
yanından ötərək birbaşa BQHT-lərə yol
axtarırlar, BQHT-lər isə öz növbəsində ya fəaliyyət
göstərdikləri ölkənin (B dövləti) hakimiyyətinə
ya da şəbəkənin o ölkədəki üzvləri
olan digər təşkilatlara təzyiq göstərməyə
başlayırlar ki, A dövlətindəki bloklaşma aradan
qaldırılsın. Bu yolla A dövləti
həm B dövlətinin, həm də B dövlətində fəaliyyət
göstərən digər təşkilatların təzyiqinə
məruz qalır.” Məsələn, məhz bu
formada Qrinpis (Green Peace), Beynəlxalq Amnistiya, İşgəncələrə
Qarşı Beynəlxalq Mübarizə Təşkilatları
fəaliyyət göstərirlər. Buna
görə bu BQHT-ləri çox vaxt “beynəlxalq təzyiq
qrupları” adlandırırlar. Lakin elə
BQHT-lər də vardır ki, onları bu qruplara aid etmək
olmaz, çünki onlar məsləhətçi statusuna sahib
olan BQHT-lərdir (məsələn, Ümumdünya
İqtisadi Forumu (Davos Forumu) BMT-nin İqtisadi və Sosial
Şurası (ECOSOC) yanında qeyri-hökumət təşkilatı
kimi məsləhətçi statusa malikdir).
Son illər BQHT-lər əsasən humanitar yardım və
inkişaf sahəsində əvəzsiz xidmətlər
göstərməkdədirlər. Dünyanın müxtəlif
bölgələrində yerli və regional münaqişələrin,
təbii fəlakətlərin və daxili
qarışıqlıqların baş verməsi humanitar
problemlərin əhəmiyyətini daha da
aktuallaşdırmışdır. Hər
hansı bir böhranın həllində BQHT-lərin çox
vaxt dövlətdən daha çevik hərəkət etməsi
və böhran olan bölgələrə daha tez girə bilməsi
BQHT-lərin fəaliyyətini əvəzsiz etmişdir. Eyni zamanda hökumətlər sosial problemlərin
çevik həll edilməsində mənfəət güdməyən
təşkilatların yəni BQHT-lərin geniş
potensialından (insan resursu, maddi texniki təchizat və s.)
önəmli dərəcədə faydalanırlar”.
Ekspert Elməddin
Hacılı isə deyir ki, ümumiyyətlə, vətəndaş
cəmiyyətinin əsas sturukturlarından olan QHT-lərin
yaranmasına və formalaşmasına tarixi-politoloji ədəbiyyatlarda
bir-birindən fərqlənən münasibətlər
mövcuddur: “Bir qrup mütəxəsislər qədim
dövrdə dövlətdən kənarda yaranan hər bir
ictimai təşkilatı QHT hesab edir. Lakin digər
qrup mütəxəsislər QHT-lərin yaranma tarixini XIX əsrin
ortalarına aid edirlər. Onların fikrincə
həmin dövrdə mövcud olan ictimai təşkilatlar bir
sıra xarakterik xüsusiyyətlərinə görə
müasir QHT-lərdən fərqlənirdilər.
Müasir QHT-lərə xas olan xüsusiyyətlər BMT-nin
İqtisadi və Sosial Şurasının sənədlərində
əsas prinsiplər bu cür müəyyən edilmişdir:
Xüsusi şəxslər tərəfindən qurulması;
Dövlətdən asılı olmaması; Şəxsi qazanc
güdməməsi; İctimai maraqları əsas
götürməsi; Könüllülük; Legitimlik
. Bu prinsipləri əsas kimi götürən
2-ci qrup mütəxəssislər indiki anlamda qəbul olunan
QHT-lərin yaranma tarixini XIX əsrin ortalarından etibarən
hesablayırlar. Doğrudur, yuxarıda qeyd
olunan prinsiplərin qədim və orta əsrlər
dövrünü QHT-lərin hamısında olduğunu demək
düzgün olmazdı. Lakin fikrimizcə həmin
dövrlərdə mövcud olan ictimai təşkilatlar bir
çox əlamətlərinə, yaranma xüsusiyyətlərinə,
fəaliyyət istiqamətlərinə görə bugünki
QHT-lərin sələfləri hesab oluna bilər. Bunu görmək üçün tarixə qısaca
nəzər salaq.
Vətəndaş cəmiyyətin əsas
strukturlarından olan QHT-lərin tarixi
araşdırıldıqda belə məlum olur ki, onların
meydana gəlməsi hələ eramızdan əvvəlki
dövrə aiddir. Belə ki, QHT-lər
özü-özlüyündə qədim dövrdən
müasir dövrə uzunmüddətli və mürəkkəb
tarixi keçid prosesində ailədən dövlətə
doğru dialektik irəliləyişin xüsusi bir
stadiyasını əks etdirir. Tarixi tədqiqatların
nəticəsi göstərir ki, QHT-lərə məxsus əlamətləri
özündə ehtiva edən təşkilatların
yaranması eramızdan əvvəl Qədim Romada baş
vermişdir. QHT-lərin meydana gəlməsinin
Qədim Roma ilə bağlı olması hər şeydən
öncə bu ölkədə demokratik idarəetmənin,
ictimai-siyasi münasibətlərin nəticəsi idi. Bu proseslər əsasən eramızdan əvvəl
V-I əsrləri əhatə edir. Hələ
Romada şahlıq dövründə ictimai təşkilatların
ibtidai forması – Kuriyalar və tribalar mövcud idi. Lakin bu dövrdə onların fəaliyyəti
dövlətin fəaliyyəti ilə qarışıq idi.
QHT-lərə xas ibtidai rüşeymlərin meydana gəlməsi
Roma tarixində Respublika qurluşunun yaranması və
patris-plebeylər mübarizəsi ilə də
bağlıdır...”.
O, əlavə
edib ki, XX əsrdə dünyada baş verən hadisələr
QHT-ləri artıq beynəlxalq münasibətlərin bir
subyektinə çevirdi: “Beləliklə dövlətlər
bir sıra sosial, iqtisadi, mədəni, humanitar və digər
problemlərin həllində QHT-lərin köməyindən
istifadə etməyə başladı. Bu siyasət
öz növbəsində QHT-lərin nüfuzunun artmasında
mühüm rol oynadı. Bunlara İkinci
dünya müharibəsi illərində
formalaşdırılan Oxfam (1942), Catholic Relief Services (1943) və
Cooperative American Relief Everywhere (1945) kimi QHT-ləri nümunə
göstərmək olar.
İkinci Dünya müharibəsindən sonra yaranan yeni
sistemin əsas hüquqi sənədi olan BMT Nizamnaməsində
qeyri-hökumət təşkilatları ilə bağlı
müddəa öz yerini almışdır. Nizamnamənin X fəsil,
71-ci maddəsində əks olunan bu müddəa
aşağıdakı kimidir: "İqtisadi və Sosial
Şura onun səlahiyyətləri çərçivəsində
olan məsələlərlə məşğul olan
qeyri-hökumət təşkilatları ilə məsləhətləşmə
aparılması üçün müvafiq tədbirlər
görə bilər. Bu tədbirlər beynəlxalq
təşkilatlarla və buna lüzum varsa, maraqlı Təşkilat
Üzvü ilə məsləhətləşmədən
sonra milli təşkilatlarla razılaşdırıla bilər".
Bundan başqa 1952-ci ildən Beynəxalq QHT-lər
Konfransı Avropa Şurası yanında məsləhətçi
statusa malikdir.
2003-cü ilin noyabrında Beynəxalq QHT-lərə
iştirakçı statusu verildi ki, bu öz növbəsində
onların Avropa Şurasının fəaliyyətində
mühüm rol oynamasından irəli gəlirdi.
Beləliklə, QHT-lərin yaranması və
formalaşması uzun bir tarixi inkişaf prosesi keçərək
bu günümüzə gəlib çatıb. Hər bir
dövrdə ciddi təzyiqlərə baxmayaraq QHT-lər bu və
ya digər dərəcədə öz mövcudluğunu
qoruyub saxlayıb. Bu gün də dünyanın böyük
bir hissəsində sayı minlərlə olan QHT-lər
işləyir və fəaliyyət göstərir. Artıq
müasir dövrmüzdə dövlətlər də onlarla
hesablaşmağa məcbur olublar”.
Xalq
Cəbhəsi.- 2015.- 21 oktyabr.- S.9.