Avropa və Azərbaycanda vətəndaş
cəmiyyəti ideyasının müqayisəli təhlili
"Vətəndaş cəmiyyəti nədir?” sualına
verilə biləcək çoxsaylı cavablar var. Bu
cavabların rəngarəngliyi onu deməyə əsas verir
ki, vətəndaş cəmiyyəti geniş şaxəli
struktura və məzmuna malikdir. Ancaq bu məsələni xarakterizə
edərkən bir məqamda ortaq fikrə gəlmək
mümkündür: vətəndaş cəmiyyəti dövlət-vətəndaş
münasibətlərinin sərhədlərini müəyyənləşdirmək
istəyindən doğan reallıqdır. Maraqlıdır
ki, bu münasibətlərin çərçivəsi müəyyənləşdirilərkən
vətəndaş cəmiyyəti dövlətin deyil, vətəndaşın
yanında yer alır. Ancaq burada vətəndaşın
dövlətə qarşı cəbhə almasından
söhbət getmir. Burada vətəndaşa
öz hüquq və azadlıqları, həmçinin məsuliyyət
və öhdəlikləri aşılanır. Başqa sözlə, vətəndaş cəmiyyəti
şəxsiyyətin demokratik hüquqlarının müdafiəçisi
rolunda çıxış edərək, onun
azadlığının təmin olunmasına
çalışır; eyni zamanda vətəndaşa dövlət
qarşısındakı hüquq və vəzifələrinə
məsuliyyətlə yanaşmaq tərbiyəsini
aşılayır. Bu məqsədə
çatmaq üçün vətəndaş cəmiyyətinin
əsas alətləri qeyri-hökumət təşkilatları,
yaxud qısaca desək, QHT-lərdir.
“Vətəndaş cəmiyyəti” dedikdə cəmiyyətin
xüsusi tipi, özünəməxsus sosial-iqtisadi, siyasi,
hüquqi təbiəti, inkişaf və yetkinlik səviyyəsi
olan cəmiyyət nəzərdə tutulur. Vətəndaş
cəmiyyəti bir növ “dövlətsizləşmiş cəmiyyət
olub dövlət və hüququn tarixi inkişafında müəyyən
bir mərhələni təşkil edir. Qeyri-dövlət
münasibətlərinin məcmusu olan bu cəmiyyətdə
azad vətəndaşların könüllü birləşmiş
strukturları mövcuddur və cəmiyyətə dövlətin
müdaxiləsi qeyri-mümkündür. Vətəndaş
cəmiyyəti insanların sosial, iqtisadi, dini, əxlaqi, mədəni
maraqlarının formalaşdığı,
reallaşdığı və müdafiə edildiyi sosial əlaqələr
sistemidir.
Hələ XVIII-XIX əsrlərdən başlayaraq “vətəndaş
cəmiyyəti” anlayışı insanların digər birlik
formalarından ayrıca öyrənilməyə
başlanmışdır. Yeni dövrdən
başlayaraq Qərbdə vətəndaş cəmiyyəti
yaranmışdır. Bu cəmiyyətin gerçəkləşməsi
üç mərhələdən keçmişdir: XVI-XVII əsrləri
əhatə edən birinci mərhələdə vətəndaş
cəmiyyətinin siyasi, iqtisadi və ideoloji zəmini
formalaşmışdır. XVIII-XIX əsrləri
əhatə edən ikinci mərhələdə vətəndaş
cəmiyyəti xüsusi mülkiyyətə, azadlıq və
liberal-demokratiyaya əsaslanan ictimai münasibətlər şəraitində
inkişaf edir. Bu dövrdə suveren,
hüquqi, demokratik dövlət, parlament yaranır, vətəndaş
cəmiyyəti üzvlərinin hüquq və
azadlıqları qorunur.
Vətəndaş cəmiyyətinin inkişafında
üçüncü mərhələ müasir dövrü
- XX əsri və XXI əsrin əvvəllərini əhatə
edir. Bu dövrdə vətəndaş cəmiyyəti və
hüquqi dövlət bazar iqtisadiyyatı, demokratiya, millət
ideyası, milli dövlət ümumbəşəri sərvətə
çevrildi. Siyasi plüralizm, söz,
fikir, mətbuat azadlığı, çoxpartiyalı sistem həyata
keçirildi.
Vətəndaş cəmiyyətini qeyri-siyasi, iqtisadi,
demokratik, hətta mədəni cəmiyyət kimi səciyyələndirirlər. Bu cəmiyyətin
siyasi cəmiyyətin alternativi və əksi kimi
yarandığını iddia edənlər də var. Vətəndaş
cəmiyyəti dar mənada “mülki cəmiyyət” kimi də
qeyd olunur. Mülki cəmiyyət dedikdə,
qeyri-dövlət quruluşu, dövlətin müdaxiləsinə
məruz qalmayan, azad və bərabərhüquqlu adamların
cəmiyyəti başa düşülür. Burada azad sahibkarlıq, təşəbbüskarlıq
mühiti hakimdir.
XX əsrin sonlarında Şərqi Avropa və postsovet məkanında
baş verən köklü dəyişikliklər, totalitarizmdən
demokratiyaya, hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğuna yol açdı. Sosial əsasını
vətəndaş cəmiyyətinin təşkil etdiyi hüquqi
dövlət quruculuğu gedişində qanunun aliliyi,
hamının qanun qarşısında bərabərliyi,
hüquqi mədəniyyət və və hüquqi
savadlılıq dərəcəsinin yüksək olması
gerçəkləşir. Azərbaycanda vətəndaş
cəmiyyəti və hüquqi dövlət quruculuğunun
özünəməxsusluğu ondadır ki, onlar vahid orqanizm
kimi qlobal cəmiyyətin daxili qarşılıqlı tərəfləri
kimi özünü göstərir. Vətəndaş
cəmiyyəti üzvləri üçün birgə
yaşayış qaydalarını özündə əks
etdirən vətəndaş cəmiyyəti etikası
formalaşır.
Vətəndaş cəmiyyətində dövlətdən
fərqli olaraq tabeçilik əlaqələr deyil,
üfüqi əlaqələr, yəni hüquqca azad və bərabərhüquqlu
insanların əməkdaşlıq və sağlam rəqabət
münasibətləri üstünlük təşkil edir,
ictimai həyatda, kompromis və konsensus, dövlət üzərində
ictimai nəzarət hökm sürür.
Fəlsəfə elmləri namizədi Dilarə
Müslümzadənin fikrincə, Azərbaycanda vətəndaş
cəmiyyəti ideyasının perspektivləri və problemləri
Azərbaycan siyasi fəlsəfəsi və publisistikasında
xüsusi maraq doğurur. Vətəndaş cəmiyyəti
ideyalarının perspektivləri şüurun perspektivləri
ilə əlaqəlidir. Bu məsələlərə
qarşı etinasızlıq siyasi və iqtisadi
institutların yaranması birliyin şüurunu, onun dəyərləri
və birinciliyindən asılı olmayaraq dəyişə
bilər. Beləliklə, bənzər
mövqe ona gətirib çıxarır ki, ictimai
şüurda ictimai şüura qarşı statik və passiv
monolit fenomen kimi münasibət yaranır. Bu səbəbdən də millətin şüurunu
konfiqurasiya və ya şüurun müxtəlif tiplərinin
qarşılıqlı münasibətləri kimi anlamaq
lazımdır, vətəndaş cəmiyyəti
ideyalarının cəmiyyətin heç olmazsa bir hissəsinin
şüurunun «meyn-strimə» çevrilmə yollarını
axtarmaq lazımdır. Bizim fikrimizcə, bu
differensiasiyanın fəlsəfi refleksiyada mənimsənilməsi
vətəndaş cəmiyyəti ideyalarının
inkişafına və cəmiyyətin inkişafı
üçün adekvat hüquqi və siyasi-iqtisadi modelin
axtarışına təkan verir. Bu cür yanaşmaya
dürüst ifadə ancaq bunları anlamaqla
mümkündür: Qərb fəlsəfəsində
maraqların və şüurların differensiasiyasının
əhəmiyyətliliyi barədə təəssürat
yaranıb və onların qeyri-məcburi konsolidasiya
yollarının axtarılmasının zəruriliyi ortaya
çıxıb.
Vətəndaş cəmiyyətinin ideya
formalaşması bizi bu nəticəyə gətirir ki, vətəndaş
cəmiyyəti dövlət və ictimai həyatın
differensiasiyası, şəxsi və ümumi maraqların
differensiasiyası, hüquq, din, əxlaq, ədəb
qaydaları differensiasiyasından başlayır. Dövlət,
ictimai, şəxsi həyatın differensiasiyası problemləri
dövlət tərəfindən zəruri konsolidasiyanın
problemlərini aktuallaşdırır. Faktiki olaraq Azərbaycan
şüuru üçün sual belə qoyulmalıdır:
dövlətin və vətəndaşların şəxsi
mülkiyyətə, yəni fərdi azadlığa və
seçimə olan xüsusi «müqəddəs» münasibəti
olmadan vətəndaş cəmiyyətinin ideyası
mümkündürmü? Azərbaycanda siyasi və
iqtisadi differensiasiya gedir, şəxsi maraqlar formalaşır və
«kölgəli iqtisadiyyatın» çərçivəsindən
tədricən çıxılır. Baxmayaraq
ki, yuxarıda söylənilən dəyərlər hələ
ictimai, korporativ, fərdi şüur tərəfindən qəbul
olunmayıb, lakin tendensiyalar meydana çıxıb və
növbəti differensiasiyaya yönəlmişdir. Əhali arasında orta sinif, müxalif siyasi qüvvələr,
menecerlər, alimlər, tələbələr arasında
keçirilmiş hesablamalar göstərir ki, bu təbəqənin
şüuru vətəndaş şüurunun prototipi kimidir,
ancaq bunlar şəxsi maraqların və ictimai şüur təsəvvürlərinin
konfliktləri ilə rastlaşır. Vətəndaş
cəmiyyəti fəlsəfi, siyasi-iqtisadi, əxlaqi mənada
şüurun çağırışlarına cavab verir,
konfrontasiyaya yox, əməkdaşlığa can atır.
Onun əməkdaşlığa meyli, həqiqət,
əxlaq, ədalət, dövlətin vacib modeli, ədalətli
hakimiyyət və nisbi müqavilə, konsensus yolu ilə
sosium tərəfindən qəbul olunmuş qiymət kimi məfhumların
məna dəyişməsinə səbəbdir. Azərbaycanda buna canatma var, lakin çətinlik
burasındadır ki, protovətəndaş şüur həqiqəti,
əxlaqı və ədaləti mütləq məfhumlar kimi
qəbul edir. Buna görə də, iki
müxtəlif anlayış arasında konsensus yaranmır.
Doğrudur, vətəndaş cəmiyyəti
ideyası bura kənardan translyasiya edilib, lakin institutlar və
dəyərlər prosesinin yaranması yenicə
başlayıb. Baxmayaraq ki, ictimai
şüur bütövlükdə dəyərlərin
olmaması və vətəndaş cəmiyyətinin
institutlarına inamı bir çağırış kimi mənimsəmir.
Proseslərə həmin ideyaya münasibətdə
müsbət-mənfi kontekstdə baxmaq olar. Bu
ideyanın mənimsəmə və inkişafına imkan
yaradan faktorlara aiddir:
a) xarici beynəlxalq mühit tərəfindən
translyasiya (dünyəvi iqtisadi proseslər, siyasi strateji şərait
və münasibətlər, «zamanın ruhu»);
b) demokratik dövlətin formasının təyin
edilməsi, milli bənzərlilik hissi;
c) iqtisadi differensiallıq və
labüdlüyün dərki, bu şəraitdəki həyat
yaradıcılığının hüquqi və əxlaqi əsaslarının
axtarışı;
ç) cəmiyyətin sosial-sinfi strukturlarının
inkişafı;
d) vətəndaş sosiomədəni
faktorlarının elementlərinin inkişafı;
e) həmçinin yeni siyasi institutlara müvafiq
yaranan ictimai-siyasi hərəkat partiyalarının və qrup
maraqlarının qarşılıqlı əlaqəsi, siyasi
subyektlərin protodemokratik prosedurlarla razılığı,
siyasi etika kimi siyasi faktorların inkişafı;
ə) fərdi siyasi-psixoloji faktorlar (bilik, əhalinin
şəhər təbəqəsinin peşə
hazırlığı, məlumatlanmaı.
Mənfilərə
isə bunlar aiddir:
a) Avropada
vətəndaş cəmiyyəti ideyasının
inkişafı tarixinin kifayət qədər öyrənilməməsi,
bayağı marksizm, vətəndaş cəmiyyəti haqda əhalinin
əsas təbəqəsi arasında kritik təsəvvürlərin
yaranması və ən əsası, təhsil sisteminin vətəndaş
cəmiyyəti ideyalarının baza postulatlarına olan biganəliyi;
b) «kolgəli iqtisadiyyat»ın ölçülərinin
saxlanılması buna gətirib çıxarır ki, real
münasibətlər şəxsi və korporativ maraqların
verballığının açılmasına əngəl
olaraq qalırlar;
c)
siyasi-iqtisadi münasibətlərin ideologiyası,
inteqrallaşan maraqları müdafiə edən dövlətin
bir aparat kimi təsəvvürünü təsdiq edir və
yaradır;
ç) siyasi kütlənin şüurunda alternativ hiss
olunur: ya ümumi (milli) maraqlar, ya şəxsi maraqlar;
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 24 oktyabr.-
S.13.