Keçmişin
nağıllaşmış səsi - yastı balaban...
Ermənilər balabana sahib olmaq məqsədilə aləti düzəltməyi
bizim ustadlardan öyrəniblər
Zurnanın da neçə-neçə
növləri olub: asəfi-zurna, şahbazi zurna, ərəbi zurna, əcəmi zurna, qara zurna,
cürə zurna və s. Hər birinin oxşar cəhətləri ilə
yanaşı fərqi
də var. Bizə daha doğma qara zurnadır. Bəs balaban necə? Yastı balabanı deyirəm.
Doyunca eşitmisənmi onun səsini? Çətin ki, indiki zamanda hamı eşitsin. Gitaranın,
sintezatorun meydana atıldığı bir zamanda az
eşidərsən yastı
balabanın səsini.
Eşitməmisənsə, heyif! Yox, əgər eşitməmisənsə,
o zaman səndə fikir yaranmayıb ki, nə deyir
bu yastı balaban? O səsə qulaq kəsiləndə səndə belə hiss yaranmayıb ki, bu sehirli incə
səs nakam məhəbbətə yarımçıq
sevginin giley pıçıltısı deyilmi?
Almayanaqlı qızların ilk görüş pıçıltısı,
könül çırpıntısı,
yaxud istəklisi görüşə gec gəldiyi üçün
inciyən bir gözəlin nazlı, qəmzəli səsi deyilmi?
Mən aşiq göz də qara,
Kababım közdə qara,
Yollarına baxmaqdan
Qalmayıb gözdə qara.
Bir mətləbi də qeyd edim ki,
Şirvanda heç zaman ustad sənətkara
“usta, bir şey çal” deməzlər. Deyərlər
ki, usta, qadou alım, bir dilləndir yastı balabanı... Bu baxımdan deyək
ki, muğamlarımız
balabanla ifa olunanda bir ayrı
aləm yaranır.
Çox dinləmişəm
ustad Şirvan balabançılarının ifasında
“Rahab”ı, “Şeştər”i,
“Bayatı Kürd”i, “Segah”ı, “Zabul”u, “Şur”u...Özü
də çeşid-çeşid...
Lap bal misallı...Şəkinin balı, Göycənin balı, Qubanın balı, Şamaxının-Pirqulunun balı...
Hər birinin özünə məxsus,
fərqli tamı,
dadı, ləzzəti
var... Kalvalı Əli Dədə,
İzzətalı, Həsrət,
Manaf, İbrahimpaşa,
Ağasəf ifası
da eləcə. Onu da qeyd
edək ki, bu ustadların həzin balabanında ifa olunan muğamlarımızda
bir-birindən fərqlənən
qəm, kədər, nisgil, yanğı, haray-həşir, sevinc insanı ağuşuna alıb lap qaranlıq dünyaya qədər aparır... Özündən inan ki, cida düşürsən.
Fikirləşirsən ki, görəsən,
mənin babalarım nə vaxt və
hansı dərdə,
qəmə, sevincə
giriftar olub ki, zümzümə edib həmin notları?
Tərəkəmə dünyası ilə aran necədir? Bilirsənmi nədir
ata-babalarımızın bərəkətli
dünyası - tərəkəmə
dünyası? O dünyada
bir qoyun ovşarı aləmi var... Qoyun ovşarının səsini xatırlayırsanmı?
Bərəkətli süd sərnicə
tökülən zaman
yaratdığı avaza
“qardaş” deyilmi yastı balabanın səsi? Gecə yarısına qədər
beşik başında
yorğun ananın mürgü vuran kiprikləri qapana-qapana zümzümələrini eşitmisənmi?
Necə üst-üstə
düşür bu zümzümələr yastı
balabanın səsi ilə...
A lay-lay, butam lay-lay,
Qardaşım, atam lay-lay,
İntizaram, yatasan
Mən də bir yatam, lay-lay.
Son olaraq gecənin
lal sükutunda çayın sakit axarının, həzin səhər yelində ağacların yarpaqlarının
pıçıltısı, ilan ağızlı dəryazın yaşıl
otların arası ilə şütüyərək
çıxardığı səs yastı balabanın səsi deyilmi? Bir sözlə,
yastı balabanın səsi keçmişin nağıllaşmış sədası,
günümüzün nisgili,
həm də gələcəyin əziyyətlərini
söyləyir günümüzə,
kövrələ-kövrələ, yana-yana...
Çoxlarının dediyi kimi, musiqi
başqa bir aləmdir. Özü də balabanda
cani-dillə ifa olunanda. Həm də sənətkar
gözəlliyə aşiq
olanda. Fərq etməz qız
gözəlliyi, bağ-bağça,
şəlalə, gülüstan
gözəlliyi. Təki
aşiq olsun... Onda yağ
kimi yayılır balabanın səsi insan oğlunun qəlbinə. Görəsən, bu aləti
icad edən, onda kövrəklik, həzinlik hissləri yaradan babalarımız hansı qüdrətin sahibi olmuşlar? Tədqiqat belə nəticə hasil edir ki, xalqımızın
adət-ənənələrinin tarixinin şahidi olan balaban-zurna başdan-başa demək olar ki, xalqın
qanıdır, nəfəsidir,
kədəridir, qəmidir,
sevincidir, bir də insanları birliyə, bütövlüyə,
dərd-sərini unutmağa,
bəyan etməyə,
oğul-qız toyu tutmağa çağıran
səsdir.
Elmi və nəzəri ədəbiyyatda balaban –zurna alətlərinin quruluşu, hazırlanması barədə istənilən qədər məlumatlar verilib: “Balaban - iki dilli nəfəsli musiqi alətidir, silindir formalı olub, uzunluğu 280-300 mm-dır. Əsasən, tut, qoz, ərik və ya armud ağacından hazırlanır. Alətin başlığı kürəkilli formada olur. Başlığa, uzunluğu 100-110 mm, eni isə 20 mm qamışdan olan çüylər kəsilir və qoyulur. Çüyü qorumaq üçün onun üstünə ağac futluyor qoyulur. Çalğı zamanı balabanın züyünə ehmallıca dodaqlar vasitəsilə nəm çəkilir. Alətin lüləsində 9 deşik olur. Bunlardan 8-i ön hissədə, biri isə arxa hissədə olur. Bəzən balabanda 6-7 deşik də ola bilir. Bəzən arxa hissədə əlavə deşik də açılır. Bunu balabanda səsin tembrini yumşaltmaqdan ötrü edirlər... Zurna – ikidilli nəfəsli alətdir. Iti və konus şəkilli olur. Əsasən armud, ərik və ya qoz ağaclarından hazırlanır. Korpusunun uzunluğu 350-370 mm olur. Üzərində səkkiz deşik açılır və onlardan biri arxa hissədə olur (yuxarıdan birinci və ikinci deşiklərin arasından). Bundan başqa bir əlavə deşik də açılır ki, bu, rezonansı nizamlamaq üçündür... Çüyü qorumaq üçün onun başına “qısqac” qoyulur...
Mənbələrdə nəfəsli alətlərin hamısı kimi üç min ildən artıq yaşı olan balaban-zurna sözlərinin leksik mənası müxtəlif formada açıqlanıb; balaban sözü iki hissədən ibarətdir - bala-balaca; ban isə səs mənasını daşıyır. Zurna sözününü leksik mənası “zor səsli” kimi izah olunur. Təbii ki, sözlərin leksik mənasının başqa yozumları da mövcuddur. Yeri gəlmişkən, onu da qeyd edək ki, bəzi mütəxəssislər zurna alətini qədim musiqi aləti surna ilə eynilədirirlər. Düzdür, “qədim nəfəsli surna alətinin zurnaya oxşarlığı var. Amma surna həcminə görə zurnadan böyükdür”.
Bir məsələni də qeyd eymək vacibdir ki, vaxtilə Şirvanda zurna-balaban alətlərini hazırlayan - zurna çəkənlər olub. Belə sənətkarlar haqqında ilk dəfə müəyyən məlumatlar əldə etmişik. Bu alətlər qeyd edildiyi kimi Şirvanda çox zaman ərik ağacından düzəldilib. Yaşlı sənətkarlardan bunun səbəbini soruşanda deyirlər ki, ərik ağacından çəkilən zurnalar daha çox vamlı qalır, çox qurumur. Zurna quruyanda deyirlər ki, onun səsi daha çox zilləşir. Bu məna da qoz, armud və ya başqa ağaclardan çəkilən zurnalar sənətkara sərf etmir.
Tədqiqatımız zamanı ötən əsrin əvvəllərindən bu yana qədim zurna-balaban düzəldən-çəkməklə məşğul olan bir çox Şirvanlı ustaların quruca adlarını da olsa öyrənə bilmişik. Əlləri qızıl olan həmin insanların – Mirzə Nəsrullah, Səlim Süleyman oğlu, Kalvalı Zülfüqar, Dülgər Tapdıq, Mənsim Baba oğlu, Dəmkeş Bayram, Xarrat Mustafa, Sədrəddin Alışan oğlu, Səlim Şahalı oğlu (oxlov, tava və s. düzəldərmiş), Keçəçı Nuru (keçə, çığ, çubuğ və s. düzəldərmiş); eləcə də yaxın vaxtlarda Salyanda ustad sənətkar Manaf Məmmədov da çox “salğarlı zurna çəkə bilərmiş”.
Xanəndə, şair, nay çalan Sələmin oğlu qocaman sənətkar, 80 yaşını haqlayan Murad kişi maraqlı bir əhvalat danışdı: “Mən 10-12 yaşımdan anamla el məclislərinə ayaq açmışam. Şirvanın ustad aşıqları və balabançılarının çoxu ilə 40 ilə yaxın yoldaşlıq etmişəm. Mən gənc olanda Şamaxıda Mürsəl Baxış oğlu, Teymur Nəsrullah oğlu, Kürdəmirdən Balaoğlan Qaraoğlan oğlu yaxşı zurna çəkirdilər. Bundan əlavə Quba, Dəvəçidə də bir neçə zurna çəkənlər var. Ağsuda ustad balabançı Əli Dədənin nəvəsi mərhum Fikrət Əliyev də yaxşı zurna çəkirdi, özü də şagirdlər yetişdirib.
Bir şeyə indi də təəccüblənirəm.
Ötən əsrdə Şamaxıda yaşayan
ermənilər də zurna çəkməyə
başlayıblar. Bunlara Qurgeni,
Arteşi nümunə göstərə
bilərəm. Bu məni təəccübləndirirdi.
Məlum hadisələr zamanı yəqin etdim
ki, bu namərdlər
sənətimizə sahib olmaq
məqsədi ilə bu aləti düzəltməyi
bizim ustadlardan öyrəniblər.
Yaxşı ki, vaxtında rədd olub getdilər”. Hazırda tanınmış
balabançı Rasim Ələsgər oğlu da çox
yaxşı balaban-zurna çəkə bilir. Deməli, bu gün ulu
Şirvanımızda üç min ildən artıq yaşı olan balaban-zurna sənətinə
olan sevgi-məhəbbət yerindədir. Bu müqəddəs torpaqdan
zurna-balaban səsi durmadan havalanır.
Seyfəddin Qəniyev
Professor
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 29 oktyabr.-
S.14.