Səni tez-tez yuxuda görürəm, Təbrizim…

 

XX əsr Azərbaycan poeziyasının parlaq simalarından olan xalq şairi Rəsul Rza sevilib oxunan şairlərdəndir. R.Rza poeziyasını nəzərdən keçirdikdə gözlərimiz önündə dərin fəlsəfi təfəkkürlü, görkəmli bir sənətkar canlanır. Vəfa”, “Qardaşlarkimi pyeslər R.Rza qələminin məhsuludur.

Həmişə bəşərin taleyi üçün narahat olan şairin poetik düşüncələriAlmaniya”, “Madrid”, “Cəlladları durdur”, “Həbəşistan”, “İnqalesyo”, “Yaponiya motivləri”, “Suriya dəftərindən”, “Amerikanın səsişeirlərində öz əksini tapıb. Sülh demokratiya uğrunda mübarizəyə, insan hüquqlarına həsr olunmuş bu şeirlərin, eləcə Cənub mövzulu şeirlərin (“Gözəl dost”, “Təbrizli dostuma”, “Hilalpoeması s.) poeziyamızda ayrıca yeri var.

 

Rəsul Rzanın məhəbbət lirikasından isə kövrək bir qəlb döyüntüsü eşidilir, sədaqətli, etibarlı gözəlin ürkək baxışları boylanır:

 

Ürəyimin sevinci,

Sənin yadigarındır.

Yuxumu qaçıran da,

Sənin intizarındır.

Sən dərdimdən xəbərsiz,

Sən nəşəli, kədərsiz,

Görən deyir bu göyçək,

Hansı bəxtəvərindir?

 

R.Rza ən çox tərcümə olunan tərcümə edən şairlərdəndir. Onun bir sıra əsərləri ingilis, fransız, rumın, polyak, macar, ispan, çex, ərəb dillərinə tərcümə edilib. Puşkin, Lermontov, Şevçenko, Mayakovski, N.Hikmət, Turgenev, Heyne kimi rus dünya poeziyasının qiymətli incilərinin Azərbaycan dilinə tərcümə olunmasında onun böyük xidmətləri var. NekrasovunRus elində kimin günü xoş keçirəsərinin Azərbaycan dilinə ilk dəfə tam şəkildə tərcüməsi R.Rzanın zəhmətinin bəhrəsidir.

Onun qələmindən çıxan bir sıra məzmunlu məqalələr, xüsusilə Nəsimi haqqındakıCahana sığmayan şairin qərib məzarı”, “Böyük şair haqqında kiçik qeydlərməqalələri, Kərkük bayatılarına yazdığıUzaq ellərin yaxın töhfələriadlı müqəddimə öz dərinliyi elmiliyi ilə diqqəti cəlb edir.

Şair üçün səfərlər, həm bir elmi axtarışa çevrilib. 1968-ci ildə bir qrup mədəniyyət xadimləri ilə Suriyada olan şair Nəsimi, onun qəbri, nəsli haqqında məlumatlarla geri dönüb, ədəbi ictimaiyyətimizi narahat edən bir məsələni dəqiqləşdirib.

Nəsiminin qəbrinin Hələbdə olması təxmin edilirdi. R.Rza yazır: “Hələ Bakıda ikən hörmətli alim Həmid AraslıNəsiminin qəbri Hələbdə olmalıdır. Siz onu yəqin görəcəksinizdemişdi. Lakin uzun illərin əlaqəsizliyi bu məlumatın qədər səhih olduğunu bir nigaranlığa bağlamışdı”. “…Xəyalımı bir an dinc qoymayan Nəsimi idi. Ondan bir nişan qalmışdımı? Qəbri haradadır? Əsərlərindən, bəlkə əlyazmalarından tapmaq mümkün oldu. Bir zaman Şam, bu gün Dəməşq adlanan şəhərdə, müqəddəs Şamda, gəzdiyimiz bir çox şəhərlərdə bu nigaran fikirlər məni rahat qoymurdu. Dəməşq başqa şəhərlərdə görüşdüyümüz suriyalı yeni-yeni tanışlarımız, dostlarımız da şair Nəsimi haqqında təsəlliverici bir şey deyə bilmirdilər”.

Gəzdiyi yerlərdə gərgin nigarançılıq keçirən şair böyük intizar axtarışdan sonra Hələb qubernatorunun köməyilə Nəsiminin qəbrini tapır.

R.Rza poeziyada da həmişə inadlı axtarışlar aparıb, məqsədinə nail olub. Rəsul Rzanın poeziyası mövzu müxtəlifliyindən asılı olmayaraq ürəkdən qopan nəğmə kimi həmişə könülləri oxşayıb. Onun şeirləri öz şirəsini canlı həyatdan, el gücündən aldığı üçündür ki, nəğmə kimi təbii səslənir, bulaq kimi çağlayır. Şairin:

 

Kölgəsiz budaq olmaz,

Nəğməsiz dodaq olmaz

Desəm , heç olmaz.

Düz sözlü, doğru yollu,

Qəlbi sədaqət dolu,

Xalqın inamlı oğlu

Mənəm, mənəm

 

deməsinə gətirib çıxarır. Çünki Rəsul Rza poeziyasının arxasında dərin fəlsəfi təfəkkürlü, həyatın bədii salnaməsini, poetik xəritəsini yaradan görkəmli sənətkar durur. Onun şeirlərinə insanlara qayğı məhəbbət, torpağı, vətəni, ana təbiəti ehtirasla sevmək kimi yüksək bəşəri hisslər hakimdir:

 

Mən insanam, ülfətsiz ölərəm,

Məhəbbətsiz, nifrətsiz ölərəm.

Mən torpağam nemətimi, varımı,

Zəhmət sevən insanlarla bölərəm,

Mən ürəyəm, döyünməsəm ölərəm.

 

Yaradıcılığında Güney Azərbaycana həsr olunmuş şeirlərin ayrıca yeri olan şairin folklor ab-havasından gələn bayatı naxışlıNigaran suallarşeiri bu baxımdan çox dəyərlidir.

 

Son zamanlar

Səni tez-tez,

Yuxuda görürəm, Təbrizim,

Yuxuma qəmli gəlirsən.

Hər gecə.

Yoxsa dözüb-dözüb

İndi yaman qəribsəmisən?

İnanıram,

Hələ ümidin var böyüyəsən,

Arzun var boy atasan.

Hardan düşdü yadıma,

Anamın göynəkli bayatısı:

Mən bütöv bir yuvaydım,

Yel vurdu paralandım.

Mən səndən ayrılmazdım,

Zülümnən aralandım”.

 

Şeirdəki bayatıdan da göründüyü kimi, Rəsul Rza xalq yaradıcılığından, onun nəhayətsiz zənginliklərindən, müdrik ifadələrdən, bayatılardan, özünəxas yaradıcılıq qüdrətilə istifadə edib. Onun qüdrətli şair Mikayıl Müşfiqə həsr etdiyiQızılgül olmayaydıpoemasının adını oxuyanda hiss edirsən ki, buraya haradansa aşağıdakı bayatının ovqatı düşüb.

 

Qızılgül olmayaydı,

Saralıb solmayaydı.

Bir ayrılıq, bir ölüm,

Heç biri olmayaydı.

 

bu bayatının fonunda şair az, lakin mənalı yaradıcılıq yolu keçmiş bir şairin qısa ömrünü qızılgül ömrü kimi mənalandırırır.

İlham qaynağını şifahi xalq ədəbiyyatından, canlı xalq dilindən aldığı şeirlərini oxuyanda hiss edirsən ki, onun deyimlərində folklora bağlılıq güclüdür. Xalq arasında bəzi dili xəlpətər atan insanlar haqqında deyilir ki, “dili başına bəladır”.Soruşşeirində Rəsul Rza bu xalq ifadəsini elə işlədib ki, burada xalq deyimi ilə klassik poeziyaya məxsus olan yüksək poetik keyfiyyətlərin qaynayıb-qarışmasından orijinal bir üslub yaranıb:

 

Od çəkdi, küldən soruş,

Baş çəkdi, dildən soruş.

 

Belə orijinallıq, belə poetik kəşf şairinRənglərşeirində müşahidə edilir. Həyatın, insan mənəviyyatının müxtəlif lövhələrinə simvolik münasibətin fəlsəfi gücünü əks etdirənRənglərşeirində xalq deyimlərinin fəlsəfi qaynağı üzə çıxarılır. Xalq arasındagöy adam”, “boz adam”, “üzü qırmızı adam”, “Qara yaxmaq”, “qara basmaq”, “ağciyər adamkimi rənglərlə bağlı ifadələr işlənir. R.Rza xalqda işlənən bu ifadələrlə maraqlı poetik nümunələr yaradıb.

 

Rənglər xatirələr oyadır,

duyğular oyadır,

Rənglərin musiqi kimi ahəngi var,

Ağrının, sevincin, ümidin rəngi var.

 

Məlumdur ki, atalar sözü məsəllər təsirli ifadə vasitəsi kimi həmişə təcrübəvidir. Rəsul Rza 8 misralıqMəzmunşeirindəİgidin başı qilu-qalda gərəkatalar sözündən, öz məqsədinə müvafiq istifadə edərək, poetik axtarış apararaq belə bir nəticəyə gəlir ki, “qilü-qalancaq müqəddəs amallara xidmət edən igidə yaraşır. Mənasız baş yormanın, “qilü-qaletmənin heç nəyə faydası yoxdur:

Atalar deyib:

 

İgid başı qalda gərək.

Haqlı sözdür.

Gərək zamanın isti-soyuğu,

Kişiyə dəysin.

Ancaq gərəkməzmi

Qilü-qalın özü bir şeyə dəysin.

 

Nümunələrdən göründüyü kimi, Rəsul Rza poetik kəşflər edərək, şeirlərində istifadə etdiyi xalq danışıq dilini yüksək sənətkarlıqla ədəbi dil səviyyəsinə yüksəlməyi bacaran ustad sənətkardır.

 

 

Maarifə Hacıyeva

professor

Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 31 oktyabr.- S.14.